Pitääkö laittaa bronssi ratas?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arskatehtaalla, 29.1.2015.

  1. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Elikkä semmonen kysymys, että pitääkö laittaa virranjakajaan bronssi ratas?

    olen vaihtamas nokaksi laahurin tilalle cranen rullanokkaa. Nokan ohjeissa oli suositus käyttää bronssia mutta mutta..

    Olen ymmärtänyt jos nokassa on teräksinen ratas pitää jakajan päässä olla pehmeämpi.

    Kuitenkin nokkakortissa seisoo seuraava teksti "with cast iron distriputor gear drive"

    Eli eikös tuo vastaa ns normi ratasta mikä on esim tavan laahuri nokissa? :odroll:
     
  2. kuula

    kuula Gearhead

    Miks et vaan vaihtas sitä ratasta. Halavempi vaihella niitä rattaita ku ostaa uus rullakärsä.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Comp Camsillä oli komposiittiratasta. Kestää paljon paremmin kuin pronssinen.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mun ymmärryksellä siinä nokka kortissa sanotaan, et sen nokan ratas on valurautaa

    Jos siinä lukis "Use with cast iron distriputor gear drive"
    Niin silloin on kehotus rautarattaiseen jakajaan
     
  5. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    Näin minäkin asian tulkitsin. Kuitenkin nokan mukana tuli erillinen paperiliuska missä selvällä amerikan murteella sanotaan, että bronssin käyttöä suositellaan.. Mutta siinäkään ei varsinaisesti käsketä/vaadita sitä..
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eihän vasarallakaan sormeen lyömistä kielletä, mut kehoitetaan kuitenkin koska se sattuu

    Jenkkilän kun ottaa huomioon niin niillä on varmasti lakiosasto kirjoittamassa noita tekstejä ettei joudu maksu mieheksi

    Esim. käytettävä pronssi ratasta ja sit joku laittaa kiinalaisen rattaan joka levähtää dynopenkissä ja kone on valmis, niin nokkapaja maksaa kun niitten ohjeitten mukaan on toimittu, mut kun suositellaan ja se nokka kulahtaa 50´000 mailiin niin turha itkeä ei ole noudatettu suosituksia
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Periaatteessa vain karkaisematon (pehmeä) billet teräsnokka tarvitsee välttämättä kaverikseen vielä pehmeämmän pronssirattaan.

    Suosituksia ja epätietoisuutta asiasta on kuitenkin sen verran että laittakaapas kokemuksia moneltako on nokka-akselin ratas hajonnut tavallisesta street-rollerista ja vastaavasti minkä verran pronssirattaat on kestäneet karkaistujen nokkien parina.
     
  8. El 60

    El 60 Gearhead

    Mulla on Compin custom roller nokka.. kokonaan koneistettu billet keppi johon on istutettu musta pinnotettu valuratas päähän(viila pystyy). Kehotettiin käyttämään pronssi tai komposiitti ratasta jakajassa. Pronssi ratas kului niin kovaa tahtia että koitin komposiittia. Kahdesta kompostirattaasta lähti hampaat niin sanotusti kokonaisina. Vastoin suosituksia siirryin valurattaaseen (Melonite ductile iron) joka on kestänyt hienosti.
    Ilmeisesti ainut mitä en ole vielä koittanut on kovin hardened steel..
     
  9. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Cranen hydrauliset rullanokat, jotka minulla on /ollut, ovat terästä. Nokassa oleva hammaspyörä on lämpökäsitelty. Valmistaja suosittelee näiden kanssa käytettäväksi orkkistyylistä valurautahammaspyörää.

    Onko nokassasi oleva hämmaspyörä "yhtä puuta" nokkasi kanssa?
     
  10. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Ei ole ns yhtä puuta. Vaan selkeästi eri matskua kuin itse akseli..
     
  11. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Olisiko laittaa kuvaa nokasta ja nokkakortista?
     
  12. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tähän hätään ei ole parempia.. :oops:
     
  13. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    [quote="arskatehtaalla
    Tähän hätään ei ole parempia.. :oops:[/quote]

    Nokkakortista ymmärtäisin, että teräsakseliin on asennettu valurautainen hammaspyörä. Tässä tapauksessa käyttäisin pronssiratasta jakajassa. Voit varmistua asiasta viilalla. Viilojen kovuus on luokkaa 60 HRC eli karkaistuun tai nitrattuun teräkseen ne eivät pysty. Valurautaan luonnollisesti hyvin.
     
  14. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    Mutta eikö laahurinokat ole samaa kamaa eikä ne mitää brossirattaita vaadi?
     
  15. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Onko ratas samaa jöötiä nokan kanssa? Jos on, niin lämpimästi suosittelen pronssiratasta. Jos ei niin viilalla kokeilet rattaan kylkeen ja jos tavaraa irtoaa, niin uskaltaisin mennä näillä.
     
  16. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Ei ole kokemusta laahurinokista. Jos laahurinokan ratas on samaa materiaalia (+ mahdollinen lämpö-/pintakäsittely) kuin rollerissasi ja sen kanssa ei tarvitse käyttää pronssiratasta, niin onhan tuossa selvä ristiriita. Itse menisin kuitenkin valmistajan suosituksella.
    Liittämäsi kuvan perusteella on vaikea sanoa, onko rollerisi ratas pinnoitettu.
     
  17. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  18. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Sieltähän löytyi taikasanat! Eli normi rattaalla mennään. Kiitos!
     
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikös tuo nokkakortti ihan selvästi ilmoita että nokassa oleva hammaspyörä, joka vetää jakajaa, on valmistettu valuraudasta. En tiedä miten näissä yleensä on, mutta usein kaksi samaa materiaalia olevaa hammasratasta käy käyttää toisiaan vasten. Eikös noilla kuitenkin ole jatkuva öljyvoitelu, niin kuin nokalla muutenkin? Voi tietenkin olla että tehdas haluaa pestä kätensä ilmoittamalla, että jakajan rattaan pitäisi olla pronssia tms. pehmeämpää materiaalia.
    Jahas mulla jäi vähän myöhäiseen tää postaus... :lol:
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tolle rattaalle saa helpoisti "paine"voitelun kun veistää takimmaisen nokkalaakerin öölireijän kohdalta ohuen naarmun jakajaanpäin. Mulla on sellainen myös jakopäätä ruikkimassa.
     

Kerro tästä muillekin!