pitääkö olla c-renkaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja cb125twin, 21.9.2005.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    usa-stw:ssä?

    En siis tarkoita noita jenkkirenkaita joissa ei ole sitä c-merkintää vaan tavallisia esim bridgestone michelin nokia

    kuulemma rengas räjähtää muutaman km jälkeen jollei ole c-rengas.

    Mä laitoin 195x65x15 nokia 1:set pontson vanteille ihan siirtelykäyttöön tallista pihalle ja takaisin. Mutta että liikenteen sekaan? :eek:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös se C muistini mukaan tarkoita vahvistettua, yleensä pakun rengasta. Eipä sillä pelkällä kirjaimella merkitystä ole, jos renkaan kantavuus on muuten riittävä. Jos ei kantavuus riitä, rengas voi antaa periksi vaikka olisi C-kirjainkin.
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mulla oli caminossa tavalliset talvirenkaat alla. Etukumit michelinit oli jotenkin huterat 65sarjalaiset mutta takana goodyearit 14" oli tukevan oloiset
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jos kyseessä on "normi-Gm farmi", ei tarvitse c-renkaita jos käytetään alkuperäistä P225/75R15 tai suurempaa=kantavampaa rengaskokoa. Käytettäessä pienempiä renkaita voidaan joutua c-renkaisiin koosta ja kantavuudesta riippuen.

    Yleensä ottaen renkaan kyljestä löytyy aina merkintä max load, jonka kertomalla kahdella saadaan maksimi akselipaino ja rekisteriotteeesta löytyy auton vastaavat tiedot. Jos renkaiden kantavuus on sen jälkeenkin riittävä, ainoa viranomaisia kinnostava kriteeri on enään halkaisijavastaavuus jonka puitteissa rengaskokoja voi muutella.
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    mulla on talvirenkaina 205/60/15 ja kesärenkaina 225/60/15 ja 205/60/15 ja niitten kantavuus on ainakin riittäny. Molemmat laskin ihan ite ja kysyin vielä katsastuksessa erikseen.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja meillä on pakuks rekisteröidyssä pikupissa edessä 225/70-15 ja takana 29x15,5x15 katuslicksit, kaikki leimattuna. Ja ennenkuin leima heltis tarkasteli se konttorinsetä homman vielä Akelta eli sen puoleen tolla on sieltäkin ihan virallinen siunaus. Eli kai noissa Mikkitompsoneissakin on sit kantavuutta tarpeeks :D No, ainakin käytännössä tolle pikupille jonka lavakin on kevennetty eli sisukset ja pyöräkaaret on tehty alumiinista ja jolla ei kuleteta tankissa olevaa bensaa kummempaa kuormaa :rotfl:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla oli joskus -74 pakettivolkkarissa talvirenkaina 195/70-14 bridgestone blizzakit ja katsastus ukko kysy etta onko noi pakettiauton renkaat, (ei ollut) sanoin etten tieda. Aikansa se niita ihmetteli ja tutki jotain kirjaansa ja tuhisi itsekseen ennen kuin pisti leiman otteeseen.
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Sivutaanpa tätä aihetta kun ei parempaakaan löytynyt.

    Onko kannattavaa laittaa C-renkaita, vaikka kantavuus ei olisikaan ongelma? Ovatko C-renkaat järisyttävän erilaiset ajossa, vai huomaako eroa vastaaviin normaaleihin renkaisiin. Vaikkakin kenties jäykemmät rungoltaan, niin varmasti paremmat kuin vanhat loppuunajetut koppurat.

    Syy, miksi laittaa C-renkaat: Yli 175 leveät henkilöauton renkaat ovat kovin usein matalaprofiilisia (=>70). C-renkaita olisi paremmin tarjolla 80-profiililla 185 ja 195 leveinä. Tämän kun menin mainitsemaan, niin mobilistit varmasti ohjaavat minut rättirengaskeskusteluun...
     
  9. Damned

    Damned Gearhead

    Onhan ne C:t jämäkämmät. Tarkempi ajaa kun rengas ei anna niin paljon periksi. Jos alusta muuten on kunnossa niin ei renkaan kovuuskaan haittaa, kun pahimmat tärinät ja jysäykset ei välity kyydittäville.
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear

    Joskus, kun vanteet oli vielä 14 tuumaisia, kyselin jokseenkin samaa juttua, eli olisin ostanut Hiacen C-kumit puolentoista tonnin Plymouthin alle, kun siinä tuppukylässä tarjolla oli vaan mersun kumeja.

    Rengasmestari oli sitä mieltä, että voihan ne laittaa, mutta ajosta ei tulisi hyvä, kun alusta on henkilöautossa suunniteltu niin, että rengaskin joustaa. Pienellä etsimisellä silloin löytyi lopulta henkilöautonkin renkaat, eli jäi kokeilematta.

    Nyt kun pakussa on 225/70/15C renkaat, on näppituntuma, että ne on ajossa aikalailla kovemmat kuin vastaavat henkilöautonkumit. Eli en aio kokeilla vieläkään, vaikka koon puolesta sopisi.
     
  11. Jome

    Jome Gearhead

    C:t on jäykemmät ja kovemmat, hiukan äänekkäämmät. Ominaisuuksiltaan...no ne on tehty kovemmille paineille ja suuremmille kuormille kun HA-renkaat, joten ihan pikkukinneriin en niitä laittais. Ei ole tehty suuriin nopeuksiin joten ominaisuudet on sen mukaiset.
     
  12. Jome

    Jome Gearhead

    C=Cargo, jos kantavuudet riittää niin ei tarvita. C:ssä on vahvempi runko, kestää kovempia paineita...
     
  13. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Näin naisihmisenä rengasliikkeessä asioidessa myyjä vaati nähdä rekisteriotteen, ennenkuin suostuu mulle kertoon edes hintoja... vaihdoin liikettä.
     
  14. wezze

    wezze 3rd gear

    se on se rekisteriote siitä vekkuli paperi, että siitä voi tarkistaa esim. akselipainot sallitut rengaskoot jne, jos on tarkoitus poiketa alkuperäisestä rengaskoosta.

    eikä renkaan tarvitse olla c-rengas edes pakettiautossa, jos renkaan kantavuus on muuten riittävä.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No se on hyvä, että kun kerrankin on myyjä joka haluaa myydä kunnollista ja sopivaa tavaraa juuri siihen käyttöön kun se on tarkoitettu , niin asiakas palkitsee lähtemällä muualle. :D
     
  16. Antti P

    Antti P Gearhead

    Ei saa liike asentaa sellaista rengasta joka aiheuttaa mittariin virhettä ja se kantavuus indeksi myös täytyttävä.

    Pakkoa kertoa että noin kymmenen vuotta sitten kaveri osti VW transporterin muutaman vuoden käytetyn merkkiliikkeestä ja viiden tuhannen kilometrin jälkeen kolmesta uudesta hakkapelitasta vyöt poikki.
    Oli jotkut passatin pyörät sattunu vaikka piti olla uudet pakun talvirenkaat.
    No liike korvasi tässä tapauksessa uusilla C-luokan renkailla.
     
  17. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mullakin piti tossa STW Aspenissa olla C- renkaat (vaikka henkilöauto...)
    Tosin rengaskoko 14 X 195 - 75

    Eli ehkä jollain leveemmällä voisi kantavuuskin täyttyä tai varsinkin jos ois 15"...
     
  18. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Eihän liike autoon asenna mitään, olen viemässä irtovanteita liikkeeseen.

    Onko hintojen kertominenkin myös lain vastaista? Ja tietoisesti olen EHKÄ valitsemassa kantavuudeltaan muuten riittäviä renkaita.
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ilmeisesti mikäli kyseinen liike myisi kondomeita olisi ostajan esitettävä todistus että on 16 v täyttänyt (sehän vissiin on sexuaalisen harrastuksen ala-ikäraja?)...
    Ihme muuten etteivät myös ajokorttia vaatineet nähdä, sillä olisit saattanut ajella uusilla heiltä ostetuilla renkailla vaikka ilma voimassa olevaa ajokorttia...
     
  20. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Niinpä. Jos asiakas pyytää hintoja parille eri rengaskoolle, niin ei siinä vekkulia rekisteriotetta tarvi. Mutta kukin myy tyylillään, samoin kuin asiakkaat äänestää jaloillaan.
     

Kerro tästä muillekin!