Pitkähkön käyttämättömyyden (20kk) jälkeisiä ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mutku, 19.6.2014.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hups. Eipä meinannut harrastevekotin (´70 Dodge, erittäin mieto vakiohko 440 jne.) suostua käymään kunnolla yli vuoden seisonnan jälkeen. Epäilen yhä syyksi vanhentunutta bensaa, mutta jos jollain on eriäviä ideoita syyksi, niin antakaa palaa vain.


    Tapahtunut tähän asti:

    - auto jäi seisomaan elokuussa 2012.
    - autossa ei ollut mitään käyntiongelmia, sytkä ja seokset ok. Ihan luotettava reissukampe jo vuosia. Auto on ollut minulla noin 15v, omasta mielestäni olen sen metkut ja "sielun" oppinut jo tuntemaan (?)
    - bensaa (98E, taisi olla Teboil, ei aatteen paloa tuon tankkauspaikan valinnassa vaan sattumaa) jäi tankkiin reilut 30 litraa. Bensansäilytysainetta lorottelin tankkiin, en kylläkään käyttänyt konetta sekuntiakaan tuon jälkeen.
    - lämmin talli, akun kaapelit irti, huppu päälle ja valot pois.

    - nyt heti kesällä 2014 lompsin (kirkkokahveilta tullessa? NOT) käynnistämään autoa, vaan eipä se käyttöönotto mennytkään loppuun asti kuin elokuvissa.
    - auto hörähti käyntiin kuten aina ennenkin talviseisontojen jälkeen, kunhan ensin tein taas perinteiset starttaustaiat (noin 10 litraa uutta bensaa tankkiin, akun kaapelit kiinni, pari pitkää starttaussahausta kunnes öljynpainemittarin neula alkoi heräillä, lörpsäys uutta bensaa suoraan kaasuttimen kurkkuihin, kääntö avaimesta ja PAPAMM... ja eikun tien päälle vain. Noilla tempuilla on siis ennen menty, vaan eipä onnistunut homma nyt ihan loppuun asti).
    - auto hörähti taas käymään kuin palmun alta, vaan eipä alkanut käynti kuulostaa puhtaalta, ei sinne päinkään.
    - raskaasti ja vajaasti kävi, "niinkun viidellä", eikä tyhjäkäynnillä pysynyt sekuntiakaan. Putkista tunki mustaa usvaa ISOSTI.
    - kaksi tuommoista ontumista kestin, sitten piti taustapeilistä möllöttävälle kaverille myöntää, että taitaa olla aika haalarien ja työkalujen.

    - irrotin ja putsasin kaasuttimen. Taisi olla turhaa: sikäli ihan puhdas oli Hollikka. Ei tyhjäkäyntikanavissakaan mitään "hartseja", ei missään alkoholibensan liuottamia kumiosia jne. "Puhdas oli vanhan rouvan värkki", heh.
    - vaihdoin tulpat. Taisi olla turhaa: lillasti olivat nokiset, mutta ei mitään outoa. No yhdessä muutama vaalea piste (nakutusta?), mutta periaatteessa ok. CRC:tä tulpanhattuihin, heh, oikeesti.
    - laskin vanhat bensat pois. Kaksi jerrykannua tuli.

    - kaadoin tyhjähköön tankkiin noin 15 litraa uutta bensaa ja tein aikaisemmin mainostamani käynnistystaiat taas: vanha rouva heräsi nätisti hörisemään ja kaikki toimii nyt ok.
    - ?
    - kivakiva tietysti, mutta oliko se vain se 20kk vanha gaso joka ei syttynyt joka pytyssä, vai olikohan tässä jotain muutakin matkassa?

    Loppukevennyksenä hämähäkinseittiä tms. takarenkaassa: http://www.restoredsportscars.com/tt/Ga ... lyglas.jpg
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vanhan bensan syytä, ei sen kummempaa. Huomasin itsekin vajaan 12 kk seisonnan jälkeen moottorissa nykimistä, ajoin tankin tyhjäksi ja tankkasin tuoretta bensaa tilalle, nykiminen loppui.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Moottorisahoissa (ammattimies kertoi) että tuo nykybensa vanhetessaan saattaa jopa puuroutua tai ihme velliksi mennä sinne ja tulee kaikennäköstä kivaa kaasarin putsauksesta lähtien.
     
  4. rakkari

    rakkari 3rd gear

    pensan vika.. olen itsekkin huomannut että talven kun seisoo laitteet niin keväällä syytä pistää tuoreet pensat laitteisiin ennenkuin edes yrittää käymään,, esim niinkin pieni laite kuin ruohonleikkuri ei edes lupaillut lähteä käymään tänä keväänä viime syksysillä ysikaseilla.. tankin tyhjennys ja tuoretta pensaa tilalle niin laakista tulille..
     
  5. multsi

    multsi 2nd gear

    Mulla seiso runsaat 4kk pihalla auto käyttämättä. Otin pari päivää sitten sen ajoon, ja vaati hirvittävän sahauksen, että lähti ylipäätään jotenkin käyntiin. Kaasua painaessa meinasi sammua ja tyhjäkäynti oli olematon. Laitoin 10 litraa uutta bensaa ja tämän jälkeen toimi taas normaalisti.

    Tankki oli lähes tyhjä, joten voi myös, että sinne oli tiivistynyt vettä. Auto on 88-ruisku Camry, enkä tiedä, onko ruisku jotenkin vielä tarkempi bensan laadusta.

    Myöskään mopo ei lähtenyt talven jälkeen käymään tankissa olleella 98:lla, vaan piti pistää pienkone bensaa, että sai käymään.
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Useasti olen kuullut/lukenut nykybensan vanhentuvan jopa 3:ssa kuukaudessa. :mad:

    Aikoinaan lähti hyvin käymään vuosia vanhallakin.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kyllähän tuo säilöntäaine pitäisi tepsiä, mutta en tiedä miten pitkään sekään auttaa - talven yli nyt ainakin. Mutta jos et käyttänyt autoa (etkä edes heilutellut tms.) niin se ei sekoitu koko bensaan. Minulla kun ei ole paluulinjaa tankkiin, niin teen yleensä niin (jos ei ole tarkoitus enää ajaa autolla säilöntäaineistuksen jälkeen) että sekoitan säilöntäaineen pieneen määrään bensaa ja kaadan sen sitten tankkiin ja käytän autoa hetken. Tai sitten ainakin koitan heilutella että bensa sekoittuisi tankissa.

    Putsasitko/vaihdoitko bensansuodattimen?
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Minä kun olen aina kaikesta eri mieltä.. :)

    Niin aika usein tuntuu menevän unihäiriöt ja vaimon kiukuttelukin vanhenevan bensan piikkiin. Mennyt jo vähän essonbaarijutuiksi että puolessa vuodessa mustaa haisevaa suolietettä teit mitä vaan.

    Itellä ollut joskus pientä käyntihäröä kun auto on seissyt vuoden-pari. Joskus pitempäänkin, mutta kertaakaan ei ole ollut saha, leikkuri tai auto niin heikossa hapessa bensan takia, ettei olisi lähtenyt käyntiin, riittänyt että pistää jatkossa uutta bensaa.

    Kaverin osti moottoripyörän jonka tankkiin oli vuotanut vettä. Seissyt pari vuotta kun ei lähtenyt käyntiin. Imettiin bensat kanisteriin ja letkutin bensat siitä veden päältä silmäarviolla toiseen kannuun, ja sillä on leikattu nurmikot tänä kesänä.

    Varmaan joskus voin olla tosi huonoa bensaa mittarilla, mutta ihan ilman säilöntäaineitakin niin ihmeen vähän on ollut ongelmia. Ja säilöntäaineilla ei mitään. Eli kaikki mahdollista, mutta sanoisin ongelmaa vahvasti liioitelluksi, kun syynä voi olla sytkäviat, kärjet, roskat kaasarissa ja muut normaalit säilytysongelmat. Itse asiassa kärjet tuntuu ottavan parin vuoden seisonnassa pahasti itteensä.

    Ehkä asiaa varmentaa se, että ainakin itsellä on ollut vähiten ongelmaa autoissa joissa on ruisku ja kärjetön sytkä.

    Niin ja mulla on kahdeksan bensa-autoa rekisterissä ynnä moottoripyörä, eikä niillä joka vuosi ehdi ajamaan ja seisovat ladossa kosteudelle alttiina.
     
  9. sectoid

    sectoid Gearhead

    Omien kokemusteni mukaan vanha bensa aiheuttaa ongelmia. Ongelmia tuli käyttöautoon, kun se oli tallissa 4kk ilman käyttöä. Ei meinannut lähteä käymään lainkaan. Jouduin antamaan apuvirtaa toisesta autosta, koska akku hyytyi pitkästä starttauksesta. Lopulta auton käynnistyttyä, ei siinä ollut tyhjäkäyntiä lainkaan. Toiminta normalisoitui, kun tankkasin uutta bensaa päälle.

    Autosta hajosi myös happianturi, koska saman vuoden kesänä tehdyssä päästömittauksessa tuli ongelmia. Anturinvaihdon jälkeen tilanne normalisoitui. En nyt kuitenkaan väitä, että jokaisesta autosta hajoaa anturit vanhan bensan vuoksi. Kyseessä on siis vuoden 93 Corolla.

    Dodgessa tuli myös ongelmia vanhan bensan vuoksi. Käynnistäminen oli hankalaa talven seisonnan jälkeen, ja käynti oli epätasaista sekä heikkoa. Auto myös röpötti jatkuvasti. Ongelmat hävisivät kun aloitin stabilointiaineen käyttämisen.
     
  10. pekka.j

    pekka.j Gearhead

    Omia (huonoja) kokemuksia nykybensasta;

    -Javelin oli seissyt pari vuotta, tankissa alle vartti gasoa. Ei edes luvannut vanhalla bensalla. Uutta päälle 30 litraa ja lähti käymään, tosin pahasti ammuskellen. Vielä 20l lisää ja toimi hiukan paremmin. Tosin tehot hukassa ja heti kun antoi kenkää niin ammuskeli putkessa ihan helvetisti.
    Noin 100km ajeltiin ja päätin tyhjentää tankin; vajaa 20l oli tavaraa jäljellä. Uudet gasot tankkiin ja auto toimi niinkuin pitääkin.
    Pihinä heppuna aattelin ajella vanhat gasot kuitenkin käyttis Saabissa pois. Pohjalla oli yli puoli tankkia kun ton vajaan 20l sinne kaadoin.
    Ajotietokoneen mukaan kulutus nousi 9,1 litrasta 12,5l...

    -BMW k75 pärrä (ruisku), nyki ja pätki talven seisonnan jälkeen, poistui ekan tankkauksen jälkeen. Myöhemmät talvet tankissa säilytysaine, ei ongelmia.

    -Impalassa 2 vuotta vanhat gasot tankissa, ei käy kylmänä tolla bensalla, lämpimänä jotenkuten. Saa riittävästi ainetta. Jos antaa oman systeemin ohi gasoa, niin toimii normaalisti.

    -80 luvun ruisku Kadett, talviseisonnasta katsastukseen; ei meinannut millään helvetillä mennä päästöihin. Seuraavana kerralla tuoreella gasolla ja ei mitään ongelmaa.
     
  11. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Itellä aina jäänyt syksyllä bensaa(95)tankkiin ja talvella jokusen kerran kääntäny vetten tallissa riippuen mitä askarrellaan.Vakio saaste motti edelin kaasarilla ja eipä mitään murheita ollu,ei keväälläkään kun appiukko osti vanhan veneen.Tankki puolillaan ainakin vuoden vanhaa bensiiniä,se piti tyhjentää ja lupautusin tekemään sen.Sähköpumppu pensaletkuun kiinni,välissä muutama suodatin ja tankki tyhjäksi.Vähän yli 30L tuli ja eipä haissukka oikein bensalta mutta puolet uutta ni eipä vette mitään ökötelly,hyvin kelpasi
     
  12. Mutku

    Mutku Gearhead

    En. Eli käsi pystyssä siis täällä sillä joka myöntää oikaisseensa. No öljyt&putsarin sentään vaihdan huomenna, ok.

    Kärjetön sytkä tuossa omassa myös, jeesjees.
     
  13. VSQ

    VSQ 1st gear

    Bensaa ei ole ollu myytävänä sen jälkeen kun lyijy kiellettiin.
    R.I.P 99 okt
     
  14. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Niin ja lähtökohtaisesti autoja ei kannttaisi seisotta vaan ajaa! :D

    Sekin ikävä ilmiö on saattanut lisääntyä, että nyt kun ohje on että tankit tyhjäksi niin terästankit ja pintamittarit ym. ruostuu hanakammin kun ovat pinnan yläpuolella. Yleensä vasta useammana vuoden seisonnassa mutta kumminkin, selvästi näkee tankista missä bensapinta on ollut.
     
  15. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuli perämoottorin kanssa tuo nykybensaongelma vastaan tänään. Suutin tukkiutunut hartsimaisesta aineesta... Ilmankos ei käynnistynyt. Ehti seistä 10 kk edellisestä ongelmattomasta käyttökerrasta.
     
  16. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Motskaripuolella tämä on ikuisen väännön aihe. Toiset sanoo ettei saa laitteita koskaan käyntiin vanhoilla bensoilla, toisilla taas ei koskaan mitään ongelmaa kevätkäynnistyksissä :rotfl:

    Itsellä pari 80-lukuista erityyppistä kaasarikoneista pyörää. Talvisäilytykset aina viileässä tallissa, pienkonebensat tai stabilointiaineella terästetyt pumppubensat tankissa. Ohi kulkiessani avannut joskus bensahanaa, ettei kohokammiot kuiva. Aina on lähteneet keväällä tulille pienellä herättelyllä.

    Tullut sellainen käsitys, että asiaan vaikuttaa paljon se, säilytetäänkö kylmässä vai lämpimässä. Eikö aloittajallakin ollut lämmin talli? Bensan haihtuminen lämpimässä varmaankin suurempaa ja osa tarvittavista "hivenaineista" karkaa taivaalle siinä samalla? Huomaa sen haihtumisen tuossa viileässäkin tallissa kun syksyllä laittaa tankit täyteen, niin ei ne keväällä enää aivan täynnä ole.

    Normaali bensan säilyvyydeksi taitaa Neste luvata 3 kk, kun pienkonebensa säilyy 2 tai 3 vuotta. Eikä jätä haihtuessaan niitä hartsijäämiä kuulemma.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alkylaattibensa hyvä vaihtoehto mut tulee vaan aika kalliiks jos sitä autoon laittaa reilummin.
     
  18. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Joo, onhan se 5L kannu 20€ luokkaa, eli 4€/litra.

    Mutta ne stabilointiaineet ei paljon maksa ja ajavat käsittääkseni saman asian?
     
  19. us_pahvi

    us_pahvi Gearhead

    Itsellä samasta kannusta tankatut prätkät, seisoi n. 5kk. toisessa alumiini tankki toisessa muovitankki. Muovitankkista ei saanut käyntiin millään muuta kun vaihtamalla bensan ja alsa tankilla oleva lähti ekasta potkusta käymään, vaikka muuten niiden käynnistyvyys on ollut poikkeuksetta toisinpäin. Musse taas seisoi tankki puolillaan 10 vuotta tallissa eikä ongelmaa käynnistymisessä joskin käynti parani hieman uudella bensalla. Renkaat sensijaan oli painunut niin ettei muuteman 100km jälkeenkään pompotus loppunut. Vene lähti myös 10v. Seisotuksen jälkeen käyntiin vanhalla bensalla eikä kumpikaan (letukan 350) nikotellut yhtään. Tais siis vielä silloin saada parempaa bensaa.
     
  20. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Juu täälläkin huomattu tuo bensa homma. Tosiaan, olin kaatanut moottorisahaan bensaa joskus tuossa talvella. Noo kasailin yhtä romua ja piti koittaa hörähtääkö, kannut oli tyhjiä enkä jaksanut ajaa hakemaan. Kaadoin sahan ympäri ja sain bensat astiaan.

    No, auto ei startannut vaikka kaadoinkin tuota soppaa kurkkuihin. Aikani ihmettelin, kaikki piti olla ok. Sitten katsoin bensaa tarkemmin.. Jotain outoa tossa on.. Koitin sytyttää siihen kastelemani tikun sytyttimellä... Ei mitään tapahdu. Oli menettänyt täysin kykynsä palaa saati jotain sytyttää, puhumattakaan toiminnasta puristuksen alla..

    Ja tää muutamassa kuukaudessa. Saha toimi sillä kyllä , kun sitä olin sinne laitellut..
     

Kerro tästä muillekin!