Plasma-leikkuri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 1purehell, 7.9.2009.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko kellään kokemuksia noista "Helvi"-merkkisistä plasmoista, joita myydään Ruotsissa mm. Duab-Husetissa? (ilmoitus Wheels magazinessa) Hinta olisi ainakin erittäin harrasteystävällinen. Kiinnostaisi ostaa.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pitänee itse tilata ja jättää kokemukset kertomatta. :rotfl:
     
  3. musse67

    musse67 3rd gear

    Mulla on ollu Helvi jo useamman vuoden ja pelannu ihan ok. Kerran piti kaapeli ja kahva vaihtaa, mutta se oli käyttäjän kämmi kun ui vedessä. :)

    Polttimen kulutusosia löytyy ainakin täällä meillä paikallisesta K-raudasta.
     
  4. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Ni paljonkos nuilla pyytää?
    Ja lupaa läpäisyä Hastille?
     
  5. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    minkä maalaanen on tua helvi?
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Helvi on ilmoituksen mukaan valmistettu Italiassa. Läpäisykyvyksi ilmoitetaan mallille PC 202K (missä on sisäänrakennettu kompressori) 6mm, Tehoa 2,5 kVA ja hintaa 7995 Skr. Mallin PC33, leikkuusysyys 10mm, tehoa 2,8 kVA ja hintaa 7000 Skr. Tässä ei ole kompressoria. Ei kuullostais pahalta?
     
  7. musse67

    musse67 3rd gear

    Mun kone on mallia PC30, sille luvattiin myös toi 10mm mutta ei se kyllä käytännössä sitä leikkaa. Jospa toi uudempi malli PC33 sen tekisi. Hyvin on tolla tullut kuitenkin toimeen, jos tarttee paksumpaa leikata, niin sitten otetaan kaasupillit käyttöön.
     
  8. kt9001

    kt9001 Gearhead

    No ei paha! Kävin tässä viime syssynä(?) yhessä liikkeessä tekemässä koepolttoja Lincoln- merkkisellä plasmalla, olikohan joku Pro-Cut 25. En muista oliko Ämeuriicassa tehty, vaiko Italiassa sekin.
    Mulla oli oma aihio mukana, sain sen kyllä tehtyä siellä liikkeessä, mutta ei oikein riittänyt siinäkään se luvattu 3/8" eli noin 10mm läpäisy. Tai siis se riitti 10mm:lle, mutta mulla oli paksumpaa materiaalia, 12mm, joten se luvattu ja toteutunut suorituskyky ei riittänyt tarpeeseeni.
    Sinällään harmi, kone olis ollu jo silloin minusta sopevan hintanen, muistaakseni nykytonnin. Hyvä kone muuten olis ollu, mutta vähä liian köykäänen mulle.

    Eli pahimmoilleen ei riitä tuokaan mulle.
    Nyt kyttäilen yhestä Firmasta semmosta pakastimen kokoista plasmaa, pilkkahintaan tottakai, siinä riittää potku noin 35mm:n asti.
    Loppuis vaan tämä lama, tai paheneis tarpeeks, sitten sen sais sieltä...
     
  9. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    http://www.jforce.fi/index_files/Page775.htm

    100a kone tupsahti pihaan ja on muuten täyden 10 pisteen vehe.voimaa on 30mm pilkkomisessa viellä ihan kivasti,15mm menee kuin veitsi voihin.terve tuloa kokeilemaan.
    kerran kun on kahva käynyt kädessä tulee ekana mieleen miten sitä on pärjännyt ilman plasmaa :eek:

    30a pärjää autopelleissä

    50a pikkusen jo palottelee ja 10mm menee kivasti viellä.

    100a tekee jo oikeita töitä.
     
  10. jeeppi

    jeeppi 1st gear

    plasmaleikkuri

    joo,kokeilin tota 50 ampeerista valovirtakonetta ja ei missään nimessä mene luvattuihin vahvuuksiin. jopa 5mm levyä vedän mieluummin rälläkällä. 10 mm on jo käytännössä liikaa.autopelteihin sopiva varauksin.suuttimia menee kuin suomisikareita.olin yllättynyt miten paljon myyntipuheet poikkeaa käytännöstä vaikka kiinalainen onkin.kertokaa muutkin miten suuria pettymysiä ootta kokenu.en sit tiiä onko kaikki valovirtakoneet yhtä leluja.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Re: plasmaleikkuri

    Mikä oli merkki?
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    tallille hommattiin hetki sitten joku valovirta plasma, näytti aika paljon samalta kuin toi ylemmässä linkissä ollut 50a. hyvin pelittää talli puuhissa. valtterin palkkeja sun muuta sen kanssa on leikelty. mukavampaa kuin rälläkällä puuhailu. vois kattoo huomenna sen mallin jos muistaa.
     
  13. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    koneissa on eroja aikalailla. esim ims 30a kone ulkoisella kompressorilla pystyy 10mm pilkkomiseen, sit telwinin 20a koneella oli 3mm musta yhtä tuskaa :rotfl: koneessa pitää olla reilusti voimaa jos haluaa leikkuu jäljen olevan siistiä.
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ovelasti sanottu tuo "saksalaisen valmistajan tuotemerkki". Siinä pysytään totuudessa, vaikka tavara onkin valmistettu Kiinassa. Würthin joissakin tavaroissa taas sanotaan "Controlled in Germany" silloin, kun ei haluta huudella työkalun valmistusmaasta. Siinä sitten joka toinen luulee ostavansa saksalaista. Ei sen puoleen, kiinalainen plasmaleikkuri meilläkin on, saksalaismerkki Wellweld CUT-60.
    Voimavirtakone, ettei tarvita mitään paperitehtaan sähköliittymää ja pääsulakkeita. Valovirtakoneet kun ottavat aika lailla virtaa töpselistä. Maksoi kesällä Saksan eBayssa 445 euroa + vajaa 20 euroa rahtia, sis. vähennettävän alv:n. Suutin- y.m. kulutusosapaketteja olen ostellut suoraan Kiinasta.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Nämä kiinanplasmat ovat aika lailla toistensa klooneja. Ulkonäköeroja on, mutta usein sisällä samat osat. Sama juttu oli aikoinaan LA-puhelinten kanssa. Kaksi valmistajaa valmisti melkein kaikki merkit. Silti monin kinasi siitä, onko vaikkapa President parempi kuin Cobra, vaikka kummassakin oli täsmälleen samat Unidenin sisuskalut.
     
  16. forssu

    forssu Gearhead

    Jeeppi miehen kommentiin...ite käytän pääasiassa Stahlwerk 50a plasmaa 5mm levyn reijitykseen. Kunhan ilmanpaine on oikea, menee ku veitsi voihin. 12mm on paksuin mitä olen ite leikannu. Se menee jo aika hitaasti/vaivalloisesti.

    Jos ilmanpaine on väärä niin hommasta ei tule mitään (kokemusta siitäkin kun vauhti on sata ja järki nolla...). Ainakin ite käyttäny 4,5baria tai hipan yli. 5mm levyssä suuttimen kunnollakaan ei hirveesti väliä.

    Täytyy vissin ottaa se video 5mm kuljetin nopeudesta kun ite en ainaka suosi enää rälläkkää...
     
  17. jeeppi

    jeeppi 1st gear

    plasmaleikkuri

    joo,ainaki toi cut-50 ampeerisen mainos lupauksista saa ottaa pois 60 prossaa.5mm levyä voi kohtuudella leikata harrasteluvauhtia.läpäisee n 6mm levyn.aika pettymys,jos tilaa ton isommankin ja luulee sen pystyvän oikeisiin töihin.onko kellään kokemusta noista merkki vehkeistä.autopelteihin pystyy hyvin pikkurälläkkä vauhtia,miinuksena kipinäsuihkusta aiheutuva palovaara.
     
  18. New

    New 1st gear

    Mitenkäs tälläinen vekotin harrastekäytössä:
    http://cgi.ebay.de/WIG-PLASMA-MMA-SCHWE ... 911.c0.m14

    Pääasiallinen käyttötarkoitus olisi leikata 1-3 mm autopeltejä. Joskus ehkä joku saumakin vetää runkoon/muualle. Erillinen mig-laitteisto löytyy entuudestaan. Kertokaa mielipiteenne Saksaa ymmärtämättömälle olisiko tuosta tallille hyötyä?
     
  19. forssu

    forssu Gearhead

    Edelleen jeeppimiehen kommenttiin...tähän sopii sanonta, huonoja hitsareita ei olekkaan, toisilla on vaan paremmat vehkeet...

    Ei kannata mustata kaikkien koneiden mainetta jos omat kokemukset jostain on huonoja. Mulla on huonoja kokemuksia jostain merkkikoneesta (tais olla Cebora) joka ei syty ei sitten millää. Saa hakata kolvin solmuun ennenku syttyy. Kait joku raapasusytytys... :eek:

    Tänään leikkasin 50A vehkeella 1.2m (60x60 pala) 10mm peltiä kutakuinkin yhtä soittoa. Poikain 20m roikka vaan hidasti lämpösuojalla par kertaa... Eikä tullu kiukku/paha mieli :D
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jep, toinen yleisesti käytetty tapa on "Designed in Germany".
     

Kerro tästä muillekin!