Plymouth 1938 six de luxe projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja 400 cid, 3.1.2011.

  1. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Tuli tossa oltua viime vuosi niin kilttinä, että joulupukki toi mulle '38 Plymouthin joululahjaksi ( tai ei se oikeastaan tuonut, ite se oli haettava :) )
    Mutta kuitenkin...
    Eli tästä ois alettava rodia pikkuhiljaa rakentamaan.
    Edellisen omistajan jäljiltä on paikallaan 305+TH700, irrallaan löytyy Aspenin taka-akseli, lasit joko puuttuu tai on vaihtokunnossa, etupenkin istuinosa, takaluukun saranat+lukko ym. puuttuu

    Jotenka kaikkea mahdollista vinkkiä, linkkiä, neuvoa, opastusta otan mielelläni vastaan.

    matalammaksihan tuota olisi jollain opilla saatava, edessä tuntuisi yhdeltä vaihtoehdolta akselin siirtäminen lehtijousen päälle?
    tai sit joku eri etuakseli jossa olis levyjarrut jo valmiina (mikä?)

    levyjarrut olisi eteen varmaankin saatava jotta koneen muutoskatsastus onnistuu... vertailuautona on tod.näk. käytettävä jotain sisarmallia (olikohan se nyt Chrysler Airflow).

    Että tällainen pelinavaus näillä kentillä :wink:
     
  2. Rodman

    Rodman Gearhead

  3. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Onkos joku tehnyt tollaseen levyjarrusysteemejä noihin orggis napoihin?

    Ja mitenkäs toi akselin siirto jousien päälle, onko jotain erityistä huomioonotettavaa?

    Vai onko helpompi tie koko etuakselihärdelli jostain muusta?

    Onkos näitä 36-39 vuosimallin mopareita täällä muilla rakenteilla tai rakennettuna, joku aika sitten on näköjään ainakin ollut...
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tääl lahes ois yks coupe mopen kasilla. Harvakseltaan heppua nään vaikka tallit on 100m päässä toisistaan, ku se on aina tienpäällä töissä tai jossain. Enhämmä kyllä mitää muista mitä ollaa höpisty, mut siinä luulossa oon et siin ois orkkis etuakseli levyjarruilla, kovinkaan matala se ei keulastaan oo et tais olla vaa kuoleentuneet jouset. Sen ainaki muistan et heidt'sin keulaa se on siihe suunnitellu tehostetulla ohjauksella et vaimoki jaksais kääntää rattia... Tietääkseni se ei näitä palstoja seuraile, mut yhteystietoja saan kysymällä jos tarvetta ja jos niitä saa antaa.
     
  5. [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuollainen tuli leivottua viimevuosituhannella , aihiona alunperin 4d.

    Shoppaus oli maltillinen 3"

    Mustangin etuakselisto tuli siihen virkattua ja tekniikkana 350+th700r4

    Takana lehtijouset ja akseli lehtien yläpuolella + ilmaiskarit joka nurkassa että sillä pääsi mökkitielläkin jotenkin ryömimään.

    Toimi ja ilmeisesti toimii tänäkin päivänä jokapäiväisenä kesäajokkina , viimekesänä näin vilaukselta ja alkais "pikkuhiljaa" vaatia -taas- puhtaalle pellille ottamista ja uudelleen sepitystä...

    Tuohon aikaan ei tarttenu haaveilla coupe korin löytymisestä joten niitä sitten tehtiin vajailla tiedoilla ja taidoilla , mutta ainahan noitten tekemisessä jotain ehkä oppiikin ja hauskaa on ainakin ollut.

    Ajoin 50tkm tuolla vanista otetulla tbi tekniikalla ja uusi omistaja ilmeisesti huomattavasti enemmän...
     
  6. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Todella hieno laitos, AVG. Löytyykö sulla muuten projektikuvia ko. laitteesta?
    Mitenkäs tuo katsastus, tuottiko ongelmia tuolle tekniikalle?
    Eipähän sulle oo tainnu jäädä mitään osia tuon projektin tiimoilta...
    Onko sinuun mahdollista olla yhteydessä, jos jotain mieltä askarruttavaa tulee vastaan, mihin tarviis tietävämmän apua?
     
  7. mercury59

    mercury59 Gearhead

    Mulla on ollut jo piiiitkän aikaa tekeillä -38 Dodgen sedanista kyhätty pikappi joka lienee aikalailla sama vessa kun pölymotti. Itse värkkäilin etuakselin uuteen uskoon siirtymällä poikittaiseen lehtijouseen akselin etupuolelle ja tuenta hiuspinneillä ja panhardilla. Poikittaisohjaus sellaisella toispuoleisella hammastangolla, toimivuudesta ei hajuakaan... Mutta jos lokkarit ois kuulunut suunnitemiin niin ehottomasti alle olis tullu Mustang2 tyyppinen akseli tehostetulla hammastangolla ja levyillä, hoituu monta ongelmaa laakista. Onnea vaan projektille :D
     
  8. olds79

    olds79 3rd gear

    Minulla on kans tekeillä -38 six deluxe 4d. runko on nyt hiekkapuhalluksessa ja korissa paljon peltitöitä.

    tällä hetkellä ois tarkotus pistää lättis kutonen ja fluidmatic tekniikaksi ja toisena vaihto ehtona 318 ja 904:nen.

    etenee näköjään hitaasti mutta varmasti.
     

  9. Joitan rumpujarrujen kilpiä ja takasivuikkunoiden karmeja taitaa olla tallessa ,ja alkuperäisen takaluukun pintapelti.

    Projektikuvia ei taida olla kuin jossain peperiversioina ,ja tuolloin oli sellainen rakenteluinto päällä ettei paljoa kameraan kerenny tarttumaan.

    Katsastus ei tuottanut ongelmia kun hain kaikille muutoksille luvat senaikaisesata AKE:sta , samanverran oli työtä paperihommissa siihen aikaan kuin itse auton rakentamisessa. Nykyäänhän se on jo hieman järkeistynyt nuo säännöt.

    Auto tuli hukattua lähinnä sen takia ettei sitä enää saanut muutettua avoksi ilman veroseuraamusta sen ajan prosenttitaulukon mukaan laskettuna , nykyään kait jo onnistuisi.

    Ja joo , saa olla yhteydessä ,autan tottakai jos jossain voin.

    Tervetuloa vaan rodiharrastuksen pariin!
     
  10. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Olikos tossa madallus suoritettu ihan alustaratkaisuilla vai oliko channeloitu?

    Ei taida siinä sun takaluukun pellissä olla enää saranoita/lukkoa jäljellä?
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jos on kyseessä se -38 Dodge, niin on orkkis akseli. En nyt muista muita yksityiskohtia kuin että orkkis navoissa on jotku Voortin levyt.

    Mulla on vähän uudemmassa Moparin pick-upissa Nissanin Maximan levyt ja GM F-bodyn satulat omatekoisin kiinnikkein.
    [​IMG]
     
  12. Ei ollu channeloitu , runko otti herkästi maahan kun ilmat oli laskettu joka nurkasta pois 8)

    Saranoita ei oo jäljellä , lukkomekanismin rakentelin itse kun alkuperäinen oli hukkunut ja tein sen toiseenkin kertaan kun tuo viimeinen luukkuhan oli tehty kokonaan uusiksi.
     
  13. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Katsastusasemalle olin tänään yhteydessä, ei ainakaan mitään täystyrmäystä tullut eli rakentavassa hengessä keskusteltiin, muutoskatsastuksella jos meinaa selvitä niin tuo mallisarja tuntuu olevan se taikasana joten mikähän tuo mallisarja tuossa Plymouthin tapauksessa on mitä voi käyttää?
     
  14. Fireball

    Fireball Gearhead

  15. xp

    xp Gearhead

    [​IMG]

    Kesällä 39 Saimaan kanavalla. Sisarukset ja äiti tapaamassa sotaväessä olevaa veljeään. Syksyllä sota alkoi, auto otettiin armeijan käyttöön, veli menehtyi. Auto palautettiin sodan jälkeen kärsineenä (mm. ilman renkaita), omistaja ei enää halunnut sitä vaan möi sen pois.
     
  16. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Fireball - No sittenhän se menee poikkeusluvan hakemiseksi, jos kerran tuo on suurin moottorivaihtoehto ollut :eek:
    xp- saanko ladata kuvan omiin arkistoihini
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Laitetaas jatkoa kun aiheeseen liittyy. Mulla oli tommonen joskus, taisi olla vuotta uudempi eli -39. Hommasin silloin kolaroidun takapään varaosiksi toisen samanlaisen limusiinimallin korin. Onkohan kellään mitään tietoa nykykunnosta tai -sijainnista? Osia oli joskus paljon mutta ne on jo lähteneet eteenpäin. Konepelti ei ole auton oma.

    [​IMG]
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Noista etuakseleista; yksi passeli vaihtoehto vois olla Aspenin etukelkka. Koko roska kiinni alkuperäkopassaan 4:llä pultilla ja siinä kiinni kaikki tarvittava. Levyt, vääntösauvat, tehostettu simpukka. Ok, ilmajousia siihen ei saa. Ne Mustang 2:n akselitkaan ei sinne alle itsestään kömmi ja halvimmissa kiteissä laatukaan ei ihan päätähuimaavaa ole. Mopariin joutuu muokkaamaan jonkun muun setistä? +rakenteellinen ylätukivarren heiveröinen kiinnitys runkoon, varsinkin painavampaa hylsyä silmällä pitäen. Väitän että Aspenin kelkka hakee paikkansa pienemmällä vaivalla.
     
  19. Fireball

    Fireball Gearhead

    Juu kyllä se poikkeusluvan tarvii, nykyään kun ei saa verrokiksi kuin saman merkin vehkeet. Ennen meni konsernin sisällä jolloin totaki ois voinu verrata Chryslerin 251 cidiin.

    Ei mene aspeninkaan kelkka kivuttomasti väittävät netissä sen swapin tehneet, Dodge Dakotaa kehuvat helpommaksi mutta en tiä onko runko eri levynen 40-lukulaisissa mistä löyty enempi tarinaa.

    ECI on kehuttu firma ja sieltä saa levyjarrukittiä kolmekasiinkin

    http://www.ecihotrodbrakes.com/dodge_pl ... sions.html
     
  20. 400 cid

    400 cid Gearhead

    No niinpä justiin, se kuulostikin vähän liian hyvältä tuossa ostotilanteessa että tän pitäis mennä ihan muutoskatsastuksella.... :-?

    Mitenkäs ton poikkeusluvan kanssa on, pitääkös se hakea ennen rakentelun aloittamista vai tekeekö vaan katiskan valmiiksi ja sitten (joskus hamassa tulevaisuudessa) hakee lupaa. (vaaditaanko siinä jotain kuvia tmv. lähtötilanteesta.)
    Tässähän mulla jo kone + laatikko on paikallaan.

    Tietty vois harkita jotain v6- konettakin, jokuhan vois käydä suoraan tohon th700:n? ja menis pelkällä muutoksella...

    Toi Aspenin kelkka kuulostaa ehkä houkuttelevimmalta vaihtoehdolta etupäähän tässä vaiheessa.

    Täytyy tässä pikkuhiljaa touhuta kaikkea selkeätä yleismallin rassuuta ja osien putsailua+fixaamista ja samalla miettiä kunnolla isommat ratkaisut ettei tuu kovin älyttömästi tehtyä turhaa työtä vain pelkän tekemisen ilosta.
    Aikatauluhan tällä hommalla on joustava.... alkajaiseksi 5-vuotissuunnitelma jota sitten tarkistetaan tarvittaessa niinkuin itänaapurissa ennenvanhaan...
    :wink:
     

Kerro tästä muillekin!