Heips! Osaisiko kukaan arvioida otsikossa nimetyn auton arvoa? Auto varustettu Hemi 426-moottorilla (1971). Vapaasti saa kysellä muita speksejä!
Riippuu siitä, missä kunnossa auto on, missä maassa se on myynnissä, ja kuinka alkuperäinen se on. Näyttelykuntoinen yksilö, numbers matching, jne, maksaa mansikoita. Alun perin pikkulohkolla varustetun, rakennellun pelin saattaa joku tätä palstaa lukevakin pystyä ostamaan.
Se, onko tekniikka alkuperäinen ja vuosimallia vastaava vaikuttaa paljon hintaan maailmanmarkkinamittakaavassa. Suomessa ei ehkä samalla painoarvolla. Tuolla on yksi seitenkymppinen myyty yli 2M taalalla. Tuommoiseen hintaan auton pitää olla täysin virheetön ja valmistuskoodien mukainen. https://www.motorauthority.com/news...le-sells-for-2-25-million-at-monterey-auction Ennen liikaa innostumista lainaus jutusta: "A massive sale like this could push another bubble upon buyers. Then you have anyone with a 440 six-pack bolted to a rusting frame believing they have $100,000 worth of parts in their barn."
Gran coupea ei ollut tarjolla hemillä tehtaalta, joten miljoona tilit voi kyllä unohtaa... Siisti kuntoinen avo toki +50ke, ja hemi lisää hintaa kympistä ylöspäin... Ja jos koneesta löytyy VIN numero, voi joku kaivata matching pannuaan ja valmis maksamaankin pelkästä moottorista sievo summan.
No voi perkele! Oli sit miten oli, niin tulee just mieleen eräs aika legendaarinen ja hieno yksilö...
https://www.cars-on-line.com/plymouth.html Linkissä Amerikan markkinatietoa Hemikloonien suhteen. Äkkiä katsottuna hintahaarukka 78.000-135.000 USdollaria, miten sitten koronat ja muut suhdanteet vaikuttaa...
En haaskaisi aikaani kuuntelemalla alle 50ke tarjouksia, ja senkin päälle pyytäisin latomaan paperia pinoon melko pitkään ennen kuin heltyisin sanomaan stop. Kaikkihan sellaisilla vastaan tulisi, jos niitä halvalla saisi.
Tässä 35v näitä E-body avoautoja harrastaneena ja hintatasoa seuranneena on vain todettava että hintahaarukka on tosi laaja, eniten vaikuttaa kunto ja auton alkuperäisyys, keskikertaisesti auton alkuperäisyydestä poikkeava rakentelu. Huonontavina tekijöinä on auton peltiosien kunto (ruoste, maali) ja tekniikan kunnostustaso. Seisonta/käyttämät-tömyys heikentää auton arvoa ja suuli/navettaseisottaminen eniten (kylmä, kosteahko säilytystila). Joskus auton hyvä dokumentointi (Fender Tag, ostolasku, Buildsheet, muu historia) voi nostaa arvoa, luoda kysyntää. Kysyntähän sen arvon määrittää, ei asiantuntijat. Suomessa: BP27N0 tason auto kohtuu kunnossa, ei alkuperäinen (hyvin vähän ruostetta, hyvä maali ja tekniikka) 40-50k€ on kauppa käynyt, Hemikone nostaa kyllä sen noin +20k€ jos on hyvä kone, näyttelytason maali ja ehdoton ruosteettomuus sen+10-15 k€. Hyvä dokumentointi +1-5k€. Jos kysyntä on vähäistä niin suoralla kaupalla voi joutua antamaan 20-35% alennusta näistä arvoista suoralla kaupalla (ei voi ottaa toista käytettyä autoa välistä). Ruotsin hintataso ehkä hieman kalliimpi ja jenkkilässä noin sama kuin Suomessa. Jos haluaa virallisen lausunnon niin AutoData sen voi Suomessa antaa. Omassa on heidän arviointi. Nämä ovat sitten mielipidekysymyksiä, mutta kun olen 7 avo E-bodyä ostanut ja noin 45 yrittänyt ostaa (coupeja enemmän) niin tuossa on jonkinmoinen koonta hintatasoista mitä on kauppaa käyty. Kuten mainitsin, nämä ovat mielipidekysmyksiä, kenenkään ei tarvitse hernettä syvälle vetää tästä postauksesta, vastaan vaan ystävälliseen harrastajan kysymykseen.