Plymouth Belvedere 2D HT 1958

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DD6, 5.1.2018.

  1. DD6

    DD6 Gearhead

    Aika tutulta näyttää rakenne. Numero 4 näyttäisi GM:n piilofarkuista tutulta alipaineanturilta.
    Vänkärin helmaan pitäisi alkaa vaihtamaan peltiä, eli pitää nyt se kestoinhokki kohdata silmästä silmään. Auto on nyt vajaan 2h ajomatkan päässä, eli pakollinen Korona-tuumaustauko iski sitten päälle.
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    IT'S ALIVE

    ...kunhan oli selvitelty pari ongelmaa alta pois. Mekaaninen pumppu ei tuntunut pelaavan oikein, ikäänkuin liikerata jäi vajaaksi. En muista, oliko pumppu tullut moottorin mukana tulleessa osakasassa. Tästä selvittiin laittamalla väliaikainen matalapaineinen sähköpumppu linjastoon. Sitten käännettiin jakajaa 180°, kun ryki bensaa väärään suuntaan. Tämän jälkeen laitettiin peitelevy ryypyn kellon paikalle imusarjaan, kun sehän työnsi pakokaasut ulos kaasuttimien välistä. Millään pysty kaikkea muistamaan…

    Auto käynnistyi vain R sisäänpainettuna, eli lootan vaijeri oli väärällä kireydellä. No, säätöä. Paitsi että N:ää ei tuntunut löytyvän…säädetään loppuun myöhemmin.

    Ja sitten tulille. Moottori lähti hienosti käymään, otti jenkaa kuin pieni eläin ja ei sammunut kertaakaan itsestään. Tästä sitten suorilta tekemään raivokasta 20min käyttöä 2-3000 minuuttikierroksella nokka-akselia varten, ja vasta ihan loppuhetkillä kaasua löysätessä alkoi pcv-venttiilin liitoksesta roiskia öljyä ja syylärin ylivuotoputkesta jäähdytinnestettä. Hieman säikäytti moinen. PCV-venttiilin liitos oli löyhä, syyläri ja korkki olivat edellisestä moottorikombinaatiosta ja olivat sylkeneet nestettä ulos aiemminkin, jos nestettä oli hivenenkin liikaa. Öljy oli hyvässä kunnossa ja syylärissä ei näkynyt öljyä. Termostaatin ja imusarjan välinen ohitusletku oli pinteessä ja ei päästänyt nestettä kunnolla virtaamaan, lienee osasyyllinen tähän. Uudelleenkäynnistyksessä ja käytössä mitään ongelmia ei enää ollut, joten EHKÄ selvisin säikähdyksellä. Täytyy vaan pitää käytöstä silmällä nyt, kärähtäneitä tiivisteitä voi olla.

    Sitten tein jarruja. 1-piirinen pääsylinteri vaihtui ultramoderniin 2-piiriseen (edelleen rummut joka nurkassa) ja tein linjat uusiksi Motonetin ”Bahcon” kartiotyökalulla. Aika surkean näköistä jälkeä tuli mielestäni, mutta täytyy vaan toivoa liitosten pitävän. Kävin jarrusylinterit läpi, ja viimein löytyi syy vuoden 2014 leimalla hylkäämiseen pitämättömän vänkärin etujarrun takia: ylempi sylinteri oli selkeästi vuotanut ja kastellut rummun. Kokeilin pientä hoonausta ja kunnostusta, katsotaan kuinka pitää. Korjaussarjan lisäksi pistin varuiksi tilaukseen pari uutta sylinteriä, vaikka jälkituotanto-osien laatu voi olla arveluttavaa.

    Moottorin öljypropun kierre päätti antautua, siihen auttoi M17-öljytulpan kierteenkorjaussarja.

    Seuraavana olisi vuorossa jarrutehostimen kytkentä ja toiminnan testaus sekä ohjaustehostimen kytkentä ja säätö. Tälle pumppuna on Vickers-tyyppinen hirvitys, jonka kunto on vielä mysteeri.

    Vaihdelaatikon loppusäädöt täytyy vielä suorittaa painetesteineen kaikkineen.

    Kunhan näistä selvitään, kuorrutan sisälokasuojat ja pari muuta osaa uudella maalikerroksella ja aloitan Atecu V3:n kiinnijohdottamisen.
     
    Gary Grand, maxvo2, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tuo uuden moottorin nokan sisäänajo on kyllä aina ihan persettä :poff: Onkohan mulla kertaakaan onnistunu vielä silleen että ku kone startannu ja alakanu nokkaa sisäänajaa ku "kaikki pitäs olla ok" niin ei perkele että aina jostaki jotaki sylkee vaikka kuin luulet kaiken tekeneesi viimesen päälle ja miljoonaan kertaan tarkistanu. Ja minä OON tosi tarkka vielä, jopa paranoidi monen asian suhteen vaan ei siltikkää, pitäsköhän alakaa vähä huolettomammaksi niin toimis paremmin :rotfl:

    Tuohan on erittäin hyvä suoritus jos ehti ajaa nokan sisään ennenku ongelmat alko. Ekan kerran ku siinä luulin onnistuneeni aikanaan niin sen jälkeen huomasin että 12k€ moottori on täysin paskana, sylinteri oli halennut jossaki vaiheessa sisäänajoa ja imi kaikki vedet öljyjen sekaan hiushalkeamasta. Öljypropun kautta tuli ekana ämpärillinen vettä ku aloin öljyjä vaihtaa :rotfl: Myöhemmin selvisi sitten että tämä moottorinrakentaja oli rakentanut ne mun stroker/takokamat merimoottorina käytettyyn lohkoon ja sylinterien seinämät oli ihan paperia.
     
    sleepercooler, Gary Grand ja DD6 tykkäävät tästä.
  4. DD6

    DD6 Gearhead

    No joo, paitsi nyt tietenkin alkoi tässä miettimään, että tuliko sitä huudatettua tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi kovilla kierroksilla KUITENKAAN :D Minuutit alkoivat tuntua tunneilta ja sitä rataa ja tuliko sitä kelloa sitten kuitenkaan katsottua ja ja... alkoi mennä ihan sumussa koko loppuaika.
    Ei kait se auta kun alkaa vaan raakasti käyttämään moottoria kuten sitä kuuluu. Nokka ei nyt mikään älytön ole, ja ainahan sitä voi imusarjan nykäistä irti ja katsoa, miltä se ja nostajat näyttävät. Männänrenkaiden sisäänajo kait pitäisi tehdä seuraavana, joko penkissä tai kadulla kaasutellen ja moottorijarrutellen.

    Ja aika hurja tarina tuolle moottorillesi...ei saakeli. Mitä käyttökelpoista jäi jäljelle?
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  5. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    No tuosta nokan sisäänajosta vaikka se menisi miten niin jää AINA semmonen olo että no tulikohan siitä hyvä ja se vainoaa muutaman kuukauden kunnes unohtuu tai nokka porsii :rotfl: Tuota jälkimmäistä aniharvoin sattuu onneksi, ei oo sitä itelle eikä tutuille käyny vaikka ollu vaikka minkälaisia painajaisia 20 eri erässä se nokan sisäänajo :rotfl:

    No kauhean tappelun jälkeen koneen alakerran rakentaja otti vastuun siitä palautti alakerran rahat, liikkuvat sekä lohko ja koneistustyöt tuli sen kautta. Kaikki alakertaan liittymätön jäi ehyeksi. Eli rakentajalle jäi paska lohko, kampura, veivit ja männät. Nehän ui mahottomassa määrässä vettä että ite en niitä olisi enää uskaltanut mihinkään laittaa, mutta muutama vko tuosta vahingosta semmonen stroker moottori oli sitten halvalla myynnissä, vasta rakennettu, missä oli sattunut just samat tai siis samanlaiset alakerran osat paikalleen ku munki moottorissa oli ja mitkä kunnon glykoli kylvyn sai :poff: Voihan se olla ettei niihin mitään tullut, mistäpä minä tiiän. Ite vaan en niitä hyväksyny enää takasin kun olin uutena ostanu ja mulle tarjottiin hyvitystä vain lohkosta. Halusin glykolissa uineiden pyörivien hinnankin kuten koneistuksetkin takasin. "Sopimuksessa" kuitenkin oli maininta että rakennetaan ultrattuun lohkoon ja sitähän ei selvästikään oltu tehty. Koko kesä meni sillon vituiksi muutenkin ja auto seiso ilman moottoria koko ajokauden. Tästä on 11 vuotta aikaa.
     
    1purehell ja DD6 tykkäävät tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vahna tai uusi moottori, yhtä hermoja raastavaa hommaa se on...voi vaan odottaa mitä alkaa vuotamaan tai syttyykö joku ehkä palamaan ja tuleeko nokasta 360* heti sisään ajossa vai ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen ? :odconfused:

    Seuraava nokka jos joskus vielä tulee johonkin laitettua on kyllä rullanokka.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  7. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Joo noin olen joka nokan sisäänajon jälkeen päättäny että seuraava on rulla, sitte ku se itelle tehty lupaus pitää lunastaa kun vaihtoehtona uusi 100€ laahuri tai 400€ rulla mikä tarvii tyyliin 1000€ retrofit rolleri kamat niin ADD TO CART napille löytää aina kuitenki se helevetin laahuri, ku kyllähän se nyt "tällä kertaa" menee hyvin :rotfl:
     
    Seevu, Gary Grand ja DD6 tykkäävät tästä.
  8. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuossa olisikin seuraavaa haastetta/rahanmenoa poly-moottorin rakentamiseen. Äkkipikagooglauksella mitään kattavaa ei löydy yksittäisiä topiceja lukuunottamatta. Camcraft Cams tekisi "mielellään" rahaa vastaan, mutta sielläkin on maininta pelkästään " We can grind hydraulic or mechanical profiles", mutta se ratkaiseva "roller" puuttuu. https://www.camcraftcams.com/catalogs-links/318-chrysler/
     
  9. DD6

    DD6 Gearhead

    Ja eiväthän ne pitäneet. Varmaan 75% liitoksista vuotaa ja kiristäminenhän ei auta. Työkalussa itsessään oli valuvika juurikin 3/16 linjakoon kohdalla ja kiristävät puoliskot elävät todella helposti. Taidan hakea paremman kamppeen, kun halvoilla ei saa kuin ketutusta tai valmistelevat toimenpiteet pitäisi tehdä "justiinsa".

    Edestä vaihdoin molemmin puolin yhden jarrusylinterin, taakse paikattiin toinen jarrukilpi. Perän kunto on vielä mysteeri koeajojen puutteen takia, joten päätin vaan tuhlata ja tunkea Red Linen öljyt sisään ja kuunnella volinat sitten myöhemmin.

    Ykköstulppa oli ainoa, jossa oli vähän poikkeava värisävy. Tähän löytyikin syy, kun jakajan kantta irrottaessa tulpanjohto irtosi liian helposti kannesta. Ykkösnasta on malliltaan suora, kun muissa se on kaksoiskartio; johto pysyy huonommin kiinni. Vika vai ominaisuus? Kyseessä siis MSD Ready-to-Run. Johto pysyi paikallaan, kun vähän kiristi tulpanhattua, ja käyntikin muuttui heti paremmaksi, sehän jopa kuulosti kunnon maamoottorilta!

    [​IMG]

    Väkästelin kickdown-vaijerin (Lokar) kiinni vaihteiston vivustoon. Kaasarin pään 5,5cm liike piti muuttaa laatikossa 2.8cm liikkeeksi ja vielä vaikeassa kulmassa, joten tätä joutunee vielä hakemaan pariin otteeseen. Vaijerikorvakkeita joutui lyhentämään virranjakajan sijoittelun takia, joten jouset kolisevat vivustoon. Katsotaan pitkässä juoksussa, miten pelaa.

    [​IMG]

    Maailman rumin Vickers-tehostinpumppu on paikallaan ja Red Linet sisässä. Käsin pyörittelemällä liemi alkoi liikkua, mutta vielä en kytkenyt remmiä moottorille.

    [​IMG]

    Ja sitä kehuttua kultaista sävyä:

    [​IMG]
     
    12345678910, esmi, rekkamies ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. DD6

    DD6 Gearhead

    Ai niin: vaihdelaatikon linjapaine oli speksien mukainen, n. 90 PSI / 6.2 bar. Tokihan kyseisen paineen tarkistusportti on vaikeimmassa paikassa laatikon kyljessä, jolloin kuskin puolen pakoputki ja nappivalitsimen vaijerin kiinnike pitää ottaa irti painemittarin letkun kiinnitystä varten. Irrotusta varten sitten toistetaan sama, koska putki on hyvä olla kiinni jotta kuulo säilyy. Luonnollisesti nappivalitsin säädetään uudestaan... mutta seuraavat mittaukset sujuvat ongelmitta (ei tehty ajan puutteen vuoksi).

    Pikanttina lisänä lämmityslaitteen kenno kehitti vuodon 6 vuoden seisonnan päätteeksi. Ehkä olisi ollut järkevää tulpata kennon päät ja pitää jokin suojaliemi sisällä. Kyselin jo korjaamista Vantaan päässä, hinta alittaa OEM-osan hinnan.
     
    esmi tykkää tästä.
  11. DD6

    DD6 Gearhead

    Projekti liikahti eteenpäin (työntämällä, ei omin voimin).
    Sain jarrut pitämään yhden putkenpätkän ja takapään päiden uusinnalla.
    Kasasin keulapellit ja vedin sähköt etuvaloille, eli nyt kaikki sähköt on kytketty jarruvalokytkintä lukuunottamatta. Originaalissa on painekytkin pääsylinterillä ja 2-piirisessä ei, joten teen tuohon painokytkinvirityksen pedaalin varteen.
    Ohjaustehostimen testaus jäi sopivaa hihnaa vaille vajaaksi, joten onpa jotain stressattavaa. Samassa startissa voi kokeilla jarrutehostinta.

    Kardaanin etunivelen suojakumin hankinta meni niin hienosti reisille, ettei mitään rotia. Yksi amerikan paketti on ollut 3kk kateissa, toinen vasta 2kk, ja vasta muutama viikko sitten aloin selvittämään soveltuvaa patenttiratkaisua. Sellainenhan löytyi, eli Bilteman yleismallinen etuvetoisten vetarin suojakumi passannee noihin kohtuu hyvin. Materiaali on kuulopuheiden mukaan jopa parempaa kuin noissa uustuontantokumeissa.

    Pari puskurin pulttia on jemmassa, joten bumper wingsit eivät ole vielä kiinni.

    Alla on nyt ne Kontion Whitepaw Classicit, 225/75/14.

    [​IMG]
     
    12345678910, Inlinee, EVO X ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    [​IMG]

    :cool:
     
    Inlinee, esmi, rekkamies ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jarruputken väliin on myös olemassa t-kappale johon voi ruuvata jarruvalojen painekytkimen, us-partsilta näitä pitäs ainakin löytyä. Kumpi katkasia systeemi nyt sit onkaan mukavampi toteuttaa...
     
  14. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuollaista haaraa mietin itsekin, mutta alkaa taas nahka kuoriutumaan sormista jo pelkästä ajatuksesta räpeltää nesteen ja putkien kanssa uudestaan (huonoja hanskoja ja jarruneste syövyttää) ;) Katsotaan mitä tuosta tulee. Välttyisi tietenkin kytkimen korvakkeen rakentamiselta.
     
    LPV tykkää tästä.
  15. DD6

    DD6 Gearhead

    Etenee, etenee...
    Päätin tehdä jotain ilmanputsareiden kiinnitykselle. Kotelot ovat jotain kuttaperkkalaminaattia, joihin piti itse leikata sopiva aukko kaasarin mittojen mukaan.
    Soviterengas tehtiin POM-muovista sentin korotuksella, jotta kaasarin vivusto ei osu kotelon pohjalevyyn.

    [​IMG]

    Sitten harrastin pientä sahailua.

    [​IMG]

    Foorumeilta hain vähän mittatietoa alkuperäisistä suodatinelementeistä. Ulkomitoiltaan yksi passeleista oli Motonetistäkin löytynyt Fiat Ritmon (konsernin tuote) suodatin, tosin puoli tuumaa matalampana.

    [​IMG]

    Vähän kierretankoa, pari prikkaa ja siipimutterit. Kiinni on.

    [​IMG]

    Lämppärin kenno tosiaan vuotaa, sen takia tuollainen ruma ohitus.

    Tehostimen letkujen mukana sain kivan tarran. Pitihän se nyt liimata kiinni:

    [​IMG]

    Pientä sipistelyä vielä tarvitaan. Kaikki sähköjohdot pitää paketoida yms yms, mutta kaikki alkaisi olla kiinni.

    Hain osakaupasta lähes-yleismallisen painokytkimen jarruvalolle ja sen asennus meni yhtä kulmarautaa muokaten. Ohjaustehostimessa oli säätöruuvin kohdalla vuoto, mutta kiristysmutteria kääntämällä sekin lakkasi.

    Jarrutehostimen letkun alipainevuodon korjauksen jälkeen oli aika lähteä ensimmäiselle testiajolle. Jännitti ihan pirusti, mutta tehtävähän se oli. Auto käyntiin, paneelista pakki päälle ja peruuttaminen tallista ulos. Jarrut pitivät, tehostin tuntui vähän jännältä. Pyöräytys pihalla, D sisään ja auto lähti liikkeelle. Pienen varovaisen köröttelyn jälkeen loksahti 2-vaihde sisään ja vauhti kiihtyi. Siinä vaiheessa huomasin, että tehostimessa on puoli kierrosta väljää ja oja lähestyi. Onneksi tein korjausliikkeet rauhallisesti ja sain pidettyä auton kaistalla, mutta paljoa yli 30 mailin ei uskaltanut ajaa. Ison tien risteyksessä auto ympäri ja takaisin kotipesään. Pakokaasu haisi armottoman rikkaalta, mutta mitäpä muuta voi odottaa kahden 600cfm Edelbrockin syöttäessä polttoainetta pikkulohkoon! Ainakin kaikki pelasi.
    Hysteerisen naurun loputtua pihalla sain napattua kuvankin. Auto liikkui nyt omin voimin ensimmäistä kertaa sitten kesän 2014.

    [​IMG]

    Tästä sitten loppusäätöjä hakien kohti konttoria ja mahdollista vikalistaa.
     
    Seevu, atobee, 1purehell ja 23 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. kuula

    kuula Gearhead

    Ai vittu että tuo on kyllä hieno kori.
     
    1purehell ja DD6 tykkäävät tästä.
  17. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    sieltähän se ilkimys tulee :) hieno leffa, hieno kirja...katsottu ja luettu useampaan kertaan ko. leffasta ja kirjasta tein muuten yläasteella esitelmän. Sain elämäni parhaan arvosanan jostain äidinkielen tuotoksesta. 9½. Opettaja kehui että hienoa että johonkin on perehdytty...autostahan se johtui.
     
    1purehell, hartsa69, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. DD6

    DD6 Gearhead

    Niin tosiaan, se kardaanin etunivelen suojakumi.

    Päätin kokeilla Bilteman universaalia osaa. Koska etunivel tuli vaihdettua, piti tappi prässätä irti, ja se taas helpotti kumin asennusta. Pieni pätkä piti leikata irti isommasta päästä, pienempi meni suostuttelemalla akselin päälle.

    [​IMG]

    Ja nyt tietenkin 3,5kk jälkeen ne kadonneet paketit, sisältäen repro-kumin, ovat saapuneet. Eli... nyt olisi 2 kpl ylimääräisenä/varaosana.
     
    rekkamies tykkää tästä.
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    Noniin. Ohjausvaihdehan se oli antautunut, kun raatoa oli työnnelty hallissa ilman öljynpaineita tehostimessa ja rattia väännetty väkisin. Laitoin tuonne markkinapaikallekin ilmoituksen, josko jollakulla olisi tuollaista -58-62 Constant Control-ohjausvaihdetta kunnostuskelpoisena projektina myytävänä.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Saakos tuohon korjaussarjaa? ,meinaan jos tuuppaisi kaikki uutta mikä kuluu?
    Eiköhän tekijä löydy.
     

Kerro tästä muillekin!