Plymouth Belvedere 2D HT 1958

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja DD6, 5.1.2018.

  1. DD6

    DD6 Gearhead

    Aivan. Kun ämpärillä kaatoi sisään, se holahti nätisti alavesiletkusta ulos. Eipä käsi palanut, vaikka sain ryöpyn käsille letkua irroittaessa.
    Onpahan askarreltavaa!
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Originaalilla lainasyylärillä testattu, lämmöt pysyivät nätisti kurissa.
    Nyt vaan katsotaan, saako Wurthin jäähdyttimen puhdistusaine ja sen jälkeen sitruunahappo pillistöä auki omasta syyläristä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    GS buickiin vaihdoin taannoin lämppärin kennon vuodon takia. Laitoin huvikseni vaihdon jälkeen sen vanhan sitruunahappoon upoksiin koko kennon.... vuoti sen jälkeen huomattavasti enemmän, kuin seula. o_O
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onnea yritykseen. Jos pillissä ei ole enää virtausta, niin vaikea sinne on hapon mennä kattilakiveä liuottamaan.

    Joskus vv 82-84 oltiin taas kerran keitto-ongelmissa kesäreissulla avattaren auton kaksoiskappaleella. Mikkeliläinen jäähdytinkorjaamo suoritti syylärillemme mekaanisen puhdistuksen. 1. Kansi auki juottamalla 2. Rassaus joka pilliin jollakin varta vasten tehdyllä pitkällä liuskalla. Vähän kuin kavennettu rautasahan terästä ja tarpeeksi pitkä. 3. Puhjenneiden pillien tinaus 4. Kansi kiinni juottamalla. 5. Koeponnistus ja paikoilleen asennus.

    Syyläri oli tuolloin <20 vuotias, joten kesti moista käsittelyä jotenkuten. Tuli siitä parempi, muttei täydellinen. Seuraava operaatio rahattomalle oli syylärin vaihto metsä-Volgasta otettuun. Siinä riitti kapasiteetti!

    Volgia ei enää ole helposti saatavilla, mutta kiinalaisia alusyyläreitä on.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Happo syö kyllä messinkiä, joten koko kennon upotus happoon voi tehdä hyvästäkin lähtökohdasta seulan. Pelkästään sisällekään ei kannata kovin pitkäksi aikaa jättää.
     
  6. Pitää varmaan paikkaansa. Tosin kyllä se kattilakivi liukenee ennen messinkiä. Osa tuommoisesta vuotamisesta voi syntyä siitäkin, että se kattilakivi on tukkinut reiän ja kun luontainen paikka on poissa, niin alkaa vuotaa.
    Toinen vaihtoehto on joku uudemman auton syyläri. Niitäkin on tarjolla monen kokoista ja näköistä, ja joskus aika halvallakin. Joskus katselin, että esim. paku-Mersun aika iso syyläri oli Alvadissa aika halpa.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Juu, lähtee kattilakivi, sieltä mihin happo pääsee, kokonaan tukkeutuneeseen pilliinhän se ei pääse kuin pikkuhiljaa päistä alkaen liuottamalla. Ei kannata kuitenkaan liian kauan liotella.

    -69 Lancian Flavian ohjekirjassa neuvotaan 50tkm välein putsaamaan systeemi seoksella, jossa on 0.6l suolahappoa ja 3.4l vettä. Tämä koneeseen ja kone käymään kymmeneksi minuutiksi, sitten tyhjennyshana auki ja koneen käydessä juoksevaa vettä sisään 10 min ajan. Vielä neutralointi natriumkarbonaatilla (200g/4l vettä) 10 min ajan, huuhtelu, ja pakkasnesteet sisään.

    Mazda B2500:n iso syyläri lähti viidelläkympillä, olisiko ollut Autodoc tai joku. Näistä kehitysmaa-autoista niitä halvimpia osia kannattaa katsoa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tehoaako etikka kattilakiveen? Esim akvaariosta yms lähtee kalkkijäämät laseista etikalla hyvin.
     
  9. DD6

    DD6 Gearhead

    Wurth vei selkeästi jotain kakkaa pois, vesi mustui parin tunnin seisottamisen jälkeen. Happo taas oli sisässä 12h ja ulos tuli keltavihreää kauneutta. Mekaaninen rassaus olisi toki "the Thing", mutta metsäasennuspatentteja voi nyt jo testata, kun henkisessä ostoskorissa on B-bodyn uusi alusyyläri. Vanhan kennottaminen on toki vaihtoehto, mutta takuulla huomattavasti kalliimpi vaihtoehto. Ei tämä tässä tappiossa enää...

    Ja tuota etikkaa on myös ehdotettu aiemminkin, sekin olisi toki testattavissa oleva juttu. "Mekaanikon keittiössä"
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aikoinaan kirosin kun tuning umpiossa oli vettä sisällä ja kalkki jäämiä, niin ex käski kipata etikkaa sisään ja huljutella. Tuli puhtaat ja kiiltävät.
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Oma kennotettiin jotain 7-8 vuotta sitten. Sillon makso 250e. Lämppärin kennolle sama homma 1,5 vuotta sitten oli jotain 350e. Mitä lie tänä päivänä.

    Jäähdyttimen virtauksen testaukselle on muuten korjaamokirjan ohjekin olemassa. Kun vettä kippaa sisään niin sen täytyy suihkuta alaputkesta tietylle korkeudelle.
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Tällä kertaa katkaistiin PowerFliten vaijeri, eli jaksaa vastustaa loppumetreille asti. Syylärin testaamiseen ei vielä päästy.

    Nimim. Kingsway antoikin jo jotain vinkkejä uuden vaijerin valmistamiseen, jos ei halua maksaa $260 uudesta, mutta jos joku on viime aikoina moisia valmistanut, niin kaikki tieto otetaan vastaan.
     
  13. DD6

    DD6 Gearhead

    1,5kk myöhemmin: Mopar Mall:ista tilattu uusi PowerFliten vaijeri saapui.

    [​IMG]

    Ja tottakai n. 15mm liian lyhyenä. Vanhasta rekisterikilvestä sai leikattua sopivan jatkon, ja homma alkoi toimia. Lyhyttä on helppo jatkaa, liian pitkä ei mahdu mihinkään.

    [​IMG]

    Ja liikkeelle. Kaikki pelasi nätisti, mitä nyt auringon säteiden piirtäessä viivojaan kabiiniin huomasin sen olevan täynnä savukiehkuroita. Öljyn käry kävi nenään. Öljynsuodattimen kotelon tiiviste oli kait huonosti paikallaan, ja kotelon ja lohkon välistä.... niin. Huoltoasemalta haetut 2 litraa 10W40:stä riittivät mainiosti siirron ajan. Pääsin kotiin ja vielä hallillekin ilman uusia murheita.

    [​IMG]

    Jarrut teettävät vielä töitä. Pääsylinterin tankoa pitänee vähän lyhentää, koska jarrut jäävät vähän päälle. Kengän kärjellä pedaalia avittaen ajo luonnistui. Välillä jokin jarru (luultavasti edessä kuskin puoli) jäi täryyttämään, mutta asettui isommalla polkaisulla. Aika surkuhupainen järjestelmä näin vanhana ja kuluneena.

    Mutta nyt on auto saatu uuteen talliin. 1h 45 min siirtymistä 20 min luikaukseen. Nyt voi tuhota arki-iltansakin viikonloppujen lisäksi.
     
    rekkamies, Charger´69, esmi ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Voi hitto kun tuo on upea. :cool:
     
    isalmela ja DD6 tykkäävät tästä.
  15. fury-70

    fury-70 1st gear

    Niin on. mulla on mancawen ovessa saman värinen "christinen" kuva. Mitäs eroja on furyllä ja belvederellä kun en ole niin perehtynyt. Saman ikäinen coronetti on myös hieno mutta puskurit ja listat on eri näkösiä.
     
  16. DD6

    DD6 Gearhead

    Furyt olivat aina värillä Buckskin Beige ja tietyt osat, kuten keulagrilli, kylkien sportone trim ja pöläreiden keskusta, olivat kullan värisiä. Sisusta myös omansa. Käytännössä siis vain varustelueroja. Korimallina oli vain 2D HT, moottoreina joko 318 tai sitten 350 Golden Commando, jonka sai kyllä lisähinnasta muihinkin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Coronet sitten Dodgena jotain ihan muuta. Tai no, Plymouth oli se hinnat alkaen -malli ja Dodgessa oli sitten pilliä ja vihellintä enemmän.

    [​IMG]
     
    rekkamies ja esmi tykkäävät tästä.
  17. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Normaalisti liputan ennemmin dodgea kun plymaria, mutta tässä kohtaa täytyy kyllä myöntää että Plymouth on omaan silmään huomattavasti nätimpi! Jännä homma, en aikasemmin ole kiinnittänyt huomiota, mutta tuosta ylhäältä olevasta dodgen kuvasta tulee keulan osalta vahva mielleyhtymä Fiattiin:
    (en osannut lisätä kuvaa suoraan, tossa linkki)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_2300#/media/File:Fiat_2300.JPG
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. esmi tykkää tästä.
  19. kingsway

    kingsway Gearhead

    No ompas sekasikiö! :eek: Kuka ihme tuollasella kehtais ajella?!
     
    JouniK, Gary Grand, MJF ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Hmmm..tässä joku saattaisi vetää hätiköityjä johtopäätöksiä..:rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!