Plymouth Duster + 440 RB:n katsastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jakkeko, 2.4.2018.

  1. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Nyt ollaan jo lähellä... 3 puutetta jäljellä. Kaksi muuta on käytännössä jo ratkaistu, mutta pitäisi saada jostain alustaeroselvitys 318cid dusterin ja 360cid dusterin välille. Vinkkejä?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ainakin VW muutoksissa on riittänyt korjaamon ns. ETKA, josta näkee kaikki osat mitä kunakin vuonna on tietyssä autossa ollut.
    Itse kun aikoinaan lisäsin ahtimen -85 Gti Golffiin, niin jarrut, vakaajat yms vaihtu G60 malleiksi, koska mallisarjan tehokkain. Niin eka lappu mikä on 8v Gtissä ja sit lappu mikä G60 malissa.
    ETKAssa osat näkyy tähän tyyliin.
    En tiedä saako korjaamomanuaalista noita järkevästi tulostettua.
    [​IMG]
     
  3. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Näin kävi, että Trafi jäi joku aika sitten tässä tasitossa toiseksi. Tein alustaeroselvityksen juurikin noin, eli vertasin Moparin varaosakataloge ja rockauton tarjontaa. Erot olivat torsion bar:t edessä, takajouset sekä jarrut. Korjattu / päivitety ja kelpasi. Leimattu! Vertailumoottorina 1974 Furyn kone. Ei ollut ihan ns. läpihuutojuttu, mutta melko pienellä vaivalla tästä selvittiin.
     
    AP-80, mikaa7146, MudMax ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos haluat tehdä palveluksen meille muille niin kirjaa nuo dokumentit talteen jotta voimme soveltaa samaa. Jos mahdollista niin laita vaikka sähköpostilla minullekin...
     
  5. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Jees. Kaikki dokumentaatio on tallessa ja autan mielelläni muita, kenellä saman kaltainen ajatus. Catiskalle lähtee dokumentit tässä lähipäivinä. Kerään noista jonkun yhteenvedon.
     
    Skigu, VilleTre, MudMax ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mulla sama tarve.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Multa löytyy paperit dartin leimaamiseen isolohkolle, 67 tjsp varten nuo hankittu
     
    faffeli tykkää tästä.
  8. CA-77

    CA-77 1st gear

    Diktaattori tykkää tästä.
  9. AP-80

    AP-80 1st gear

    Moro.
    Pistin yyveetä
     
  10. vekku

    vekku 2nd gear

    Minä hieronut kauppaa -72 dusterista tuolta Ruotsin maalta. Auto rekisteröity Ruotsiin -73 ja katsastettu viimeksi 90 luvun alussa. Moottori 383, tästä vois kaupat syntyä jos sais kohtuudella Suomen kilpiin.

    Ruotsin rek.otteessa lukee vain teho 110kw eikä moottorin kokoa ollenkaan. Lisätiedoissa lukee "moottori vaihdettu". Näitähän on tosiaan rek.isolohkolle ja varmaan löytyisi joltain valmiit paperit tähän hommaan?
    Toinen ehkä ongelma on auton putkirunko keula, mites tämän saa läpi? Paikallisessa konttorissa eivät ole koskaan moiseen törmänneet.
    Lukivat trafin sivuilta, että alkuperäinen rakenne ei saa heikentyä ja ehotti sitten, että hommaa jostain lujuuslaskelmat nykyrakenteesta? Kysyin, onko sulla lukemat mihin verrata niin ei taas osannu vastata.
    Eli jos näihin ja mahdollisesti muihin auton kilpiin vaikuttaviin asioihin löytyisi infoa olisin kiitollinen. Vois kirjoitella esim. s-postiin jukka1.ojanen@pp.inet.fi p.0400-694382
     
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ei ainakaan -64 valluun tarvinnut mitään laskelmia putkikeulalle,kutosen palkki ja aspenin jarrut ja isolohko keulalle ja katsastaan
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Millä lapuilla sai -64 valluun isolohkon? :eek:
     
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Taitaa nykyään olla aika vaikee. Vaan onhan niitä 80 ja 90 luvulla leimattu. Mutta ei 7 vuotta sitten tarvinnu olla mitään laskelmia putkikeulasta Darttia katsastaessa.
     
  14. vekku

    vekku 2nd gear

    Niin, onhan näitä tehty ja en usko, että tarvii laskelmia välttämättä tänäkään päivänä mutta kun konttori on ihan tietämätön asiasta ja vain arvailee niin ois hyvä kun sais niille faktaa esittää kuinka näitä on katsastettu. Voishan auton käyttää myös konttorilla joka näistä tietää jotain ja on näitä katsastanu, tai ainaki kysyä neuvoa.

    Vois myös helpottaa jos nykyinen omistaja katsastas auton vielä Ruotsissa ja laittais tehot papereihin vastaamaan 383 moottoria. Ja jos keula menee läpi Ruotsissa vois helpottaa hyväksyntää myös Suomessa.

    Trafin sivuilla oli myös maininta, että alle 10% moottorin tilavuuden kasvattamista ei katsota moottorin vaihdoksi eli 360->383 pysyis tuon rajan sisällä. No tällä ei niinkään ole merkitystä minun tapauksessa kun otteessa ei ole moottorin kokoa.
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuolla laskukaavalla menis isolohko earlyyn. 340 otteeseen niin 361 menee rajoihin että heilahtaa. o_O
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  16. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ei millään lapuilla,tein auton kaverin kanssa ja kävin leimaan 361 moottorille vuonna -11
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    No hyvä jos on mennyt noin helposti.
    Kyllä meidän nurkilla kysellään lappuja mistä moottori on kotoisin ja mitä käytetään vertailumallina.
     
  18. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Moro, olisko munkin mahdollista saada sähköpostiin näitä papereita? Jos näin niin kiitoksia kovasti.

    En sit tiä onko näistä hyötyä mulle, kun oma on nyt 318 ja holsetilla. Täytys tuo kombo saada laitettuun papereihin.
    Onko jollain kokemuksia moisesta hommasta?
     
  19. Wade-

    Wade- Gearhead

    Itte menossa keväällä leimalle 340 tuplaturbolla. Eipä muuta pyydetty kuin teholaput jotka ovat alle sen tehokkaimman mallin +30% rajan. Mitä tuo nyt sit tekee, jotain 350hp?

    En tiedä voiko käyttää verrokkina isolohko a-koppaa samalla tavalla, jos sieltä kautta saisi tehorajoja hilattua ylemmäs kuin tuolla 340:sen teholla
     
    Skigu tykkää tästä.
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Noissa tehoissa on hyvä muistaa ne käytössä olevat kertoimet. Eli muistaakseni SAE heppojen kohdalla se on 0,7. Joten 340:n 275 heppaa on katsastusmiehelle 192. Eli 30%:n teholisäyksellä tulee 250 hp.
     

Kerro tästä muillekin!