Pöljä kysymys auton painon vaikutuksesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jopas_jotakin, 14.11.2016.

  1. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, ajatellaan, että on laitettu 1700kg auto, jossa uudet iskarit ja puslat, jäykempää vakaajaa ja jouset.
    Sitten kevennetään autoa, lähinnä poistamalla osia jne vaikkapa 200kg.


    Miten moinen 200kg:n kevennys, tai vaikkapa 10% kevennys vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, luulisi että esim. vakaaja olisi 10% jäykempi jne jne...
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Sikäli kimurantti kysymys, sillä riippuu siitä, miltä korkeudelta painoa on poistettu, eli jos paino otetaan pohjasta tai katosta, on tilanne ihan eri.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kuin myös onko paino otettu edestä, takaa, keskeltä vai tasaisesti joka puolelta. Tämä siis korkeussuunan lisäksi.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu varmaan autostakin ja missä ja miten sillä ajetaan.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Teoriassa, jos auton painopiste saadaan korkeudeltaan alle pyörännapojen, kallistuu auto "väärään" suuntaan kurvissa. Jos painopiste saadaan tasan pyörännapojen korkeudelle, joka tietysti on aika hankalaa toteuttaa, ei kallistuksenvakaajaa tarvita ollenkaan.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    No autohan on vielä osina oleva ikuisuusprojekti eurokinneri.
    Ajatellaan, että auto painaa nyt 1450kg, ja siitä tulee 150kg kevyempi, painoa lähtee aikalailla tasaisesti joka puolelta.

    Kyseessä kuitenkin 3.0 v6 ja 220+ hv.

    Autolla on ihan hyvä ajaa ennen projektointiakin, siis vakiona 170 -heppasena. Nyt siis 2.5 kone heitetty mäkeen ja 220+ hv 3.0 tilalle, Tuo uus kone taitaa olla jopa hieman keveämpi.

    Painonsäästöä kertyy tosiaan joka puolelta autoa, mutta esim kattoluukun mekanismien poisto ottaa 10kg ja korkealta.
    Esim. ovet tehdään aika "tyhjiksi". etupenkit vaihdetaan kevyempiin jne jne...
     
  7. Gerball

    Gerball Gearhead

    Min en mittään näistä teho/paino jutuista tiedä, mut joskus omaksi ilokseni olen ajatellut että jos:
    auto painaa 2500kg, tehoa siinä 250hp > tekee 0,1hp/kg.
    Kevennetään tätä kärryä 100kg. Nyt 2400kg kärryssä sama 250hp teho jolloin siinä on 0,10416666... hp/kg.
    Tästä ei vielä paljoa viisastu, mutta jos tuo parantunut teho/painosuhde lasketaankin siihen keventämättömään versioon niin siinä olisi 2500kg x 0,10466.. = 260,416 hp.
    100 kg. kevennys siis vastaisi n.10 hp:n tehon nostoa.
    Älkää korjatko, tiedän olevani väärässä..
     
  8. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Näitä teho/paino/suorituskyky-asioita pähkäillessä tämän sivuston kalkulaattorit olen todennut hyviksi:

    http://www.torquestats.com/modified...times&drive=RWD&bhp=&weight=&submit=Calculate

    Ainakin omalla kiesillä kesällä saadut varttimailitulokset korreloi hyvin punnitun painon(kuskin kanssa laskennassa) ja suuntaa antaneiden toissakesän Dynylappujen kanssa.

    Kuten edellä mainittiin, tuntuu selkeämmältä muutta painonpudotus tehoiksi, kuin vertailuluvuiksi.

    Eikös joitain nyrkkisääntöjä ei niin pitorajoitteisille peleille ollut jenkeillä varttimailille, 100lb =0,2s pos ajasta yms...
     
  9. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Vielä muustakin kuin kiihtyvyydestä, kaikki ajo-ominaisuudethan pitäisi parantua kun kevennetään: lyhyempi jarrutus, ketterämpi käsiteltävyys, vähempi kallistelua yms jos painonjakauma ja painopiste eivät suhteellisesti muutu huonompaan suuntaan. Hyötytärkeysjärjestys per kilo keventämisessä käsittääkseni on:

    1. pyörivät massat(moottori, voimansiirto)
    2. jousittamattomat massat(akselit, pyörät pysymään paremmin maassa)
    3. painopiste matalemmalle(auton laskeminen yms)
    4. perä ja keula, varsinkin akselien ylitykset(eniten vaikutusta painonjakaumaan ja ketteryyteen)
    5. kaikki muu

    Lisäksi painon siirto akku peräkonttiin, radikaalimmin moottori-voimansiirto taaemmaksi.

    Saa korjata/täydentää listaa!
     
    Muokattu: 15.11.2016

Kerro tästä muillekin!