pohja ja peltien sisäpinnat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja El C, 19.3.2016.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Alkaa oleen pakolliset hitsailut siinä vaiheessa, että täytyy ruveta miettimään mitä peltien päälle jottei heti mee pilalle. Onhan tästä puhuttu ja kirjoitettu netti ruvelle mutta silti otan asian taas esille. On nimittäin niin sekalaisia näkemyksiä, ettei perässä pysy parempikaan.
    Siis, osin uutta kiiltävää peltiä jonka vieressä 60 vuotta vanhaa osin pintaruosteista peltiä jota on edes turha yrittää saada puleerattua. Kuivia on kaikki paikat, kun on ollut kuivassa lämpimässä tallissa jo pitkään. Kurat ja irtoruosteet on toki siivottu rälläkkäharjalla jne. Ruostepaikkoihin joita ei vaan nyt pysty uusimaan suihkutan / sudin rost converterin mutta mitäs sen jälkeen?
    Vetelenkö ensin kotelosuojan joka paikkaan vai pitäiskö sinne koittaa sujuttaa maalia ensin? Kotelosuojan päälle massaa?
    Kori on irti rungosta joten melko helppo puuhailla mutta aikataulu alkaa kiusta...
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    2k epoksia. Myyntinimiä on useita.

    kulutusta kestävä, vahva ja päälle maalattavissa.

    Täällä laitetaan pohjaan pickuppien lavoihin tarkoitettua polyuretaaniepoksia. Erittäin sitkeää tavaraa. Myyvät gal dettinä ja on sävytettävissä vaikka auton omaan sävyyn.
     
  3. El C

    El C 3rd gear

    No niinpä tietenkin.
    Rungon ja sisälokarit pinnoitinkin jo tollasella, U-pol Raptor bedliner oli merkki ja onhan sitä pari purkkia jäljelläkin. Mahtaakohan olla vielä käyttökelpoista, taitaa olla kolme vuotta kun viimeksi käytin. Vaan eipä se kai avaamattomassa purkissa miksikään mene...
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Olen samaa mieltä edellisten kanssa. Ehdottomasti epoksia tai uretaania, varsinkin jos on ruostetta. Sen päälle voi sitten laittaa vahaa ja vaikka massaa, mutta silloin ei kannata käyttää kovin kiiltävää eli sileää maalia, vahat ei muuten pysy kiinni. Mutta eipä varsinkaan kesäauto edes tarvitse hyvän maalin päälle mitään. Kulutuspaikkoihin epoksin päälle kiveniskumassaa ja maali päälle.

    Kannattaa kokeilla sen muuntoaineen pysyvyyttä ensin. Osa muuttuu melko pulveriksi ja kannattaa harjata ennen maalausta.
     
  5. El C

    El C 3rd gear

    Mun muuntoaine on PlastiKoten rust converter, ei mene jauhoks ja on suoraan päällemaalattavissa. Tuntuis olevan hyvä aine vaan ei taida olla myynnissä suomen kaupoissa.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Mistä tuota U-pol Raptori Bedlineriä oot hommannut? Katselin äkkiä googlella, niin löysin vain paikkoja jotka ei toimita Suomeen.

    Itse olen Mastonin Rost stoppia käyttänyt. Ei sekään muruksi muutu kun jotain happoa tms. lienee. Fosforihappo ajaa saman asian, mutta tuo Mastonin tavara kuivuu helpommin.
     
  7. El C

    El C 3rd gear

    Tilasin aikoinaan Amazonista mutta sitähän saa nykyään Suomestakin, jopa melko monesta paikasta. Fixus -ketjukin näyttäis myyvän ja useampi maalikauppakin.
     
  8. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minä olen ruiskuttanut kaikkiin peltipintoihin (hiekkapuhallettu/hiottu/hitsattu) Teknoksen Inerta Primer 5 2K-epoksipohjamaalia jota saa mm RTV:n teollisuusmaalien myynnistä.

    Se on laadukas ja kestävä väri, jonka päälle voi maalata melko vapaasti millä haluaa (tarkista silti ensin soveltuvuus).

    Poppakonsteja ei mielestäni kannata miettiä, vaan edetä simppelin suoraviivaisesti.
    Eli huolella putsattuun metallipintaan vain laadukas pohjamaali ja that's it.

    Omia kokemuksia löyty mun blogista http://jakulepi.blogspot.com
     
  9. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Osta hempell quattro meriepoksia.

    -2k tuote
    - halpaa
    - eri värejä saatavilla
    kestävyydestä kertoo se, että laivoja, ponttooneita ym. maalataan tuolla. kannattaa pitää kunnon suojaimia tuon kanssa läträtessä.
     
  10. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Tuolle raptorille suositellaan käytettäväksi happo pohjaa
     

Kerro tästä muillekin!