Pohjamaalista, kiteistä, työjärjestyksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja aaCHEVY, 11.4.2006.

  1. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Oon aloitellut tuota Camino projektia, eli tarkoitus hitsata lokasuojankaaret ja helmaan hieman paikkaa. Olen hionut nämä vauriokohdat pellille ja kaikki ruoste on poistettu. Aloittelen seuraavaksi tuota hitsaus vaihetta. Kohta kuitenkin tämä kuuluisa mopo karkaa ja tuosta työ määrästä tulee paljon aiottua suurempi...

    Nyt olenkin hieman epätoivoinen koska tuota auto hiosseni huomasin, että vanha maali lohkoilee irti ja paikoin maalin alta paljastuu kohtia jossa ei ole pohjamaalia.
    Joudun varmasti poistamaan koko autosta maalin. Olen aloitellut hommaa rälläkkään tarkoitetulla "neekeri"-laikalla. Onko tämä koneellinen maalin poisto oikea tapa vai onko joku parempi tapa olemassa.

    Seuraava ongelma tulee vastaan kun auto on saatu hitsattua ja vanha maali on kauttaaltaan poistettu. Käsittääkseni useimmat kitit on tarkoitettu levitettäväksi suoraan pellille. Onko olemassa kittejä/pohjamaaleja joilla nuo työ vaiheet onnistuisivat toisin päin eli voisin pohjamaalata auton kauttaaltaan ja sen jälkeen kittailla pohjamaalin päälle. Onnistuuko näin vai meneekö tehty työ hukkaan....

    Kysyn tätä lähinnä siksi koska teen autoa, aina kun aikaa liikenee ja haluaisin että autossa olisi joku maali pinnassa suojaamassa ruostumiselta. Tekemiseen kun saattaa tulla useamman viikon taukoja.

    Mikä olisi hyvä pohjamaali, kitti, työjärjestys?

    Yhtenä vaihtoehtona olisi etten tekisikään kokoautoa kerralla vaan etenisin osa kerrallaan kuten esim. ovi, lokasuoja,. Poistaisin maalin, kittaisin, ja maalaisin. Näin tuo työjärjestys säilyisi. Onko tämä paras vaihtoehto...
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    Alota Nitro-morsilla,eli maalinpoistoaineella jos koko auton putsaat,ja
    jos kerran noin lohkeilee niin itse ainakin ottaisin koko auton puhtaaksi.
    Ja vois kokeilla hakua tuohon,juttua on vaikka kuinka paljon täällä
    tuosta auton maalaamisesta :wink:
    Erittäin yksityiskohtaisestikin.
    ..en vaan just muista missä,mutta tuo hakukone muistanee paremmin :)
     
  3. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Kyl neekerinlaikka on minusta helpoin maalipoisto jos on vain auto peltiä. Se on suorastaa luksusta.
     
  4. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite hion tällä "neekerin tukalla" auton peltipuhtaaksi ja siihen sitten kitti ja sit tarvittavia maaleja.Maalikaupan setä sanoi että kitti ehdottomasti puhtaalle pellille mutta tästäkin on ilmeisesti eri mielipiteitä. :poff:
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kantsii olla sen neekrintukan kanssa sitten tarkkana, kulmat syö sen silmissä ja jos se kuluu liian loppuun tulee peltiin kuoppaa. Eli jonkinlainen turvallinen hylkyraja täytyy pitää mielessä. Pölyä tulee sitten aivan pimeesti, eli suojaa/poista kaikki ympäristön esineet tai käytät kymmenkertasen ajan putsaamisessa. Jos ei oo kovin montaa kerrosta väriä, niin hyvälllä epäkeskolla ja jollain 80 laikoilla tollasen hiookin peltipuhtaaks suht nopeesti.
     
  6. toppielt

    toppielt 1st gear

    Metallisella lastalla ja kuumailmapuhaltimella lähtee kanssa hyvin. Kannattaa kokeilla, ei tuu semmosta pölyäkään, vaikka tuleekin semmosta lastua. Ihan joka paikkaahan tolla ei saa, et tarvii sitä neekerintukkalaikkaa kuiteskin.
     
  7. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä aion käyttää ainaskin neekerintussua maalinpoistoon, kunhan pääsen siihen työvaiheeseen. Standoxilla oli ainakin joskus sellasta 2K. pohjamaalia, minkä päälle voi kitata ilman välihiontaa. Käytin sitä yhessä caddyssä. On se siinä mielessä kyllä hyvä maalata ennen kittaamista, niin pikku huokoset hitsisaumassa ei haittaa, mutta yleensä olen kyllä kittaillu puhtaalle pellille.
     
  8. Ardeseg

    Ardeseg 1st gear

    Maalin poistoa

    Onkos kukaan (muu) käyttänyt pikkurälläkkään kiinnitettävää kuppi-teräsharjaa punotuilla harjaksilla?

    Ainakin kestää paremmin kantteja kuin neekerintukka ja kun "kevyellä kädellä" pyyhkäisee niin ainakin Swingerin konehuoneen sai helpohkosti peltipuhtaaksi (4-5 maalikerrosta). Pintapelteihin en ole (vielä) testannut.

    "Kevyttä kättä" tosin tuli harjoiteltua tolla vehkeellä kun vetelin yhden rintamamiestalon puhtaaksi maalausta varten (ihan hullu homma; hitto, koko talo!).

    Koetin myös neekerintukkaa (autoon) ja jäi ainakin minusta selkeästi toiseksi: laikkojen kulutus oli tolkuton ja jälki aivan sama kuin teräsharjalla...

    Niin joo: suojamaskia ja haalaria kannattaa käyttää. Vetelin talosta maaleja shortseissa ja t-paidassa ja aina silloin tällöin reidestä pisti pystyyn teräslanganpätkä. Oli vaan niin hiton kuumaa hommaa roikkua seinällä..
     
  9. azamoni

    azamoni 1st gear

    Ton kitti/ pohjamaalisysteemin kanssa tekisin itse niin, että ensin ruosteenestopohjamaali ja sen päälle kitti.

    Syy: kitti(yleensä polyesteri) on muovia, eikä sisällä minkäänlaisia ruosteelta suojaavia komponentteja. toisaalta, jos käytät lasikuitukittiä on sillä tapana syövyttää peltiä, eikä sekään ole hyvä. tärkein tekijä on ilmankosteus työskenneltäessä pellillä kun on kosteutta ja vedät siihen kitin, saat vuoden päästä ihmetellä kyljessä olevaa halkeamaa (kitti), josta tihkuu ruostevesi...

    En tiedä muuta, mutta näin olen itselleni antanut opettaa. toisaalta mielipiteet on kuin prsreiät, jokaisella on yksi...
     
  10. tlento

    tlento 1st gear

    Joo Pro-väristä kysyin aikanaa että mitä maalia vois laittaa just tollaseen projektiin mitä hitsaillaan välillä ja sitten vasta myöhemmin kittailllaan yms. Ne suositteli 2K Standoxin "rotbrau" primeria.
    Kyllä niilläkin se kanta oli että kitti olis hyvä vetää paljaalle pellille mut omasta mielestä olisi myös hyvä saada joku kunnon pohjamaali hitsatulle paikalle ennen huokoisen kitin levittämistä. Tolla Standoxilla olen nyt maalannut omaani sekä kittaillu päälle ja ihan hyvältä vaikuttaa!
     
  11. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Täytyy käydä kyselemässä maalinmyyjiltä noista pohjamaaleista, mutta olen nyt tähän asti tehnyt tuota projektiani pala kerrallaan. Eli kohta alkas eka nurkka olemaan valmis. Hitsasin, hioin, kittasin, hioin, kittasin, hioin ja nyt pääsis tuota kohtaa maalaamaan.
    Ajattelin maalata tuon pohjamaalin ihan pensselillä kun on tuo työtila sen verran pölyinen ettei siellä kovin hyvin ruiskulla maalailla. Onko siitä muuta haittaa kuin reilumpi maalin kulutus ja ehkä hieman epätasainen pinta joten hiomista on hieman enempi. Onko vielä jotain muuta haittoja, mitä kannattaisi ottaa huomioon. Omasta mielestä ei, mutta kysynkin tätä nyt viisaimmilta :odroll: Onko paksusta pohjamaalikerroksesta myöhemmin jotain haitttaa, esim. seuraavan maalikerroksen tarttumisessa tms.? Kyselen näitä hieman "typeriä" koska yritän tehdä autosta niin hyvän kuin näissä olosuhteissa ja tällä pienellä budjetilla vain on mahdollista. Eli tarkoitan sitä ettei auto alkaisi kukkimaan vielä useampaan vuoteen valmistuttuaan. Aikaisemmat maalaukseni kuuluu ehkä ainakin lopputuloksen osalta siihen myyntimaalaus kategoriaan :wc: .... , mutta kantapään kautta opittu ei niin helposti unohdu :soosoo: !
     
  12. tlento

    tlento 1st gear

    Mun käsityksen mukaan ruiskulla maalipinnasta tulee tiiviimpi kuin pensselillä. Ja on se kyllä parempi kun se pohjamaalikerros ei olisi niin paksu, koska silloin koko maalikerroksesta tulee paksu ja se on myös joustavamapi ja pehmeaämpi ainakin mun mielestä!
     
  13. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Happopohjamaali ensin (semmone sitte jota voi hioa, ku niitä on sellasiakin joita ei voi hioa) jos hyvän haluut, ettei kuki ihan heti. Kitti "elää" kuitenkin sen verran eritavalla lämmönvaihteluissa ku pelti, ettäjossain vaiheessa kitin alle pääsee kondensiokosteus.
     
  14. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Tämä on "jännä" aihe, itsekin miettinyt useasti kuinka tekisin oman
    käyttöauton lokarin kaaret ja ovien reunat, kun kukkivat jonkun verran.
    Ajattelin puhaltaa Bilteman pistehiekkapuhaltimella pahimmat paikat, ja jotaikin paikkoja hioa käsin, mutta mikä ensin paljaalle peltipinnalle, kitti vai maali?
     
  15. SC 285

    SC 285 1st gear

    :eek:
     
  16. cstm

    cstm 1st gear

    siinä saa jokusen kerran sitä pohjamaalia vedellä kun hio niitä kittejä niin kyllä se ympärillä oleva pohjamaali menee puhki heti ja uus kittihän levitetään sen hiotun kitin yli ja kukaan ei kittaa kerralla lommoo suoraks
     
  17. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Joo, pitää paikkansa, en minäkään välttämättä vedä ensin pohjamaalia jos on pieni lommo kyseessä, kittaan suoraan pellille. Mutta jos on isompi lommo kyseessä ja tulee paksulti kittiä, niin sillon laitan pohjamaalin ensin alle, kittaus kertoja tulee monta ennen ku pitää alkaa hiomaan.

    Ja etenkin hitsaus saumojen kohdassa, hiotuissa ruostepaikoissa, ym. kohdissa joissa on huokosia, kraatereita, ym. kohtia, maali antaa paremman suojan pohjille kun pelkkä kitti. Kitti ei välttämättä tunkeudu joka koloon, mutta maali tunkeutuu. Nyt jos vedät koko auton joka on pellille hiottu pohjamaalilla, ruostesuojaus on taattu.
     
  18. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    Huokosia ei saisi olla, hitsi saumat pitäisi aina tinata. Ja kitin alle voi laittaa 2-k maaleja. Mitään 1-k paukkupullopohjamaalikötöstyksiä sinne ei saa laittaa, se kiehuu kitin alla. Itse jos itselle kunnolla tekisin niin ensin 2-k happo, sitten 2-k hiomaväri ja sitten kitti. Tai sitten on olemassa 2-k happohiomaväriä, eli siis yhdistelmä. Ja aina hionnan jälkeen pikku kerros metallin päälle..
     
  19. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Jep, just noin. Ja tina olis aina paras, mutta kun kaikilla ei toi tinaus vaan oo hanskassa, mutta kittilasta pysyy joka ukon lapasessa.
     
  20. jtapio

    jtapio Gearhead

    mitenkäs muuten sinkkisprayn käyttö noihin hitsisaumoihin ekaksi? pysyykö se pinnassa? ja sitten sen päälle happopohjat > kitti > pintamaali
     

Kerro tästä muillekin!