Poikkeuslupia tälle vuodelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja fordolet, 27.7.2012.

  1. fordolet

    fordolet 1st gear

    Laittelin tuossa tammikuun alusta korinvaihtoon liittyvän poikkeuslupahakemuksen trafiin. Toukokuuhun mennessä ei vielä kuulunut mitään joten soittelin ja tiedustelin liekkö hakemus mennyt edes perille.(Viime vuonna laiton myös hakemuksen, meni vajaa pari kuukautta, jonka jälkeen käsittelijä ilmoitti ettei tule menemään läpi joten perutin hakemuksen).

    No sieltähän tämä samainen käsittelijä tarkisti asian ja ilmoitti että hakemus on siellä pinossa. Samalla sanoi myös että "titteli" joka käsittelee poikkeuslupia on lakkautettu vuodenvaihteessa ja käsittelevät niitä kun muilta töiltään kerkiävät. Toukokuuhun mennessä eivät olleet vielä kerinneet käsitellä yhtään...

    Jotenka kyselisin että onko joku saanut vastausta vielä tälle vuodelle korinvaihtoon liittyvään poikkeuslupaan tai muuhun poikkeuslupaan vai onko korinvaihtolupien myöntäminen "lopetettu", koska hakemuksia ei keritä käsittelemään.

    No tarroillahan vielä voi ajaa, mutta ympärivuotiseen ajoon olisivat varsin tyyriit :/
     
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    pitäsköhän jonkun tehdä kantelu jonnekin?

    oon jääny siihen käsitykseen, että tänkin sortin viranomaisasiat tulis käsitellä kohtuullisessa ajassa. ja jos siel ei oo enää ketään joka asioikseen käsittelee näitä poikkeuslupa-asioita, ei se "kohtuullisuus" voi millään toteutua. vai oonko ihan hakoteillä?
     
  3. Putte

    Putte 1st gear


    Et ole lainkaan hakoteillä. Asiat pitää käsitellä kohtuuajassa ja jonkun pitää määritellä se kohtuu aika. Sitä määritelmää ei ilman kantelua tule.
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Tammikuun alusta ollut myös oma arpakuponki sisällä. Muutama viikko sitten soittelin ja kyselin millä aikataululla homma etenee, jne. Vastaus oli että just on saatu viimeiset 2011 hakemukset ensimmäiselle lisäselvityskierrokselle, 2012 hakemuksista käydään läpihuutojutut ensin ja mun kupongin vuoro olis joskus loppukesästä-alkusyksystä. Vituttais asua jossain ulkomailla missä on hirvee byrokratia ja mikään ei toimi.
     
  5. eno

    eno Gearhead

  6. Holley

    Holley Gearhead

    Aika mielenkiintoista! Sitaateissa otteita tuolta eduskunnan sivulta:

    "Kysymyksen yhteydessä todetaan, että yli vuoden kestänyt poikkeusluvan käsittelyaika ei tällä hetkellä ole harvinaisuus. Ajoneuvohallintokeskuksesta saadun tiedon mukaan nyt käsittelemättä olevista autoasetuksen 35 §:n 2 momenttia koskevista hakemuksista 90 % on saapunut vuoden 2005 puolella, joten yli vuoden kestävää käsittelyaikaa voi pitää pikemminkin harvinaisena."

    Eli jos te odotatte vuoden 2013 toukokuussa lupianne, niin silloin minusta asian voisi ihan hyvin nostaa tapetille. Esiintyisitte omilla nimillänne ja lupahakemuksilla, eli olisi jotain konkreettista näyttää. Muuten on tällaista juupas-eipäs -vänkäämistä. Ei perustu faktoihin.

    "Markkinoilta on saatavissa riittävästi sellaisia EY-säännösten mukaisia ajoneuvoja, jotka täyttävät vaatimukset ja joilta poikkeuslupaa ei edellytetä."

    Nyt kun ei ole minkäänsortin SHAL tai yhtään mitään oikeaa rakentelujärjestöä, niin täällä Overdrivellä sitten me itketään, että voivoi, onpa ikävää. Kun taas virkanaiset ja -miehet näkevät asiat noin kuten kirjoittavat, ei tähän tule enää mitään muutosta!! Ostakaa vakioautoja, on viesti! Hiukan olen lannistunut tuossa ja tallissa on vakioautoja, mutta eihän tämä piruvie noin voi mennä!! Joku sanoo, että SAHK olisi hyvä järjestö; mutta piruako tämä heitä kiinnostaa? FHRA fokusoi kilvettömiin kilpa-autoihin. Smoto yms. moottoripyöriin. Rakennellut rekisteröidyt autot: EI OLE ETUJÄRJESTÖÄ.

    Ainiin, vanhoina hyvinä aikoina - kun henkilökuntaa oli pilvin pimein '90-luvulla - kesti minulla luvan saaminen V8-Vivaan 1 v 2 kk. Hyväksyttiinkin. Että silleen varaudutte.
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Menee hitusen ohi mutta pitkällä aasinsillalla pysytään aiheessa. Myös virheellisestä katsastuksesta aiheutuneen valituksen käsittelyaika näyttäis olevan poikkeuslupien kanssa samaa tasoa. Eduskunnan kommentista paistaa aika selkeästi läpi totaalinen kiinnostuksen puute aiheeseen. Aivan samaa tasoa kuin keväällä moottoripyörien melumittausuutisoinnissa haastateltu poliisi: "rakentakaa ne pyöränne vakioiksi." Kai kohta ajokorttia hakiessakin tokaistaan: "Mihin sä sitä tarviit? Pääsethän sä bussillakin." Kalastuslupaan: "Prisman altaassa on riittävästi kalaa tarjolla." Jne, kyllä tässä maassa virkamiehiä riittää.. Mikähän siinä on että suomalainen virkamies etsii pykälää jolla vois kieltää, eikä pykälää jonka perusteella vois sallia? :poff:
     
  8. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Kai kohta ajokorttia hakiessakin tokaistaan: "Mihin sä sitä tarviit? Pääsethän sä bussillakin."

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    ja tarpeeksi jos valitetaan käsittelyajoista, mennään trafilla siitä mistä aita on matalin eli lopetetaan koko poikkeuslupien myöntäminen? Ei lupia - ei ongelmaa.
    Eli ehkei kannata ihan kauheaa myllytystä pistää trafille tämän takia, jos heillä ei resursseja ole. Eikä meillä etujärjestöä joka hoitaisi tätäkin asiaa oikeita kanavia myöten.
     
  10. fordolet

    fordolet 1st gear

    Syksy on jo kohtuu pitkällä, joko olet saanut hakemukseen vastausta? Täälläpäin ei ole vielä kuulunut mitään. Onneksi ei ole projektin kanssa kiirettä, mutta vituttaa ihan periaatteesta että tällaisesta "palvelusta" joutuu maksamaan melkein 400e. No ostin ensivitutukseen minikaivurin niin on muuta ajateltavaa.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    Elokuun ekalla viikolla hain linja-autoon poikkeuslupaa.
    Pari viikkoa sitten kyselin että onko asia edennyt, meni pari tuntia ja tuli puhelu, vaadittiin yksi lisäselvitys lupahakemukseen. Toimitin sen muutaman tunnin päästä sähköpostilla. Tänä perjantaina tuli postissa lupa, myönnettynä. Lupa ei ollut vaikea eikä monimutkainen joten ehkä selkeät tapaukset saadaan nopeasti käsiteltyä pois alta.
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei oo mitään kuulunu. Trafi vois nettipalveluunsa lisätä "support trafi"-tuotteet joita ostamalla pääsisi vip-asiakkaaksi. Vip-asiakasetuina olisi luonnollisesti alle vuoden käsittelyajat. Vai olisko jollakulla jakaa vaan virkamiesten virkistystoimikunnan saunailtakassan tilinumeroo?
     
  13. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tota tilinumeroo voi varmaan tiedustella autontuojat ry:ltä
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Töhönhan kantsis tehä sellanen pykälä et niinkauan kun asian käsittely on vireellä saa toimia hakemuksen mukaisesti. Luulis tulevan vipinää ja kiinnostustta niiden käsittelyyn.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Aika paha. :poff: Kyseisen organisaation jäsenet saavat lupahakemuksensa käsiteltynä kahdessa viikossa.
    Ja kun nyt jauhetaan, niin tuli mieleen lisää noita kehitysideoita ja kun siellä virkamiehistössä on oikein palkattuja nettietsiviä foorumeita suotimassa niin tätä kauttahan ne voisivat mennä eteenpäinkin. Kun kyseessä on tuottoa tavoitteleva valtion liikelaitos niin lupien hinnoitteluhan voisi olla halutun lopputuloksen mukainen. Eli niinsanotusti vastinetta rahalle tai niinku amerikkalaaset sanoovat saat sitä mistä maksat. Vaikka näin että hylätty: lupa 10€, hyväksytyt luvat vaikeusasteen mukaan: lievä moottorinvaihto 300€, matalapaineturbo 300€, korinvaihto rungolliseen 300€. Astetta hankalammat: kantavakorisen korinvaihto 600€, isolohko pikkukoppaseen 600€,jne. Ja kun tiedetään ettei Trafin tarvii päätöksissään ja ohjeissaan noudattaa lakia, niin laittomista hyväksytyistä luvista sais tietysti paremman hinnan. Hevosvoimarajat voitais luokitella helposti vaikka 1€/hv. Samoin jos Kw/7kg raja ylittyy tästä mentäisiin saman taulukon mukaan. Muutosprosenttien ylitys 5€/%. Kusiainen kuorkiksi 1€/paperille lisätty kilo. Kuuraketti valoilla kilpiin puolella millillä. Jo alkais valtion kassa kilisemään ja laitoksen tirehtöörille satamaan mitaleita rintaan. Virkamiehet olisvat kotiin tullessaankin paremmalla tuulella kun ei tarttis kesken työpäivän keskeyttää pasianssin peluuta miettimään toimiiko samanlainen akselistorakenne jälkeenpäintehtynä autossa kuin on sadoissa tuhansissa tehdastekoisissa autoissa. Minkähän hymiön tähä..
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onko mennyt lupia läpi viime aikoina?
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Ens viikolla tulee 15kk odottelua täyteen. Siellä on päällä joku periaatetasoinen stoppi.
     
  18. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Saunaillassa oluthuuruinen keskustelu kertoi trafinpoikien "lyöneen hanskat tiskiin" Yksityisautoilijoiden osalta :eek: ...

    Ei kuulemma käsitellä mitään muutosasioita mikä liittyy autoharrastamiseen/rakentamiseen :odroll: ...

    Mut toi b50:sen edellisellä sivulla laittama hinnasto oli kyl paha :D
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Juu, kuulin kanssa huhuja samansuuntaisesta virkavelvollisuuksien laiminlyönnistä. Kuulin eräästäkin "hyväksytystä" luvasta joka on maannu kuukausia valmiina odottamassa allekirjoitusta.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    On kyllä aika huvittavaa toimintaa jos tosiaan on näin.
     

Kerro tästä muillekin!