Polkupyörä talveksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 13.1.2016.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Elikkäs millainen olisi hyvä polkupyörä talvipyöräilyyn?

    Tällä hetkellä on käytössä tuollainen 26 tuumainen maastopyörä, jossa 1.75 kevyiset nastarenkaat. Ongelmana on että mikäli jalkakäytävällä on 10-15cm lunta niin pyörät oikein uppoavat lumeen, tekevät siis uraa jolloin vauhti hidastuu, eturengas alkaa vispaamaan edes takaisin ja kun vauhti loppuu niin kellahtaa kumoon. Mikäli oikein yrittää ottaa vauhtia niin takapyörä alkaa pomppimaan tai sutimaan, eikä pitoa ole.

    Auttaisikohan leveämmät renkaat tuohon ettei pyörän rengas niin helposti uppoaisi tuonne lumeen? Ilmanpaineiden alennus varmaan auttaisi myös? Tällä hetkellä renkaassa on 3bar verran painetta ja rengas kestää maks 4bar.

    Olisikohan ero huomattava jos laittaisi 26*2.10 renkaat tuon 26*1.75 tilalle?

    Onko kokemusta noista Fat Bike pyöristä joissa on todella leveät renkaat? Uppoavatko nuo herkästi lumeen?

    Lunta on tullut niin paljon ettei aurauskalusto pysy lumentulon perässä.

    Kiitos
     
  2. Jorrma

    Jorrma Gearhead

    Fatbiken idea on just se et pystyy menee hanges ja löysäs maas.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kapeet pyörät menee hyvin lumessa ainakin muistaakseni. Mutta liukkaalla sitten taas eri juttu.
     
  4. Gerball

    Gerball Gearhead

    Fatbike on ainoa oikea kulkupeli kuvailemaasi käyttöön. Hassusta ulkonäöstään huolimatta ihan kelpo peli myös tien päällä.
    Hassu on myös nastarenkaiden hinta tuollaiseen. Hyvät renkaat siinä 100-200 eur/ kpl.
     
  5. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Ookke. Täytyy harkita tuollaisen Fat Biken hankkimista. Aika kalliita vaikuttavat olevan.

    Oliskohan muuten tavallinen 28 tuumaisen fillarin kanssa helpompi edetä lumella? Missä siis 28 tuumaiset renkaat.

    Siis pitääkö liike energiansa paremmin kuin 26 tuumainen rengas tai ettei tarttis niin ottaa vauhtia lumi pöperöön.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Normaaliin maastopyörään nappulakuvioiset nastoitetut talvirenkaat ja rengaspaineet ihan alas. Semmosella mä ajelin siihen asti kunnes tuli talvipyöräilykiintiö täyteen. Uppoaahan se hankeen, mut jonkunhan ne ekat urat on ajettava. Fat bike varmaan kulkee hangen päällä paremmin,
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Hoitelen kahdella erilaisella pyörällä talven pyöräilyt ja päivittäiset työmatkat.Budget Sportista ostetulla vaihteettomalla Mad Crock Fat Bike pyörällä.Se maksoi 349€ eli ei paha,tosin ensiasennusrenkaat eivät kestäneet hiekoitushiekkaa,vaan vaihdoin sitten laadukkaammat.On tosi hyvä kelissä kuin kelissä(jykevän oloinen ajaa),mutta kun on teräsrunko ja ei vaihteita,kun sit kun olet tilanteessa jolloin on reilummin lunta ja vaikkapa ylämäki,niin saa sulla reisissä olla sit vähän pauhua.

    Jos tiellä on on vähän ns. liukasta paannejäätä,niin saa olla vähän tarkkana koska rupeaa vähän vetelemään,varsinkin kun käytän itse kovia paineita tässä läskissä 2.0 bar.
    Ovat yllättävän kevyitä ajaa,varsinkin kun mulla on Maxxis Mammoth renkaissa keskikynnyssä,jonka varassa se menee.

    Makeita fillareita,ja kun poikkeuksellisesti tulin viime yönä duunista uudella kehäradalla lentokentältä,ja fat bike asemalaiturilla,niin virolainen nainen tuli pyörää ihastelemaan...siis pelkkää pyörää.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä olin omalla läskipyörällä liikenteessä, laitoin lisää ilmaa etukumiin rajatorpan shellillä, niin juurikin joku mad crock kuski tuli juttelemaan rengaspaineista ja kertoi käyttävän itse 2bar paineita. Siinä sitten ihmeteltiin, kun yleensä noissa käytetään reilusti alle 1bar paineita, itellä on luokkaa 0,5bar.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    volvo 5.7.mitä veikkaat kuka sulle tuli juttelemaan?
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Että mäd crock miehillä on yleisesti tapana laittaa aika paljon ilmaa renkaisiin tai sitten se olit SÄ! :D

    2bar on kyl edelleen ihan kauhee paine ton kokoseen renkaaseen..! eilen ajoin mettälenkkiä 0,3bar edessä ja 0,4bar takana.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Letukkamiehet juttelee fillarien rengaspaineista talvella lumen keskellä, mihin tää maailma on menossa :eek: :rotfl:
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vissiin pensarahat on loppu, pitääkin mennä tästä syömään salaattia. :rotfl:
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tai tehdä töitä välillä... :oops:
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Juu,minähän se.Olitte näköjään oikein porukalla fillareiden kanssa liikkeellä.Letukkamiehille on aika tärkeä asia tämä polkupyörien rengaspaineet.
     
  15. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    Tällä mennään kymmenen kilometriä kuutena päivänä viikossa. Lokasuojat tosin on talvet pois paikoiltaan. Ei tulisi kuuloonkaan, jotta uskaltasin mummopyörällä enää ajella, jotenkin tuntuvat niin heilakoilta kapeista renkaista puhumattakaan. Rengaspaineet piän luikkaalla hieman alakantissa.

    [​IMG]
     
    Rotten tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ihan sikamakee pyörä ismoskosmoksella!!!! onks lisää kuvia?
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    On kyllä hieno! Hauskaa miten joillain hc-pyöräilijöillä on vimpan päälle spandexit päällä ja led-valot otsalla ja tonnien fillari alla, rakkari pärjää hienosti vähemmälläkin :rotfl:
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    ismoskosmoksen kun näkee tolla liikenteessä,tulee aina hyvä mieli.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Koe ajolle en ole koskaan fillarilla ehtinyt mut muutaman kerran ismoskosmoksen tavannut kajaanissa käydessä


    Mu ny tuli mieleen seuraava suuntaus pyörään etenkin talveksi, sivuvaunu :D
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pyörä kun pyörä, niin sähköapu vähentää kummasti harmitusta. Kesät-talvet.
     

Kerro tästä muillekin!