Polkupyöräily turvallista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BRAKE DRUM, 21.6.2022.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Niin, polkupyörä voi olla harrasteajoneuvo, joskaan uutisesta ei välity kuva että kyseisessä tapauksessa olisi ollut kysymyksessä ajoneuvoharrastus.
     
    Muokattu: 21.6.2022
  3. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Polkupyörä on miltei vaarallisin väline liikkumiseen. Tämän voin sanoo kokemuksen syvällä rintaäänellä:DEn omista kyseistä värkkiä enkä osta:ptosin tässäkin tapauksessa oli osallisena kuningas alkomahooli eikä siinä selvitty ihan pienillä vammoilla ja rahaakin paloi 15 000 silloista markkaa...:confused:

    Sittemmin olen viisastunut sen verran ettei tissulella enää eikä fillarin selkään nousta:D
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Taajamassa pyöräily on tullut hankalammaksi mm sähköpotkulautojen takia. Paljon liikkujia, paljon liikennettä ja osalla tavattoman huonot ajo/käytöstavat liikenteessä.
     
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mä pyöräilen päivittäin ja sähköskootterit yms sekä muumit jotka selaa kännykkää ajaessaan fillarilla on pahimpia kusipäitä (pätee myös autoilijoihin).

    Toinen ilmiö mihin törmään jatkuvasti autoilijoiden osalta on täysin hukassa olevat tiedot väistämisvelvollisuuksista.
    Minä tulen tien ylitykseen fillarilla (kevyttä liikennettä) ja jään odottamaan autojen menoa kuten minun kuuluukin niin eikö siihen joku pysähdy antamaan tietä, sitten taas toiseen suuntaan tulee jono autoja joista yksikään ei edes hidasta.
    Sitten tämä pysähtynyt tuijottaa mua kun idioottia kun en lähdekään ylittämään tietä.
     
    Roberto, hartsa69, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Minun terveydelle olisi vielä vaarallisempaa olla pyöräilemättä kun se on ainoa liikunta mitä viitsin säännöllisesti harrastaa. Onneksi on vielä yksi liikennemuoto jonka verottaja, byrokraatit ja turvallisuusfanaatikot ovat jättäneet rauhaan.
     
    Stratos ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Retem

    Retem Gearhead

    Väite pätee myös 99% pyöräilijoihin.
    Taajama-alueella pyöräileville liikennesääntökurssi pitäisi olla ehdoton edellytys mikäli ei omista vähintään MT- luokan ajokorttia. Liikennesäännöt yleensä täysin hukassa ja/tai vedetään täysin muista piittaamatta ihan miten sattuu.
     
    Roberto, Stang_81, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Monihan kuvittelee olevansa aina sopiva liikkuja tilanteeseen, että kun ensin ajetaan autokaistalla ja kun tulee kärkikolmio, stop-merkki tai liikennevalot, voikin siirtyä kevyenliikenteen väylää käyttämään ja menemään risteyksen yli suojatietä pitkin niin paljon kuin pääsee.Ja sitten taas kaistalle ajamaan.
    Monihan kuvittelee olevansa fiksu tuolla pienemmillä teillä ja koukkii aina linja-autopysäkit että muut pääsisi ohi, mutta sehän se vasta vaarallista onkin, kun tuuppaavat linja-autopysäkiltä kaistalle päätä kääntämättä tai vauhtia muuttamatta.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    uutisesta: "Kadulla pyöräilijät ja autoilijat ajavat samalla ajoradalla niin, että autoilijat sovittavat nopeutensa pyöräilyyn." Helsingissä tämä tarkoittaa yleensä sitä, että autoilijoiden tulisi nostaa nopeuttaan.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Suurin ongelma löytyy "himopyöräilijän" suorituspaineista. Aina pitää löytää motivoiva syy pyöräilyn hyväksi. Vähintään pitää päästä paikasta A paikkaan B nopeammin kuin Dösällä/autolla/sporalla/junalla tai ainakin tehdä oma ennätys kyseiselle etapille. Sen vuoksi tuo oman edun tavoittelu poistaa järjen käytön eri tilanteissa ja tilanne nopeudet karkaa "käsistä" ja pyöräilijä muuttuu "cityporoksi". Hänen etenemis suunnat on yhtä vaikea ennakoida muiden liikkujien toimesta kuin oikeiden porojenkin. Itsesuojeluvaistokin on poroon rinnastettavissa.

    Kun itse fillaroidessa pysähdyn punaisiin valoihin odottamaan, saan hämmästeleviä katseita muilta pyöräilijöiltä kun en lähde heidän tavoin rynnimään jostain rakosesta päin punaisia. Myös koiran kanssa lenkillä saa varoa näitä takaa tulevia kaahareita, kun eivät yhtään viitsi edes ilmoittaa kelloa kilauttamalla tulostaan. Pitäis siinä kohtaa jo oman turvallisuutensa takia ymmärtää, et koira/pikku lapsi ym "hajun perässä" liikkuva voi yllättää hänet ja taluttajansa nopealla suunnan muutoksella.

    t. AM
     
    Seevu ja juko7 tykkäävät tästä.
  11. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Tää on niin totta. Ja kun vielä pyörään panostaa vähän enemmän kuin ostamalla sen halvimman ns. markettipyörän niin pyöräily on eri sfääreissä ja kunto paranee kun kruisailee menemään pyörällä.
     
    Isamu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!