Poltinko pakovenan SBC:stä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja koni, 20.1.2003.

  1. koni

    koni 1st gear

    Käyttö-letukan 350 pikkulohko paukuttelee toiseen (kuskin puoleiseen) pakoputkeen jatkuvasti. Aluksi se teki sitä vain kylmänä, mutta sitten ajettuani "hieman" raskaammalla jalalla (kierrokset taisi käydä jossain reilussa 5000rpm:ssä) rupesi tekemään sitä jatkuvasti.
    Tein ohivuotomittauksen ennen kuin intouduin Mika Häkkiseksi ja silloin löysin juuri tuolta kuskin puolelta 2 huoonoa sylinteriä, toisessa ohivuoto oli huimat 86%..
    Poltinko pakoventtiilin vai mitä sanoo alan gurut?
     
  2. 67

    67 1st gear

    siltähän tuo kuulostaisi.
     
  3. Sittana

    Sittana 1st gear

    No ei muuta kun painetta männän päälle ja kuuntelemaan mistä suhisee.
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Just noin...
    Mä tein katkaistusta tulpasta jonka päähän hitsasin uros paineilmaliittimen. Hyvin pelittää...

    ja hei... sormet pois tuulettajansiipien välistä kun tuikkaat letkun kiinni! kone näet voi pyörähtää ja sit sattuu!!!
    Ja muutenkin varoen, sillä paineilma avittaa pyöritysliikettä silloin kun hakee ventiileitä kiinni.
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Juu, nyt on kansi irti ja hämmästys suuri kun venttiilit oli melko hyvän näköiset. Pakovenat harmaat ja imuvenat melkein mustat. Mitään kummempaa en havainnut.
    Käänsin kannen ylösalaisin ja kaadoin palotiloihin bensaa ja eipä aikaakaan kun 2 pakoventtiiliä ja 1 imuventtiili kastui pako/imu -kanavasta katsellessa.. Ei vuoto silti kovin suuri ollut, mutta ilmeisesti sitten riittävä käyntihäiriölle???
    Purin kannen, mutten mitään suurempaa havainnut, seetit oli ehkä hiukan karstaiset, mutta silmämääräisesti muuten hyvän näköiset.
    Tuli mieleen, että olisikohan pakoputkeen paukkuminen voinut johtua jostain muusta syystä..?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos autossasi on EGR-venttiili, tarkasta sen kunto!
     
  7. koni

    koni 1st gear

    Ei ole EGR:ää.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos kone on nakuttanut joskus kunnolla niin männät saattaa olla rikki puristurenkaiden välistä. Jostain ihme syystä ne hajoo niin ettei sitä näe ennenkuin mäntä on pois lävestään. Ja voihan siellä olla imuvenassakin murhetta ja jos on 2-taso imusatsi niin ei voi pakoputkesta päätellä kummalla puolella vika on!
    En ainakaan ite lähtis kokoomaan ennenkuin vika on löytynyt.
     
  9. koni

    koni 1st gear

    Joo, taidan kyllä nostaa motin pois ja ihmetellä, että mitä kaikkea vikaa sieltä löytyy.. Saisihan siinä hyvän syyn ostaa korkeampi puristeiset männät jos olisivat rikki tuolta renkaiden välistä..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sanokaapa joku saman vian uhriksi joutuneet että kauanko auto voi toimia jos venttiili falskaa. Itselläni taisi kanssa Camarosta kärvähtää joku niistä. Oireet on hillitön kulutus, epätasainen ravistava tyhjäkäynti, tehon puute, polttaa putkessa ja startti "nilkuttaa" kun starttaa ilman bensaa, siis aivan niin kuin jostain pytystä ois paineet pois. Nyt on vaan sellainen tilanne ettei vielä kuukauteen vois ottaa autoa pois ajosta vaan mennä pitäis, ellei halua kaverin lainawarrella römpötellä. :smile:
     
  11. koni

    koni 1st gear

    Ah, en siis ole yksin.

    Nimimerkillä: Kaverin ritsalla köröttelevä!
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    oliko mäntä yläkuolokohdassa kun mittasit 86%?teithän tarkistusmittauksen pyörittämällä konetta ympäri ja uudestaan mitaten???
     
  13. koni

    koni 1st gear

    Jep, tarkistusmittaus tuli tehtyä, tuo 86% ohivuotoa on laskennallinen arvo kahden mittauksen keskiarvosta. Mittarivirheen piikkiin voi laseka joitakin prosentteja. En meinannut heti uskoa itsekään lukemia.

    Nyt kun kansi on auki ja todettu, että ko. sylinteristä pakoventtiili vuosi, joskaan ei hirveästi huomasin myös sylinterin olevan naarmuilla. Pitää kysellä vielä joltain asiantuntijalta, että riittäisiköhän hoonaus vai joudunko porauttamaan. Lohko on jo valmiiksi 0.30 ylikoossa, jotta tiedä sitten kannattaako..
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    jos pytyssä ei rappua nin hoonia ja uudet renkaat.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    poltit
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nokka kannattaa syynätä kans, itellä sama oire kun 1:n pakonokka oli liian kulunut.
     

Kerro tästä muillekin!