Polttoaineen keruusäiliön tilavuus

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 20.5.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    1L? 2L? 3L? Tuntuu olevan nuo yleisimmät koot eebäyssä ainaskin.

    Jos ajattelen asiaa niin että siirtopumppu on vaikka vajaatehonen täyskaasutoimintaan tjsp mutta riittää päivittäiseen ajoon ihan hyvin ja tuolla keruusäiliöllä aattelin helpottaa omaa elämää kun ei tartte orggis tankkiin askarrella pumppuja sisälle tai ulkopuolellekkaan ja tuon keruusäiliön sisältö riittää vaikka yhteen varttimaili rykäsyyn ni eikös se sillon oo tarpeeks?
    Tuskin sitä pitempään on tarve ajella kaasupohjassa missään.

    Eli minkäkokonen keruusäiliö on tarpeen? Meinasin kyllä kahdella pumpulla tommosta 3L säiliöö tilailla loppuviikosta, toisen voi sit kytkee ahtojen kaa päälle tjsp jos tarvii, onpahan pelivaraa tulevaisuutta ajatellen.

    Siirtopumppuna tulee toimimaan aluks ainaskin toi nykynen Carter P4070.
     
  2. En usko, että sillä koolla on kamalasti väliä. Kyllä se siirtopumppu sitä täyttää. Kerääjäsäiliö on just sitä varten, että jos autolla ajetaan mutka tai kiihdytysradalla, niin bensa ei pääse pakenemaan pumpun imupuolelta. Sen takia ihan valtava isokaan ei ole hyvä. Mutta varmaan toi kokoluokka 1-3 litraa on hyvä, kun niitä tehdään.

    Toi Carter on varmasti riittävä. Kerääjäsäiliössä ei ole käytännössä vastapainetta, niin "pienikin" pumppu riittää sen täyttämiseen.
     
    rb ja xarper tykkäävät tästä.
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jossain oli et kulutus/km full throttle + ~20%

    Kun miettii et jos rekasta on tarvetta potkasta joskus ohi, ei ole kivaa kun ajokki alkaa köhimään rinnalla bensan puutteeseen ja km ei ole pitkä matka vasta tuuleen 90Kmh painavasta yhdistelmästä punnertaa ohitse
     
    xarper tykkää tästä.
  4. Tarkoitatko kulutusta kilometrin matkalla? Jos kuvitellaan, että kaasupohjassa menisi 40 litraa satasella, niin se tarkoittaisi 0,4 litraa kilometrillä.

    No ehkä tuo todistaa, ettei sen koolla niin kamalasti väliä ole. Joku puoli litraa riittää hyvin.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  5. rb

    rb Gearhead

  6. xarper

    xarper Gearhead

    Matka-ajossa kulutus E85 about 20l/100km tällä hetkellä, AFR ~14 ja about 2800 rpm kierroksia reilu 100kmh, mitä lie sit täyskaasulla mut onkai se enemmän kun 40 litraa ehkä? Rajotin 6800 rpm.
    Tosin ahtimen kaa kierrokset jää varmaan max 6000 rpm, liekkö allekin jopa, tarkotus tehäkkin tästä vähän katuystävällisempi nyt.

    Mutta jooh ei toi 3 litraa siis ainaskaan liian vähän varmasti ole, eli sillä taidan mennä siis.
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    Täyskaasulla toi kulutus on aivan eri luokkaa kuin 40l/100km, siihen saa lisätä ainakin nollan perään, mutta parempi on unohtaa l/100km ja laskeskella kulutusta aikaan suhteutettuna, kun ei noi pumputkaan tiedä matkasta mitään.
    Esim. 1000hp Bugatti Veyron kuluttaa huippunopeudella vain 112l/100km, mutta kuka luulee sen kulkevan seisovan varttimailin alle puolella litralla?
     
  8. mpower

    mpower Gearhead

    Litran hujakoilla pitäis varttimaililla mennä bensaa suunnilleen.Jos laskis silleen,noin 1000hp ja ominaiskulutus olis vaikka 330g/hvh ja polttoaineen ominaispaino 0.75 kg litraa kohti ja varttimailin aika noin 10 sekuntia!
     
  9. Tässä nyt kannattaa muistaa, että keräyssäiliö ei ole suljettu systeemi vaan avoin järjestelmä. Siirtopumppu täyttää sitä mukaan, kun se tyhjenee.
     
    xarper ja mpower tykkäävät tästä.
  10. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Ja kyllähän se täysteholle riittämätön siirtopumppu koko ajan sitä keruusäiliöö täyttää senkin ajan kun kulutus on isompi.
    Tosiaan ilman vastapainetta se pienempikin pumppu tuuppaa aikalailla ainetta, senhän voi vaikka testata johonkin kannuun ja katsoa mitä se milläkin aikaa ilman vastapainetta tuottaa ja arvioida sen riittävyyttä sitä kautta.

    Sit niitä varsinaisia pumppuja ja niiden riittävyyttä voi arvioida polttoaineen paineen mittauksella, se kyllä sit heti kertoo että onko niissä tuottoa tarpeeksi. Jos ei halua kokoaikaista painemittausta niin kannattaa laittaa edes väliaikainen siksi aikaa että tietää systeemin toimivan....
     
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Vie kyllä enemmän täyskaasulla vs. normi ajo jos tässä oli siittä kyse. Jos vaikka saa jonkun kusettavan hetkellinen kulutus mittarin menemään johonkin 40 täyskaasulla, auton pitäs viedä normiajossa sillon 33 1/3 litraa pensaa.

    Pätee ehkä johonkin karpovin tbihin.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tossa on aika hyviä todellisia kulutuksia, koska ne on veneestä, jota on pakko koko ajan puskee ylämäkeen. Listassa Chevyn 283 ja 327. Ei sisällä osakuormatilanteita...
    [​IMG]
     
  13. saresks

    saresks 3rd gear

    Tuossa vehkeessä on kuulemma jonkinasteinen suunnitteluvirhe. Pumppu jurnuttaa kuumentaen pikkuhiljaa bensan, joka alkaa kiehumaan. Sitten sotkeentuu kohon toiminta joka jurnuuttaa pumppua lisää ja lopuksi pumppu hajoaa. Ver II on parempi tai tuota voi modailla.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Isossa tonkassa on eniten lämmintä polttoainetta. Paitsi jos se kiertää myös siitä etuastiasta päätankin kautta. Mulla on kakslitrainen siksi, kun ebayssä oli halvalla semmonen. Aineksen tähän tankkiin kuskaa originaali moottorin kyljessä oleva pumppu. Ja osa menee välillä käväisemään takatankkiin.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiks keruu tankki kuulu olla sellanen et alhaalta otetaan koneeseen ja siirtopumppu lutkuttaa puoleenväliin ja ylhäältä paluutetaan koko ajan tankkiin?

    Joissain autoissahan paluutetaan tankin alalaitaan bensapinnan alle, niin voiskohan tehopumppu samalla imasta sitä kautta lisää tavaraa mitä ei siirto pumpusta läpi ehdi tulla


    Ei jaksa muistella tarkalleen mut kahdesta mutkasta lähtö 900 turbolla hetkellinen kulutus jotain 79 litraa tunnissa ja keski kulutus 39 litraa sadalle
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    Toi Carter tuottaa vapaalla paineella 72gph, eli n. 0,75 dl sekunnissa. Jos ahdettu kasi vetäisi täyskaasulla e85:ttä kuin Veyron bensaa, eli n. desilitran sekunnissa, pieni 1 litran keruusäiliökin olisi täysin tyhjä vasta 40 sekunnin päästä ja tämäkin edellyttäisi portaatonta vaihteistoa, jotta kulutus saataisin pysymään koko ajan maksimissa. Eli toi pumppu riittää.

    Itse pohdiskelin välisäiliöksi jopa 5 gallonan turvatankkia lähinnä siitä syystä, että saisi pidettyä tankkausvälin samana viinalla kuin aiemmin bensalla. Ulkoisella pumpulla ilman toisiopuolen paluulinjaahan ei lämpöäkään pitäisi siirtyä tuohon keruusäiliöön.
     
    xarper tykkää tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Keruusäiliöstä paluu takas tankkiin, niin kiertää kokoajan eikä lämpö vaivaa. Itellä tukkeutui suodatin päätankin ja keruusäiliön välillä, niin että vain pieni liru tuli bensaa läpi ja ihmeen hyvin pystyi kuitenkin volvolla ajelee kun välisäiliö kuitenkin täyttyi normiajossa. Motarilla sai luukuttaa 140kmh mäntsälän shelliltä keravalle ennen kuin alko rykii. Välisäiliö noin 3l ehkä.

    Palautui normaaliksi itsestään, kun pääsäiliö täyttyi kruisatessa, vika korjaantui suodatin vaihtamalla.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Ja blazerissa on pienempi välisäiliö, bilteman sellanen tuning kromin värinen punasella alu korkilla. Oisko joku 7-8 desiä. Siinäkin meni muuten siirtopuolen filsu tukkoon, kesti offailla hyvin muttei oikein siirtymää enää, tommonen kun horii maantieajossa kohtuudella. Mutta montulla kesti suddailla ihan ookoo ne polkasut mitä tartti. Aika pientä se hetkellinen kulutus siltikin.
     

Kerro tästä muillekin!