Polttoainelinjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maddis, 26.7.2018.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Muutama vuosi sitten, kun Caminon kasasin, niin tein nopeesti ja näppärästi kumiletkusta polttoainelinjat. Muutaman kesän ne menikin ok, mutta nyt näyttäs, että ens talvena viimeistään on aika tehdä uudet.

    Tällä kertaa aattelin tehdä kovat linjat niin ei tartte olla heti uusimassa. Mistä tavarasta olette kovia linjoja tehneet? Itsellä kävi mielessä nylon-putkesta tekeminen. Kupari olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta lienee edullisempiakin ja silti toimivia metalleja.

    Nylonissa lähinnä täytys keksiä konehuoneeseen jotain ettei ota lämpöä pakosarjan läheisyydessä.

    Kyseisessä keksinnössä on TBI joten tarttee kaksi (eri kokoista) putkea vetää.
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    ite tekisin teflonletkulla AN liittimin ei varmaan halvin eikä ees paras
     
    faffeli tykkää tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Capriceen vetelin kuorma-auton paineilmalinjasta eli lienee käytännössä nailonia? Tukiholkki vaan sisään ja kunnollisilla liittimillä kun kerran ruisku kyseessä :)
     
    4d sedan ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo, ihan toimiva ratkaisu. Kun vaan kiinnittää huomiota just niihin liitoksiin. Paluupuolen pikkupaineiset voi kyllä tehdä sopivalle metallikaralle ihan hyvälaatusella klemmarillakin, pari kirrausta asennuksen jälkeen lähipäivinnä, niin se on siinä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kuparista vaan, niin kestää taatusti auton loppuiän.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Muistat vaan tehdä tarpeeksi paksulla kuparilla!
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Mimmosia liittimiä käytit? On tuo liitinpuoli(kin) hieman hakusessa. Kumiletkua vaan helppo ollut klemmareilla laitella.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ehkä parhaana tulis mieleen rst putket joissa hitsattuna AN-lähdöt, ja sit aina kohteeseen parin kymmenen sentin pätkät AN-liittimillä teflon/kumiletkua ikäänkuin joustoksi.

    Budjetimpana vois olla musta hydyputki johon helmiliitoksilla sit pätkät mustilla liittimillä teflonletkua.

    Varmaan menestyy vaatimattomallakin menetelmillä mutta noin mun mielestä paras.
    Toi Camino79:n menetelmä kuulostaa kans hyvälle, jos toi paineilmaletku kestää bensaa, pitemmän päällekin.

    Kumiletku on nykyään niin vaihtelevaa laadultaan että(niinkuin Maddis huomasi muutaman vuoden vanhasta linjasta) että sitä välttäisin. No, on kai kestäviä kumiletkujakin vielä olemassa?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Sama homma olis oldsiin edessä, alkaa olla letkuissa pientä pykimää. Ajattelin käyttää gatesin barricade letkua, sen kai pitäisi olla parempilaatuista mitä nämä halpikset.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Jaa niin hydeputkikin. Eipä noita kaikkia putkityyppejä tule mieleenkään heti ensimmäisenä.

    Tuota nailonia tuli joskus katseltuakin Etrassa ja siinä muistaakseni erikseen mainittiin, että kestää bensaa. Tuosta paineilmaputkesta en tiedä.

    Tuo gates barricade olis tietysti 'melkein kuin kumiletku' eli ei tarttis taivutella etukäteen muotoonsa vaan vois laitella nykyisen kumiletkun tilalle, mutta tiedä sitten kuinka tuo toimisi pidemmän ajan kanssa.
     
  11. Khalle

    Khalle 1st gear

    Itse tein c1500 tbihin pari vuotta sitten letkusta linjat.
    Paikallisesta hyde liikkeestä oikeaa polttoaineletkua ja niille karat.. Hyvin on pitänyt ja letkussa ei näy taittaessa murtumaa.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Miksi? Kallista ja tyhmää? Eikai sitä letkua kannata sinne laittaa kun just sen verta mitä on pakko? Ja loput kovaa.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kovasti käyttävät tuota pi-putkea ja kestää viinat yms.

    Ite laitoin ihan kupariputkesta tukiholkit kun ei oo ruisku niin ei tarvii kestää painetta ja virtauskin riittää tommoselle 307lle :D

    Eli siis kiristin ihan letkuklemmareilla gatesin multifuel letkua päihin mistä sit liitokset pumpulle ja tankille :)
     
  14. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mulla on kans raskaan kaluston paineilmaletkusta tehty linjat. Kestää bensat ja E85:nkin.
    Asentelin pumpun päästä tavan letkukaran päälle, liikkeestä mistä letkua hain saih ohjeeksi että muutama kerros(kierros) teflonteippiä karan päälle, putki lämmittäen sopivasti ja työntämällä paikoilleen karan päälle. On tiukka sovitus ja kunnon klemmarilla sitten kiristys päältä.

    On pysynyt paikoillaan eikä vuoda, on helppo asentaa ja kevyttäkin vielä kaupan päälle :)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ainakin VW käytti vanhoissa 70-80luvun k-jeteissä nylon polttoaineletkuja. Eka kerran kun raotin suojakuorta... dafug.... Täällähän on läpinäkyvä "muoviputki". Mutta ovat kestäviä ja kestävät E85.
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Kovasti näyttää sitten siltä, että taidan tehdä itse saman jotta tuota nylon-putkea hakemaan.
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Alkuperäiset PA-linjat on jenkkiautoissa yleisemmin 5/16" sinkittyä terästä.
    Lähin mitä löytyy sinkittynä hydyputkena on 8x1mm ja se on ihan muutaman satkun sisään oikeaa. Itse teen aina laatikon jäähdytyslinjat ja PA-linjat siitä alkuperäsimallisina.
    Ei ole mikään ihmetemppu kopioida vanhaa taivutustyökalun kanssa.
    PA-linjaan (tankin ja mekaanisen pumpun välille) ei yleensä tarvii (kaasariautossa), kuin painaa jarruputkityökalulla klunssi päähän letkukaraksi. Molemmissa päissä kun on letkun pätkät sallimassa liikettä.
    Ruiskuvehkeissä on GM:llä ilkeitä O-renkaallisia saginav liitoksia. Niitä en ole vielä kotikonstein pystynyt painamaan.

    Perinteiset "inverted flare" kaksoiskartiot päät onnistuu jarruputkityökaluilla pumpun ja kaasarin välille ja vaihteiston linjoihin.

    Tässä kuva vaihteiston linjoista.
    [​IMG]

    Tässä PA-linjaa kaasarille. Tulee ihan alkuperäisen näköinen.
    [​IMG]
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Alkuperäisiä ei ole eikä niitä voi käyttää, kun moottori on vanista ja tällä hetkellä Caminossa jossa alkujaan ollut kaasarillinen kone. Tästä syystä oikein muitakaan putkia ei ole alkuperäisiä joten kaikki joutuu/joutunut tekemään tyhjästä.

    Taidan tuolla nylon-putkella tehdä ja kun paine ole kuin ~1bar niin en epäile, että tiivistyksen kanssakaan olisi ongelmia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    10mm sinkitystä hydyputkesta tein helmiliitoksilla volvoon 18v sitten ja hyvin pelaa. Varmaan pelais vaikka ois Amerikan peltiä ympärillä.
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mallin puutteessa joutuu vähän mittailemaan ja mallailemaan. Välillä jotkut syheröt mallintaa ensin jollain henkarilangalla, kun putkesta mutkia ei saa takas.
     

Kerro tästä muillekin!