Polykarbonaatin työstö.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 370, 14.11.2010.

  1. 370

    370 Gearhead

    Millä leikata ko. materiaalia siististi ja vaivatta?
    On niin nafti pala, ettei voi treenatakkaan.
     
  2. RENO

    RENO 2nd gear

    Riippuu aikas paljon levyn paksuudesta. Ihan ohut menee nimittäin ihan isoilla saksilla. Paksumpaa parimillistä oon leikannu kuviosahalla jossa metallille tarkoitettu pienihampainen terä.
    Liikkeessä josta tota oon ostanu tosin vetivät ihan kylmästi tasosirkkelin läpi...
     
  3. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Onnistuu sirkkelillä, kuviosahalla tai vaikkapa wurtin 1,0 tai 0,8 mm katkaisulaikalla.
     
  4. 370

    370 Gearhead

    Unohtu mainita...5 millistä tuo on.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    sirkkeli mis tiheähampainen terä. kaikki siisteimmin menee.
     
  6. nalleolut

    nalleolut 3rd gear

    hyvä topic siispä lainaan.

    entä reikien poraus... 18kpl 6mm reikiä pitäis porata...levyn paksuus kans tuo 5mm.

    juttua olen kuullut että reiät kannattais olla pikkasen isompia eli 7mm jos pistää 6mm pultin.. kierre saattaa muuten haukata ja tulla säröä.

    olenko hukassa...toki sellaisiakin pultteja saa kaupasta jossa kierrettä ei oo ku osassa pätkää.. :D
     
  7. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    Älä poraa kovin kylmässä äläkä makaa koko painolla poran päällä tai pylväsporan kahvassa, tuppaa halkeemaan tai rouhimaan läpimenovaiheessa ja puuta kannattaa pitää alla.
    6,5mm teräkin riittää jos et tarvi liikutteluvaraa reikään.
     
  8. transport01

    transport01 3rd gear

    Itse olen päästellyt ihan pöytäsirkkelillä. Hyvä terävä tiheähampainen kovapalaterä ja maltillinen syöttönopeus, niin hyvin on menee. Pistosahallakin hienohampaisella terällä ja maltillisella syötöllä on mennyt ihan ongelmitta. Jos leikattavana on suoraa linjaa ja käytössä pöytäsirkkeli, niin sillä leikkaisin. Onhan noita tullut hyväkuntoisella tiheähanpaisella käsisahallakin vedettyä ongelmitta. Terän on syytä olla terävä ja kunnollinen oli työkalu mikä tahansa.

    Poratessa ottaisin terästä smirgelillä kulmaa loivemmaksi, ettei haukkaa liikaa, tai sitten pylväsporalla todella maltillisella syötöllä ja varovasti siinä vaiheessa, kun terä menee läpi ja puupala tietysti alla.
     
  9. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    siististi ja vaivatta se menee vesileikkurilla :poff:
    Työstökoneessa kun on pölykarponaattia käsitelty niin se on kylmetetty talvipakkasessa tai sitten kylmäspäyllä, riippuu mitä sille tehdään.
    Tuleehan siitä ehkä hivenen herkempää lohkeemaan mutta ei tapahdu sulailmiötä jossa lopputuloksena on hirveän näkönen reikä ta reuna. Ohuissa levyissä on useasti riittänyt jäähdytysneste.
    Neste EI saa olla hapanta.. tai emäksistä (enmuista) jommasta kummasta se ei tykkää vaan halkeilee ajan saatossa itekseen.
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Laserilla menee kans kivasti.
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    EIpä se carbonaatti poratessa nyt kovin herkästi lohkea. Akryyli sitten onkin asia aivan erikseen. Akryyliin menee parhaiten, kun terottaa terän ns vähän tylsäks. että sulaa sopivasti.
     
  12. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    ja nämä erottaa hyvin toisistaan taittamalla tiukalle kulmalle, jos se hajosi niin se oli akryyli levyä... :rotfl:
    ja akryylillä on sama vika noiden nesteiden kanssa, halkee itekseen lähitulevaisuudessa jos on nähnyt väärää ainetta.
     
  13. cenote

    cenote 1st gear

    Jos on vain yksittäisen palan tarve tai pitää tehdä pyöreita leikkauksia ei kannata investoida sirkkelinterään, vaan todellakin kulmahiomakoneella katkaisulaikalla ja viimeistely hiomalla.
     
  14. Piru

    Piru 1st gear

  15. demented

    demented 3rd gear

    Varovasti millin katkasulaikalla olen itte työstäny
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ihmeellisiä kommentteja täällä heitetään.
    Firmasta jonka alaa on muovit, akryylit ja polykarbonaatit antoivat mukaan poranterät jotka olivat teroittaneet itse erittäin teräväkärkisiksi/kartioiksi ja idea oli se ettei repäise kun menee levystä läpi.
    Sama koskee nytkysahaa pitää olla isot hampaat kuten puulle että vuolee eikä hio. Pienihampainen metalliterä muodostaa lämpöä ja akryyli saattaa sulaa terään kiinni ja silloin räpsähtää.

    Vai onku joku täällä oikeasti sitä mieltä että pitää olla pienet hampaat ja tylsät terät?
    :eek:
    - Jani -
     
  17. r.w.

    r.w. 1st gear

    Varmaan poran päästökulmaa tuossa tarkoitettiin, joka kyllä minusta tuntuu varsin järkevältä, että pora haukkaisi mahdollisimman vähän ja tekisi pientä lastua.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jaa sekoitinko kärkikulman ja päästökulman... :oops:

    Tuolla jotain ohjetta mutta muistaakseni kärkikulma oli lähempänä 40 kuin 60:tä astetta...
    http://www.foiltek.fi/uploads/Akryylin% ... 0_2010.pdf

    Luulisi että nuo akryylin ohjeet sopisi hyvin myös polykarbonaatille.
    Itse olen leikellyt sitä käsisirkkelillä mutten juurikaan poraillut muuta kuin akryyliä.

    - Jani -
     
  19. transport01

    transport01 3rd gear

    Ihan hyvä ohje yleispiirteissän pätee varmaan useimmille koville muoveille.

    Ainakin minä tarkoitin päästökulmaa, eli tavoitteena pientä lastua terävällä terällä.
    Tuo kartiomaisuus auttaa tietysti lisää asiaa. Poraus menee kärkikulman puolesta kyllä ihan normiterälläkin, kun hieman sipaisee päästökulmaa loivemmaksi, ettei lastu ole liian paksua. Pointtina lähinnä se, että pelkän päästökulman pieni loivennus onnistuu kokemattomaltakin helpommin, kuin että jos molempia kulmia alkaa muttamaan.

    Paksussa lastussa on se ongelma, että läpimennessään terä saattaa repäistä levyn rikki. Ei varmaankaan ongelma pikkuterissä, mutta isoissa esim 20 mm porissa tuolla on jo iso merkitys.

    Pistosahalla on mennyt ongelmitta myös metalliterällä. Yleensä olen käyttänyt tiheähampaista puu tai muoviterää. Oleellista jälleen terävät terät ja hammasväli tiheämpi, kuin levyn paksuus, ettei haukkaa liikaa.

    Niinkuin aikaisemmin mainitsin pääpointti on terävät terät ja riittävän pieni lastu, niin homma onnistuu.
     
  20. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    porannu ensin vain poranterän kärjen juuri ja juuri läpi ja sitten tehny lopullisen reiän toiselta puolelta poraamalla
     

Kerro tästä muillekin!