Polykarbonaatin työstö.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 370, 14.11.2010.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    tuo tylsäks vetäminen on ihan omaa kokemuspohjasta. (ja joo. oon liikkeessä mistä myydään karponaattia ja akryyliä aika isoja määriä)


    Ja siis, ite tehny niin että ajanu terän ensin teräväks nauhakoneessa, sitten lykänny reunan HIEMAN tylsäks. Sit akkukoneella ja korkeilla kierroksilla. Sen huomaa kun sulaa kokoajan sopivasti, et lastu on semmosta venyvää. Ei halkea läpimennessä. Mutta joo.. Tää on vaan omiin kokemuksiin perustuvaa.
     
  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. Gutless

    Gutless Gearhead

    äkkiseltään luulisi että joulukuusiterän kaa ei repisi esim terän tullessa läpi. Toisaalta, taitaa kuumentaa aika paljon. Pitänee kokeilla, matskua olisi jemmassa.
     
  4. jannis

    jannis Gearhead

    polycarbonaatti

    Kokemukseni mukaan puuterä on paras. Ei revi eikä haukkaa. Kun terän keskipiikki tulee näkyviin toiselta puolelta niin kappale ympäri ja läpiporaus. Eikä sitten mitään oksaporaa, vaan tavallinen puuterä, jossa keskipiikki (saa varmasti alotuksen just oikeaan kohtaan), ja reunoilla sivuleikkuu piikit. Tulee saatanan siisti reikä. Jos muuten haluaa akryyliin kiiltävän reunan, niin ensin mattopuukolla karheet pois ja sitten reiluhappisella hitsipillillä nopeesti reunaa myöten tohottaen. Kauan sitten tein yhteen Chrysleriin tuuletus ikkunan akryylistä. Puusta muotti oikeaan kaarevuuteen ja pikkupuristimilla akryyli muottiin pinkeesti ja lieden uuniin kovaan lämpöön hetkeksi. Kuumailmapuhaltimella ei onnistu, kun lämmitys ei oo tasainen ja levy alkaa pullisteleen.
     
  5. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Polykarbonaatti porautuu ihan asiallisesti normi metalli terällä, hyvällä sellaisella. Kierroksia koneeseen maltillisesti. Ei ole ollut ongelmia lohkeamissa. Sahauksessa *hyvä_ja_terävä* rautasaha on toimiva.
    Olen tehnyt &poraillut jotain viimeiset 5-6vuotta lasikuituisen kisa penkin vaatimat "prikat" eli tukilaatat pulttauksiin polykarbonaatista.
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sahasin just 4mm polykarbonaatista ikkunan varastoon pistosahalla.
    Ei yksinkertasista asioista kannata tehä rakettitiedettä :wink:
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tää on vähän sama asia kuin TV-shopin erikoisterävät veitset.
    Näyttävät miten helposti veitsi leikkaa tomaattia ja yleisö hurraa innosta.
    Onko kukaan ikinä nähnyt niin tylsää veistä jolla ei leikkaisi tomaattia?
    :eek:
    - Jani -
     
  8. Mantariini

    Mantariini Gearhead

    No totahan voi leikata vaikka levyn leikkurilla tai nakertajalla... Tai sitten levarilla :) Hyvin on näyttäny kestävän ja kylmänä ollaan taivutettu ihan särmärillä.
     
  9. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Pistosahalla tyroksilevyn päällä,eikä tule leikattua/tökittyä työalustaan.Poratessa olen laittanut levyn puristimilla tiukasti vaneriin siten,että alapuolella on joustamaton paksu pala ja yläpuolelle puristimien alle kelpaa jokin naarmuuntumis suojaksi ,vaikkapa kumi.
     

Kerro tästä muillekin!