Polykarbonaatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja heh heh©, 7.11.2016.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Tossa yhdessä viestissä mainittiin, että etuovien "lasit" on polykarbonaattia.
    Itse tein myös yhteen autoon kaikki sivulasit ko. materiaalista koska vandaalit olivat rikkoneet ko lasit.
    Mulla on ollut käsitys ettei sitä hyväksytä tieliikenteessä. miten on? on jäänyt katsastamatta leiman mentyä umpeen.
    Kyllähän tämä varmaan selviäisi selaamalla nettiä tai vanhoja viestejä, mutta hätäpäissäni nyt pistin uuden viestin.
     
  2. plagu

    plagu Gearhead

    Lasien tulee olla tyyppihyväksyttyjä.
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    riippuu vuosimallista
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla ainakin ollut viidellä tai kuudella leimalla polykarbonaattilasit -65 Chevy II:ssa pl etulasi, ja eivät aieuttaneet kuin kommentin "aha" katsurilta.
    Vanhoissa siis kelpaa mutta uudemmissa klaseissa tarvii olla joku merkintä...
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja siirtotarra kuva kirjaimilla on ennenkin saanut haluamansa tekstit niihin merkittömiin laseihin/plekseihin..
     
  6. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kiitos vastauksista, tää auto on 92 Polo. mikähän on vuosiluku missä voi vielä polya käyttää?
     
  7. auburn

    auburn Gearhead

    Mitään henk. kohtaista kokemusta asiasta ei ole, mutta rupesi itseäkin kiinnostamaan, näin lukee katsastajan käsikirjassa, olisiko tuo 01.01.1981 josta lähtien pitäisi olla lasia ? viisammat korjatkoot :

    9.6 MUUT IKKUNAT, E6
    AJONEUVOLUOKAT: KAIKKI
    30.08.1950
    oli voimassa määräys, jonka mukaan
    linja-auton etuosassa olevat ikkunat vähintään kuljettajan etureunan kohdalle saakka tuli olla
    huurtumattomat tai varustettu huurteenpoistolaitteilla.
    KulkMp 230/50 9.5.1950.

    01.12.1957
    oli voimassa määräys, jonka mukaan
    auton ohjaamon sivulasien tuli olla kunnoltaan ja rakenteeltaan sellaisia, että niistä oli
    esteetön näkyvyys. MaA Tpp 22 §, 392/57

    01.07.1969
    tuli voimaan määräys, jonka mukaan po. päivämäärän jälkeen rakennekatsastetunlinja-auton kaikkien ikkunoiden tuli olla varmuuslasia tai muuta sellaista tarkoitukseen
    sopivaa ainetta, KulkMp 550/68

    01.01.1981
    tuli voimaan määräys, jonka mukaan
    auton ikkunoiden tulee olla varmuuslasia
    , v
    aatimustasoltaan E 43 tai SFS 2728 tai vastaava
    kansainvälinen tahi ulkomainen kansallinen stan
    dardi ja asianmukaisesti merkitty. ANA Tpp
    38 §, 150/832

    ----------------

    OHJEET
    Tarkastetaan, että ikkunoissa on vaatimusten edellyttämät merkinnät pysyvinä.
    - tarramerkinnät eivät ole hyväksyttäviä.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Näin minäkin ton käsittäisin että alle -81 saa olla mitä vaan nuo.

    Silti kyllä taidan tohon 120L Skeidaan tehdä pikkuikkunat polykarboniista vaikka se -87 onkin, sivuikkunat menee chopattunakin kiinni ylös asti ilman kikkailuja.
     
  9. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kiitokset informaatiosta! Kyllä se nyt sitten on niin, että täytyy tohon Coupe Foxiin yrittä löytää lasit jostain. Noita Foxseja ei näyttäin kovin paljon tässä maassa olevan, jotta ei niitä oikein romuttamosta löydy. Jospa oven lasit edes sopisi tavallisesta Polosta?
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mulle on nuiva konttori jostain säännöstä näyttänyt, että lasin pitää olla alkuperäistä materiaalia. Eli jos on ollut tehtaalta lasi-ikkunat kuten käytännössä aina, niin eivät ole kelpuuttaneet muuta materiaalia. Eikä ole mitään tekemistä vuosimallin tai hyväksynnän kanssa. Ainoastaan jos ikkunan poistaa kokonaan eli korvaa pellillä niin se on kelvannut, periaatteessa siis edes takalaseihin ei näitten ohjeitten mukaan saisi laitaa muovia.

    Toki läpi voi mennä mitä vaan jos katsastusmies katsoo, ettei tämä ole mikään normaali käyttöauto. Ja paremmin menee käytännössä kuin etukäteen kysymällä.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Juurikin niin. Moni asia on ihan OK kun ymmärtää pitää sen suunsa kiinni vaan niistä. Ei sille katsurille tartte kaikkea kertoa, ovat sanoneet täälläkin mulle ihan suoraan kun joskus olen joitan tyhmää kyselly heiltä asioista joilla ei oikeestaan mitään väliä edes ole mitenkään mutta sääntösuomi on keksinyt jonkun typerän säännön X asialle.

    Viimeeks tais olla kun farkku Capriceen oli joku laitellu 4.3L V6 ja laitoin takasin sinne 307 ja kysyin että mites, totes vaan että kukas sen tietää mikä siellä pellin alla on kun otteessakin luki litratilavuus vaan ilman sylinterien määrää tjsp.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    Olikos se nyt niin, että tuulilasi on ainoa lasi mikä katsastuksessa vaaditaan? Näin ainakin neuvottiin yhdessä -87 chopatun rottakatiskan muutoskatsastuksessa vuosia sitten.
     
  13. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Vähän OT, mutta mielenkiintoinen tuo kohta katsastajan käsikirjasta, jossa mainitaan, että 1.12.1957 on sivulasien oltava rakenteeltaan sellaisia, että niistä on esteetön näkyvyys. Tarkoittaako tuo, että tuota vanhemmissa hyväksyttäisiin tummennetut sivulasit. Itsellä on juurikin näin eli huomattavasti tummennetut lasit (ei kalvolla) tuota säännöstä vanhemmassa autossa ja koskaan eivät ole maininneet katsastuksessa mitään. En kyllä itekkään ole alkanut kyselemään.
     
    Muokattu: 13.11.2016

Kerro tästä muillekin!