Polykarbonaattistako ikkunat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Fordvessa, 9.10.2006.

  1. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Elikkä mistä kannattaa tehdä street luokan sivuikkunat? Polykarbonaatistako vai jostain muusta? Ja mistä sitä voi ostaa ja mihin hintaan about?
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eikös ne nimenomaan tosta polykarbonaatista niitä rakentele? Sen ainoa ongelma taitaa olla ettei sitä saa helposti taivuteltua niin että ikkunoista sais vielä normaalisti avattavat joka sekin on kuitenkin mukava ja oikeestaan aika tärkeekin juttu, ainakin jos autolla ajetaan kadullakin. Monessa autossa kun on sen verran kaarevat sivulasit ettei ne sit kuitenkaan taivu kelattaessa nätisti paikoilleen jolleivat oo tehty muotoonsa.
     
  3. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    joo niinhän se taitaa olla, meinaan aluksi tehdä pelkän takalasin mikä on suora.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead


    Mistään muustahan niitä ei lasin lisäksi saa vissiin tehdä. Viimeksi kun keväällä kyselin niin 3mm polykarbonaatti maksoi jotain 70 eur/neliö.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Muoviset sivuikkunat katsastuksessa:

    "Sivuikkunoiden korvaamista pleksilaseilla ei hyväksytä, koska niitä ei ole tarkoitettu ajoneuvokäyttöön ja törmäystilanteessa ne aiheuttavat teräviä ja leikkaavia säröjä tai sirpaleita."

    Lainaus AKE:n sivulta.
     
  6. reve

    reve Gearhead

    Koskeeko tämä myös polykarbonaattia? Polykarbonaatti on eri asia kuin pleksilasi eikä se säröydy törmäyksessä.

    Polykarbonaattiahan käytetään mm. "räjähdyssuojana" laboratoriokäytössä sellaisissa olosuhteissa, joissa tutkimuskappaleen on pakko olla visuaalisesti tarkkailtavissa sisältäen kuitenkin riskin siitä, että siitä irtoaa/lentää jotakin satunnaiseen suuntaan.
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Koskee muuten vaan vuoden 1982 jälkeen valmistettuja autoja. Mä olen monasti tapellut noista konttorilla, ja lähettäny tarkastamaan sen katsastusäijän kirjallisuudesta mitenkäs on. Yksikin Insinööri tulosti mulle niiden opuksesta sen sivun, missä tää vuosimalliraja ilmoitetaan, ja laittoi sitten siihen nimensä ja leimansa, jotta voin näyttää Polliisille, jos ne rupeaa vittuilemaan. Eli vanhempiin autoihin saa ihan laillisesti laittaa Polykarbonaatti-lasit sivuikkunoihin ja taakse :rotfl:
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Hyvä tietää, mulla ne vaihdatti lasisiin joskus 90-luvulla. Mitäs toi "pleksilasi" oikein on ? Onkohan siinä lasi päällystetty pleksillä ? :lol:
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ahaa, siis akryylilevystä kyse, jonka kauppanimi on toi Plexiglas.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mä oon ostanut ton Polykarbonaattilevyn ihan tosta paikallisesta Teollisuus Etolasta, jonne vaan vein orkkis ikkunat malliksi leikkausta varten. Ei näin ollen tullut lainkaan hukkapaloja. Tota Polykarbonaattia on muuten ihan helppo muotoilla haluamaansa muotoon, sillä sitä voi vaikka ruuvipenkissä tai kanttikoneessa vääntää, eikä se mene rikki ja säilyy kirkkaana. Naarmuttamista se ei kyllä laisinkaan siedä, joten sitä on putsattaessa aina käsiteltävä kostealla rätilä.
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Sitä polykarbonaattia on pintakarkastuna, eli ei naarmuunnu niin helposti kuin tuo tavallinen joka naarmuuntuu jo pelkästä ajatuksesta.
     
  13. SC 285

    SC 285 1st gear

    Aikanaan kun kyselin Valianttiin noita karbonaatteja, niin mulle sanottiin että pystyyvät hommaamaan niihin jotkut leimat että kelpaa katsastuksessa. Paikka oli Kalustemuovi Virtala, Lahdesta. Tästä on tosin 10 vuotta aikaa...
     
  14. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Voikos noita liimalaseja korvata polykarbonaattisilla?
     
  15. SC 285

    SC 285 1st gear

    Olisin kyllä sitä mieltä että ei voi, koska liimalasit ovat osa itsekantavaa koria. Kilpuriprojektit missä tulee kehikot sisään ym jäykistettä ovat sitten taas eri asia.
     
  16. valtope

    valtope Gearhead

  17. SG480

    SG480 1st gear

    Kun asuu maakunnassa missä on just keksitty ruuti ja tuli niin kaikki on vaikeaa...Nyt tarvittais min. 3mm punaista polykarbonaattilevyä. Oisko kellään siellä isojen kirkkojen lähellä lähellä asuvilla t i e t o a missä odottais mua neliön-kahden palanen.
     
  18. Jaffa

    Jaffa 1st gear

    Teollisuus Etolasta näyttäisi saavan pronssin ja savun värisiä transparentista polykarbonaattilevyä. Akryylilevyä löytyy punaisena transparenttisena että läpivärjättynä.
    http://www.etola.fi/teollisuusetola/
     
  19. pena

    pena 1st gear

  20. Harald

    Harald 1st gear

    Joskus taivuteltu saunassa lexaania.Eikun orkkislasi tuetaan lauteille ja lexaanipala sihen päälle.Siinä saunoessa muovi taipuu lasiin kiinni.Eikun raikasta vettä sienellä päälle ja voila.Eikun reunat leikaten sopivaksi ja asennus autoon.Kyllä on keventäminen joskus helppoa
     

Kerro tästä muillekin!