Pompottavat kumit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Bat ass, 17.9.2014.

  1. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    Onko kenelläkään hyviä ideoita miten saisi pitkästä seisonnasta johtuvan renkaiden pompotuksen pois, kumit olleet melko uudet kun auto jäänyt seisomaan, seissyt noin 9 vuotta pimeässä tallissa, renkaissa ei mitään halkeamia, ym silmämääräisesti näkyviä vikoja, tasapainotuskoneessa näkyi aika huima pystyheitto, eikä tasapainotus auttanut mitenkään, taisi huonontaa tärinää, vanteissa ei näkynyt heittoja, ei ilkeis ihan roskiinkaan heittää, kun kuitenkin pintaa uuden verran ja kumit on siis 265/50-15 ja 295/50-15 Cooper radiaalit.
     
  2. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Aikanaan eräässä aiemmassa elämässä ihmeteltiin uusien, mutta pitkään varastoitujen vitos-bemareiden kanssa samoja ongelmia. Hallista ilmoitettiin että väkisin ajaa vaan lujaa niillä renkailla niin kyllä ne siitä oikenee. Täysin oli järjenvastaista, mutta semmonen kolme varttia pitkin poikin kehiä ja motareita ristiin rastiin niin ne tokeni kyllä.

    voi tietysti olla että liian vanhoilla nakeilla on hyvin äkkiä tilastoissa näillä tempuilla.

    Olen miettinyt jos joskus tulis joku laite varastoitua pitkäksi ajaksi, niin jos sen nostais rungosta pukeille että olis renkaat ilmassa että mitenköhän se vaikuttaisi? Jotain muuta hajoaa kuitenkin vuosien riiputuksessa...
     
  3. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    Tota ajelua itse aattelin, homma vaan aika mielenkiintoista kun autossa on melko jämäkkä alusta, kovemmassa vauhdissa tutina sitä luokkaa että hampaista tippuu paikat, samoin auto alkaa purkaantumaan itsestään, eikä noi pyörät sovi edes mihinkään muuhun käytössä olevaan ajokkiin.
    Pitkässä seisotuksessa auto kannattaa pukittaa akseleista, tää kyseinen laitos tuli hiljattain jenkeistä ja seissyt myyjällä pitkään.
     
  4. SuurKärppä

    SuurKärppä 2nd gear

    Jos ensin ajais puolityhjinä vähän että
    lämpeneevät ja sitten väkevällä ylipaineella,
    sitten vähän ajelua ja taas paineet vakioon?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla kans sama ongelma kun ei kudos vielä pullistu mutta 40km/h eteenpäin jytkyttää. Ajettu 600km reilua satasta eikä silti parantuneet...
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Oma Camaro seiso 13 vuotta pimeessä tallissa renkaillaan. Renkaat liki samaa kokoa, mutta BFG:t. Samoja ongelmia, mutta ei niin pahoja, ettei ajaa uskalla. Joka kevät kun ajoon otan niin täristää rankasti 100 kmh --> Ajan aluksi suht rauhallisesti pienillä paineilla. Jotain 1,2/1,0 bar kun normaalisti 2,0/1,8 bar luokkaa. Kiemurtelevaa ajoa, eikä mitään rankempia vetoja pari päivää, sitten normi paineet. Nääkin täristää kuitenkin aina jonkin verran yli 100 kmh nopeudessa. Talvet seisoo edelleen renkaillaan, nykyisin nostetuilla paineilla n 3,0-3,5 bar. Lisäksi käännän seisonta kohtia n 1/3 kierrosta parin kuukauden välein.

    t.AM
     
  7. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Ei tuohon ole helppoa tietä onneen. Kova ajo on ainoa keino mikä voi auttaa. Kokeile pienillä ja isoilla paineilla. Tasapainotuksen voi tarkistaa jonkun ajan kuluttua. Rengasta voi kokeilla pyörittää vanteella jos saisi heittoa pienennettyä.
     
  8. JarmoU

    JarmoU 3rd gear

    Kaveri kerran neuvo menemään pyörien kanssa saunaan.
    Tiedä sitte toimiiko tuo........
     
  9. El C

    El C 3rd gear

    Uskaltaiskohan sitä päästää ne renkaat sinne saunaan ilman että ite on mukana? :odroll:
    Saattaa olla nimittäin melkoinen käry kovemmissa löylyissä.





    No joo...
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tosiaan eiköhän se kumi pehmiä sadassa asteessa kannattaa varmaan paineita seurailla kun raskaan kaluston renkaat kuumetessaan syttyy räjähtäessään

    Sit kun on saanut ne kumit pehmiämään niin lisää painetta varovasti ja kun jäähtymään laittaa niin joku 3bar vois ehkä olla sopiva.


    Viisaammat voi neuvoa lisää
     

Kerro tästä muillekin!