Pontiac 2,3 momentit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KALE, 1.2.2008.

  1. KALE

    KALE Gearhead

    Tartteis ensi viikolla vaihtaa Pontiac Trans Sport 2,3 -97
    kannentiiviste. Olisko kellään tiedossa heittää mulle lonkalta
    oikia kannenpulttien kiristysmomentti.
    Olisin kauhian iloinen tästä tiedosta :D


    Kannenpultit tässä menee kans vissiin vaihtoon, eli liekkö astekiristys.
    Kysellöö epätietoinen Pohjois-Karjalasta.

    Hyvää viikonloppua T:Käle
     
  2. Corvette C4

    Corvette C4 1st gear

    itellä eioo mitään tietoo noista jutuista mut mielen kiinnosta kysyn että ootko saanu koneen keitettyä vai menikö jostain muusta syystä kansipahvi? mulla kun ei lämmöt nouse millään omassa härvelissä edes normaaliin.
     
  3. weba

    weba 3rd gear

    97?

    2.3L Quad4 moottoria ei valmistettu 94 jälkeen (okei vuonna 95 tehtiin harvinaisempia välivaiheen 'sekasikiö' mootoreita kunnes 96 siirryttiin 2.4 TwinCamiin) joten tarkistappas se valmistusvuosi ensiksi.

    [​IMG]
    90-91

    [​IMG]
    92-93

    [​IMG]
    94
     
  4. lucky13

    lucky13 1st gear

  5. quuppa

    quuppa Gearhead

    Kannattaa teettää painekoe siihen kanteen. On tullu vastaan muutamia haljenneita...
     
  6. Corvette C4

    Corvette C4 1st gear

    onkos näitä 2,3l muissa kuin näissä pontiacin tilahimmeleissä?, vai onko tämäkin joku "mailman moottori" mikä jyllää jossaki ooppelin nokallakin esim?
     
  7. weba

    weba 3rd gear

    Onhan niitä noin 30:ssä muussakin automallissa, mutta euroopassa ei niistä ole kuin muutamaa myyty.

    Moottorista on useampaa eri versiota:

    LO 'low output' 150hp perusmalli joka löytyy mm Trans-sportista

    HO 'High Output' 180hp löytyy esim GTZ Beretasta

    W41 kisamalli 190hp löytyy Oldsmobilen urheilullisimmista peleistä


    Sen lisäksi on tehty single-OHC moottoreita ja vm 95 sekasikiöitä jotka molemmat ovat kestävyydeltään kovin kyseenalaisia, harvoin noita tosin vastaan tuleekaan.
     
  8. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

  9. KALE

    KALE Gearhead

    Ei ole mun auto, pitää vain remppaa tehdä. Siinä ei ole lämmöt
    käyny korkealla, että oisko jokin syöpymä tiivistepinnassa.
    Vaikea sanoa ennen kuin huomenna lähtee kansi irti. US-Partsilla
    tiesivät kertoa että ovat usassa laittaneet näihin eurooppaan
    tulleihin malleihin jonkin eri moottorin kuin mitä siellä oleissa autoissa on.
    Ollut kuulemma aika paljon harmia näissä.

    Viikonloppuna tuli mieleen että millainen lie venttiilien säätö näissä?
    Onko levy,ruuvi vai mikä. Sitten sellainenkin että mistä vois kysellä
    kansia jos tuo osottautuu haljenneeksi.

    KIITOS tähän asti vastanneille :D
     
  10. quuppa

    quuppa Gearhead

    jjjjjj
     
  11. weba

    weba 3rd gear

    Itseasiassa perus-syy taitaa olla se että suurin osa omistajista eivät osaa hoitaa\käyttää autoaan oikein, ja ajavat ilman huolen häivää ikivanhoilla öljyillä ja filttereillä (jopa Frameillä jossa ei läpäisy riitä tälle moottorille).

    Öljynvaihtoväli on 5000km ja filtterikin on hyvä vaihtaa kerran vuoteen, Ks moottori on tunnetusti vaativa öljynpaineen suhteen (nostajat ja ketjun kiristin säätyy sillä). Pieni öljynpaine + korkealle kiertävä kone ja lopputulos on selvä..

    Kierrätetään tappiin kylmänä ja kuumana, siten se kansi saadaan pilalle. Toki tuon ymmärtää paremmin kun laitetaan moottori painavaan autoon joka ei liiku ellei anna runtua, mutta vähän pitäisi sääliäkkin tai sitten ostaa se isompi moottorinen malli.

    Kannet on näissä ihan yhtä kestäviä kun muissakin 16V koneissa, poislukien aijemmin mainitut 95 ja single-ohc mallit.

    Vinkki: jos teet kansirempan niin käytä samantien ARP:n kannen studeja kasatessa alkuperäispulttien sijaan.
     
  12. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    Onnistuu

    Jaa, jos tuo on vanhaa kopaa viel niin kyl kanne saa varmasti irti paikallaan. Ja jakopään... Mottirempan ite tein tietenkin tekniikka lattialla/pukissa, mut myöhemmin kun oksensi jakopääkopan tiiviste ketjunkiristimen öljykanavan kohdalta niin tuo jakopään purku tehtiin motti paikallaan. Hankalin oli vesipumpun laipan mutterit, vähän piti sorvata 13 mm lenkin kaulaa kapeammaks et mahtu kääntyy...

    Pari 8mm poranterää tarvii lukitsemaan nokkapyörät, peili on hyvä laturin alapulttia etsiessä, alahihnapyörälle ulosvedin (harakan-varvas) ja painin takas laitos... Ei sen kummosempia työkaluja tarvii, kaikki on jo millisii pultteja/muttereita!

    Muista merkkaa nokkapyörät, vanhemmis versios ne on erillaiset. uudemmat olis samanlaiset, ei ainakaan silmämääräisesti löytäny eroja...

    http://www.kolumbus.fi/jani.makynen/quad4.html
    Tuol oon laittanu vähä fotoo/infoo konerempast, toivottavasti olis apuu??? :D
     

Kerro tästä muillekin!