pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lisä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pete78, 11.3.2012.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    mietin just tota kanssa että eiköhän 600:n riittäs, mulla on tossa aika lailla uus 600.n Holley.

    tiiättekö käykö tuo Holley tohon RPM imusarjaan. vai onko edelin kaasari hommattava?
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Mitä jos sijoittaisitkin rahas stroukkisarjaan.
    Parillakin 461 pontiacilla tullu kurvailtua.
    Toinen vakioilla rautakansilla ja toisessa noi rpm:ät.
    Katukäyttöön molemmat ja siinä käytössä ei persedynolla tuntunu selkeää eroa.
    Sensijaan jos noita vertaa ajokokemuksiin 389-400cid padoilla olleisiin ponuihin niin ero on todella selkeä.
     
  3. pete78

    pete78 Gearhead

    mitäs tässä nyt alkaa käytännössä tapahtua jos näiden muutosten johdosta nämä stall speedit ja perävälitykset alkavat kuseksimaan kintuile.

    miten auton käyttäytyminen muuttuu?
     
  4. jaszu

    jaszu Gearhead

    Tiedätkö mikä perävälitys sulla on? tai siis autossa :poff:
    Turbiini vakiolla stallspeedillä?

    Jos on pitkä (n.3) peräväl. ja vakio limppu niin toi rpm nokka ei pääse heti/nopeasti vetoalueelle eli ei auto lähde terävästi paikaltaan.
    Kyllä se käy ja kulkee mutta ei ehkä hyökkää ihan parhaalla mahd. tavalla, voihan sen perävälityksen vaihtaa myöhemminkin jos siltä tuntuu.

    Mun mielestä 750 kaasari ei oo liian iso 400 koneeseen rpm hiluilla mutta mulla ei kyllä edelin kaasareista oo kokemusta, FastEkiBeast varmaan kertoo tarkemmin mistä on kysymys.
    Vakio koneessa varmaan riittää 600cfm.
    Holley sopii rpm imariin.
     
  5. ramair4

    ramair4 1st gear

    ääni tälle.

     
  6. FastEkiBeast

    FastEkiBeast 3rd gear

    Puhun VAIN omista kokemuksista, mutta historia on opettanut sen verran että aina ei tarvi/kannata ahnehtia sen kaasuttimen koon kanssa. Pienempikin riittää! jos epäilyttää ettei mehu riitä niin suuttimia ja neuloja saa vauhtikaupoista. Itselläni on 750 edel vielä toistaiseksi kunnes vaihdan orggis Rochesterin tilalle.

    Olen samaa mieltä Jazsun kanssa siitä että 750 ei ole liian iso kaasutin 400 koneeseen mutta 600 voisi olla parempi, koska vastaa luultavasti herkemmin kaasun polkemiseen?? noin maalaisjärjellä ajateltuna.

    Auton koneen rakentaminen on täynnä kompromisseja, kaikki vaikuttaa kaikkeen!
     
  7. kuula

    kuula Gearhead

    Mulla ol 400:ssa 830 race holley, mek laahuri, rpm imari, 72cc kannet yms. Hyvin toimi, ei ollu yhtään liian iso kaasutin. 10" turbiini, man koneisto 400 ja 3,90 välitys. Nyt stroke rakenteilla, ku vuan joskus valamistus...
     
  8. aric-z

    aric-z Gearhead

    mulla on myös rakenteilla pontiac 400, cruisailukoneeksi.
    seuraavanlainen kokoonpano:

    lohko vm -70
    kannet 6x4 91cc, joista höylätty lastu pois, kanavat kohdistettu ja purseet poistettu. 1.5 rullavipat. ruttu n.8.85
    imari pontiac 68-69 2-taso
    kaasari edel 750
    nokka comp xe268
    hooker competition sarjat ja magnaflow 2,5" x-putkisto
    3.55 välitys ja tci saturday night special turbiini stall 2000

    tulee a-koriin. miltä vaikuttaa tuo setti?
     
  9. laakkius

    laakkius Gearhead

    Siltä että huutais ahdinta kylkeen... :rotfl:
     
  10. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    aric-z:tan resepti näyttää hyvältä, ruttua vaan on kovin vähän. Pontiacin oma 4-reikänen imusarja on katu moottoriin just passeli alle 5500rpm, Performerin ainoa etu on painon säästö. Edelbrockin/Carterin kaasarin kanssa kannattaa käyttää esim. Edelbrockin omaa adapterilaippaa EDL-2696, eikä halppis isoreikäistä, ero toimivuudessa / alakierrosväännössä on melkoinen. Nokkavalinta on mielestäni hyvä, sama oli ittellä hyllyssä, kunnes hyd.rollerin kiusaus vei voiton ja stroker suunnitelmat. Jokunen vuosi sitten netistä löytyi vielä sivusto, jossa eräs amerikkalainen Pontiac harrastaja oli kokeillut erilaisia nokka-akseli ym. comboja Desk top dynolla(tms), 268XE antoi aika kivan näköistä käppyrää, pitäis olla jossain printattuna tallessakin.
    Vai on kuulalla tommoiset herkut hyllyssä, kiva nähdä että on meitä muitakin ”hurahtaneita”. Mulle tuli tuolta noi RM-2-OS Ram Air Style Factory Headers – Oversized, harmaa keraaminen pinnoitus…
    http://www.ramairrestoration.com/catalo ... ucts_id=40
    ja 2,5” x-pipe putkisto Goerlich XLerator Long Case- pöntöillä. Ittellä on sen verran pahasti pussihousun vikaa, ettei sovi peltisarjoja laittaa autoon….
    Samasta paikasta saa tämmöisiäkin kivoja “mobilisti osia” PSPS-69-70B-A, PSPS-69-70C-A and PSPS-69-70D-A Billet Pulley Set - All 1969-70 V8s with Power Steering & A/C
    http://www.ramairrestoration.com/catalo ... cts_id=136
    Ihan asiallinen firma, siivapyörät oli viikko hiiren klikkauksesta tullissa. pakosarjojen ja putkiston kanssa menikin sitten hiukan enempi, konttirahti oli yllättävänkin edullinen (Amer trading).
    Jim Hand:in kirja jo mainittiinkin, ei ole hullumpi toi Rocky Rotellan How to Rebuild Pontiac V-8s.
    http://www.amazon.co.uk/How-Rebuild-Pon ... 253&sr=1-1
    Maininnan arvoisia on myös tämän herran kirjat ja kansien porttaus dvd.
    http://www.petemccarthy.com/
     
  11. aric-z

    aric-z Gearhead

    imarista lukenut samaa verrattuna performeriin ja toi adapteri on hyllyssä.
    tota nokkavalintaa pyörittelin camquestillä ja toi oli tähän kombinaatioon passeli. tehot ja väännöt lienevät tolla ohjelmalla aikalailla yläkantissa, kun lupailee 350hp ja 433ftlb.
     
  12. kuula

    kuula Gearhead

    Jep jep. Pahanlainen sairaus..
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    Nostellaas/lainataan vähän tätä topikkia kun nyt tulee itellekkin uus mylly.

    Eli pontiac 455 ,030" ylikoossa niin 463cid, ja siunausta ja hyväksyvää nyökyttelyä hakisin nyt tilatuille ja hankituille osille, tai eriävää mielipidettä/vinkkiä. Tässä vaiheessa kun vois jotain vielä muuttaakkin tai tehdä eritavalla.
    Liikkuvat osat menee tietty puntitukseen.

    -Kampi orkkis nodular, veivit scatin h-prof, männät wisecon tasalakiset.

    -Nokka compin xe288hyd.roller, compin rullakeinut 1,5vipu.

    -Kannet edelin D-port 87cc palotilalla, nää olis tarkoitus vielä portata.

    -Edelin rpm-imari, hollikan 870cfm vakuumi street avengeri.

    -Arpilta kaikki pultit/mutterit koko koneeseen.

    -Hookerin supercomppi pellisarjat 1 ja 3/4" prim. ja 3" kollektorit.
    Putkisto meininki tehdä 3" koko matkalta yksillä mahdollisimman pahaäänisillä vaimentajilla.

    -Jakaja accel, sytkäboxi msd 6al-2 digital ohjelmoitava, blaster2 puola.

    -Turbiini hughes 10" 3000rpm stalli, loota prepattu th400.

    -Perä orkkis 10pultti 8,5" lukolla ja välityksellä 3,4?

    Auto on -70luvun alun firebirdi mihin tuo tekniikka on menossa.
     
  14. ripee

    ripee Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    tuo RPM ei ainakaan pellin alle sovi ilman reiän kairaamista...

    Riku
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    Sitä vähän uumoilinkin, perkeles kun on tuo orkkis formulan kuitupeitto. Pitää vissiin hankkia peltinen jostain ja laittaa vaikka matala cowl scooppi.
     
  16. kuula

    kuula Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    Sopiipas, tietyin varauksin, mut ei tarvii puhkasta :rotfl:
    Luulis ainakii viännön paskoo annostelevan sopuisasti tuolla paketilla.
     
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    Hyvä olis kun jotenkin sais tusattua mahtumaan tolla omalla pellillä, kun tohon formulaan se formulan pelli kuitenkin kuuluu.

    Juu vääntävää cruisailu mottia on haussa jolla passaa lähteä pitemmällekin reissulle. Löytyishän noita rajumpiakin palikoita mutta johkin se raja on vedettävä. :D
     
  18. kuula

    kuula Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    Laita mulle mailiosottees, ni pistän kuvan. Niät minkälainen tuli ku holokitti takapiästä jotta sopi rpm.
     
  19. ripee

    ripee Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    modasitko kelkkaa mitenkään vai oliko pelti vain ekaan naksuun kiinni
    eli härpätti takaa?
    ite ajelin muutamat vuodet tötterö pellissä ku oli RPM
    nykyään uuden tekniikan myötä myös vaihdoin TII ja mahtuu formula pellin alle droppi putsari alusella
     
  20. J.J.

    J.J. Gearhead

    Re: pontiac 400cid + Edelbrock Performer / RPM -->tehon lis

    Voishan tuohon jonkun muunkin imarin vielä keksiä, pitäis vaan sopia tohon muuhun settiin.
    Joku ykstasokin tuonne varastoon on jäänyt mutta se on kyllä jo julmetun korkia.
    Tietty jos pellinvaihto hommiksi menee niin samahan se sitten on vaikka laittais senkin, pitääkin mennä kattomaan mikä se on.
     

Kerro tästä muillekin!