Pontiac Catalina -63 convertible LSX restomod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Visa, 24.1.2013.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Vielä ei päässyt valamaan, mutta kiillottelin näkyville jäävät kohdat rungosta ja mallintelin töötti adapterin. Vähän tuumailin, että lehtihopeoisi tai maalaisi korin väriin.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, Isamu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Hienoa tekemistä,alkaa ole kohta kotimainen auto
     
    Visa tykkää tästä.
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Tavoitehan oli rakentaa auto.;) No ehkä vähän livennyt ja eihän nää ikinä valmiita ole. Omatuotanto aste on jo kyllä ihan kohtuullinen. Paljon on vielä ideoitakin, mitä ei ole ainakaan vielä kehdannut alkaa toteuttamaan. Jos vaikka ajelis välillä.
     
    esmi ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Liikkuuko tänä kesänä kilvissä ja leimattuna?
     
  5. Visa

    Visa Gearhead

    Liikkuu.
     
    esmi, Isamu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. Visa

    Visa Gearhead

    Tänään pääsi vihdoin valuhommiin. Kehälle porasin muutaman 5mm reijän ja laitoin kuumaliimalla letkun pätkät, että ilmakuplat pääset pois. Hölväsin kuumaliimaa kaikkiin saumoihin reilusti, ettei epoksit karkaisi vääriin paikkoihin.keskiön ympärille laitoin teipistä kauluksen, mihin epoksi oli helppo valutella.
    [​IMG]

    No vuotihan se kuitenkin hieman sieltä täältä. Jälkikäteen ajateltuna, varmaan silikoni tai sikaflex olisi ollut parempi ratkaisu saumoihin. Kuitenkin teipillä saatiin vuodot kuriin ja epoksia oli sen verran reilusti, ettei keskelle jäänyt vuotokohta haitannut. Kaikkiaan taisi mennä about 2litraa epoksia.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Isamu, hevimies ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Visa

    Visa Gearhead

    Tänään piipahdin tallilla ja muotti oli sen verran vuotanut, että jouduin tekemään reilu desin lisätäytön. Eipä tietenkään ollut enää samaa epoksia jäljellä, niin jouduin mätänetistä hakea paklan epoksia. Se nyt ei tietysti ollut kirkasta vaan hieman kellertävää. Onneksi ei haittaa tuossa täyttökohdassa, kun jää maalin alle.
     
    hevimies, esmi ja timopajala tykkäävät tästä.
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Tuollanen sieltä lopulta muotista kuoriutui. Seuraavaksi pitäisi jyrsiä vähän sirompaan muotoon. Nyt vielä aika möhkö. Mallinsin vielä nopeasti tulevaa muotoa.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, esmi, Isamu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Ratti edistyi taas vähän
     
    Ace66, Seevu ja timopajala tykkäävät tästä.
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Saisiko olla vieläkin vähän sirompi tuo kehä?
     
  11. Visa

    Visa Gearhead

    Pystyisi sitä kaventamaan vielä about 5mm, ennen ku runko tulee vastaan, mutta käteen on nyt aika mukavan olonen. En kuitenkaan halua sellasta orkkis peukalon paksuista kehää.
     
  12. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Joo,se käsituntuma on kuitenkin se tärkein pointti.Voihan se olla että livenä onkin ihan passelin näköinen.:)Tosi hyvännäköistä tekemistä kaikenkaikkiaan ja näin Pontiac-miehenä odotan mielenkiinnolla joskus näkeväni tämän livenä.:cool:
     
    Visa tykkää tästä.
  13. Visa

    Visa Gearhead

    Ei ole kerinnyt talliin muutamaan päivään, niin täytyy yrittää tehdä jotain muuta hyödyllistä. Luonne ei antanut periksi ostaa tuollasta koneistettua rattiputken läpivientiä, kun ei ole edes näköisällä paikalla.
    [​IMG]

    Mallinsin "vastaavan" läpiviennin tulipeltiin ja tulostan PETG/carbonista kappaleet. Nykyinen rattiputki on myös ohkasempi, kuin alkuperäinen, niin mallinsin samalla kojelaudan kiinnikkeeseen adapterin.
    [​IMG]

    Rattiakselin ja simpukan välinen rättinivelkin levisi käsiin. Onneksi nyt tallissa, eikä liikenteessä. Tilalle löytyi ebaystä tuollanen vähän järkevämpi nivel.
    [​IMG]
     
    esmi, isalmela, Ace66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Visa

    Visa Gearhead

    Joku multa kyseli jollain foorumilla tuon nykyisen ohjauspylvään valmistajaa ja varoitteli kiinalaisista paskoista. Muistelin että olisi ollut Ididit:n tekele, vaan olikin CPP. Nyt asiasta kiinnostuneena aloin tutkimaan löytyykö noista ohjauspylväistä mitään tutkimusta tms. No löytyihän sitä tuollainen dokumentti.
    https://www.lvvta.org.nz/documents/...-2013_Unsafe_Aftermarket_Steering_Columns.pdf
    Löytyipä omastakin CPP:n ohjauspylväästä tuollainen muovinen pallonivel. Eli en siis uskalla tuota enään laittaa paikoilleen. Omalla tuurillani paskoontuu ekassa mutkassa ja löydyn metsähallituksen puolelta catalinan kanssa.
     
    Muokattu: 28.3.2021
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Perhana tämä olikin hyödyllinen juttu! Lähetin linkin oman pylvääni myyjälle ja kysyin, onko turvallista käyttää. Kurkkaan silti sisälle, väittää myyjä sitten mitä tahansa.
    -J-
     
  16. Visa

    Visa Gearhead

    Joo kannattaa tsekata. Tilasin itselle nyt flaming riverin tuotteen, ku ei perse kestä tuota Ididit:n tekelettä. Oli muuten Summitilla melkein satasen halvempi, kuin valmistajan sivuilta.
     
    Gary Grand, Seevu ja Isamu tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sain vastauksen:
    The manufacturer has redesigned the columns since 2013. There are no issues...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Mulla tehty CPP 27.6.2012 ja juuri tuolla muovisella pallonivelellä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Visa

    Visa Gearhead

    Ratti alkais olemaan kohta maalausta vaille valmis. Sinisellä teipillä vähän hahmottelin maalausta. Yläosa sisustan sävyyn ja alaosa korin väriin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, hevimies, jamba ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Visa

    Visa Gearhead

    Kun en nyt tarpeeksi ole vielä itselleni hommaa kehittänyt tän projektin suhteen, niin pitäähän sitä kehittää vähän lisää. Jollakin aikavälillä ajatus muuttaa tuo ilmajousituksen ohjaus vähän älykkäämmäksi, eli napista tai kauko-ohjaimesta nappia painamalla 4 eri korkeutta/painetta. Tyyliin 1. Tontista. 2. Ajokorkeus. 3. Ajokorkeus täysi poka päällä ja 4. Mökkitie. Kaupallisisia ratkaisujahan löytyy kyllä valmiiksikin, mutta hinta on omaan makuun liian korkea.. reilusti yli tonnin. Toiseksi olisi ihan mukava opetella taas jotain uutta. Tähän hommasin Arduinon aloituspakkauksen ja tarkoitus kasata oma kontrolleri ja opetella hieman koodauksen ihmeellisyyksiä. Ei kait se nyt niin vaikeaa voi olla.. Katsotaan kuinka käy?
    [​IMG]
     
    Roberto, Gary Grand, Isamu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!