Pontiac Catalina -63 convertible LSX restomod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Visa, 24.1.2013.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Yön aikana turailtu osia. Laiskuus iski reikien kanssa ja duunattiin vaan 45° välein nuo reijät. Vielä kierteet tekemättä. Eiköhän niissä ole riittävästi vaihtoehtoja mihin tangot haluaa kiinnittää.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Visa

    Visa Gearhead

    Vihdoin sain linkuston duunattua toimivaksi. Aika synnyttäminen oli taas.

     
    Vermilion, Gary Grand, Seevu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Visa

    Visa Gearhead

    Parit videot. Ohjaussimpukan paluulinjasta löytyi vielä vuoto ja olisko hydroboosteri "hikoillut" hitusen. Nyt muutaman päivät menee taas töissä, mutta ensiviikolla vois päästä kasaileen loppuun.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, Isamu, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Tällästä täällä. Vähän siivousta, pesua ja vahaa vielä vaille.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, Lemmu, falcon1 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Visa

    Visa Gearhead

    Ajossa. Ens viikolla, jos vielä rättikaton asentaisi.



    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.7.2021
    LPV, Inlinee, Herje ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Nyt hattu päästä,on se hieno!:)
     
    Chevette ja Visa tykkäävät tästä.
  7. Smirkelimies

    Smirkelimies 2nd gear

    Kestääkö tiedustella, minkälainen ajettava upeudesta tuli
     
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Jousitus vaikuttaa melko pehmeälle. Isommalla kuormalla en oo vielä ajellu. Kallistuksenvakaaja pitää vielä jossain kohin asentaa eteen ja nurkkakohtainen säätö. Kaikki on jo valmiina, mutta ajellaa nyt ensin hetki.
     
    Herje, juko7, Chevette ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. hra47

    hra47 3rd gear

    Varmasti ajelu maistuu hyvälle monen vuoden raatamisen jälkeen!
     
    Visa tykkää tästä.
  10. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Hienoa kun ajossa ja loppuun tehty projekti.Tekemistä ollu paljon
     
    Muokattu: 4.7.2021
    Visa tykkää tästä.
  11. Visa

    Visa Gearhead

    60-70km on tullu ajeltua. Auto takaisin telakalle ja rättikaton laittoon. Vaihteisto vuoti myös öljyä, eikä vaihda neloselle, vaan heittää vapaalle. Tilaan kaikki solenoidit uutta ja varmaan uusin laatikon johdot samalla, kun kerta auki ottaa. Samalla voisi myös ohjelmoida moottorin, kun maf on poistettu käytöstä.
     
    hevimies, Vermilion, timopajala ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Visa

    Visa Gearhead

    Tänään sai apukäsiä hallille, niin alettiin puuhaamaan rättikattoa. Ajattelin tehdä tästä vähän step by step "ohjeet" niille, ketkä pohtivat hommaa itse duunattavaksi. Mikään ammattilainen en ole tässä, mutta katsotaan mitä tulee.

    Suosittelen aloittamaan homman rungon kaikkien puslien ja holkkien vaihtamisella uusiin, niin ei ole ihan holo joka suuntaan.

    [​IMG]

    Seuraavaksihan on hyvä asemoida koko runko suoraan ja säätää, ikkunoiden ja tuulilasin kanssa jiiriin. Tässä menikin itellä muutama tovi. Kuva tuulilasin yläreunasta

    [​IMG]

    Taka kaaren kaikki pultinreijät käytiin kaikki kierretapilla läpi ja niistä kohdin mitä ei saatu ehjättyä, niin laitoin m6 niittimutterit tilalle.Helpottaa säätöä, kun ei pultit takeltele ja varmasti joutuu irrottamaan useamman kerran, että saa rypyt oiottua kunnolla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Seuraavaksi lisää mittailua. Mitataan keskeltä taka kaarta etäisyys ensimmäiseen kattokaareen. Catalinan tapauksessa 25". Teippi toimii hyvänä apuvälineenä, että kaari ei lähde karkuun kesken mittailujen.

    [​IMG]

    Seuraavaksi mitataan taaimmaisen kattokaaren kulmat, että etäisyys on sama taka- kaareen. Varmistetaan siis, että takaa katsottuna kumpikaan kulma ei ole eritasoissa, eikä katto näytä vinolle. Mulla oli heittoa 7mm. Apuun sahattiin pätkät 2x2 puuta ja jekkulangalla pingotettiin kireälle kattokaarien väliin.

    [​IMG]

    Tässä laitettu jo molemmin puolin puukapulat ja pingotettu jekkulangalla tiukalle sekä varmistus mittaukset.

    [​IMG]

    Tähän kohdin jäätiin tälle päivää ja huomenna jatketaan.
     
    Roberto, Seevu, Ace66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Tämäpä onkin mielenkiintoinen juttu.:)
     
    Visa tykkää tästä.
  14. Visa

    Visa Gearhead

    Eilen oli niin perhanan kuuma päivä, ettei tallissa työskentely hirveästi houkutellut. Pari tuntia kuitenkin turailtiin kaverin kanssa ja saatiin top padsit paikalleen.
    Aluksi venyttelyä ja pingoittelua, että saatiin kangas mahdollisimman "virttymättömäksi" kiinni niiteillä ja ruuveilla kaikkiin kattokaariin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tämän jälkeen vaahtomuovin sprayliimaus kankaaseen ja reunat päälle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    rekkamies, Väpsy, Isamu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Voi mahoton, on siinä veli Visalla virtaa.
    Mutta mielenkiinnolla seuraan katon asennusta. On jossain vaiheessa mullakin edessä Ponuun. Se onkin sitten eri juttu onko mulla kykyä vai meneekö jollekin asennettavaksi.
     
    Visa tykkää tästä.
  16. Visa

    Visa Gearhead

    Mä kyllä lähden näissä aina sillä ajatuksella, että ihmisethän nää on rakentanutkin, enemmän kyse on vaan tiedon haalimisesta. Ammattilainen tekee varmasti ainakin 2 x nopeammin samat asiat. Koitan tän nyt tehdä jollakin muotoa esimerkkinä, josko joku muukin uskaltautuisi. Yhtäänhän en osaa vielä sanoa tuleeko tästä hyvä, mutta jos mä satun onnistuun, niin varmasti moni muukin. :D
     
    Kalja imuri, Seevu, Filth ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Hieman taas eteenpäin. Top padsit leikkasin oikean pituiseksi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takaikkunan ja top bootin sain nidottua takakaareen kiinni ja pultattua ensimmäisen kerran paikalleen.

    [​IMG]

    Ikkunan alareunaan oli piirretty keskikohta ja kaaren reunat helpottamaan keskittämistä ja nitomista takakaareen.. Lisähaastetta tuo lasinen takaikkuna. Muovista kun pystyisi pingottamaan helpommin.
    Huomenna taas apukäsiä hallilla, niin saa mahdollisesti jo ikkunan kiinni tyydyttävästi. Pari kertaa pitää ainakin ottaa vielä irti, että saa kunnolla istumaan.
     
    rekkamies, hevimies, Vermilion ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Päivän saldoa. Takaikkuna saatiin nidottua kiinni ja irroitettua tukena olleet jekkulangat ja tukipuut.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Virttymiä sielä täälä, niin kuin oli oletettavaakin. Höyrytin suurimpia virttymiä pienemmiksi ja tämän jälkeen katon levitys ja mittailua.

    [​IMG]

    Maalarinteipin pätkät sopiviin kohtiin ja merkkaus, missä takaikkunan aukko osuu keskelle, eikä mitään ylimääräisiä jää näkyviin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etureunaan puristimet pitämään rättiä paikoillaan ja höyrytystä paketoinnissa tulleisiin taitoksiin

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Melko hyvin jo kaikki taitokset oikenikin. Aivan sairaan kuuma vaan työskennellä ja jätettiin loput katon asennuksesta huomiselle ja saa katto oieta yön yli.
     
    rekkamies, hevimies, Isamu ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Visa

    Visa Gearhead

    Hommat tosiaan jatkui seuraavana päivänä pujoittamalla vaijerit rätin sivu kanaaleihin. Onnistui helposti rautalangan avulla.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vaijerit jätettiin vielä löysälle ja kiristellään myöhemmin, kun pääsee rättiä pingottamaan etuosaan. Pidettiin muutaman tunnin tauko ja yöllä takaisin talliin, kun oli vähän mukavampi lämpötila työskennellä. Rättiä nidottu nyt 3kertaa taka kaareen, mutta aina jäänyt johonkin löysää. Nyt ollaan tässävaiheessa

    [​IMG]

    Eli vielä kertaalleen irti ainakin ja vedetään löysät pois ikkunan sivuilta. Homma ei oikeastaan ole kamalan hankalaa, mutta aikaa vievää aina irrottaa ja nyppiä vanhat niitit irti ja kokeilla uuteen kohtaan.. Lomat vaan kerkesi loppumaan ja pitää muutama päivä viettää taas työmaalla.
     
    rekkamies, maxvo2, pe-le ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Visa

    Visa Gearhead

    Solenoidit tilailin laatikkoon. Samaten 3" pitkät pinnapultit etunapoihin. Pultattavat spacerit tällähetkellä vanteiden kanssa, mutta haluan, että tulee pitkillä suoraan läpi navasta vanteelle asti. Samalla tässä pohtinut moottorin säätöä, kun maf poistettu ja kaikenlaista muutakin moottorille ja voimansiirrolle tapahtunut nyt ja tulevaisuudessa, niin tilasin pitkään himoitun HP-tunersin MPVI-2 mokkulan. Pääsee hieromaan karttoja kohdilleen yms. Kivaa.
     
    Isamu ja Ace66 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!