Pontiac firebird 305 tbi -91 lastu ja piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tep2.22, 17.8.2017.

  1. tep2.22

    tep2.22 1st gear

    Tervehdys! Tuollaiseen harraste vehkeeseen olisi tarkoitus pienimuotoista harraste luontoista piristelyä tehdä, olisko kellään ideoita mitä kannattais tehdä? Oon kuullut että vantaalla joku kaveri tekis jonkinlaisia lastuja tuohon koneeseen, mutta lisätietoja ja vinkkejä oltaisiin vailla.
    Kiitos etukäteen.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nimimerkki Karpov tietää tähän hyvän piristysreseptin, ja tiedän kyllä minäkin, mutta yritetään pysyä nyt asialinjalla:rolleyes:...

    Kun mulla oli sämpylässä vielä 305tbi ja vaihdoin siihen lyhyet peltisarjat ja tein väljemmän pakoputkiston, niin pirteyttä tuli ihan huomattavasti lisää.

    Lastuvirityksiin perehtyneet varmasti laittaa lisäkommenttia.
     
    Karpov tykkää tästä.
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Just meinasin sanoa että Karpov tulee kohta kertomaan että "vaihda siihen kaasutin" :D

    Väittäisin että ruiskun uudelleenohjelmointi (=lastu) pelkällään ei juuri auta, suurin ongelma näissä kehnot kannet ja matala puristussuhde. Pulttaa kiinni-virityksinä moottorin hengityksen parantaminen voi tuoda vähän lisäpotkua, eli pakosarjoja ja putkistoa ainakin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus yli 10v takaperin viimex tollasta sorkkisin. Tpi vetten nokka ja 350 koneen suuttimet ja sytkän hiomista aikaisemmalle toi persdynolla hyvin tehua lisää. Käsiajanotolla 0-100 meni yli sekunnin nopeemmin. Plootaan tuli samalla melkoisen raju shift kit vetten servolla joka vaikuttaa myös pikkasen performanssiin.
    Tohon oli jo aikaisemmin laitettu "teho"putkisto joka ei omistajan mukaan vaikuttanut muuhun kuin ääneen.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Jos auto ei ole mitenkään rakas sinulle ja haluat vähän pirteämpää kulkua, niin suosittelen lämpimästi auton vaihtoa sellaiseen jossa kulkupuoli on jo kohdallaan.
    On vaivattomampaa ja todennäköisesti myös halvempi vaihtoehto , kun tuo 305 on kuitenkin aika epäkiitollinen kohde virittelylle.
     
  6. tep2.22

    tep2.22 1st gear

    Kaiken huippuna on vie sit se, että autosta löytyy katti ja se merkattu otteeseenkin, eli päästöjä kattelevat myös kattastuksessa. Eli kaasarin vaihto on aikas varmana pois suljettu vaihtoehto. Toki kuten j.j totesi, niin helpommalla varmaan pääsis kun suosiolla vaihtais johonkin toiseen kulkineeseen :) Mut sillai harraste mielessä tässä tosiaan ollaan vaan liikeellä :D
     
  7. tep2.22

    tep2.22 1st gear

    Tossa lueskelin et sellanen kaveri kun janiluo olis näiden tbi koneiden lastuja tehnyt, et täytyypä hältä kysästä siitä puolesta hiukkasen.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On näitä saatu läpi kaasarillakin mutta aika turhaa mun mielestä sellaseen swappiin ruveta. Ei se maksa vaivaa.
     
  9. tep2.22

    tep2.22 1st gear

    Juu se voi olla vähän työlästä hommaa, et mieluummin noita pakoputkiston ja nokan muutoksia harkitsisin et jos niihin lähtis.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Katin poisto ei vaikuta yhtään mitenkään niihin päästöihin mitä tosta tsiikataan.
    Kyllä se on täydellistä puppua että tosta ei muka saa tehoa. Samankoppaisella 305 koneisella Tbi Camarolla varttimailiin kului vähän alle 14 sekkaa, bolt on osilla. Konetta ei siis avattu sekopään koppaa enempää.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Roadkillissä laittaisivat turbon ja ilokaasut viikonlopussa.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Suorituskyky on tietenkin suhteellinen astia mutta jotkut pitää 928 porssee nopeena, se viipyy vartilla kuitenkin pikkasen alle 15sekkaa.
     
  13. Roc

    Roc Gearhead

    Ihan yleisestä mielenkiinnosta, mitä palikkaa tuohon oli vaihdettu?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nenä, isommat suuttimet, tiheämpi perä ja pakoputkisto.
     
  15. tep2.22

    tep2.22 1st gear

    Sehän jo helpottaa paljon jos katista ei tuu sillai ongelmaa, tietysti varmaan kuoret ainaskin kannattaa pitää putkessa kiinni, nii ei tuu katin puuttumisesta sanomisia. minkä asteinen corveten nokka olis hyvä ja minkä vuotisen se pitää olla, et sopii? Mites nuo 350 suuttimet, et pitääkö tota tbi runkoa porata vai meneekö suoraan vanhojen suuttimien tilalle? :) Kiitosta jo tässä kohtaa hyvistä vinkeistä :)
     
  16. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Suuttimet käypi suoraan, ei tarvihe porailla mitään
     
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Meniköhän nyt 305 tpi ja tbi sekaisin.
    Eikös noissa ole ihan eri suuttimet?

    Lastutuksella / prommilla voi tehdä useita pieniä käytännön muutoksia, mutta lisätehon metsästykseen se ei valitettavasti juuri auta. Et huomaa minkäänlaista eroa ja sytytyksen ajoitusta voi säätää ilmankin. Useinmiten lastulla disabloidaan egr, muutetaan turbiinilukon ja flektien kytkeytymistä jne. Suuttimien kokoa voi muuttaa ja sen semmosta. Mutta vakiomoottorin yhteydessä ei voi puhua mistään teholastusta. Se on valitettavasti rauta mikä puhuu :/
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    On ihan erilaiset, onko joku väittänyt ettei ole?
     
  19. fenix

    fenix 3rd gear

    Oma lukuvirhe.
     

Kerro tästä muillekin!