Pontiac Firebird -70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Garvis, 28.3.2015.

  1. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Terve. Yritetään kirjoittaa jonkinlaista tekstiä kuvien kanssa omasta projektista.
    Elikkä itselläni ollu jenkkiauto kuume jo pidempään, mutta vasta -14 alkusyksystä oli mahdollisuus hommata eka jenkki joka piti myös toteuttaa pitkän katselun/etsinnän jälkeen jolloin päädyin -70 firebirdin johon edellinen omistaja oli vaihtanu oldsin 403 motin 350 tilalle.
    Auto ei ollu ostokunnossa mikään näyttelykuntoinen, mutta hyvä niin koska tarkoitus oli tehdä projekti auto elikkä suunnitelmissa on läpikäydä ja kunnostaa/piristää kyseistä projektia.

    muutama kuva ostokunnossa:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pari kuukautta ehtis cruisailla kunnes auto vietiin talliin seisontaan ja hommat pääs käyntiin, eli ekaks on tarkoitus sisusta uusia ja ehostaa. sisusta on penkkejä ja uusia ovipahveja vaille valmis (penkit pitää vielä verhoilla).

    sisusta purettu ja vasaralakkamaalilla maalattu pohja ja sen jälkeen vaimennusmattoa kiinni
    [​IMG]

    [​IMG]

    uudet matot ja alumiiniset kehykset sekä mittarit paremmin paikoilleen, samalla tuli hommattua retrosoundin soitin kun ei viitti mitään nykyajan hienoja soittimia tällaiseen laittaa
    [​IMG]

    [​IMG]

    Pidemmälle ei vielä ole päästy mutta pikku hiljaa etenee, rauhassa hyvä tulee.
    yritetään päivitellä tänne sitä mukaan kun hommat edistyy.

    Suunnitelmissa olisi:

    Ekaksi sisuta kuntoon
    toiseksi alusta ja tekniikka ja voimansiirto kunnostus ja uutta palikkaa koneeseen.
    viimeiseksi korin ehostus ja maalaus
     
    peltsi tykkää tästä.
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Paljonko meni STP Black gold:ia sisätilojen äänieristykseen?
    Mun pitäisi äänieristää tuo 74 FB kun se jäi aika huonoksi silloin aikoinaan kiireessä. Nyttemmin olen "opiskellut" tuota äänieristystä ja tiedän suunnilleen, tai aika tarkkaankin, kuinka sen teen.
    Hieno FireBird sinulla!!! Älä tee liian isoa projektia, että saat kesäksi ajoon! ;)
     
  3. Garvis

    Garvis 2nd gear

    2x 4,5 neliön arkkia ja 1x 2 neliön arkki meni takaluukun, katon, hattuhyllyn, lattian vaimennukseen
     
  4. LPV

    LPV 3rd gear

    Teitkö Oville mitään?
    Mulla ainakin tuntuu ovista kaiuttavan pirullisesti maantienopeuksissa.
    Mun FB oli hiekkapuhallettu sisältä ja puolet ovipellistä oli vaihdettu, kun ostin sen. Siinä ei ollu missään äänieristeitä jäljellä. Nuori ja innokas minä ei tajunnu silloin laittaa eristeitä kunnolla. Lattiaan laitettiin muutama pala jotain mustaa ja jäykkää, että kestäis jalkojen alla paremmin eikä kuluis maali puhki...
     
  5. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Oviin ei tullut laitettua mitään, en kyllä vielä tiedä kuin hyvin on jo nyt hiljaisempi sisältä kun ei ole päässyt ajamaan/kokeilemaan.
     
  6. LPV

    LPV 3rd gear

    Ovista rupeaa kuulumaan kohina läpi maantienopeuksilla, ainakin mulla.
    Takaluukku on myös melkoinen kumisia, kun sielläkin on vaan joku matto...
     
  7. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Pikku hiljaa ku saa sisustaa valmiiks ni olen alkanu koneen osia hamstraamaan että kun sen aika tulee ni pääsee suoraa rakentelee eikä tarvi sit vast tilailla.

    tällaista ekasta tilauksesta tupsahti

    [​IMG]
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Onko tuo kone Oldssi? Siltä se ainakin näyttää, kun on öljyntäyttö tuossa koneen edessä. Minkä kokoinen kone se on?
    Vastaanpa itselleni että on Oldssi ja 403 on koko...
    Luki ekassa viestissä. Mihin se Pontiacin 350 joutui ?
     
  9. Garvis

    Garvis 2nd gear


    Joo oldsin 403 tuo on, vanhasta koneesta ei ole tietoa kun ei tullut mukana
     
  10. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Pitkästä aikaa voisi vähän päivittää tätä blogia kun on tullu saatua jotain aikaseksi, Kesällä ei hirveesti ollu ehtiny tekemään mitään muutaku konin iskarit eteen ja taakse ja täydellinen raidetango päineen, että syksyllä vasta kunnolla ehtiny mennä eteenpäin,

    pari kuvaa keulan purusta.
    [​IMG]
    [​IMG]

    tuli myös eteen laitettu EBC:n jarrut että saas nähä onko yhtään paremmat ku originalit, ja taakse tuli uudet rummut ja hilppeet.
    [​IMG]

    Kone on saatu pois ja tällä hetkellä on purku vaiheessa, tarkotus on uusia kaikki laakerit ja männänrenkaat mikäli vanhan männät ovat käyttökelpoisia niin uusia mäntiä ei tule.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kun kerran koneen lyöt osiksi, niin itse ainakin vaihtaisin männät jotta saisi puristukset johonkin järkevämmälle tasolle. vakiona 8.0 tai jotain sen suuntaista. Vähemmän "uima-altaalla" varustetut männät ja ehkä kansista pieni siivu niin jopas jopas!
     
  12. Garvis

    Garvis 2nd gear

    olishan se järkevintä nekin uusia mutta tällä hetkellä lompakko ei anna niin paljoa myöden, katsotaan kun saadaan purettua että mitä sitten tekee :)
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Mitkä kannet tuossa 403:ssa on? Minkävuotinen kone se on? Taas piti kattoa Wikipediasta... 1977 - 1979 noita 403:a on tehty ja 185hp lupaa tehdas. Eli jos on alkuperäiset männät, puristukset on varmaan alta 8:n... Jos on jo porattu, sitten voi olla ihan kunnon männät. Näistähän on ihan hyvää juttua Moottori -osiossa. Varmaan olet sieltä jo lukenutkin.
     
  14. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Vakio kannet on ja vuosimallista ei ole tietoa, näyttäis olevan alkuperäiset männät ja näillä näkymin uudet männät tulee kunhan saa ensiks viety koneistamolle. joo sieltä ja ympäri internettiä on tullu lueskeltuu tähän koneeseen liittyvää ni suunnitelmat on kans muuttunu sitä myötä :D.
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Tuossa 403:ssa on makee poraus/isku suhde, 4.351" (110.5 mm) 3.385" (86.0 mm), eli tosi lyhytiskuinen. Kannetkin tietääkseni on noissa "ihan hyvät" tehtaan vakioiksi. Puristukset on huonot, mutta nehän korjaantuu männillä. Ainut huoli on se kuuluisa lohko, jossa on runkolaakereiden ympärillä melkoisesti ilmaa, metallin sijaan. Nehän käyttää näissä Girdlejä tukemaan sitä laakerilinjaa, joko olet hommannut moisen? Vai pidätkö koneen tehoiltaan maltillisena? Osista päätellen voimaa on kyllä tarjolla, nokassakin nostoa ,50" paikkeilla jne. Runkolaakerilinjantukikehikko (hienosana!) olisi varmaan asiaa tuolle koneelle! :)
     
  16. pontso

    pontso Gearhead

    korihan on hieno malliltaan , mutta ton ikäsessähän pitää olla pontiackin oma kone, mutta sehän on mun mielipide eikä siit saa ottaa herneitä nenään .jos ei tarvi porata niin kasaan vaan ja etit ponun 400 koneen ja teet siitä en tiedä mahtuuko noi eriste jutut ovipahvien väliin mutta ainakin paksu muovi menee ja se estää ääntä jonkun verran kuulumasta sekä kosteuden ( mutta eihän tolla ajeta talvella )
     
  17. Garvis

    Garvis 2nd gear

    En erityisemmin tehoja oo repimäs irti muutaku se mitä uusilla osilla saa eli kevyttä viritystä, varmaan jonkin verran tulee kyllä lisää.
    Tollast kehikkoa ei ole vielä tullu hommattua mutta luultavasti olis järkevä, mistäs sellasii mahtais löytää?
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Pasi(k)iainen, jolla on juttu "Olds Cutlasin parantelusta Kesälle..." Hommas ihan hiljattain jostain (ebay?) tuollaisen Girdlen. Lue tuo juttu ja laita vaikka YV:tä P:lle.
    Siitä mikä on oikea kone FB:n pellin alle en sano mitään, mulla on ittellä vaan 305 SBC, vaikkakin "oikea" 406 kokoinen Ponu-kone on ollut kohta 10vuotta työn alla... Jos joku laittaa LS-moottorin pellin alle porukka on ihan kuumana, että ompa ihana!!! :odroll: Sitten kun laitat Oldsin tai SBC:n kysellään että miksi... Raha ja saatavuus kysymys pitkälti. Pontiac-koneita ei Suomessa ole ostettavissa ihan joka päivä ja ne maksaa... Jos olis rahaa, tilaisin Butler Performancelta tms. jonkun 500cid koneen Kaufman-kansilla ja ruiskulla. Naamioisin sen niin että näyttäis 455SD:ltä, jota tuohon mun 74:ään sai. 8)
    Laita Oldsi rokkaamaan ja ei muuta kuin mutkaista tietä näkymättömiin!!! :lol:
     
  19. Karck

    Karck 3rd gear

    Mun mielestä taas on paljon oikeellisempaa että tuolla alla on se Oldsin 403 kun SBC tai LS. Koska Pontiac asensi tehtaalta esimerkiksi California saastelakien täyttämiseksi juuri noita 403sia, kun ne omat 400 ei täyttänyt niitä lain ehtoja. Ja myöhempinä vuosina taas sen takia koska omia lohkoja ei vaan riittänyt. Oldsi sentään on tätä BOP sisarkuntaa.

    Viisaammat korjaa.
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Paitsi että SBC 305 on saanut Pontiac Firebirdiin vuodesta 1977 alkaen, samoin kuin 403:a... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!