Pontiac STW alapallonivelen vaihto

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja madsin, 28.10.2010.

  1. madsin

    madsin 2nd gear

    Elikkäs tommoseen '89 Safariin tarviis kuskin kulmalle vaihtaa alapallo. Itellä ei riitä taito siihen, niin oiskohan tiedossa pohjois-savosta joku joka tuon tekis järkihintaan? Ois enää tuosta auton leimaus kiinni..... Vastailla voi tänne tai soittaa suoraan mulle.

    040-4132967 / Tero
     
  2. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Kuopiossa ainakin Puijon autohuolto Leväsellä vaihteli minun Capriceen juuri kuskinpuolen alapallon ihan kohtuuhintaan... Muistaakseni n. 90€ maksoi koko lysti.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Ok korjaamo. Omistajat harrastavat itsekin jenkkejä, eli tietotaitoa on ja eivät laskuta valohoidosta. Jos kahlaaminen loskassa ei kiinnosta, niin suosittelen.

    Olen itse käyttänyt, kun ei ole ollut aikaa tai omassa tallissa puljaaminen olisi talvella ollut akrobatiaa. Esim. vetari ei sovi tulemaan ulos banjosta tms.
     
  4. madsin

    madsin 2nd gear

    Soittelin tonne mutta menis parin viikon päähän ja tarviis olla vaihettu aiemmin... Eli lisävinkkejä otetaan vastaan,kiitos ja kumarrus.
     
  5. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    onko oikeesti väljä vai vaan rasvan puutetta. onhan niitä jotkut kiristänykin... :poff:
     
  6. pikkupiru

    pikkupiru Gearhead

    katsuri sai paukkamaan
     
  7. madsin

    madsin 2nd gear

    Kaverin pajalla käytin niin sano että vittuilun makua siinä nivelessä. Eli sen verran välystä että voi sanoo sitä olevan... Ei suostunu vaihtamaan kun kuulemma aika työläs ja paskamainen homma.Taian käyttää rasvaprässin pakkasessa ja ajella jonnekin muualle leimalle...
     
  8. madsin

    madsin 2nd gear

    Ongelma ratkastu. Käytin eri konttorilla niin ei enää ollutkaan välystä nivelessä :eek:
    Tarvii vaan hitsata runkoo vähän lisää ja se 80-lätkä kuulemma pitäs laittaa...
     
  9. pikkupiru

    pikkupiru Gearhead

    missäs päin käytit, jos ois mullaki parempi tuuri ens kerral.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    joo kannattaa kertoa niin muutkin saavat epäkuntoiset autonsa katsastettua siellä :wink:


    toi alapallon vaihto ottaa parisen tuntia aikaa..

    auto nosturille, rengas pois, raidetangon pää irti, alapallo irti olka-akselista varoen samalla jos jousessa on pänniä, tukee alatukivarren lattiaa vasten ja ei muutakuin lyö lekalla niin S*******I niveleen...

    asennus päin vastaisessa järjestyksessä.
     
  11. madsin

    madsin 2nd gear

    Siinä Prisman vieressä käytin.Suolanen hinta mutta asiallinen palvelu.
    Ja jos kerran on niin helppo homma vaihtaa niin ei muuta kun saa tulla vaihtamaan. Tilat ja uus nivel löytyy. Nosturia ei oo mutta ei kai se niin justiinsa oo. Ja hankala pitää koko autoo epäkuntoisena jos nivelen välys häviää rasvaprässillä...
     
  12. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    nää nykyajan hylky% kiintiöt. "pojat meillä ei o tässä kuussa tarpeeksi hylkyjä. kohta on trafi niskassa. jollei tänään tule yhtään hylkyä niin..."

    sit audeista nyitään käkkäriä ja poljetaan jarrua ja kas jarrut makaa päällä. vanha nissani. nylkytetään pistehitsit auki. ja pallonivel on helppo nakki. ei se omistaja sitä vaadi itte kokeilla ja mitä sitten vaikka vaatiskin. :poff:

    mut jos ei ole väljää niin miks vaihtaa. pyyhkäsee puhtaaks...
     
  13. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    mac-tools

    No lähtee se tolleenki, ite otin lainaks Mac-Toolsin sarjan jolla sai nivelen painettuu irti ja takas ilman väkivaltaa, ilman tapaturmavaaraa... Ja aikaa meni n. puol tuntii, kotitallis... Työkalun numeroo en muista enää, mut tääl siitä olen aikaisemmin "mainostanut"...
     
  14. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    alapallo

    Voi se tuo alapallon vaihto kyllä kotitallissa ilman pilliä tuskallista olla jos sattuu tiukassa olemaan... Joskus oli diesel capriceen tuskallista vaikka oli pilli ja kunnon lyömävälineet, näytti että koko alatukivarsi antautuu ennen nivelen irtoamista. Jos on tuo edellä mainostettu työkalu niin helpottaa toki kummasti.
     
  15. cb125twin

    cb125twin Gearhead

    se ei o sit mikään passatin muovi nivel joka vaihdetaan joka leimalle :x
     
  16. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Niin lujiahan ne on varsinkin jos muistaa välillä rasvaa prässäillä... Nuihin omiin amerikan ihmeisiin oon aina käyny nipat läpi ennen leimausta. Jos se nivel on oikeasti väljä niin sen kyllä huomaa vaikka ois kuinka rasvaa ruutattu.
     
  17. madsin

    madsin 2nd gear

    Tohon ei tarvinnu ku pari kolme pumppausta. Ja kyllä se katsuri yritti siitä välystä löytää. Hitsatakin käski sen takia kun se tukivarren kiinnityskohta siinä vieressä,ei siis mikään täysin mätä.
     
  18. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    Re: alapallo

    Joo, helposti tol lähti. Ja auto oli sillo 26 vuotias... Vähä voi helpottaa irroitusta, uittamalla viikko pari rost-off:a tai wd-40:stä ennen vaihtoa. Pätee myös muihinki ruosteisiin. Trans Sportin vetarit lähti kädellä napauttamalla irti booreistaan, kun oli laittanu sinne myrkyt muhimaan pariks viikoks. Ja Caprisen taka-akselin tukivarret lähti helposti ja ehjänä, kun niitäki oli öljynny muutaman viikon ennen kuin purin auton palasiks... Vesi vanhin voitehista, öljy paras... :rotfl:
     
  19. Mikkis

    Mikkis Gearhead


    et sitten moista perushuoltoa tee normaalisti? ainoastaan jos katsastuksessa huomautetaan väljistä nivelistä :wink:
     
  20. madsin

    madsin 2nd gear

    En tietenkään tee, eikös noi huolla ite ittensä? Oli ehkä fiksuin kommenti mitä hetkeen oon täällä nähny... Autohan on kerenny mulla oleen jo 2-3 viikkoo, jostain syystä oo vielä käyny koslaa läpi. Ja koska nivel oli tarkotus vaihtaa niin en aiemmin nähny syytä tälle perushuollolle.
     

Kerro tästä muillekin!