Pontiac Trans Am 78

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo just meinasin kirjoittaa samaa: auki vaan niin ei jää niin paljon vituttamaan. Ja tsemppiä @Aukustus!
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  2. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Voi perhana.
    Jos nyt jotain hyvää yrittää kaivaa, niin vika ainakin selvillä miksi ei käy.

    Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa ole kuin ottaa mylly nokalta. Saat ainakin kerralla selväksi vauriot.

    Olikos nokka ja nostajat uusia? Mietin että mikä on aiheuttanut tuon murheen lähtötilanteessa. Vai onko vaan paska tuuri ja sattunut viallinen nostaja.
     
  3. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Balls :(. Kyllä tuon nostaisin pois ja katsoisin. Hyvällä tuurilla pallo on irronnut tönärin päästä ja vena ollut ylhäällä. Nostajakin on voinut nousta paikaltaan siististi.

    Se mitä ei tapahdu ilman väkivaltaa on tuo tönärin vääntyminen ja sen väkivallan jäljet on syytä tarkistaa.
     
  4. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Kiitoksia tsempeistä! Uus nokka, uudet nostajat, kannet käyny ohjuri- ja seetirempassa. Eli vanhat tönärit ja liikkuvat kansissa. Jotenki tuo viallinen nostaja vois käydä järkeen, näin VIELÄ yhtään asiaa tutkimatta.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Liian tiukat ohjurit ja venttiili leikannut kiinni?
    Joka tapauksessa kone auki ja syyllinen on löydettävä.
     
  6. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Purin imusarjan ja nostajalaakson pellin pois, eikä katastrofia onneksi löytynyt. Nostaja pötkötti nostajalaaksossa, päällä pikku naarmuja kun tönäri on siinä päällä hetken tanssinut, mutta ei kyllä mitään varsinaista vikaa nähtävissä. Nokka virheetön ja venttiilikin vaikutti pitävän, kun paineilmaa tarjosin tulpanreiästä. Kannen imukanavassa suojana oleva maalarinteippi hieman pullisteli paineilman vaikutuksesta (useampi bar), mutta jos venttiili olisi mutkalla ja laskisi kunnolla läpi, teippi olisi kyllä lentänyt siitä pois. Myöskään silmämääräisesti ei imukanavasta tarkasteltuna ollut venttiilissä vikaa. Ainoa jälki löytyi kannesta tönärin reiän reunalta, eli siihen on ainakin tönäri osunut. Pitää vielä jatkaa tutkimuksia ja etsiä tönärin pallo, se toivottavasti löytyy öljypohjasta.

    Hieman olen vielä skeptinen, että olisiko näin vähällä tästä selvinnyt, eli uudella tönärillä ja nostajalla.. Rullavipa homma on vielä harkinnassa. Pitäisi tietää suoraan mitä tuonne voi laittaa, ei ole aikaa enää tälle kesää seisottaa yhtään ylimääräistä, ettei motivaatio kuole koko hommaan [​IMG] Laitan kuvia myöhemmin.

    Jos jollain on uusi Compin hydr. nostaja joutilaana, niin voi tarjota mulle!
     
    maxvo2, Gary Grand, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Onkos noilla nostajien valmistajilla merkitystä onko se Compin vai Mellingin tahi Sealed Powerin. Vaihtuuhan sulla tikkukin. Tuumittelin vain että vakimitoissahan nuo ovat ja nokka joutuu kuitenkin uuden nostajan ”hiomaan”. Partsissa varmaankin hyllykamaa niin saisi myllyn nopeasti kasaan.

    Mulla on noita normi 350 tikkuja muutama yli jos niistä on apuja. Ne ei ole pallopäitä.
     
  8. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Juu itsekkin asiaa olen miettinyt, mutta jos noin todella on niin ainakin Mellingiä olisi tarjolla tilalle. Pitää se nokka tosiaan kuitenkin ajaa sisään uusiksi tuon rikkoutuneen tönärin vuoksi. Mun kaverilla on tässä Oulussa myös 350 pallopää tönäriä, niin pitää katsoa ensin natsaako siitä pituuden puolesta mulle. Pidetään kuitenkin mielessä :)
     
  9. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

  10. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Mennyt töissä ja muissa hommissa aikaa, mutta tänään pääsi taas tallille puuhasteleen. Sain Oululaiselta harrastajalta ehjän tönärin ja uusi nostaja yms tarpeet tuli jo aiemmin. Laitoin uuden nostajan paikalleen ja aloin tönäria asentamaan. Preloadia säätäessä ihmettelin, kun keinu tuntui jotenkin hervottomalta, vaikka säädöt olivat jo kohdallaan. Tarkemmin kun katsoin, niin säätömutteri oli taas eri korossa kun muut. Sitten aloin tarkemmin tutkimaan, niin siellähän oli keinuvivun säätömutterin alusmollukka väärin päin, eli siinä syy koko showlle :eek: Oli siis tuo pallopuoli kohti mutteria ja tasainen puoli keinua vasten.
    [​IMG]

    Eli harmittava moka käynyt rakentajalla. Löytyipähän syy koko hommaan, niin saa lyödä yläkerran takaisin nippuun ja ajella nokka uusiksi sisään tuon yhden nostajan vuoksi. Tosin sellaisia helteiltä luvassa, että mitähän tuosta sisäänajostakaan tulee, taitaa olla yövuorohommia ja naapurit arvostaa :D Ei tullut rakentajan kanssa puheeksi tuo heat crossover homma kansissa/imarissa ja se jäi auki, kun luulin että tämän ikäisissä kansissa moista ei edes olisi. Nyt laitan sen tukkoon, kun imari on irti ja tiivistesarjan matkassa tuli valmiit blokkauslevyt sille. Eli jos jotain positiivista, niin imuilma viileämpää ja jokunen hevonen lisää luvassa :D Varovainen toive olisi, josko Ride in Oulu meettiin tällä pääsisi elokuun alussa. jää nähtäväksi
     
    Charger´69, Gary Grand, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Teet sisäänajohommaa pätkä kerrallaan, annat aina välillä jäähtyä.
    Tai sit puutarhaletku syylärinkorkista sisään ja hana jatkuvasti auki, jäähtyy mikä tahansa kone tuolla taktiikalla.
    Vaikka kyllä senverran pitäis olla flektiä tai mekaanista potkuria että sisäänajossakin jäähtyy, muuten voi olla ongelmia ajossa tiedossa muutenkin jäähdytysjärjestelmän puitteissa?
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Puutarhaletku on hyvä ratkaisu. Jäähtyy taatusti. Mutta mulla oli lämpöjen kanssa murheita kun ajoin nokkaa sisään. Vaihdoin termaria niin huomasin että STANTin termari aukesi tosi vähän verrattuna nyt asennettuun GATESin termariin.
    Harmitti kun ekaa kertaa jätin kokeilematta uuden termarin avautumisen. Meni sitten meni kuumaksi.:mad:
     
  13. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Nokka ajettu jälleen sisään maanantaina uuden nostajan myötä, lämpöä oli liki 30 astetta, niin kolmessa pätkässä sen tein. Lämpöongelmia siis, vaikka paikallaan on ~70 asteinen high flow termari. Ongelmia oli myös 80 asteisen normi termarin kanssa aiemmalla kerralla. Tien päällä kävin mutkan, mutta lähes yhtä vilkkaasti kiipesi lämmöt kuin paikallaankin, eli joko neste ei kierrä kunnolla, tai sitten jokin muu syy kuten sytkän ajoitus kuumentaa konetta tms.Ilman termariakin voisi kokeilla, mutta liekkö tuo vain ongelman piilottelua vai mahdollinen ratkaisu ongelmaan :D Toki armottomat on ilmat juuri nyt, mutta silti vähän arveluttaa. Moottori on myös vielä uusi ja näinollen tuottaa lämpöä enemmän kuin normaalisti.

    Lisäksi moottori ei meinaa jaksaa käydä vaihde päällä, vaan alkaa ravistamaan ja lopulta sammuu, ellei kaasulla avusta. Paikallaan 2400 stallinen turbiini, jolla pitäisi kyllä jo jaksaa käydä tyhjää vaihde päällä. Tätä ilmiötä helpotti, kun vähän käänsin sytkää aikaisemmalle. Ennakko kierroksilla jossain 30 paikkeilla, mutta tarkistettu viimeksi kun kävi vielä seitsemällä sylinterillä hieman epätasaisesti, niin pitää varmistaa vielä lukemat nyt, kun käy jo tyhjää paljon paremmin ja alemmilla kierroksilla. Kaasarin säädötkin vasta alkutekijöissään, joten jospa tämä tästä vielä pala kerrallaan :rolleyes:
     
    Muokattu: 24.7.2019
    isalmela tykkää tästä.
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Olen suurella kiinnostuksella seurannut tätä ketjua ja hyvä että edistysaskeleita tapahtuu.

    On aina nopeaa käydä mielessään läpi, mitä pitää vielä tehdä ja laittaa, mutta oikeassa elämässä vastoinkäymisiä tapahtuu ja hommat eskaloituvat turhan usein. Joskus yksi kiinnileikannut tai katkennut pultti teettää hirveän lisätyömäärän.

    Tuohon lämpöaiheeseen, kiertääkö vesi varmasti lämmityslaitteen kautta kunnolla ?
    Jos lämmityslaite ei puhalla kunnolla kuumaa, neste ei kyllä kierrä koneessa kunnolla tai sitä on liian vähän. Lämmitysventtiili auki ja puhallus täysille, jäähtyy myös sitä kautta.
    Myös syylärin kennon puhtaus kannattaa varmistaa.

    Vettä voi sumuttaa suoraan syylärin kennolle kastelupistoolilla jolloin pitäisi kyllä jäähtyä. Tuuletintunnelin paikallaanolo helpottaa ilman kulkua syylärin läpi eikä se ole turha laite ollenkaan. Mekaanisen tuulettimen käyttö helpottaa ilmavirtaa syylärin läpi paikallaan käytettäessä ja lämpöjen pitäisi pysyä tasaisempina varsinkin helteillä.

    Termaria en ottaisi pois, mutta itse olen poranut aina neljä 3mm ilmastureikää termostaatin kehälle. Ilma pääsee tällöin poistumaan syyläriin ja nesteen pinnan seuraaminen on helpompaa. Termostaatti avautuu näin pehmeämmin, kun lämpötila nousee tasaisesti.

    Seokset ei taida tosiaan olla ihan kartalla, ei kai niin rikkaalla sentään että alkaisivat öljyt haista bensiinille ? Joskus tulpat ottavat itseensä bensiinistä ja hyvin rikkaalla seoksella niitä voi mennä useita. Olisiko sulla toista kaasaria olemassa, joka olisi ns. toimivissa säädöissä tai edes sinnepäin. Tuo asia, että ei jaksa käydä tyhjää voisi hyvinkin johtua pimeistä tulpista.

    Peltisarjojen kanssa on helppo kastella primääriputkien ulkopinnat ennen käynnistystä ja se mistä vesi ei haihdu nopeasti, ei käy kunnolla. Mulla on myös paikoillaan tuollainen 2400 stallinen turbiini ja hyvin käy tyhjää vaihde päällä.

    Tsemppiä, kyllä se siitä. Ongelma kerrallaan kohti uusia vastoinkäymisiä.
    Nää vehkeet ei ole uusia ja jotain tulee aina eteen :confused::(:oops::mad::eek: ja tunneskaala on rajaton näiden kanssa touhutessa :D:p:cool:

    IS
     
    A.J., markoyt, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    No hyvä etten turhaan kirjoittele :D Tämähän piti olla ajossa jo toukokuussa, mutta eletään jo kohta elokuuta ja vielä sakkaa hommat :rolleyes: Yleensä olen pitänyt hyvänä nyrkkisääntönä, että oma arvio aikataulusta kertaa 3 on aika lähellä totuutta, taitaa käydä tämänkin kanssa.

    Tuo lämmityslaiteen kierto pelaa ja ei pelaa, eli jotain hämminkä siinä on, varmaan ilmaa jossain. Olisi hyvä, kun saisi jollain alipainehärvelillä imettyä koko järjestelmän täyteen nestettä, jossain auto-ohjelmassa olen moisen nähnyt.

    Kennoa kastelin letkulla viimeisimmällä sisäänajokeissillä, mutta en tiedä oliko juuri vaikutusta loppupeleissä. Tuulitunneli on paikallaan ja alumiininen monilapainen flekti ilman viskoa, ilma kyllä liikkuu. Tuon termarin porailu vaikuttaa ihan järkeenkäypältä, että saisi varmuudella ilmat pois ja nestettä liikkuisi vähän jo ennen termarin aukeamistakin.

    Seokset ei kyllä rikkaalla tuntuis olevan, ehkä persetuntumalta mielummin laihalla. Tuo on siis uusi Holleyn Steet Avenger 770 vacuumi tehdas-säädöissään. Seosmittari on mulla olemassa, mutta se on moottoripyörässä kiinni tällä hetkellä, tarkoitus kyllä käyttää sitä autossa kun sinne asti auton kanssa päästään, että voi alkaa tarkkaan hieromaan. Pakosarjojen lämpöjä on tullut tarkkaltua infrapunamittarilla ja kaikki ollut tällä kierroksella ok.
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Toveri Imusihti kirjoitti erinomaisesti, tunneskaala on tosiaan suunnilleen yhtä laaja kuin noiden pikkulasteni kanssa, ja saattaa vaihdella erittäin nopeasti :rolleyes:
     
    PetteriT, Imusihti ja markoyt tykkäävät tästä.
  17. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Aikataulut on aikatauluja, jos ei ole säilytystila lähdössä alta, myymässä/vaihtamassa autoa, reissunpäällä tai sellaiselle lähdössä niin todellista kiirettä ei liene. Liikkeelle vasta sitten kun on sen aika, vaikka menisi ensi vuoteen.

    Tärkeintä on kuitenkin saada edistymää aikaan, vaikka se joskus olisi hidasta.
    Turhan moni projekti on jäänyt seisomaan kun tekemistä ja rahanmenoa on yht'äkkiä aivan liikaa.

    Purkaminen on halpaa ja nopeaa, kasaaminen on monivaiheista, työlästä ja kallista. Nyrkkisääntönä voisin itse käyttää sellaista mittaria että minkä viikossa purkaa sen vuodessa kasaa.

    Tuota lämppärin vesikiertoa voi yrittää ilmastaa ja huuhtoa kytkemällä vesiletkua vuoronperään tulo/paluupuolelle ja renkata samalla vesiventtiiliä kiinni / auki.

    Joskus noita lämppärinkennoja on mennyt tukkoon syylärinpaikkausaineen käytön jälkeen. Täyttä vesijohtoverkon painetta ei kannata heti käyttää, ennenkuin vesi virtaa hyvin ja on puhdasta. Tuon operaation jälkeen kierto onkin täynnä puhdasta vettä eli letkut takaisin kiinni ja kokeilemaan.

    IS
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Onhan sulla Aukustus se vesipumpun levy ja ne kaksi putkenpätkää pumpussa ok. Ettei pumppu pyöri hupaa .
     
    kuula ja 6PPC tykkäävät tästä.
  19. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Juu, onhan se totta että kiirehtimällä ei hyvä seuraa, eikä tässä kyllä ole juuri oiottu muussa, kuin että kaikki johdot eivät ole viimeisenpäälle piilossa tms ei niin oleellista. Olisi vaan tärkeää saada kilsoja alle tälle kesää, että motivaatio pysyy hommaan ja näin ollen lompakon nyörit löyhässä, sekä yleinen mielenkiinto projektia kohtaan. Talvella on taas aikaa rapata pienempiä vikakohtia yms. ajossa ilmi tulleita juttuja.

    Lämppärin kenno ja sen letkut ovat uusia, viime syksynä vaihdoin, joten tukkeumaa tms tuskin on, ilmaa vain.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Aukustus

    Aukustus 2nd gear

    Tähän tuli uusi gatesin pumppu, mutta levy ei sopinut paikalleen, koska uusi pumppu oli rakenteeltaan erilainen kuin orkkis. Eli levyä ei ole. Onko tuo gatesin 43122 tarkoitettu pelaamaan ilman levyä, vai onko siihen olemassa joku sille tarkoitettu levy?
     
    Muokattu: 25.7.2019

Kerro tästä muillekin!