Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Minulla teki entiselle, muistaakseni X-racerin startilla, tuota samaa. Korjaantui sillä kun tein startille lämpösuojan. Lämpösuojus - Biltema.fi Tuokin halppis startti keski yllättävän monta vuotta. Moottori oli 493:n, ruttua noin 13:1 ja käynnistäessä ennakkoa noin 15 astetta. Nykyään on powermasteri ja se kyllä pyöräyttää tuon 13,5 ruttusen 572:n hyvin käyntiin oli sitten kylmä tai kuuma moottori.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Täytyy kokeilla tuo lämpösuojus.
     
  3. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Ei oo niin muistissa tuo perusennakko tyhjäkäynnillä, kun maksimeiden mukaan se säädettiin. Lienee kuitenkin jossain 15-16 kieppeillä. Mulla oli tuossa vanhassa startissa viime kesän lopulta asti lämpökääre, mutta ei muuttanut tilannetta. Voi olla, että se startti oli jo paistettu pilalle ennen sitä. Uuden startin ohjeessa oli erikseen lämpökääre kielletty, takuu raukeaa. Lämpökilpi oli sallittu. Mulla Hookkerin supercompit pakosarjoina.
     
  4. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kesä on mennyt ajellessa, vailla suurempia murheita taikka muita remppailuja. Keväällä vaihdetut uudet takajouset + iskarit joka nurkkaan toivat helpotuksen perän pompotukseen sutiessa. Eli nyt piirtää kahta raitaa pomppimatta :cool: Sytytystulppia tykkää syödä kesän mittaan niin, että pari sarjaa kesässä niitä menee :rolleyes: Matkakulutus on noin 22l/100km 80-90 vauhdillakin, joka 3,42 perästä huolimatta on reilun puoleinen. Jatkoksi random kuvia kesän ajalta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Selli, Lemmu, isalmela ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Aukustus

    Aukustus 3rd gear



    Siinäpä videon muodossa loppukesän kuvauksia Pontiacista
     
    Lemmu, 440Mag ja Isamu tykkäävät tästä.
  6. Rebel_1996

    Rebel_1996 2nd gear

     
  7. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä hieno tuli ja ennekaikkea itseä miellyttävä mikä tärkeintä.Kuvaajastakin varmaan kuullaan lisää,hienoja kuvia ja videokin hyvä
     
    Aukustus tykkää tästä.
  8. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Laajakaista seosmittarilla on säädetty, niin pitäisi melko alueella olla säädöt.
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Toihan on mun kasaama kone (ei rakentama, koska osat ja speksit oli valmiiksi hankittu ja päätetty).

    Mitään rakenteellista ominaisuutta tossa moottorissa ei oo, mikä tota kulutusta selittäis. Joku paha öljynkulutusongelma vois teoriassa syödä tulppia, mut jos mitattuihin kulutuslukemiin on uskominen, kyllä se liiasta bensasta johtuu. Se aiheuttaa lisäks karstoittumista, eikä sylinterien voitelu turhalla bensalla oo hyväksi. Siks toi olis hyvä katsoa oikeasti kuntoon.

    Mä lähtisin siitä, et unohtaisin ne laajakaistamittarit nyt aluksi. Niitä ei kannata muutenkaan sokeasti tuijottaa, eikä ois eka kerta kun ne näyttää huuhaata.

    Sit pääsuuttimia ensiöstä niin kauan pienenmäks, et alkaa tasakaasuajossa maantievauhdissa nykimään. Siittä sit sen verran takaisin, että meno on sujuvaa. Tarkista myös samalla että pv on ehjä. Kerro vaikka tänne, montako numeroa pystyit pienentämään.

    Lähden tätä kirjoittaessa muutenkin siitä oletuksesta että kaasarissa ei ole mitään varsinaista vikaa, eikä mikään muu ulkoinen tekijä sotke moottoria.

    Tyhjäkäyntipiirin seos kannattaa säätää niin että auto käy mahdollisimman hyvin. Tyhjäkäyntipiiri alkaa tollasessa holleyssä olla jo aikalailla pois pelistä 2000rpm kohdalla, ja sulla kuitenkin tolla vällärillä kierrokset on maantiellä jo enemmän joten sillä ei juurikaan ole siinä asiassa merkitystä.

    Jos sulla ensiöpuolen suuttimien alasajon jälkeen kone naulaa osakaasukiihdytyksessä tai on muuten syytä epäillä laihaa seosta, voit laittaa muutaman numeron isomman pv:n ja katsoa, tuleeko lisärikastusta aiemmin. Jos on syytä epäillä, etttä ensiöpuoli menee siitä huolimatta laihalle, täytyy pvcr kanavia isontaa. Usesassa tapauksessa tämäntyylisellä holleyllä joutuu powervalven kanavista antamaan lisää bensaa, kun pääsuuttimia on ajettu alas järkevän cruiseseoksen aikaansaamiseksi.

    Toisiopuolella kannattaa lähteä vakiosuuttimista liikkeelle.

    Sitten kun seuraavaksi joku kuitenkin kertoo ettei Holleyn ohjeen mukaan pääsuutin koosta tulisi poiketa vaikka neljää numeroa enempää, niin tää ei pidä tällasissa tapauksissa paikkaansa missä koneeseen haetaan jotain muutakin kohdalleen kuin täyskaasuseos.

    Mulla muuten kuluttaa 540cid bbm 1150 dominaattorilla ja 3.91 perällä b-korissa saman 22litr maantiellä.
     
    Muokattu: 9.11.2024
    LPV ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ei olis mikään ihme jos syttö reilusti myöhässä. Kaikki merkit siihen viittaa. Ennakkoa lisäämällä bensaa tarvitaan vähemmän, tulpat kirkastuu ja käytös paranee, vetää paremmin, kuumuu vähemmän.
     
    LPV tykkää tästä.
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Samaa mieltä mitä Vette. Ehkä just noi ennakot ainakin sen matka-ajon puitteissa on liian vähäiset?

    Varmaan itse lähtisin säätämään tätä niin että olkoot laajakaista mitä mieltä vaan niin (ehjään?) Holleyhin List# mukaiset suuttimet ja powervalve paikalleen, bensan pinnat vaikka vähän alakanttiin, vahtien että tyhjäkäynnillä pinnat myös pysyy. Sit hieromaan ennakoita, alipainesäätimen kanssa matkassa voi olla että sietää 45-50 astettakin? Se täytyy tietysti huolehtia ettei täyskaasulle tule liikaa säädellessä, ettei mitään hajoa.

    Kyllä sen seoksen 440Mag:n tyylilläkin voi säätää, ehkä enempi mieltymyksistä kiinni miten toimii? List# suuttimet on kuitenkin niin monesti olleet just oikeat, että suosin sitä tyyliä.
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mulla 7.2 BBC, pääsuuttimet 74, seokset pyörii kruisatessa 13-14. 72 suuttimetkin riittää kuumana kruisatessa mutta 74 on siksi että heti käynnistyksen jälkeen käy paremmin kun on hieman rikkaan puolella. Ennakko on alipaineen kanssa eli pienellä kuormalla osakaasulla n. 50. Kulutus tiellä vajaa 15 L, 3.73 perä 0,64 ylivaihde, kierrokset satasessa n. 2000 r.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    CRG videon perusteella ennakot oli kohdallaan; enemmänkin aikaisen puolella, jos kerran starttejakin tästä oli hajoillut takapotkujen takia. Tää video oli itsellä tiedossa ennen kuin vihjeet auton säätämiseen aiemmassa postauksessa kirjoitin, ja siksi keskityin kaasarin säätämiseen ongelman ratkaisemiseksi.
     
  14. markoyt

    markoyt Gearhead

    Mikä nokka tässä olikaan ?
    Nokan ajoitus?
    Käytät penkissä Jäälissä ja pystyt vertaamaan toimiiko mittaukset reaaliajassa seosten suhteen ?
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Joo perusennakko oli liikaakin mutta jäi epäselväksi oliko sitä alipainetta ollenkaan. Jos ei niin ennakko jäi 36 asteeseen joten ainakin 10 astetta puuttuu.

    Minä panisin perusennakon 14 astetta, keskipakoa 22 eli täyskaasulla 36 ja tuohon vielä alipaine 10-14 niin silloin kruisatessa olisi 46-50. Varsinkin perus ja keskipako nyt aika paljon pielessä.
     
  16. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Pielessä joo, mutta väittäisin ettei 36 maksimit ilman alipainetta ole niin radikaalisti liian vähää että siinä joutuisi kaasarin kanssa sen takia temppuilemaan.

    Edelleen suosittelen kokeilemaan paljonko ensiön pääsuuttimia pystyy pienentämään ennen kuin kakominen maantievauhdissa alkaa. Jos ei ollenkaan, vika on muualla. Jos pystyy, sitten se ratkaisu löytyy sieltä kaasarista.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minusta näiden kaasutinmoottoreiden kanssa useinkin menee kolmekin asiaa pieleen samassa autossa. Liian vähän ennakkoa, liian kylmät tulpat ja liian paksulla seos. Tulpat mustana, bensaa harakoille eikä vedä kunnolla. Väkisinkin näkyy myös suurena kulutuksena. Mullakin oli tämä lähtötilanne ja palamatonta bensaa lensi putkesta kuumalla koneella niin että öljysorakin kastui. Ei kastu enää, putken päät on jopa hieman harmaat, ei pikimustat.
     
    LPV tykkää tästä.
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Totanoin. Täyskaasulla sulla ei ole alipainetta joka nostais ton alipaine-ennakon 14:een. Jos oletetaan että läpät aukee ja alipaine alkaa pudota jossain 2200 rpm jälkeen, sulla on keskipakoa jonkun verran päälle kymmenen (12?), jos all in on 3000 rpm ja aloitus 1200 rpm. Näillä luvuilla 14 +12+14 on vasta 40.

    Luvuista sinäänsä viis, mutta esimerkillä on tarkoitus sanoa että kannattaa katsoa ihan konekohtaisesti paljonko perus-ja mekaanista ennakkoa ja millaisella sisääntulolla sekä paljonko siihen päälle uskaltaa laittaa vielä alipaine-ennakkoa. Mulla on pikkulohkossa kevyessä autossa matalilla puristuksilla ( 1:9.25) ja kuoppamännillä 24 perus, mekaaninen 12 (all in 2800rpm) ja alipaine 14 (rajoitettu) 14hg:n alipaineella. Isoin ennakko mitä tolla käytännössä saa paikallaan on 46. Moottorijarrutuksella yli 3000 rpm saa toki 50. Jos katsotte sytytyskarttoja tietokoneohjatuilla, on niissä ihan oikeaa ennakkoa kartassa usein sen 50. Mekaanisilla vehkeillä ei vaan uskalla laittaa niin rajalle ja joutuu tekemään kompromisseja.

    Kunnon ennakoilla tollanen iso kasi louskuttaa noilla perävälityksillä käytännössä läpät kiinni (käytännössä tyhjäkäyntipiirillä) sen 80 km/h ja ylikin.

    Siitä olen samaa mieltä että usein on liian paksulla seos ja liian vähän ennakkoa.
     
    Muokattu: 10.11.2024
    LPV tykkää tästä.
  19. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minusta sulla pitäisi olla toisinpäin perus/mekaaninen eli perus 14 ja mekaaninen 24. Mulla omassa nyt perus 8 ja mekaaninen 22 eli täyskaasulla maksimi 30 (ahdettu). Alipaine antaa 23 ja tulee jo tyhjäkäynnillä eli 900 kierroksella toteutunut 31 astetta. Kierroksilla tietysti tuohon tulee vielä mekaaninen joten n.50 pintakaasulla kruisaillessa.

    Esim. 1969 Corvette 427 L71 koneessa tehtaan säädöt perus 4 astetta, mekaaninen 30/3800 rpm ja alipaine alkaa 8 inch ja maksimi 15 astetta 15,5 inch imusarjan alipaineella. Siis kierroksilla pienellä kaasulla isolla alipaineella 49 toteutuu.
     
  20. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tuossa Sakun autossa on perusennakkoa liikaa, siksi se potkii välillä vastaan startatessakin. Sinne pitäs limput vaihtaa. Mutta se sytkä ei tossa nyt ole se syy miksi se on syönyt paljon, kaasaria laitettiin nyt paljon laihemmalle edellisellä kertaa tyhjäkäyntipiirin kautta, joten nykystä kulutusta ei taida Saku itekään vielä tietää. Ja alipaine-ennakko on käytössä ja se toimii, se on testattu, asteita en muista paljo se veti sinne lisää.

    Jos edelleen syö paljon niin sitten ekana PV tarkistukseen, sen verran alipaineita tuossa moottorissa kuitenkin on, että nykynen 6.5 PV ei ole auki kuitenkaan tasakaasuajossa mikäli se on edelleen ehyt, joten sitä kautta se bensa ei sinne mene. Se että onko se rikki, häätynee tarkistaa. Sen jälkeen sitten voi kokeilla ensiölle pienempiä suuttimia.

    Ei tuossa nyt ole sen kummemmin mitään ihmeellistä ku pääsee nyt vaan eka testaa ja ajamaan että saa verrokkilukemia.
     
    440Mag tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!