Pontiac transsport 3.8 V6 -93

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Philadelphiaflyers, 3.3.2005.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Etutolpat? :odroll: Kerroppa mullekin mitä kiristit, kun kuuluu etupäästä klopotusta, varsinkin kun on kylmät kelit.

    PS: Onko kukaan vaihtanu/huoltanu rattitolpan nivelen kumia? Mulla se on merkillisesti kurtussa ja pitää naksumista kun rattia joutuu veivaamaan, esim pihassa.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tarkoitatko sitä rattiakselin nivelen päällissuojaa? 91-mallissa ainakin on hammastangon sisäänmenossa ristikkonivel joka on suojattu silikonisella pehmeällä suojaputkella.

    Suojaputki on kiinnitetty alapäästään jousitoimisella klemmarilla hammastankoon ja yläpää on vaan työnnetty tulipellissä olevan läpiviennin sisään niin että suojan ulkopinta on tiivis ja suora. Nivelen irrottamiseksi klemmari puristetaan auki ja suoja työnnetään ylöspäin niin että tulee työskentelytilaa esille.
     
  3. PK

    PK 1st gear

    Tuosta etupään kolinasta, niin syyllinenhän voi olla mikä vaan. Pallonivelet, raidetangonpäät ym. Mulla oli puolisen vuotta etupäässä kolinaa ja vaihdettiin pallonivelet ja raidetangonpäät lisäksi vielä kallistuksenvakaajan kumit. eipä auttanut ja parikin korjaamoa nosti kädet pystyyn. Suurin syy tuohon kolinan löytymättömyyteen oli mielestäni se kun eivät suostu koeajamaan autoa, vaan nosturilla vain repivät ja vääntelevät raudoilla.
    Erääseenkin korjaamoon kun vein niin sanoi, että nyt on tuossa teidän pihassa sellaista kuoppaa, että hyvin tuntuu kun kolisee ajaessa. Eipä edes tehnyt muuta, kuin ajoi nosturille ja puolen tunnin kuluttua sanoi, että kyllä kaikki on etupäässä kunnossa.
    Sitten suuri paljastus. Vika oli niissä etukelkan takakiinnikekumeissa. Olivat kumien tukiraudat sen pultin ympäriltä niin ruostuneet, että välystä oli kunnolla. Tuon vian löysivät JMT-autopalvelulla Jyväskylässä. Siellä asentaja kävi ajamassa kunnon koeajolenkin. Sanoi vielä, että olipa työn takana löytää sellaista tietä missä vika paljastui. Kannattaa katsella oman auton alle niitä kumeja, että miltä näyttää jos ei kolinat muuten häviä.
     
  4. Stone

    Stone 3rd gear

    Tarkotit varmaan että se suoja on klemmarilla kiinni, eikä nivel? Onko pakosarja, vetari ym tiellä kun sitä turaa?
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Juu suojaa tarkoitin sillä klemmarikiinnityksellä. Siihen pääsee käsiksi osittain pyöränkotelon kautta, tuossa 3,1 version konehuoneessa oli myös koneen takana yläkautta tilaa, mutta en tiedä miten on 3,8:n kanssa.
     
  6. Stone

    Stone 3rd gear

    Sama homma, ei viimesessä katastuksessa ollu mitään löydöksiä nivelissä, siks vähän epäilen noita kumipuslia. Saako niitä Suomesta (mikä se nimike on Rockauto.com:issa?) Mites ne saa vaihettua, onko kotipihassa kahden tunkin avulla hoidettava homma?
     
  7. PK

    PK 1st gear

    Olivat 99 euroa kappale JMT-autopalvelulla. En kysynyt mistä hommasivat, mutta ainakin Us-partsin kautta ottavat osia (näin ainakin olen ymmärtänyt).
    Myös Us-centeriltä voisi kysyä. Sieltä luulisi saavan. Työtä oli veloitettu 2,5 tuntia sisältäen tuon vian etsinnän. Mielestäni itse vaihdossa ei mennyt kahta tuntiakaan. Nyt en heti keksi millä nimellä tuota voisi etsiä vaikka rockautosta.
     
  8. weripuo

    weripuo Gearhead

    joo siis mcperssoni ei ollut alapäästään kiinni kuin sormikireydellä ja molemmat puolet tosiaan löysällä, vielä pyöränkulmat kuntoon ja matka voi jatkua.

    onko näihin olemassa erillaisia etujousia, hivenen jäykempiä kaipasin.
     
  9. weripuo

    weripuo Gearhead

    Olipa nolo vika tuo sulakkeen palaminen, samalla kun vaihdoin ilmansuodattimen ja tutkailin vuotavia alipaine letkuja löytyi vika.
    laturilta lähtee nippu johtoja niin ne olivat kaasuvivustossa solmussa ja tottakai nirhaantuneet rikki, teippiä päälle ja johdot kulkemaan oikeaa reittiä niin eipä paukkunut enää sulake. samalla löytyi se syy siihen miksei turbiinilukko toimi, se oli saman sulakkeen takana.

    nyt on mieli huojentunut ja voi taas kulkea iloisin mielin naapuripitäjään opisekelemaan 130km/päivässä
     
  10. PK

    PK 1st gear

    Sanotaanko näin, että vika on nolo jos olet sen itse aiheuttanut. Taasen vian ollessa autossa jo ostettaessa voi huoletta manata kaiken maailman ti-sähkömiehet ja auton korjaajat sinne kuumaan paikkaan. No pääasia että toimii 8)
     
  11. weripuo

    weripuo Gearhead

    epäilen että laturin vaihdon kuten myös etuiskareiden vaihdon hoiti alan ammattilainen tampereelta... oli sellainen määrä kuitteja mukana että hirvittää
     
  12. Stone

    Stone 3rd gear

    Nyt meni hantturin ovenkahva hengettömäksi, ei siis aukea enää ulkopuolelta. Mahtoko joku tanko/puikko ym. irrota vai katketa?
    Joo näitä on ennekin kopeloitu, mutta vähän eri autoissa, eli suurin kyskä onkin että saako varaosia jos jotain on hajalla?
     
  13. PK

    PK 1st gear

    Väittävät, että tuo kahvan hajoaminen on tyyppivika. Mulla ei ole vielä ollut ongelmia. Muistaaksen uusi kahva ei ollut us-centerillä edes kallis. Mitä hiluja sen kahvan mukana tulee en tiedä. Kannattaa varmaan ensin selvittää mikä hajosi.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Parikin vaihtoehtoa, joko kahvasta katkesi alumiinilirpake (ei saa käsitellä kovakouraisesti, katkee helposti ja on tosiaan tyyppivika) tai sitten sieltä on pompannut sellainen puikko pois paikoiltaan. Raota ovipahvia niin näet kyllä. Systerin ponjakissa se pomppi pois useampaan otteeseen, samoin kahvoja hajosi kun kakarat repi jäisiä ovia.
     
  15. jannepajoo

    jannepajoo 2nd gear

    miulla se puikko pomppasi vähänväliä pois paikaltaan. otin kahvan pois kokonaan ja viilasin ovesta reikiä muistaakseni alaspäin noin 4mm. Ei enää pomppinut irti.
     
  16. weripuo

    weripuo Gearhead

    toistamiseen pakkasella kahva lopettaa toiminnan ja sietlä vipu irtoaa muovilipareesta, ovipahvi pois ja käsi rohkesti lasikuidin sisään.

    isoja murheita.
    öljyä kuluu puoli litraa satkulla ja ykköspytyn tulpan saa vaihtaa parin sadan kilometrin välein koska on karstoittunut umpeen.
    epäillään männänrenkaita tai mäntävammaa, oisko kellään 3.1 konetta joutilaana ja vielä sopuhintaan?

    kaverilla ois kansivikainen corsican 3,1 mutta soittokierros paljasti että siinä on erona rullanokka ja erillaiset männät, mahtaako muuten mennä heittämällä noihin omiin kansiin?
     
  17. Stone

    Stone 3rd gear

    Nyt sellasta pientä kivaa Pontiac-osastolla, että auto (3.8 -94) on yhtäkkiä alkanu kuulostamaan (sisäpuolelta kuulosteltuna) ihan sähköautolta! Surina on hyvin kierroksista riippuvaa (eli ei tule pyörännavoista) ja kuuluu varsinkin kun on "veto päällä" eli kiihdyttää. Taajuus korreloi välittömästi kaasupolkimen asentoon, mutta taukoaa jos nostaa kokonaan jalan pois, eli moottorijarrutuksen aikana. Tyhjäkäynnillä P:llä ei surina kuulu.
    Itse päättelisin tästä siis että on laatikon/turbiinin juttuja...mielipiteitä?

    Palatkaamme asiaan Joulun jälkeen vatsat täynnä kinkkua ja ajatukset kirkkaina. Hyvvee Joulua vaan kaikille!
     
  18. feb

    feb 3rd gear

    Se ääni voisi olla peräisin vaikkapa laatikon öljypumpusta, sikäli jos se nyt laatikosta tulee.. Mutta sitä ennen kävisin kyllä kaikki apulaitteet läpi. Sen asian varmistaminen käy helposti vaikkapa ottamalla moniurahihnan irti ja käynnistämällä auton. Jos sivuäänet hävisivät, vika löytyy jostakin hihnan pyörittämästä apulaitteesta tai kiristinrullasta tms.. Tuli muuten mieleeni, että TransSportin ohjaustehostimen pumppu pitää aikamoista kapellia jos sen säiliöstä on öljy päässyt vähiin..
     
  19. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    minullakin samanlaisessa biilissä pientä ääntelyä.
    ääni kuulostaa sellaiselta sirisevältä vinkunalta ja kuuluu vain silloin kun ajellaan ykkösvaihteella ja mitä kovenpaa kone pyörii niin sitä kovenpi on ääni.
    kun vaihtuu kakkoselle niin häviää heti. ei kyl minua haittaa kun aski muuten toimii ihan siedettävästi.
    kiinnostaa kuitenkii että mikä siellä vinkaa :-?

    nyt muistinkin että sitä ääntä kuuluu myös vaihde vapaalla ja parkilla.
     
  20. PK

    PK 1st gear

    Konepelti auki ja kuuntele laturia. Mulla ainakin laturi pitää vinkunaa paikallaan ja hiljaa akettaessa, eikä kuulu enää kovemmassa vauhdissa. Pitänyt ääntä ihan siitä asti, kun ostin uuden laturin autoon n. 1,5 vuotta sitten.
     

Kerro tästä muillekin!