Pontiac Ventura 1960 takajouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Chevypu83, 15.3.2025.

  1. Chevypu83

    Chevypu83 3rd gear

    Otsikon kulkineeseen pitäisi löytää uudet kierrejouset taakse. Tarjontaa näyttäisi olevan heikosti, mikä neuvoksi, mistä löytyisi, onko kenelläkään jäänyt ehyitä tallin perälle? Ilmapussit tilalle?
     
  2. Onko niiden jousten mitoista mitään käsitystä?

    Esim. saman ikäiseen X -runko Chevyyn saa jousia:

    https://www.rockauto.com/en/catalog...348cid+v8,1325696,suspension,coil+spring,7512

    Jos sinne sais soviteltua jotain tollaista tai jostain muusta?
     
  3. Chevypu83

    Chevypu83 3rd gear

    Näyttäisi että tarvitaan muutostöitä ainakin alatukivarteen jos Chevyn jousta aikoo käyttää. Tuossa spiraali kapenee kummastakin päästä ja jousi kiinnittyy pulttikiinnitteisellä laipalla runkoon ja tukivarteen. Chevyn jousia ja iskunvaimentimia näkyy olevan tarjolla aivan kotosuomessakin mutta kun ei olisi innostusta alkaa rakennetta muuttamaan... Muutamaan ilma-alustaiseen olen törmännyt mutta oma hommansa sellaiseksi muuttamisessakin on...
     
  4. Yksi vaihtoehto on mennä jousipajalle, jossa ne taivuttaa sopivat kierrejouset. Tai ainakin kannattaa kysyä sitä.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko se siis semmoinen pigtail molemmista päistä?
    Ainakim kasarin isokoppaisissa ja g-koppaisissa on semmoista takajousta.
    Samaten t5 transporterissa mutta lyhyempänä.
    [​IMG]
    Ja tuo kuva on 1966-1969 chevellen jousista, googlella haettu.
     
  8. Chevypu83

    Chevypu83 3rd gear

    Juuri tuollainen, en laskenut kierroksia vielä mutta noin kymmenen arvelisin. Keskeltä jousen kehän ulkohalkaisija n. 140mm ja päistä 90-100mm paikoillaan rullamitalla mitattuna. Jouset ehyet mutta niin kuoleentuneet että pohjaa jos kyydissä takapenkkiläisiä. Säädettävät ilmaiskaritkin saattaisivat korjata tilannetta jonkin verran.
     
  9. Joskus olen nähnyt jossain, kun ne päät on vedetty pillillä kuumaaksi ja muotoiltu. En tiedä kunka hyviä, kestäviä tai turvallisia sillä tavalla saa, mutta..jotenkin näin siis:

    [​IMG]
     
  10. pörre

    pörre Gearhead

    Mulla -62 Buick Electra ja siinä sama systeemi jousissa. Eka tilasin madallusjouset jenkeistä, sitten siirryin Transporterin jousiin, ja tein raudasta jousen alapäähän semmosen systeemin, mikä pultataan tukivarteen kiinni ja siitä lähtee ylöspäin putki, joka on juuri jousen "Pigtailin" sisähalkaisijaan menevää ulkohalkaisijaltaan, näin ei tarvinnut jousta pultata enää alapäästä kiinni vaan putki keskittää jousen. Yläpäästä orkkis lapulla kiinni pultilla rungossa. Talvella laitoinkin sitten ilmajouset taakse. Jos on jotain puh.nroo, messengeriä, s.postia yms. Niin voin laittaa kuvia toteutuksesta.
     
  11. Chevypu83

    Chevypu83 3rd gear

    Mietinnässä oli alakiinnityksen uudelleen rakentaminenkin juuri tuolla tavalla, mutta vielä toistaiseksi en taida siihen ryhtyä. Muutan pakoputkien akselinylityksia eri malliin ja vaihdan uudet iskunvaimentimet tulevaksi kesäksi. Ilma-alustan hankkiminen seuraavaksi kesäksi suunnitteluun....
     

Kerro tästä muillekin!