Pontiaciin puristuksia

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maxvo2, 4.3.2020.

  1. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Tuossa Pontiacin kansi osiossa olen kirjoitellut 350 Ponun puristusten nostosta.
    Yksi harrastaja vinkkasi, että 283 letukan pikkulohkossa sama poraus. Näin näköjään on. Ja mäntä valikoimaa runsaasti tarjolla. Pattipäätä, tasalakista, venttiilikoloilla jne.

    Männäntapissa on eroa, SBC:n tappi on 1,3716mm pienempi kuin Ponun tappi.
    Puristuskorkeus on SBC:n männissä suurempi (korkeampi riippuen männästä) kuin Ponussa.
    Onkos jollakin kokemusta moisesta yhdistelmästä?
    Vai kannattaako suoraan mennä customi mäntiin?
    Kankien yläpesien uudelleen heloitus, vai onko liian iso ero tuo mainitsemani n 1,4mm? Toki helppo tarkastaa kun poikkeaa Lahden kansityössä ja kysyy asiaa sekä kustannusarviota.

    Ainahan on vielä stroukki kortti, ja kokoanaiskustannus vaikuttaa valintaan. Mutta jotenkin ei tunnu tässä kohtaa hyvältä ratkaisulta.



    Oman koneen kampiakseli hiottiin alikokoon ja kiertokankien kaulat on mitallistettu, eli alakerta sinällään kunnossa. Toki jos mäntien vaihtoon ryhdyn niin lohko porataan ylikokoon.

    Millaisia ajatuksia ja kokemuksia?
     
  2. tero79

    tero79 1st gear

    Koneistaa männän reiän isommaksi ja samalla muuttaa ton reiän kohtaa männässä ylemmäksi jolloin saadaan lakipinta alemmaksi...
     
  3. 6PPC

    6PPC Gearhead

    Oletko selvittänyt miten pattipäämäntä retureeraa Pontiacin koneessa. Jos siis on puristusten nosto mielessä. Muistelen että joskus High Performance Pontiac lehdessä sivuttiin aihetta. Siinä tyrmättiin idea, koska palotapahtuma hidastuu-> vaatii enemmän sytytysennakkoa->saavutettu hyöty hupenee tähän+ ongelmia nakutuksen kanssa
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Eikö siinä pitäis käydä just päinvastoin jos puristukset nousee?
     
  5. 6PPC

    6PPC Gearhead

    syttymistapahtuma hidastuu, kun männän laki on liekkirintaman edessä. Näin sitä muistaakseni perusteltiin.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Näin saattaa olla, mutta kun race moottoria ei rakenneta niin onko tuolla niin suurta merkitystä . Varsinkin kun nyt ruttu jossakin 7.9 -8.0 huitteilla. Paljon kuitenkin myydään KB :n pattipää mäntää moneen myllyyn. Luulisi että maltillinen Rutun nosto kuitenkin antaisi enemmän hyötyä kuin optimaalinen palotapahtuma matammalla rutulla?
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Joskus aikoinaan "viritettiin" juuri tuollanen matalapuristeinen 350 Pontso imu- ja pakosarjojen vahdolla, kansien porttauksella ja maltillisella virinokalla, mutta puristusten nostoon ei ollut aseita.
    Voi helvetti että oli laiska alakierroksilla. jossain 4 tonnissa vasta alkoi innostumaan.

    Myöhemmin samat kannet, nokka ja sarjat laitettiin 455:seen alakertaan, jolloin ruttuakin tuli lähelle 11.
    Oli aika vaikea uskoa että näissä koneissa oli mitään samaa, niin hurjasti sitä voimaa tuli.
     
  8. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Ei taida maksaa vaivaa alkaa tuota 350 kovin viilailee. Puristusten nostoon on kuitenki "helpoin" hommata pienempi palotilaset kannet. Toki nuo Ponun kannet on kyllä sitten kiven alla.
     

Kerro tästä muillekin!