Pontiacin kampikammion tuuletus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GARAGE_INC, 30.7.2010.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    eli miten tuo '63 vuoden 389 koneen huohotus on tarkoitus hoitaa? Tuossahan on imusarjan alla olevassa pellissä kaksi reikää, toinen kaasarin edessä, ja toinen takana, lähellä jakajaa.

    Olen kokeillut muutamia kombiaatiota, kuvittelin kyllä että järkkäilen tuohon tuon huohotuksen, mutta tuloksena on ollut joko huonosti käyvä kone, tai sitten nykytilanne, jossa kone toimii hyvin, mutta puskee huohotusta ulos venttiilikoppien korkeista (joista pitäisi mennä ilman sisään, ei ulos?). Tuntuu myös hävittävän öljyä, joten ilmeisesi yrittänee puskea painetta kammioon...

    Onkos jollain kertoa tuon toiminta periaate, missä välissä pcv olisi idealisin ja kumminko päin. Nyt olen asennellut sitä niin että imusarjan imu pitää sitä venttiiliä auki. kyseessä tarvike pcv...

    Mopariin sun muihin olen laitellut ihan normisti venakopalta venan kaasarille ja homma on toiminut, mutta tämä onkin astetta erikoisempi...?
     
  2. firesweep

    firesweep Gearhead

    Mulla oli aikoinaan 59 Pontiac 389 koneella niin siitä lähti siitä imusarjan takaa olevasta reijästä rautaputki koneen alle mistä huohotti.Tässä mun koneessa ei ollut sitä etummaista reikää ollenkaan. Mutta olihan se kyllä neljä vuotta vanhempikin.
     
  3. amalo

    amalo Gearhead

    Alunperin varmaankin silleen että etummaisesta putki ilmanputsariin (tulo) ja takemmasta sitten se rautaputki sinne koneen taakse, josta ajoviiman pitäisi avittaa höyryjen poistoa.
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No, kuulostaisi loogiselta, mutta en usko näin tässä tapauksessa tapahtuvan. nimittäin sen etummaisen pienen reijän (jossa letkulähtö) vieressä/ylempänä on imusarjassa samanmoinen letkulähtö. tämä alapellin reikä ja sen imarin reikä alunperinkin kuuluu yhdistää toisiinsa letkuilla ja haaroittimella, jossa on myös kolmas lähtö.

    Loogista olisi, että jos laittaisin sen takareijän lähdöstä letkun tuohon kolmanteen tötteröön --> imisi imuun höyryt koneen etu ja takapuolelta.
    Mutta noin kytkien alkaa kone käymään huonosti.

    miten lie sitten pitäisi toimia..
    Nyt olen kytkenyt tuon takimmaisen reijän kaasuttimen pcv porttiin venttiilin kera, ja laittanut vain hyppy letkun sieltä etureijästä imusarjan reikään. Kone toimii hyvin mutta pyrkii työntämään huohotus huuruja venttiilikoppien hengittävistä korkeista ulospäin. tarkoitus on varmaankin noissa kuitenkin imeä sitä ilmaa eikä työntää.
    Sen pistin merkille että sen etummainen huohotus reikä imee ilmaa koneen käydessä...?!?


    Ihan kuin koko systeemi toimisi nurinpäin tms...
    Meni kumman hankalaksi näinkin yksinkertainen asia jostan syystä..

    Öljypohja oli löysällä, ja päästi öljyä vuotamaan, olisiko sieltä voinut päästä ennen kiristämistä ilmaa koneen sisälle huohotusta sotkemaan tms...
    ihme homma. Muuten auto toimii hienosti mutta sotkee konehuonetta ja käryääkin hiukan , kun tuo huohotus ei toimi oikein.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vaihda tuo hyppyletku vaikka ilmanpuhdistajan puhtaalle puolelle niin että kampikammioon pääsee sieltä puhdasta ilmaa. Tai laita siihen joku erillinen suodatin.
     
  6. amalo

    amalo Gearhead

    Ei se oikein kuulosta hyvältä että imee etu ja takapuolelta... imun ja tulon pitäisi olla mahdollisimman kaukana toisistaan, esim. pcv toisen puolen venakopan takakulmassa ja imupuoli taas toisen venakopan etukulmassa. Nyt jos imee edestä ja takaa niin se voinee sotkea tuon huohotuksen kierron.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eihän tuo optimaalinen ole, mutta toimii kuitenkin "konehuoneen hajunpoistajana". Ventiilikopasta ventiilikoppaanhan se kierto yleensä menee mutta ei sekään paras mahdollinen ole.
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No, ei ole ilmanputsarissa reikiä moiselle letkulle... enkä tuota reijitäkkään. Helpoimmalla selviäisi kun keksisi kuinka tuon kuluu toimia alunperin. Tuon taaemman reijän merkitys on kysymysmerkki mutta siitä olen melkoisen varma ettei se suoraan ulkoilmaan TÄSSÄ tapauksessa mene.. Olen selaillut netistä kuvia vastausta löytääkseni mutta poikkeuksetta juuri tuota letkua ei ole vain missään näkyvillä, jonnekin koneen etupuolelle se lähtee.. Noo täytyy turata jotain. Jos ei muuta niin teen mopar tyylisen huohotuksen toisilla venakopilla.. se ainakiin aina toimi.
     
  9. ´71 formula

    ´71 formula Gearhead

    Kyllä se takimmainen taitaa juurikin ulkoilmaan mennä. vaihteiston sivuun alas
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Oisko noin.. aika jännä juttu että kuitenkin sen kolmannen letkun siellä edessä olisi mentävä jonnekin. jokaisessa kuvassa joita netistä löysin tuon ikäisestä autosta, ja koneesta, se letku lähtee moottorin etupuolelle...

    Lisäksi jos tuo kyseinen takaröörii on auki niin koneen käynti menee poskelleen.. ja tottakai se menee. Jos tuo takimmainen on auki ja etummainen imee imuilmaan/sarjaan , niin siinähän käy niin että se imee sieltä takaa raitista koneeseen ja sieltä sitten suoraan sinne imuun--> menee laihalle, sama asia kuin imuvuoto.

    sitä en ole kokeillut, että tulppais koko imusarjan alipaine lähdön ja antaa koneen hengitellä kuinka tykkää, siis kytkemättä letukun letkua..

    Ajelin äsken tuolla nykyisellä järjestelmällä.. ei vuoda öljyä, en usko että kampikammiossa on painetta.. huohotti venakopan korkeista hiukan kopille öljyä , noin ruokalusikallisen per koppa.. mutta tuskin tuolta kuuluis mitään tulla.. Eli periaatteessa mistään vakavasta ei ole kysymys mutta kiinnostais silti.. ilkeästi se pieni määrä öljyä löytää tiensä pakosarjoille--> käryttää..
     
  11. 370

    370 Gearhead

    Mulla tuossa 370-kaminassa, siis vuodelta -58 on oikean puolen venakopassa öljyntäyttöputki, jonka päällä karkealla filtterillä varustettu alapuolelta reijitetty hattu. Siitä ilma kulkeepi sisään, vasemman venakopan päällä on toinen tötterö, josta letku ilmanputsariin, näinhän se pääasiallinen tuuletus toimii. Näiden lisäksi se putki, joka lähtee virranjakajan vierestä ja tuulettaa höyryt karkean suodattimen läpi öljypohjan tienoille. Eipä ole pcv-venttiileitä tai muita hienouksia, perusrautaa vaan. Ehkä 389 on sitten jo pidemmälle kehittynyt hienompine tuuletussysteemeineen sun muuta, mutta meillä näin.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Juurikin tuollaisen perus läähätyksen minäkin haluaisin tehdä... pienenä jarruna se ettei toisen venttiilikopan korkissa ole sitä letkulähtöä ollenkaan. molemmat on siis sellaista sisäänpäin hengittävää mallia. tarkoitus kai on ett hönkii sisään molemmista korkeista ja koneen keskivaiheilta jotenkin ulos. onnistus siis jos olisi sellainen korkki jossa moinen on. sellaisesta tässä olen jo hiukan haavellutkin.



    Lieneeköän tässäkään alunperin pcv venttiiliä ollutkaan.. mutta hiukan erikoisempi
     

Kerro tästä muillekin!