Pontiacin kone vihdoin valmis

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cleve, 13.11.2021.

  1. Cleve

    Cleve 3rd gear

    Laitetaan tännekin vähän tulosta tuosta ponun 461 koneesta jonka hetki sitten sain valmiiksi. Kone kävi dynossa ja siitä tuli ihan hyvä pata kruisailuun josta voimaa löytyy ihan riittävästi omiin tarpeisiin.

    Vaikka päällä on vähän kaivetut/lasketut 6X rautakannet vakio venttiileillä sekä ei niin optimi p65 dual quad imusarja tupla kaasuttimilla (edelbrock avs2).

    Tehoa tuli ~9.4 rutuilla, 31° ennakolla@4000rpm ja 95 bensalla 450hp@5100rpm / 715Nm@3700rpm. Kuitenkin vääntöä on jo 660Nm 2500rpm


    Toki tuolla imarilla tuplakaasareineen ja rautakansilla halusin old school tyylisen koneen tehdä.
     
    LPV, J.J., fenix ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hyvä hyvä!
    Ponun koneita valmistuu lähes samaan tahtiin kuin pikkkulohko chevyä parhaimpiin aikoihin.;)
     
    LPV tykkää tästä.
  3. 3964

    3964 2nd gear

    Millä nokalla tuollaiset lukemat saatiin?
     
  4. PikkuPaja

    PikkuPaja 3rd gear

    Kiinnostais muakin toi nokka tietää?
     
  5. Cleve

    Cleve 3rd gear

    Tuommoinen hyderulla

    BP/COMP Custom Cam- BP8022SP
    (HR) (Std Firing Order/ Std Journals) 282/288, 230/236, .510/.521, 112 LS
     
  6. 3964

    3964 2nd gear

    Itsellä vähän sinnepäin moottori.
    455 +0.040
    10.5 cr
    Edelin performer lätsät
    Rpm+850dp
    Comp xe284

    Omaan makuun hieman rauhaton pienemmillä kierroksilla,tekismieli hieman pienentää asteita.

    3000stall ja 3.7 välitys ois ok varmaan 1/4 maililla,muttei kadulla.

    Onkin haaveissa manualisoida ja harventaa välitystä jolloin tuo nykyinen nokka luultavasti tuottaa ongelmia nykimisen muodossa.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Mitenkä/miksi tämä em.nokka aiheuttaisi nykimistä moottorissa?
     
  8. 3964

    3964 2nd gear

    Tahtoo manuaalin kanssa pienillä kierroksilla löytyä ne nytkyttelyt,automaatin kanssa ne ei tule esille kun öljynvatkain pehmittää ne.

    Saahan niitä säädöllä hävitettyä,lisää bensaa ja ennakkoa pois noilta alueilta,saapa nähdä kunhan saa voimansiirron muutokset tehtyä millainen rynkyttäjä tulee.
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Komeeta vääntöä tuli,tehokaan huono ole.Aika tukkoinen taitaa olla tommonen imusarja.

    Ponanzat on kyl hienoja patoja,jokin aika siten tein 400 RAIII mosan 345hv,
    orkkis valurauta imusarjalla siistittyn
    #12 nron kansilla itse portattuna mutta orkkis venakoot
    vakio kaasari ja sytkä kanssa.
    Nokka oli ihan laahuri hyd joka vastaa arvoiltaan RA IV koneen (370hv) kärsää joka tais olla IV-koneessa mekaaninen.
    231/240@.050"
    Nostoa .470"

    432hv@5400 ja 633nm@4000

    Manuaalin kanssa kuulemma ihan kiva ajaa,2500rpm oli vääntö 559nm lukemassa.
    Vääntökäppyrä oli muikea koko matkan,keskiarvo 2500-5400rpm oli 610nm.
    Teho oli keskiarvossa 336hv.
     
    J.J. ja JYR tykkäävät tästä.
  10. Cleve

    Cleve 3rd gear

    Joo, onhan tuo imari vähän kehno verrattuna vaikka edelbrockin RPM. Mutta kun tuplakaasarit oli juttu mulle tuossa minkä ympärille kone tuli

    Ja kuten sanottu, kyllä tuollakin a-koppa liikahtaa, kun on 3,55 välitys ja th400 2400 stallilla

    [​IMG]
     
    chevy 2, -Skeletor-, Fuselage ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mulla vielä pukissa kiinni pontiacin 455 jossa Crowerin 284r nokka.
    Dynossa karvan yli 600hv 5500rpm ja vajaa 850nm vääntöä.
    Olisi meininki laittaa vähän raikkaampi nokka jos saisi vedot päälle kuudentonnin.
    Nyt olisi hyvä cruisinki motti jos vaan vaihtaisi vielä rpm imarin, nyt yksitaso imari ja sen kanssa saisi olla kyllä vähän rajumpi nokka.
     
    fenix, -Skeletor- ja kuula tykkäävät tästä.
  12. Cleve

    Cleve 3rd gear

    No johan löytyy 455 ytyä

    Mitkä kannet siinä on ja minkälaiset nostot nokassa?
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Edelin d-port kannet. Nostoa 0.64" luokkaa miinus välykset.
    Katotaan jos nokan vaihdolla vielä vähän piristyisi, tykkäisin jos vähän ylemmäs vielä laulaisi.
     
  14. fenix

    fenix 2nd gear

    Crowerin nokkakorttien tehoalueet herättää ihmetystä.
    Sbc hydr.rollerit ilmoitetaan reippaasti alakanttiin kun verrataan muiden valmistajien ilmoituksiin vastaavan specsin nokalla.

    284r ilmoitetaan piikkitehon osuvan 7000rpm.
    Toki nuo on arvioita ja riippuu kokoonpanosta.
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    389 koneelle taitaa olla nuo 284r arviot. Liekö siinäkään pitää niin kutiaan. Mainos asteita kun ei niin hirveästi kuitenkaan ole.
    Toki se kokonaisuus sitten vaikuttaa.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos noin hyvin työntää voimaa, niin voiko tuota nokan vaihdolla saada enää kuin korkeintaan huonommaksi!

    Kun nokassa on .050" asteita luokkaa 250 ja nostoakin on ilmeisesti vippasuhteen muutoksella kasvatettu .640" asti, niin sen ei luulisi ensimmäisenä rajoittavan kierroslukua alle kuuden tonnin.
    Kokeilemallahan sekin selviää, mutta jos vain pienet perusasteet häiritsee niin niitä saa äkkiä lisää kun pienentää venttiilivälyksiä...
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Niin mikälie siellä nyt ahdistaa niitä kierroksia.
    266/270 .050" asteet ja 302/308 mainosasteet olevan nokan voisi tuohon huvikseen teettää, samoilla nostoilla niin menisi ilman muita muutoksia.
    Lsa 108, overlappi nousisi 73:sta tuonne 89 asteeseen. Dynaaminen ruttu on nyt ysin nurkilla niin se tippuisi kasin korville.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onhan niitä kierroksia mahdollisesti rajoittavia tekijöitä paljonkin, hyvin paljon se huipputehon kierrosluku määräytyy kansien hengittävyyden ja kanavakoon mukaan eikä se välttämättä radikaalisti muutu vaikka laittais kuinka hurjan nokan.
    Pako- ja imusarjat vaikuttaa tietysti omalta osaltaan, mutta jos kierrokset loppuu melkein kuin seinään niin syynähän voi sitten olla vaikka venttiilijousien tai sytkän "loppuminen".

    73 asteen overlappi on katuajeluun jo aika reipas, mutta jos alipaineilla yms ei ole niin väliä niin voihan sitäkin kasvattaa.
    Pukissa olevasta koneesta olis helppo mitata kuinka paljon asteisiin ja overlappiin vaikuttaa jos niitä .024/.026" racenokkavälyksiä pienentää vaikka .018/.020 arvoihin.
     
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kannet virtaa varmaan yli 300cfm, kansien tekijä on sitä koulukuntaa ketkä ei virtauksia mittaile.
    Pakosarjat 2" primäärillä, imusarja Victor ja 1050cfm kaasari, sytkät msd digiä. Venajouset pitäisi olla kunnossa, compin conical jouset, kaikki muukin liikkuva kevyttä kamaa venttiiliosastolla.
    Nyt koneen VE luku oli muistaakseni 110.

    Kone kävi eaglen penkissä kun oli korona pahana, ei päässyt mukaan penkitykseen.
    Nykyisen setin jos pitää niin kannattaisi vaihtaa rpm imari, se on suht saman hintainen kuin uusi nokka joka taas voisi olla parempi nykyisen kokoonpanon kanssa kun tykkäisin että vetäisi pitemmälle.

    Ameriikan miesten kanssa haastellut asiasta niin siellä on kyllä niin laidasta laitaan jutut ettei tosikaan.
    Vaikka ovat ihan tekijä miehiä ja meriittejä löytyy mutta kovin erimieltä ovat keskenään asioista.
     

Kerro tästä muillekin!