Poppiasennuksia jenkkiautoissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Terosu, 27.2.2008.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei sitte mitään asiattomuuksia :soosoo:

    Ei haulla löytyny vastaavaa, eli onko kukaan parannellut autojensa äänentoistosysteemejä muuten kuin uusilla soittimilla? Ei taida kauheen suosittua hommaa olla näissä piireissä, mut oon tässä vähän aikaa miettiny vaan että miksipä ei? Itteä vähän kiinnostais jotain sellaista väsäillä farkkuun, pitäis vaan vähän ottaa noista audiosysteemeistä selvää ja olishan se kiva täältäkin kuulla että millaisia on väsätty.
     
  2. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tämä päivä töissä meni sorvatessa pikkarin oviin paikkoja Rokkarin 10" subeille. Homma on nyt hyvällä alulla, ehkä ensi viikolla jo valmistuvat. Yhtä sun toista muutakin pientä on tulossa noitten kaveriksi, mutta vielä ei oo kuvamatskua esillä valitettavasti noiden osalta. Kerro vähän tarkemmin suunnitelmista niin mielellään autan suunnittelussa?
     
  3. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    ite en ikinä... :eek:


    mutta tässä

    [​IMG]

    " the largerst sound system ever installed on a 68 Coronet 440!"
     
  4. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    multa saa ostaa kaksi ur-12 dls:ssää ja niihin a6 digipäätteen projektiaan varten 8)
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    jaa, no tota..

    vanhassa farmarissa mulla oli aikoinaan 3 tie-sarja edessä, diskantit ja midit siellä kojelaudan päällä, ensimmäisessä versiossa oli 6 1/2 etupenkkien edessä omissa koteloissa, toisessa versiossa oli 8" ovissa, vaati kovan oven jäykistämisen ja vaimennuksen että sai tukevan äänen, hyvää siitä ei saanut lainkaan, perässä ensin 2kpl mds:n 12" elementtejä, sittemmin kokeilin 15" lanzaria ja spl Dynamicsin pro15D:tä, kotelo oli siellä takaosaston syvennyksessä upotettuna ja tavaratilan lattia oli 25mm vesivaneria, toimien painelevynä, muuten ummessa mutta takareunasta vähän auki... vahvistimena spl dynamicks Pro 4080 ( tai jotain semmosta 4x75w muistaakseni mainoksien mukaan)


    sportsidessä taasen oli focalin 3 tie sarja, diskatit ja midit kojelaudan päällä, 6 1/2 kick paneelissa, ritilöissä letukan merkit jos joku näkee ja tunnistaa, ostin aikanaan ne ritilät kiikolan juhalta joka kisaili fascassa sportsidellä aikoinaan. bassoina 2 10"alumapro alchemy elementtiä, kotelot selkänojan takana, alumiinia, nämä myös sieltä kiikolan mestaruus autosta, mahtavan tarkka toisto noissa.

    vahvistimina mmats 2x50w bassoille, 4x25w etupäälle, kiikolan kilpakalut nekin.

    koko auton ohjaamo vaimennettiin laseja lukuunottamatta :) kerroksella 4mm bitmia ja 20mm vaimennusmattoa

    suburbaniin tein semmosen kevyen käyttösysteemin, dls:n utopia kolmitiesarja, diskatit pilareissa, midit kojelaudalla ja bassot ovissa, tästäkään ei ole kuvaa mutta jossain sekin auto menee, perässä oli vähän aikaa herzin 12" tuplakelainen, mutta sitä en saanut kyllä toimimaan lainkaan vaikka millasta koteloa yritti, sitte vähän kyllästyin yrittään myin autonkin pois.

    kaikissa on soittimena ollut blaubunktin soitin, san fransiskoja yleensä, sportsidessä oli paneelikin maalattu auton väriin mutta se mankka hajos ja taisin myydä auton seuraavalle ilman soittimia vallan, capricen farmarissa oli lisänä myös pioneerin 9200 dequ mutta sen myin tyhmyyksisäni pois...

    Blazerissa ei ole edes mankkaa.

    en tiedä tarvisko tohon nykyiseen käyttölaitteeseen jotain laittaa että sais taas kuunnella musiikkiakin, se kun on senverran hiljainen että se vois jopa onnistua...
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei mul oo mitään suunnitelmissa kun en noista äänimailman asioista paljoo vielä ymmärrä :poff: Vähän pitäis hahmotella ensin että miten sitä äänimaailmaa saisi yleensä paranneltua.

    Mitäköhän toi Sami sanoi just? Mikä on ur-12 dls ja tarkottaako digipääte soitinta? :poff:

    Ja ehkä mä tyydyn johonkin vähän vähäisempään ku tuossa Coronetissa.

    Ja selvennykseksi en kuuntele autossa poppia, teknoa enkä trancea, poppikoneilla tarkoitan ihan yleisnimellä kaikkea äänentoistoa. :eek:
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    ur 12 on dls :n subbari, diigpääte on digitaalitekniikalla toteutettu vahvistin.. poppivehkeet me ymmärrettiin, toiset kuuntelee autossa klassista, toiset rokkia, kolmannet jotain örinää, mä kyllä kuuntelen tranceä lähinnä...välillä tulee kuuneltua muutakin, yelloa, francineä, chris reaa ja semmosta
     
  8. electra1

    electra1 Gearhead

    Juu farkkuun on helppo toteuttaa hifistelyjä...ei lopu tila heti kesken :D Itte totesin aikoinaan hyvin soivaksi paketiksi kun vaihdoin kojelaudan orkkis kajarit laadukkaampiin, taakse sivuille upotin 6 x 9 ;t ja joku 12" basso oli lisäpenkin takana möykkäämässä. Vahvistimen ja piuhat sai nätisti piiloon sen "lattialuukun" alle...
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Noista tuli hyvin osviittaa! Jotain tuollaista samanlaista kuin Electra1:lla on ollu mielessä, mut aika avonaiset suunnitelmat/ei suunnitelmia siltikin.
     
  10. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Ite halusin säilyttää orkkislookin tossa mun buickissa, mikä ei edes ole keräilyharvinaisuus eikä muutenkaan liiemmälti arvostettu: joten hankin tupakansytytintörspeliin törkättävän RF lähettimen johon saa MP3 soittimen/ USB-dinkelidonkelin kiinni, ja voilá, mulla oli 30€:llä mp3:sia toistava Buicki Leseibör, orkkislookilla varustettuna.
     
  11. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Toi Juhan Sportside oli hienon kuuloinen pirssi silloin aikoinaan sillä Rainbown Reference etusetillä. Ihmettelinkin joskus että mitäköhän niille muille kamoille myöhemmin tapahtui. Itse pikkarin päälle en silloin vielä ymmärtänyt mitään, ihmettelin vaan että kummaan traktoriin on sorvannut nää kamat paikoilleen :poff:
     
  12. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Sumplit Terosu vaan ensin sen, että saatko etuoviin minkäkokoiset ämyrit ruuvattua. 6,5" on semmonen josta saa hyvin asennettuna jo paljon irti ja luulis onnistuvan ison farkun oveen helposti. Ei mitään koteloita vaan tukeva asennupinta ja auki oven sisään se kajarin takapuoli. Nykyään 150 budjetilla saa jo oikeesti ihan hyvän setin siinä koossa. Siihen kaveriksi asiallinen perusrammari 100-150 ekun hintaluokassa. Noilla saa sellaisen äänentoiston aikaiseksi jota jo viitsii pitemmänkin matkan kuunnella kun tekee asennuksen kunnolla.

    Sitten kun iskee himo parempaan niin perussubi koteloituna 150 euroo ja vahvari satkun. Taas mennään iso harppaus eteenpäin. Asennustarvikkeisiin saa varata 3-40 euroa tässä projektissa.

    Jos ihan eka vaiheessa investoit vielä reilut kolmekymppiä vaimennusmattoon, niin saat vaimennettua etuovet. Parantaa oikeesti sointi varsinkin jos sitä koteloitua subia ei vielä eka vaiheessa hommaa.

    Kaiken A & O on se, että tekee kunnolla ja asiallista kamoista. Heittämällä tehty soi just niin kuin se olis heittämällä tehty. Vaikka olis hyvät komponentitkin valittu. Ikävä kyllä sama pätee toiseenkin suuntaan, että paskoista kamoista ei hyvää ääntä vaikka niitä asentaisi vuoden paikoilleen. Hyvä ei oo aina kallista mutta huono on aina.
     
  13. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    1996 B-Body. Orkkispaikoilla etuovissa 6.5", ikkunalla 6x9", Soundtreamin lisäpääte ja Soundstream SS18" subbari takakontissa. Old school tyyliin.
     
  14. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Mie oon vähän innostunu tuoho astroon pakertamaan. Jo oldsin aikaa haaveilin vanhana datanomina, että rakentaisin tietokoneen autoo ja sitte tähän astroon sen jo raaskin laittaa.

    http://kuvablogi.com/blog/9970/2/

    Sieltä löytyy kuvia, tuo vahvistin ja invertteri on aika pikasella virityksellä (tarkotus kesällä virittää paremmi) ja sieltä näkyy kuvassa myös jakkaran alta kannettava tietokone mikä on survottu kiinni telakkaan. Helppo napata kone matkaan jos ei kehtaa autoon jättää.

    Siellä invertterin vieressä on myös tällä hetkellä toine vahvari mikä antaa virtaa etukajareille (6,5" mid bassot ja diskantit), tuo kuvassa näkyvä vahvari antaa virtaa takakontin työkalulaatikossa oleville 2x10" subuille.

    Tuo panohiiren soitin on ollu ihan toimiva hankinta, minkä ostin lähinnä hantterista löytyvän 3,5mm plugin takia, et saa kannettavan suoraan sinne perään kiinni.

    Edellä mainitusta invertteristä oon ottanu virrat tuolle näytölle ja kannettavalle koneelle, vaikka sen koneen sais myös suoraan 12 volttiin.

    Siellä kontissa on myös toinen akku, mikä saa virtaa suoraan laturilta, eli ei oo missään yhteyessä startti akkuun. Ja noista hifistely laitteistoista muutenkaa ei saa virtaa etuakulta muut ku soitin. :poff:
     
  15. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ihan yllätyin vastausten määrästä!

    Kiitti Itkonen vinkeistä, ovipaneeleja ei ollu itte tarkoitus leikkailla, tykkäisin säilyttää tässä sellasen perus-orggis lookin sisällä. Soittimen tosin vaihdoin uuteen LG:n CD/mp3 mankkaan ku alennuksesta joskus sain 100e muistaakseni. Jos joku tarvis tollasta pikkuvikaista alkuperäistä Delco kasettimankkaa '86 Buick-farkusta niin saa, kun hakee pois tai maksaa lähetyskulut.

    Aikamoisia asennuksia Kaapolla!
     
  16. jylppy

    jylppy Gearhead

    Pitääkö sinne mukamas asentaa jotain kummempaa kuin 6x9? Itte löin vanhemman voortin perseeseen moiset ämyrit, ja äänen lähteeksi jonkun halvan älgeen. Hyvin piisaa möykkä. Nyt hain männäviikolla uudempaan äffään lidlistä jonkun tiesminkävekottimen ja koplasin sen kenties alkuperäisen äänentoistolaitteiston johtoihin kii. Antenni mukaanlukien. Kotopihalla kuuluu ainakin 15 eri kanavaa, ellei enemmänkin. Aivan niin hyvin kuuluu humppa jotta pohdin kannattaako sitä edes harkita alkaa kairaamaan koloja jollekkin aattanan lisä-ämyreille? Ellei äänenlaatu miellytä, niin aina voi itte huutaa päälle.
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    No juu, ihan rehellisesti kyllä sitä ääntä nyttenkin ihan kohtalaisesti on, mut silti jostain syystä kiinnostais koittaa että miten se ääni muuttuu ja paljonko tulee lisää joillain pienillä muutoksilla. Ovipahveja ei tosiaan ollu tarkotus itte lähteä kairaileen. Tääkin homma, jos yleensäkään tulee aloitettua, tulee jäämään jonnekin kesään kun nyt olen aika PA eikä rahaa tiettävästi tule ennen ku pääsen koulusta pois ja töihin huhtikuussa. Sitte ensimmäinen tili varmaan menee velkojen maksuun ja pitäis uus akku myös ostaa, tyhjenee meinaa ku tunnin verran kuuntelee radiota samalla ku tekee remppaa :-? Sen verran sais siitäkin löytyä tehoa että festareilla vois vähän häiritä naapureiden yörauhaa ilman, että niiltä naapureilta pitää mennä pyytelee apuvirtaa seuraavana aamuna.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Poppikoneet jenkkiautossa? Mites se eroaa jostain muusta autosta, mielestäni samat lainalaisuudet pätee muunkinmaalaisissa.

    Itse suosin seuraavaa (numerointi tärkeysjärjestyksessä, eli 1. vaikuttaa eniten ääneen ja 4. vähiten - useimmiten):
    1. Alkuperäisille kaiutinpaikoille eteen joku laadukas erillissarja (jos on vain yhdet kaiuttimet alunperin, niin keskiääniset sinne ja diskantit on aika helppo sijoittaa kojelautaan, a-pilareihin tai oviin. Jos mahdollista niin vaimennusta ja tuentaa kannattaa parantaa kaiutinpaikoissa. Samoin alkuperäinen kaiutinritilä usein vääristää ääntä ihan tolkuttomasti, joten se kannattaa jättää pois jos mahdollista.
    2. Subi pienehkössä kotelossa takakonttiin + laadukas vahvari. Irroitettava kotelo ja piuha, niin saa helposti pois jos tarvii koko tavaratilan käyttöön. Vahvistimen voi niputtaa vaikka samaan pakettiin jos se ei ohjaa muita kaiuttimia. Vahvistimessa panostaisin laatuun enneminkuin huimiin (mainos)watteihin. Jakosuodin olisi hyvä olla samassa. Ja signaalin otto kaiutinlähdoistä jos soittimessa ei ole linjalähtöjä.
    3. Vahvistin myös erillissarjalle. Tarvii vain jos haluaa reilusti mökää, soittimen oma vahvistin riittää aika pitkälle kun subi huolehtii bassoista.
    4. Uusi soitin. Itse haluan aina säilyttää alkuperäisen soittimen jos mahdollista. Istuu yleensä paremmin kojelautaan eikä houkuta pitkäkyntisiä niin paljon ja toimii paremmin/helpommin yhteen auton ohjausten kanssa (rattinapit, mittarivalojen säätö jne.). Mutta jos cd-soitin ja/tai linjalähtö puuttuu, niin sitten tarvii harkita tuonkin vaihtoa - tosin noihinkin löytyy kiertotiet.

    Ja perussääntönä on, että asennus ja säätö vaikuttaa usein ääneen enemmän kuin erot laitteiden välillä, poislukien useimpien autojen kelvottomat ensiasennuskaiuttimet. Sitten jos oikeasti hyvän haluaa, niin tuossa on vasta vähän alkua, mutta silloin rahan, työn ja auton silpomisen määrä kasvaa eksponentiaalisesti - laitteiden lukumäärä ei välttämättä ollenkaan, usein vähemmän on enemmän.
     
  19. MercComet

    MercComet Gearhead

    En ole hifistejä, mutta nyt ostin ensimmäisen uuden mankan kautta aikojen :D

    Cheeppo-version tein radion ja mp3:en kuunteluun. Piiloon nuo halusin eli kajuutassa ei näy mitään tilpehööriä.
    Olssonilta tarjouksesta 65eurolla cd-line-in-infrapunakauko-mankka, pieni värinäyttö mp3-soitin 39e (tämmöisestä haaveillu muuhun käyttöön) ja bilteman sähköantenni 30e. Kojelaudassa alkuperäinen Ford-etukajari vm.72 ja 80-luvun jamot 6x9 takaikkunalla tehtaan montuissa.

    Mankka takapaksiin, kauko, mp3-soittimen 3,5mm blugin kiekurapiuhan ja valokaapelin pää shifterin juureen penkkien väliin.

    Mp3-soitin blugiin ja tsydeemin ohjaus tapahtuu kaukosäätimellä, jonka infrapunasäde siirtyy valokaapelia pitkin takaronttiin mankalle.
    Hyvin toimii ja käytössä on kannettava yleis-mp3-soitin, radio sekä hätävarana myös cd (voi myös mp3:lla täyttää).
     
  20. Aika hyvin kiteytetty.

    Ihte olen 'kierrättänyt' samoja laitteita kärrystä toiseen, korvannut lähinnä vain rikkinäisiä osia uusilla.

    Ainakin 80-lukuisista lähtien on monissa jo paikatkin valmiina, joissakin jopa valmiiksi vaimennetut 'kotelot' rakenteissa (ainakin 91 Thunderbirdissä). Monissa jenkeissä paikat on 8"x4(.5?)" kajareille eikä 6"x9" koolle, birdiin laitoin sitten pyöreät 5" keskiääniset sovitelevyllä noihin reikiin.

    Laitteisiin:

    Colony Park:
    Etu: 2-tie erillissarjat, laitoin keskiääniset kojelaudan päällä oleviin asennusreikiin ja diskantit kojelaudan kulmiin. Näille edessä 2x30W vahvari.

    Taka: 12" subwoofer (Infinity, 100l kotelossa) 4x50W vahvistimen perässä. Rahtitilan kylkiin oli tehty reiät ja ne oli täytetty rikkinäisillä 9x6 kajareilla. Vaihdoin ne ehjiin ja rikoin sitten omanikin. Säröllä :oops: ,ei oikein tahtonut särö kuulua subbarin möykän yli vissiin. Subbari irtokotelossa, helppo ottaa pois jos tarvii tilaa lisää.

    Siirsin nuo kaikki (ehjät) kamat mankkaa ja etukajareita lukuunottamatta Thunderbirdiin ja ostin 2 2-tie erillissarjaa (Infinity taas), etuoviin toinen ja takapenkkiä huvittamaan toinen. Subbari peräkonttiin, vahvarit ja aktiivisuodin myös peräkonttiin, ja piiloon etteivät näy. Nappidiskantteja lukuunottamatta kaikki hifit on alkuperäisten sisustusten peitossa matkustamossa.

    Ihan jees, pientä säätöä pitäisi tehdä taas kun tarkenee/viitsii/ottaa 'birdin alle.
     

Kerro tästä muillekin!