por 15

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja vw79, 24.5.2003.

  1. vw79

    vw79 3rd gear

    kokemuksia kellään?

    ei huhupuheita vaan käytäntöön pohjautuvaa dataa!

    onko mainosten veroinen vai samaa luokkaa kuin suomessa kaikista maalikaupoista löytyvät hammeritet?

    thanks!
     
  2. Jari L

    Jari L 1st gear

    - tarttuu hyvin ja pysyy pintaruosteisessa pellissa. Pellin taytyy olla kuiva ja harjattu puhtaaksi irtoruosteesta.

    - ei pysy puhtaassa, sileassa, ruosteettomassa pellissa. Tarvii tartuntaan pintaruostetta. Hiekkapuhallettuun en ole koittanut.

    - Pensselilla maalatenkin tulee ruiskusilea pinta. Maalin tasoittuminen on huippu.

    - 5 vuotta sitten maalatussa alustassa ei ole yhtaan lapitullutta ruostetta

    - vaikka se kuivuttuaan on epoxymaisen kova, ei se lohkea yhta helposti iskusta.

    - kannattaa pitaa hanskoja maalatessa. Kuivuttuaan kasiin, se lahtee vain kulumalla pois (nimim. kokemusta on), mika kestaa helposti pari viikkoa

    - paallemaalausta varten tarvii saman firman tartuntamaalin pintamaalin alle.

    - maalipurkin reuna kannattaa pitaa puhtaana, jos aikoo kayttaa samasta purkista myohemmin. Maali kannen valissa liimaa sen kiinni pysyvasti.

    - pienet pohjan ja takapaksin ruostekolot ja pienet reiatkin saa tukittua ja taytettya POR:n hopeisella maalilla ja heidan verkolla ja lopputuloksesta ei nae, etta on edes korjattu. (Pienten paikallisten neulareikien takia ei kannata ruveta hitsaan, jos pohja muuten on hyva)

    - hengityssuojain on valttamaton pensseloidessakin.

    Jari
     
  3. vw79

    vw79 3rd gear

    onkos kukaan kokeillut ruosteettomaan, mutta joko hiekkapuhallettun tai muuten puhtaaksi hiottuun rautaan?

    tukivarsiin tarkoitus kokeilla, tiedä vaika kestäis aikaisempia aineita paremmin maantiepölyn/hiekan kulutusta.
     
  4. kojo

    kojo Gearhead

    Missäs moista lientä myydään? ei ole sattunut silmään ainakaan vielä missään muualla kuin netissä. Ja onkos se arvokastakin litkua? vaikuttaa sellaselta aineelta jota olis kiva kokeilla esim runkoon ja lavan alapuolelle.

    http://www.por15.com muuten väittää että tarttuu hiekkapuhallettuun pintaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kojo 2003-05-25 00:14 ]</font>
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,
    Ainakin Mobitive (www.mobitive.com) myy Por15:sta. (Ei ole omia kokemuksia aineesta.)
    br;
    /jarit
     
  6. elky

    elky Gearhead

    Maalasin muutama vuosi sitten lava-auton rungon rungon por-15:llä ja laitoin vielä päälle saman firman aineen nimeltä Chassis Coat Black. Myin auton osina, joten tiedä kestävyydestä, mutta lopputulos oli hieno. Aine tarttuu ja levittyy parhaiten hiekkapuhallettuun pintaan. Pintaruosteiset on ohjeiden mukaan käsiteltävä esikäsittelyaineella Metal Ready. Jos pintaruosteisen maalaa ilman esikäsittelyainetta, maali lähtee levyinä irti. Ohjeiden mukaan käytettynä paras aine, jonka olen tavannut.Hiekkapuhallus kannattaa aina.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen käyttänyt ohjeiden mukaisesti ja hyväksi todennut. Oulun seudulla myy Kempeleessä sijaitseva A1 Autoväri, heillä on myös näyteitä ja vani projekti kesken jossa POR 15 maalia on käytetty ongelma kohtiin.
     
  8. amalo

    amalo Gearhead

    Mäkin kokeilin vähän tuohon omaan läjään... hyvin tuntuu tarttuvan puhtaaseen peltiinkin jos tuolla metal readyllä ensin käsittelee (tulee jännän karhee pinta).
    Ja pintojen kannattaa olla tosiaankin ihan kuivia, näyttäisi muuten alkavan hieman kuplimaan jos vähänkään jää kosteutta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko aivan älyvapaa idea vetää tuota por15 pohjamaaliksi ja blackcote pintaan käyttökinnerin ulkopelteihin. Jos litralla maalaa 10 neliötä, niin riittävyys on aivan huippuluokkaa. Onkohan tuo blackcote ohennettavissa ruiskumaalausta varten. Tulisipahan ainakin kestävä pinta.
     
  10. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Nyt on sitten por15 tökötti tilattu. Ja ei kun testaamaan soton ruosteenestoon... Jos tossa syksyn/talven aikana auton värkkäilisi kuntoon niin eiköhän sitä sitten parin vuoden sisällä näe tuloksia, jotta pitääkö ruosteet poissa.
     
  11. Juse

    Juse 1st gear

    Hyvää infoa aiheesta tulikin jo tarpeeksi, mutta hinta unohtui. Mobitiven sivuilla kun tuo hinnasto ei näy.
    Eli kuinka hintavaa puuhaa on lähteä läträämään esim. "Starter kit:illä."?
     
  12. Transam

    Transam 1st gear

    Naxu sanoi että litran purkki maalia maksoi 49€, ja gallona metal readyä maksoi myös jotain 49€!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Transam 2003-08-03 12:01 ]</font>
     
  13. Juse

    Juse 1st gear

    Aikas suolanen hinta tökötillä!
     
  14. Transam

    Transam 1st gear

    On kuulemma aika riittoisaa tököttiä :smile: Kaippa tuo on hieman erikoinen maali. Siksi hintakin on noin kova!
     
  15. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Nyt on sitten soton takakontin kansi maalattu tuolla por15-tökötillä. Ei voi muuta sanoa kuin että sangen mielenkiintoista ainetta.

    Takaluukun maalasin molemmin puolin ja kahteen kertaan. Tököttiä kului arviolta 2.5 desiä. Ja pensselillä siis vetelin. Pensselinjäljet tasoittuivat yllättävän hyvin ja jos uskaltaisi laittaa kohtalaisen reilua kerrosta, niin eipä jäisi ollenkaan. Tuossa on vain se ongelma että valuu enemmän kuin helvatin helposti. Ihan olematonkin kerros alkaa nimittäin valumaan... Itselläni on tarkoitus vetää tuohon por15 päälle tartuntamaali ja sen päälle sitten pohjatyöt + pintamaali. Sen jälkeen pitäisi ruosteen pysyä poissa, pitkään. Saas nähdä sitten käytännössä.

    Ruiskullakin tuota tököttiä voipi levitellä(sitäkin tarkoitus jossain vaiheessa kokeilla). Tätä tarkoitusta varten on saatavilla saman firman ko maalille tarkoitettua ohenninta. Hieman vain arveluttaa tuo ruiskumaalaus+ ohentaminen kun nyt jo valuu, valuu ja valuu. Mitenkäs sitten ohuempana-> tooooooooodella ohuita kerroksia ruiskulla.

    Ja jännää maalata kun pensselin kastaa ja alkaa levittämään niin saa levittää, levittää ja vieläkin levittää ja senkin jälkeen vielä levittää, ennen kuin maalia tarvitsee lisää.

    Kyllähän tuon poöntön litrahinta on kova, mutta uskon hyvin sen että litralla saa maalattua 10 neliötä. Silloin ei hinta enään kovin kova olekaan. Varsinkin jos tuo toimii kuten väitetään.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen myös maalannut POR15 maalia pensselillä ja suosittelen kyllä ruiskumaalauksessa kokeilemaan ensin ilman mitään ohenteita. Juoksevuus on valmiiksi automaalinluokkaa. Kertokaa ihmeessä jos olette kokeilleet, miten POR15 käyttäytyy ruisku käytössä.
     
  17. Otto

    Otto Gearhead

    Mikä on tämän por 15 lohkonmaalausmaalin (oikeinkirjotus säännöt hallussa!)ohenne? Mobitive myy kuulemma myös jotain kaasutin maalia spray pullossa? Mahtaa olla aikamoista ainetta jos kestää mahdolliset bensaroiskeet? Onko kokemuksia?
     
  18. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Kun kerran kaikkea pitää kokeilla niin tuli sitten tilattua tartuntamaali tuolle por15:a. Eli tie coat primer.

    Pitäähän sitä kokeilla miten hyvin tuon primerin avulla ns. normaalit maalit tuohon por15 tarttuvat. Lisäksi väittävät jotta toimii myös hiontamaalina. Tuon primerin päälle siis pitäisi pystyä tekemään myös pohjatyöt, viimeiset pakkeloinnit ja siloittelut. No, kunhan tökötti saapuu niin pääsee taas testailemaan...
     
  19. Gallu

    Gallu Gearhead

    Kysyin mobitiveltä eristevärin pakollisuudesta ja vastaus oli tämä:

    "Voit myös ruiskuttaa "tavallista" pohjaväriä ohuesti POR15 päälle kun se on vielä hieman nihkeä. ( Märkää märälle, noin 3-5 tunnin kuivumisen jälkeen). Jos maalaus tulee näkyvään kohtaan suosittelemme TieCoat Primer'iä eristämään kerrokset toisistaan. Piilossa olevat kohdat voi aina testata jos pintaväri reagoi POR15 kanssa. Kovettunut POR15 pinta on sen verran luja ja hylkiväettei 'ns tavalliset' maalit siinä pysy ilman edellämainittuja toimenpiteitä. Kun käytät POR15 tuoteperheen pintavärejä, TC Primeriä ei tarvita.
    > Valmistaja suosittelee eristeväriä jos pintaan maalataan jotain muuntyppistä maalia.
    Valmistaja suosittelee eristeväriä jos pintaan maalataan jotain muuntyppistä maalia."


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Gallu 2003-11-18 08:55 ]</font>
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on vanha MB240D, jossa tekniikka kunnossa mutta kori ruostuu. Yritän viivyttää lopullista eroa. Mitä mieltä olette, kannattaisiko ruosteiset kohdat hionnan jälkeen käsitellä ensin fosforihapolla, sitten POR-15. Vai kannattaako käyttää vain toista eli reagoivatko yhdessä jotenkin?
     

Kerro tästä muillekin!