por 15

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja vw79, 24.5.2003.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    kyllähän tonnilla saa jonkun purkin porriakin
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Mutta ei se autuaaksi tee että sivelee sitä luulee että ruoste poistui.. Höpö höpö. Kun se ruskea muuttuu mustaksi niin tulee parempi mieli?! :rotfl: Oikeasti.. Purkakaa tarpeeksi,hiekkapuhaltakaa ja laadukkaat maalit.Siinä on se resepti jos haluaa mielenrauhan ruosteelta.Mä menin niin pitkälle että kaikki pintapellit lähti vaihtoon. :wink: En sivele mitään por15 kamaa autoon.Kyllä nuo jenkit muutenkin suoltaa kaikkea,älkää nyt ihan kaikkeen menkö. Tai siis siitä mistä "aita" matalin.

    P.s tonnilla saa monta lottokuponkiakin!
     
  3. solar4

    solar4 2nd gear

    Nojoo, makunsa kullakin. Toiset suostuu maksamaan viiskymppiä lenkkiavaimesta, toiset maalista. Ihmeitä ei kumpikaan tee, mutta oikein käytettynä kumpikin saattaa olla parempi kuin se halvempi vaihtoehto :wink:

    Itse sutaisin porrit sisäkattoon (hiomahiirellä ruosteet pois) ja takakontin sisäpohjaan minkä hiekkapuhalsin ensin. Ton maalin valitsin oikeastaan vaan sen takia että tökötin pitäisi olla asiallista kamaa. Varmasti jokin on parempaa tuohon tarkoitukseen, mutta eiköhän tuo ruostesuojana sen ferrexin kuitenkin voita ;)

    Ajatuksena oli lähinnä maalata noi kerralla ettei tarvii parin vuoden päästä tehdä uusiks. Nähtäväksi jää. Rintapellin etupuolelle oon käyttänyt lähinnä raskaan kaluston 2k pohja/pintamaaleja (Temadur 20 ja SC 80 muistaakseni) ja joihinkin osiin oon ruiskuttanut ihan Hammeriten vasaralakkaa. Vasaralakkapurkissahan luvataan kanssa maat ja taivaat siitä miten sillä voi sutia suoraan ruosteen päälle jne jne mutta jotenkin voisin veikata että ne on juuri vasaralakalla maalatut osat mitkä kukkivat ensin - jos nyt kesäharrasteautossa jokin edes kukkimaan pääsee.

    Jotain pikkuosia tuon POR-15 setin kanssa käsitelleenä on tullut sellainen fiilis että varsinainen ruostesuoja taitaa tulla tuosta Metal Ready -happokäsittelystä, siitä kun tuntuu jäävän ohut sinkkikerros ja maalissa itsessään ei mitään erikoisempaa ole. Ruosteen päälle en ole maalannut tai edes metal readyllä näkyvästi ruostuneita osia hapottanut, se "maalia ruosteen päälle" ajatus kun ei meikäläisen päähän sovi. Eiköhän se suurin osa ruosteenestoa ole juuri siitä pohjakäsittelystä kiinni..
     
  4. mustankki71

    mustankki71 1st gear

    Moi,

    pystyyköhän tuossa POR-15 esikäsittelyssä käyttämään jotain muuta tököttiä rasvanpoistamiseen kuin Marine-cleania?

    Ajaisikohan esim. asetooni, tärpätti tai vaikkapa joku yleispuhdistusaine kuten Exal 2001 saman asian? Vai onko tuossa Marine-cleanissa jotain maalin kannalta aivan erityistä niin että muilla homma menisi aivan harakoille?
     
  5. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Hyvin voi käyttää muita aineita puhdistuksessa. Marine clean on vaan sen verran väkevää tavaraa että sillä lähtee pahempikin lika jos ei pahemmin laimenna liuosta.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tulipa kokeeksi ostettua täys setti tuota Por 15 ihmemaalia. Marine clean, Metal Ready ja tietty sitten sitä maalia. No, eipä tuo mitenkään ihmeitä tekevää litkua ole. Olen tuohon työn alla olevaan projektiin maalannut hiekkapuhallettuun pintaan 2k sinkkiepoksia, jonka päälle 2k mustaa. Nyt innostuin kokeilemaan peräkontin sisäpuolelle por 15:sta.

    Vedin ensin hiekkapuhallettuun pintaan Metal readyt ja lähdin syömään. Pinta oli edelleen märkä, kun tulin takaisin ja huuhtelin pinnan vedellä. (perseestä,kun pitää ruveta kastelemaan varmasti kuivia osia) Puhaltelin kolot ja rakoset kuivaksi ja huudatin varmaan tunnin kuumailmapuhallinta että vesi varmasti häipyi pinnasta.

    Pintaan jäi sellainen harmaa huntu, jota tarttui sormiin, kun sitä pyyhkäisi. Ok..? Pesin pinnan vielä varalta tinnerillä, kun en uskaltanut tän irtopölyn päälle ruveta maalaamaan. Itse maali ei ollut kummoista. Levittyi kyllä hyvin, oli riittoisaa, mutta pinta ei mun mielestä ollut jotain Miranolia kummempi. Ja kuivui hitaasti. 4 tuntia myöhemmin pinta oli vielä vähän tahmea, mutta vetelin siitä huolimatta seuraavan kerroksen siihen päälle. Saa luvan kuivua.

    Ei tuossa maalissa mitään niin erikoista ole, että se olisi hintansa väärti. Varmasti 2k epoksit hoitaa ihan saman asian. Tuo Metal readynkin funktio jäi vähän epäselväksi. Eipä tuossa puhalletussa pinnassa pintaruostetta juurikaan ollut, eli jospa se siihen jonkin ruostesuojauskerroksen teki. Vedellä huuhtelu ei vain oikein nappaa.

    Kaippa tuo aineet saa johonkin tukivarsiin kulumaan, mutta eipä tarvi toista kertaa ostaa. Ylimainostettua tavaraa.
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kaveri kolaroi 1962 Plymouthin joskus 7-8 vuotta sitten. Maalia lähti reippaasti pois ja auto otti pintaruosteen mukavasti seisoessaan lähes vuoden taivasalla.

    POR15 päälle ja auto katokseen seisomaan. Seisoo siellä vieläkin eikä ainakaan vielä pukkaile mistään mitään läpi ja maali istuu tiukasti kiinni..

    Itse maalasin GTX:n hiekkapuhallettuja palkkeja sisäpuolelta takapaksin pohjan vaihdon yhteydessä. Maalia tursusi tietty ulos koloista pohjapelleille ja nyt kun olen hionut ja hiplannut pohjaa, niin täytyy sanoa että on lujassa saada POR pois verrattuna vaikkapa normi epoksiin.

    En tiedä on hyvää vai huonoa, mutta noiden kokemusta perusteella ihan OK litkua.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Olen kokeillut epoksit ja muut, toimii täysin puhtaalle pellille, mutta hankalissa paikoissa, joissa ei pääse hiekkapuhaltamaan, porrikäsittely on toiminut yllättävän hyvin.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No, jospa tuo sitte toimii. Oliko tuo vaalean harmaan "pölyn" muodostuminen normaalia?
     
  10. solar4

    solar4 2nd gear

    Joo, se on Metal Readyn ominaisuus, jokin sinkkiä vastaava pinta. Veikkaisin että suuri osa Porrin korroosiokestosta tulee just sen kautta.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Metal ready pitää huuhdella tai pyyhkiä niin hyvin, että ei jäisi irto huntua.
    Muistelisin, että metal readyssä olisi fosforihappoa, joka syövyttää ruosteen ja muutenkin karhentaa pinnan. Pinta fosfatoituu, joka suojelee ruostumiselta.
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eikai sitä huntua saa pois joka rakosesta? Kippasin kiehuvaa vettä Metal Readyn päälle ja puhaltelin paineilmalla kuivaksi.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itse vedin edelliseen impalaan takakonttiin pariin ruostuneeseen kohtaan jotka noissa nyt on ne ongelma kohdat. Pelti oli jo turvonnut ja syöpynyt mutta ei vielä tuplapellistä läpi asti. Metal readyllä kastelin ne ja se imikin sitä jonkun verran, pesu märällä rätillä ja sitten kuivaus kuumailmapuhaltimella jonka jälkeen maalaus tuolla por15 ruosteenestolla. Sen 12 vuotta mitä auto oli minulla niin se ruoste ei siitä edennyt mihinkään ja tein käsittelyn vaan sisäpuolelta!
    Nyt olisi tarkoitus uudesta impala projektista hiekkapuhaltaa pohja ulkoa ja maalata samalla aineella.

    Mitähän siihen kannattaa vetää päälle? Joku 2k raskaan kaluston maali ja kivenisku massa?
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kappas, onkos Mobitive tyystin lopettanut POR15 tuotteiden edustuksen? Ainakaan verkkokaupasta kyseisiä tuotteita ei ole enää saatavilla?
    http://www.mve-online.com/
     
  15. speedy

    speedy Double Gearhead

    No perkeles, onneks ehdin tilata viimmeviikolla tuli parituubia Patchia.
     
  16. Marski

    Marski 1st gear

    Saa tilattua suoraan s-postilla ja näin tein viime viikolla ja huomenna haen matkahuollosta.

    T.Marski
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuli tilattua kokeeksi tuota chassis blackia ja voin olla suosittelematta sitä kenellekään. En tiedä, millä ko. "maalia" pitäisi oikein levittää, kun ruiskulla valuu, pensselillä valuu ja telalla valuu. Ohentamattomana valuu, muttei myöskään tasotu. Maalissa on muuten varoituksista päätellen lyijyä seassa, eli eipä juuri vanhan ajan Ferrexiä kummempaa. Paitsi että Ferrexillä sai aika siistin pinnan aikaiseksi. :wc:
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olen maalannut yhden rungon ihan pensselillä ja omasta mielestä ihan hyvin tuo onnistui kesällä ulkone...oli sateistakin, mutta katto tietenkin päällä.
    Ainahan maali jonkun verran valuu, mutta eipä tuo mitään ongelmia aiheuttanut.

    [​IMG]

    Esikäsittelyn tein Metal Ready:lla, sitten alle tuli se harmaa Rust Preventine ja päälle Chassis Black...lopputulos kelpas kyllä mulle 8)

    Olisko sulla ollut jotenkin väärä lämpötila tai ilmankosteus siinä tilassa, jossa yritit levittää ? :eek:
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    +13 näyttää mittari ja ihan hallissa sisällä. Kai tuo toimii sitten parhaiten +20 asteessa ja siitä yli.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minä yhdet sisälokarit pyyhkäisin sillä ja olin ihan tyytyväinen niinkin isossa pinnassa. En usko että millään muullakaan maalilla olisi pensselillä tullut parempaa jälkeä.
     

Kerro tästä muillekin!