Pora / jyrsin / sorvi.....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 27.5.2009.

  1. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Joo ajatellut pitäs varmaan ostaa pikku sorvi tallille
    jossa ois pylväspora??

    onko ehdotuksia ??

    luna mlf 1022

    http://catalog.fi.toolstore.com/webspee ... ektnr=2530

    Tuollaista...

    Tiedetään ett ois pieni mut kun ei iso mahu talliin... eiks tuo ois aika hyvä mopojen osien tekoon :O
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    tekee tuolla jotain pientä kikkaretta kun ei ole kiire.

    jyrsinosa vaikuttaa samalta kiinalaiselta jota myytiin pelkkänä jyrsimenäkin..ne ol selasia viininpunasia. se toimii melko hyvin. moottori ja se kortti tms. noissa jyrsimissä on havaittu melko surkeaksi, yleensähän elektroniikka porsii myös halvoista porakoneista.

    tuo työkone kombinaatio on kevyt, eli hutera eli se värisee helposti. jos ostat tuolasen,niin tee sille jytäkkä rautapeti joka ei anna myöten, tarvittaessa siihen voisi lisätä jotenkin lisäkiinityspaikkoja ja tuentaa. noilla ei parane ahnehtia liikaa lastua, remmit alkaa luisumaan ja työ menee pilalle.
     
  3. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    elä pahota mieltäsi ja osta tuollaista,pihalle vaikka kontti ja sinne kunnon kone.
     
  4. VesQ

    VesQ 1st gear

    Itelle tuli hommattua pari vuotta sitten Pirkan Hitsauksesta sellanen Titan BB-32 merkkinen pikkusorvi (kärkiväli n60cm, suurin halkasija 32cm johteitten päällä jne, nettisivuilta löytyy lisää tietoa)

    Paljon on tullut tehtyä kaikenmaailman puslaa, levikepalaa, auton pyörännapoja/ vetareita oikonut, kaikenlaista nippeliä ja nappelia hihnapyörää yms, omia ja kavereitten

    Pelaa ihan ok, ei ylimääräisiä välyksiä, johteet ihan hyvät, järkevästi lastua saa otettua noin 0.25-0.5mm tavan mustasta raudasta ja suht nopeasti syöttäen eli mitään sentin äijälastuja on turha edes miettiä, joko loppuu puhti tai rupeaa värisemään. Tuossa on hihnaveto vaihdelaatikolle asti ja vaihteet rattailla, hihnoja en ole vielä saannut luistamaan ennemmin alkaa puutua moottorista kierrokset mutta kyllä ainakin pienmmillä kieroksilla saa aika paljon painattaa kuitenkin

    Pienenä miinuksena automaattisyöttojen välityksiä vaihdetaan vaihtamalla rattaita koneen päätyyn eli työläs ja harvoi jaksaa pikkuhommiin ruveta vaihtamaan, jonka johdosta käsin veivannut suurimman osan, samaan miinukseen menee myös se että ei ole ns kytkintä/jarrua eli jos haluaa lopettaa syötön niin joutuu sammuttamaan koneen jossei sitten raakana johtoruuvin suunnanvaihdosta tökkää vapaalle ja taas päälle, ilman kuormaa menee ok mutta vähän jos on veto päällä meinaa rusahdella ja jos alkaa olla pakka tai loppu lähellä niin voi tulla tilanteita jos ei lähdekkään vapaalle :poff:

    Todella hyvää jälkeä kyllä saa ja voi laskea melkolailla isoilla kierroksilla terästä riippuen mutta aikaa menee helposti jos kappale aihiosta joutuu paljon jyystämään tavaraa pois. Isojakin osia pystyy kyllä tekemään jos ei ole kiire. Tuntuu että suurin aika menee siihen kun metsästää sopivaa aihiota mistä lähtee osaa tekemään

    Katkaisu/uran sorvaus on vähän paha, noin millin leveällä terällä saa jotenkin katkastua mutta sekin meinaa ruveta värisemään aikas helposti ja tekee myös sitä että ensin ei meinaa purra millään ja kun alkaa painattaa niin paikat taipuu sen verran että kun terä haukkaa niin ottaa sitten niin reilusti että hirttää kiinni ja terät lentelee

    Pienuus on kyllä kätevä kun tekee vaikka alle nyrkin kokoisia osia jos vertaa isoihin sorveihin tosin ei yhtään pienempi tarvisi olla. Uutta jos haluaa niin tuosta alkaa sitten hinnat karkaamaan, tuo oli jotain ~2200e seuraava isompi alkoi mennä jo yli 4000e jolla alkaa saamaan jo hyviä käytettyjä oikeita sorveja

    Tuo sinun esimerkki saattaa olla vielä vähän pienehkö eli korostuu tuo hitaus ja herkempi värinä ja saattaa olla vähän puhditonkin. Jos itse miettisin niin tuo BB-32 olisi varmaan aika pätevä pyörän osiin, auton osat menee vielä mutta isompiin hommiiin rupeaa olemaan pieni vaikka tehtävissä kuitenkin

    Muttamutta, todella tyytyväinen olen ollut ja vaikea kuvitella kuinka on pärjännyt ilman, nyt tuntuu että sitähän tarvii joka hommaan. Tuohon saa myös sellasen jyrsinyksikön mutta ei tullut hommattua. Nyt seuraava hankinta on ehdottomasti sopivan iso jyrsin niin saa tehtyä loput mitä ei sorvilla onnistu :D
     
  5. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Ei todellakaan ole hoppu... Sorvatessa...

    Mut nyt ollut jotain osaa saanee odottaa viikosta kuukauteen.....
    niin ihan varmaan tuollakiin... tekee nopeemmin ???

    Plus että ois askelmootorit ja ohjaimet valmiina.... :eek:

    ett muuttaa cnc:eeks..... ottakoon ihan vaikka kympin lastulla... :rotfl:

    Viell tekis paikotuksen tuolle sorvin pakalle vois käyttää 4 akselina...
    Tekis 8 revolverin vaihtajan sorville ja vaihtajan tuolle porallekiin...
    antas yön aikaan tehä kapaleen ihan rauhassa ??? 8)
     
  6. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

  7. VesQ

    VesQ 1st gear

    Ihan varoitus kohdallaan, voi niissä käydä huonostikkin ihan helpostikin kun hoseltaa ja vaikka olis tarkkanakin

    Itsekkin kun kattelin nuo kuvat joskus niin kun on tarvinut jotain vaikka santiksella kiillottaa niin kyllä pariin kertaan on tullu katottua mihin se paperi voi tarttua ja nostella hihat jos ei ole jo

    Tollanen pikkusorviki kyllä vääntää niin paljon että ei siinä paljoa hihat ja kädet tunnu, rullalle menee varmasti

    Kerran vähän säikäytti kun olin poraamassa johonkin akselin päähän reikää akseli pakassa ja terä poraistukassa joka on kartiolla kiinni taka-pylkässä. Toisella kädellä pyörittäen pylkästä veiviä ja toinen käsi lepäsi istukan vieressä leikkuuöljysprayn kanssa, tarttukin terä kiinni ja ei ollu kunnolla istukan kartio kiinni ni rupeski terä ja istukka pyörimään siinä mukana ja vei hanskan nurkasta hintalapun/kokolappu mikä lie
    Sen jälkeen ei oo tullu ihan niin lähelle nojailtua käsiä :D
     
  8. darpen

    darpen Gearhead

    Jos on ihan pakko hioa santikalla kappaletta mikä pyörii sorvissa, niin kyllä sen voi silti jättää tekemättä.
    Niin ja NC-sorvilla jossa pakka on pystyssä, voi ihan hyvin hioa vingulla kappaleen sisähalkaisijan mittaan. Ammattilaiset tekee joskus aivan järjettömiä ratkaisuja ihan vaan kun ei viitti nähdä vaivaa.
    Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu yleensä tyyliin: "no kyl se tosta nopeesti"
     
  9. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Juu ihan huomion arvoisia kuvia....

    Aina maltti ja... Järki kulje samaa rataa ;)
    mutt koneet on armottomia...
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Huh huh , ihan hirveetä katsottavaa.Mutta tosiaan pitäisi olla joka koneistamon ilmoitustaululla.. Huh huh :cry:
     

Kerro tästä muillekin!