Powertrax lukkomurikka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja max, 9.11.2014.

  1. max

    max Double Gearhead

    Suuren tallisiivouksen myötä löysin -74 firebirdin 8,5 10 bolt 2,73 lukottoman perän.Olin siihen jo aiemmin ostanut Summitin levyjarrusarjan ja hiljakkoin täältä OD:lta -79 Z/28 Camaron 3,42 välityksen.Tänään heitin spedelle täällä OD:lla ostohalukkuuteeni myytävään banjon alumiinikoppaan(ehkä se jäykistää perää?).
    No lukonhan se tietty nyt sitten tarvitsee,kun muutkin kamppeet ovat urheilullisia.
    Katse kääntyi tietenkin taas Summitin tarjontaan.Huomion kiinnitti Powertrax 1920-LR ja Auburn Gear 544905 lukkoyksiköt.
    Onko kellään täällä kokemusta moisista kamppeista, ja pitäskö jotain erityistä ottaa huomioon, jos jompaa kumpaa rupeaa perään änkeämään edellä mainitun välityksen kanssa?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Auburni antautus kesässä 383 koneisessa Camarossa. Noi lokraitit on ihan kestäviä kunhan se on asennettu oikein.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ihan ekaks pitää kysyä, että onhan ostamasi 3,42 välitys ns. paksu?
    Tarkoitettu 2-carrierille.
    Muuten jää aika raju hammasvälys, kun 2-carrierin (sen perän alkuperäisen)lautaspyörän kiinnityspinta on aikas vasemmalla.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Perhana,pahoja kysymyksiä;en nyt tiedä tästä 3,42 välityksestä onko se paksu,kun ei ikävä kyllä ole nyt edes kätösessä.Sen siis tiedän että orgis GM Z/28 välitys se on.
    Nykysessä perässä on 3,73 välitys ja se on asennettu 2,41 rattaiden sijaan ring gear spacerilla+ GM levylukko.Ja välitys on Richmondin tekele.Auttaako tämä tieto mitään?
    Siis onko niin, että Richmondin välitys olis mallia ohut?
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    No vastasitpa melkein itse.
    Eli paksu ratas vastaa spacerin kanssa asennettua. Rattaassa on selkäpuolella materiaalia kompensoimaan kiinnityspaikan eroa 2<>3-carrierissa.
    Eli tuolla ajatuksella kun katsoo sitä 3.42:sta.
     
  6. mirage

    mirage 3rd gear

    Justiin taitaa olla 2,41>>3,73, niin joko paksu ringgear tai spacer ja ohut ringgear. Ei pitäs mennä ainakaan vakio 2,41 carrieriin vakio 3,73. 3,42 saa molempia versioita, niin kyllä sen hokaa kumpi on kädessä, kun vertaa siihen 3,73-systeemiin. Onnihan tässä on se, että joka tapauksessa saat ton nippuun, oli miten oli. Ainakin jos mä mitään ymmärsin...
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Joo,mulle ei ole taas koskaan selvinnyt mikä ero on kolmos ja kakkos carriereilla.No kun sen 3.73 Richmondin välityksen Berlinetta Camaron 2.41 perään laitoin,niin en muistanut kysyä siltä kumpi se on.No asennus kuitenkin onnistui(alussa vähän huusi) mutta on se puolensa pitänyt,ja pari vuotta sitten laitoin siihen lisäksi Superiorin paksummat vetarit.

    Mutta lukostahan tässä nyt alunperin oli kysymys,ja voishan sitä powertraxia kokeilla ja katsoa mitä tapahtuu.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Carrier break:iksi kutsuvat tuota jakoa, jossa carrieri vaihtuu.
    Syy löytyy siitä, että numeroissa pienemmässä (pidempi välitys) on enemmän hampaita pinionissa -> suurempi halkaisija -> lautaspyörän pitää väistää enemmän vasemmalle, koska pinionin paikka on "pyhä".

    GM on tehnyt esim. 8.5" perässä carrierit #2 (2.56 ja pienemmät) ja #3 (2,73 ja suuremmat).
    Noin on saatu lautaspyörät tehtyä kohtuullisen paksuisina. Tehtaan määrissä kahden carrierin tuottaminen on säästetty helposti jo lautaspyörän materiaaleissa. Se hammaspyörärauta on vähän spesiaalimpaa tavaraa.
     

Kerro tästä muillekin!