Prässättäviä palloniveliä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Rover v8, 30.11.2006.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Voiskos porukka nähdä vaivaa ja auttaa mua.
    Jos varastossa lojuu laatikoissa prässättäviä palloniveliä tukivarsiin niin voisko joku käydä mittomassa niitä ja jos löytyy suht likelle sopiva niin vielä kertois mistä autosta. Tai tarvike/varaosanumeron?

    Eli pallonivelen ulkokuoren ulkohalkasijan (sen osan jossa on useasti pooritus) pitäs olla vähintään 32mm ja tuo mitta ei sais paljoa poiketa tuosta. Ei ainakaan mennä alle ton, pikemminkin karvan yli.
    Ja sit tuo ulkokuoren korkeus sais olla kans likelle tuo 32 tai allekkin?
    Kokonais pituus ulkokuoren pohjasta pallonivelen kierteen alkuun pitäis olla noin 85mm
    Ja sit se kartioosa joka tulee kiinni jousijalkaan pitäs olla 16/17,5mm:riä ja sen kartiosan pituus 15mm:riä. Ja kierre sais olla normi M12. Tolla kierteellä ei nyt suurta väliä ole vaikka ois M10.

    Voipi olla että on ihan turhaa hommaa kirjotella tänne, mut yritän silti.
    Pitää vielä mennä penkoon varaosaliikkeet läpi jos löytyis likelle sopiva.

    Tämä on vaan tällänen korjaus rojekti kokeilu yhteen niveleen. Kun alkuperäsiä niveliä ei oikeen saa mistään ja sit maksaa hunajaa. Ja tarvike nivelet ei kestä yhtään. Pienellä sovituksella vois päästä 10kertaa halvemmalla.
     
  2. Juho81

    Juho81 1st gear

    Mihin peliin ne olis tulossa?
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Oisko noi mitat mahdolliesti tuumamittoja?
     
  4. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Ei oo tuuma mittoja, valitettavasti.. :D

    Rooveriin se pitäs sovitella. SD1:seen
    Tarvike niveliä ei saa normi varaosapuljuista.
    Vaan alkuperäsvaraosaliikkeestä saa tarvike niveliä ja ne ei kestä kun reilun 10-20tkm.
    Orkkis tai alkuperäis niveliä voi saada ja ne kestää ~50tkm, mutta maksaa hunajaa. ~100€ suomessa jos löytyy.
    Ja jos englannista tilaa niin ei oo tietoa onko ne alkuperäsiä vai ei. Viimex ku tilasin ni oli tarvike. Ja jos niiltä kysyy niin he ei tiedä, vaan myy niitä mitä hyllyssä on jäljellä. Ja nuokin nivelet olivat yhdessä välissä aivan mahdottomia löytää edes tarvikkeena. Nyt ne löysi jostain jonkun varaston ja myy niitä tarvike tai alkuperäs niveliä nyt 70e hintaan Englannissa.

    Aattelin vaan tässä että jos löytyis sopiva pallonivel niin se ei välttämäti maksais ku ~20euroa ja tulevaisuudessa ois helpompi korjata tai vaihtaa kun niitä sais normi varaosapuljusta.... :eek:
     
  5. kapa

    kapa 3rd gear

    ikävä kyllä en apuja nivelen muodossa pysty antaan mutta kyselen kuitenkin tyhmiä, ookko ebay:tä tutkinu erityisesti englannin?
    siellä on kohtuu hyvin osia vanhoihin englantilaisiin

    esim. linkki
     
  6. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mites kun Rimmersin nettisivut ei tunne palloniveltä vaan koko tukivarren ? Hinnatkin oli hassut 41 puntaa LH ja 30 puntaa RH ? Onko SD1 vaihtanut jossain vaiheessa irtonivelestä koko pakettiin ? Ongelmaksi tulee helposti se että vaikka löytäisit sopivan nivelen niin kartiot saattavat vaihdella huomattavasti autosta toiseen. Niiden sovittaminen onkin sitten paljon hankalampaa.
     
  7. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Joo se on koko tukivarsi vaihettava alunperin. Mutta purin ton orkkis nupin ja katoin että sinne sais painettua tommosen irtonupin, jos koneistaa tukivarren nupin kohdan yläpäästä (siitä mistä se pallo/kierre osa tulee ulos) pari milliä pois. Sitten tommonen prässättävä menis sinne nätisti. Ja ei pitäis heikentää merkittävästi rakennetta minusta?

    Tuo rimmerin hinta on sen takia tommone ihmeellinen, koska noita kalliimpia tukivarsia ei oikeen saa mistään enään, halvempia oikeanpuoleisia on varastot pullollaan. Mutta noita kalliimpia on mennyt aina enemmän. Tyyppivika? Pitäs ostaa omat varastot pulloleen noita jos tota autoa meinaa harrastaa..
     
  8. Rover v8

    Rover v8 Gearhead


    On totakin tultu seurattua..
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Nyt en tunne lainkaan minkälaisesta tukivarresta on kyse (pelti, valu jne.), mutta...

    Kävisikö hitsattava versio? Lain mukaahan ei saane hitsata, mutta oikein toteutettuna olisi käytännössä ok. Eli nivel kiinnitetään hitsaamalla pesästä tukivarteen. Ainakin jenkeissä myydään muutamia eri kokoja.
    Tai sitten pultattava. Monissa autoissa on palloniveliä kiinni niiteillä. Uusia vaihdettaessa niitit korvataan ruuveilla. Joissan on myös ruuvattavia niveliä, eli pesän ulkokuoressa on kierteen tapaiset.
     
  10. malonari

    malonari 1st gear

    Pelti-alatukivarresta jossaa nivelen irti niin ei tahdo uusi nivel olla
    tarpeeksi tiukka ja siksi kai turvaudutaan hitsiin , no laitontahan se
    on mutta minkäs teen kun suunniteltu sudeks . Rasvaa kannattaa
    lisätä jos mahdollista , voi saada noi tarvike niveletkin kestämään
    edes pari vuotta .
    On se kumma että laadussa on niin suuria heittoja että jos
    alkuperäinen kestää 300 000km niin tarvike paska ehkä sen
    30 000km :mad:
    Noita niittaamalla kiinni olevia niveli ei kannata sitten lähtee porailee
    auki millään halvoilla terillä , savu vaan nousee ja hiat palaa.
    Rälläkkä kun ei aina sovi ahtaissa paikoissa ja tulee ikäviä
    koloja .
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minä sain kerran uuden raidetangon pään, joka ei kestänyt edes 3000 kilometriä. Made in Italy....
    Ja kaverin Vallu pomppasi katsastuksessa väljästä nivelestä. Uutta tilalle ja takaisin konttorille - pomppasi samasta nivelestä uudestaan. US-Partsin tiskillä vaan totesivat: "Ai sä olet saanut TRW:n valmiiksi väljän nivelen" eli ei tainnut olla ihan uusi juttu heillekään.
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead


    Kyseessä on valu tukivarsi, luultavasti valuterästä.? Että hitsattava tai prässättävä sen pitäs olla. Tuohon ei oikeen pysty niitata mitään kun on niin ohut varsi juuri siitä pallon kohdalta.

    Tuossa kuva tukivarresta. Siinä ei ole alunperin irrotettavaa niveltä, mutta sinne sais semmosen laitettua ilman että rakenne heikkenee jos vaan löytää sopivan kokosen.

    http://www.rimmerbros.co.uk/sd1/images/ld36a.gif

    Osaatko kertoa lisää noista hitsattavista nivelistä?
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Minulla on käyttiksessä samanlainen rakenne ja en ehkä lähtisi hitsaamaan tuollaista muottiin taottua valuterästä, varsinkaan jo ei ole täyttä varmuutta seoksesta ja oikeasta hitsausmenetelmästä.

    Mm. Allstar myy hitsattavia ja kierteellä olevia palloniveliä (laita hakukenttään ball joint). Ainakin Racers Place toimittaa Allstar tuotteita
     
  14. camaroiroc-z

    camaroiroc-z 1st gear

    tuli tässä mieleen että kuinkas vanha auto on jos alle -96 saa siihen vaihtaa eri tukivarsia eikä tarvi mallikohtaista hyväksyntää -> eli onnistuisko tuollainen tehä koko varsi paksuseinäisestä putkesta varsi ja laakeripesä sekä puslapesä sitten työstää laakeripesän sopivaksi jollekin moogin yleis rasvattavalle rodipallolle? vrt vastaavat viriviri varret jenkkeihin yms.. se vakaajan kohta onnistuu varmasti myös kun hyvin suunnittelee!
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tukivarret kuuluu osiin, jotka pitää olla "teollisesti valmistettuja, yleiseen myyntiin tarkoitettuja".
     
  16. camaroiroc-z

    camaroiroc-z 1st gear

    mutta onhan noita tehty ennenkin ja tehdään jatkuvasti itse konttorilla sanottiin että "alaikäisessä" riittää kun on kestävyydeltään vakiota vastaava tai parempi mihin riittää luokka hitsarin saumat ja ylimitoitettu raakaaine..
     

Kerro tästä muillekin!