Prikkoja vauhtipyörän ja asetelman välissä

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja freetime-cruiser, 3.7.2011.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Irrottelin tossa Fairlanen koneen perästä paineasetelman ja kytkinlevyn tsekkausta varten.
    Ilme oli :eek: kun huomasin että vauhtipyörän ja paineasetelman välissä oli prikkoja, 6kpl eli yksi per paineasetelman kiinnityspultti.

    Tuleeko kellekään mieleen mitään järkiperäistä syytä moiselle patentille?

    Tarkotus olis huomenna nostaa laatikko paikalleen jos aikataulu antaa myöten, mutta nuo prikat nyt mietityttää että mitäs perkule....
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ne on varmaan shimmejä, jolla säädetty asetelman etäsyys optimaaliseks vauhtipyörään parhaan puristusvoiman saamiseksi? Näin vois olla jos asetelma ei vaikka oo kyseiseen vauhtipyörään tarkoitettu.
     
  3. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Tai sitten kytkinlevy "ylipaksu", uudelleen pinnoitettu, tms.?
     
  4. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Gearhead

    Tuo kävi mielessä, mutta ei tuo levy mikään paksun oloinen ole, mutta liekkö sitten kuitenkin ihan tarpeelliset nuo prikat siellä. Levy on toki kulunut käytetty, joten onhan siihen voitu niitata aikoinaan paksut kitkapinnat.

    En vaan ole moiseen ilmiöön törmännyt koskaan, mutta jos se tuollasenaan on aiemminkin kulkenut niin jospa ne prikat sinne sitten laittaisi takaisin mikäli ilman prikkoja ei istu paikoilleen...
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Joo jäykkyyttä asetelmaan niillä on haettu, aika monessa autossa on vakiona kytkin mitoitettu niin että uudella levyllä asetelma puristuu jo parhaan puristus voiman yli, ja kytkin pitäisi parhaiten vasta vähän ennen ku on kulunu loppuun.
     

Kerro tästä muillekin!