Pro street takapää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja FFreak, 31.12.2020.

  1. FFreak

    FFreak Gearhead

    Tuollainen visio pyörii päässä, mutta ei nyt ihan ehkä lähiaikoina toteutumassa. Täytyy värkätä mustikkiin uusi tekniikka ensin. Kyselen nyt kuitenkin jos täällä vaikka asioista tietäviä sattuisi olemaan. Olen katsellut netin syövereistä, että valmiita sarjojakin löytyy runkoineen, nelilinkkeineen, ilma/coil over jousilla ja perällä. Mihinköhän hintaan ja miten saisi suomeen? Osatuojat ottaa omansa välistä ja itse tuotettunakin taitaa olla aika hankalaa? Mutta löytyykö suomesta noille tekijöitä ja mihin hintaan? Takarungolle, nelilinkeille, perän kaventajille jne. Saako moista itse tehtynä leimattua vai kaatuuko todisteluun osien kestävyydestä?
    Visio on itsellä joku voorti (sen takia kun sattuu olemaan tallissa -69 429 motti) matalana ja leveät pallot takana ja ainakin alkuun patina tai rotta kuosi. Vanha farkku ehkä. Näitä juttuja saattaa olla moni muukin miettinyt. Joilla on oikeaa tietoa asiasta olisi mukava kuulla vinkkiä asioihin. Ja myös keskustelua asioista.
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Aloita ainakin siitä että et mene nyt mihinkään konttorille kyselemään!
    Nykyinen säädäntö ei suosi omavalmiste osia, jonkun valmistajan mallikohtaisia sarjoja jossa nimi ja leima alla on saanut vaihtaa.
    Säännöt on kai muuttumassa lausunto kierros oli kesällä, miten ja koska jatkuu ei tiedossa.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  4. FFreak

    FFreak Gearhead

    Kävin sitten kumminkin kysymässä paikallisen katsurin mielipidettä , jos hitsaa itse takarungon. Hänen mielestä saa tehdä, mutta tekijän pitää antaa kirjallinen lausunto tehdystä työstä ja itse tehdyt nelilinkki tangot ei kelpaa. Pitää olla tehdas tekoiset. Varmaan hyvä ottaa myös kuvia tekovaiheista.
    Äkkinäinen kaipailisi nyt neuvoja mistä lähteä suunnittelemaan, ettei ala ihan hölmösti rakentamaan. Oma hitsauskone ja taidotkaan ei välttämättä ole pro luokkaa. Kokemus lähinnä pikkasen töissä puikolla räkimiseen ja auton peltitöihin. Mig on 300€ suojakaasu vehje.
    Auto josta visio on tuli hankittua ja se on -61 Ford Ranch Wagon. Eli tuonne se 429 pellin alle ja c6 ja 9" perä. Jarrut tulee uutta kaikki. Tehostetut levyt joka nurkkaan. Tehostettu ohjaus borgesonilla. Täytyy yrittää saada säilytettyä 6 paikkaisena. Coil overeilla matalaksi.
    Toinen vaihtoehto on tehdä vain isommilla 17 vanteilla ja näin ainakin aluksi. Minkähän vahvuiset pitää nuo coil overit olla, että riittää? Saas nähdä mitä tulee.:cool:
     
    Inlinee ja late991 tykkäävät tästä.
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Noi sun jutut luettuani , sanoisin unohda koko juttu . Tai teetä ammattilaisella, esim. noi hitsaukset pitää olla oikeasti kunnolliset ja se ei onnistu 300€ mikgillä harjoittelijalta. Tig saumaa ja ammattimies että kestää . Toi on just syy miks kaikki omatekeminen on kiellettyä, nähdään netissä tai TV ohjelmassa miten helposti muutokset tehdään ja ei kun itse perässä vaikka ei mitään kokemusta. Itse pystyy kyllä tekemään jos on ammattitaitoa ja tietoa materiaali lujuuksista ja soveltuvuuksista ja tietää oikeasti mitä tekee.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vähän ohi aiheen, mutta mitä tuo ”tehdastekoinen” tarkoittaa?

    pitääkö olla pienen Kiinalaisen riisipalkalla hitsaamat osat, vai voiko olla autotalliin sijoitettu tehdas mistä tulee laatuosia ulos?

    Tarrafirmaan soittoa ja teettämään tarroja missä lukee vaikka
    Kotikylän Alustatehdas.
     
    LehtinenA tykkää tästä.
  7. FFreak

    FFreak Gearhead

    No sitä amma miestä juurikin mietin. En itseäni. Tottakai kunnon saumat, että kestää eikä ekalla kunnon repäisyllä ole akseli jossain tien poskessa. On tässä autoja harrasteltu reilu 30v ja eka jenkki oli-88 niin en nyt ihan ummikko ole. Ei vaan taida nuo taitajat ja asiasta tietävät juurikaan tietoa jakaa ulkopuolisille kyselijöille. Kyllähän tuolla rapakon takana tekee pajat valmiiksi asti kyseisiä takarunkoja ja rahalla niitä saa (esim. Chris Alston), mutta jos saisi selvitettyä kuinka halvalla sellaisen saisi täällä teetettyä niin voisi säästää aika lailla. Minäkään kun en mikään kroisos ole. Joku 2x3 tai 2x4 tuuman palkki 4mm materiaali vahvuudella saattaisi olla riittävä. Kannakkeet 5-6mm vahvaa. Pultit sitä mitä pitää niin eiköhän ammattilaisen hitsaamana kuvien kanssa pitäisi riittää. Tuttu sanoi tietävänsä perän kaventajan.
    Tehdastekoisella tarkoitin laatu firmaa. En ebayn halvimpia. Tai mistä sen tietää kuka missäkin teettää ja lyö omat tarrat kupeeseen. Noita yleismallin nelilinkki tankojahan tuskin on tiettyyn automalliin tarkoitettuja. Eli pitää vaan luottaa laatuun. On toki sellaisia valmiita taka- ja eturunkoja, jotka joihinkin autoihin valmiiksi suunniteltu.
    Kuten sanoin niin kartoittelen ja kyselen nyt asiasta, että alkaakko moiseen projektiin, Helpommalla pääsisi jos vaan madaltaisi ja isommat vanteet. Kuva haulla netin syövereissä löytyy kuvia keltaisesta farkusta. Samaa lookkia mietin sen jätti renkaisen lisäksi. Väri olisi valkoinen katto ja uuden mazdan metallihohto punainen. Fitech tulee tuomaan käyttö helppoutta. Useamman vuuoden projekti. Kunhan saisi ensin jarrut ja ohjauksen, sitten tekniikka. Sitten hmm...
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Trafin mielestä (ja sitä kautta katsurin ohjeistus) kyseessä on tietenkin vastuukysymykset.
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Runko itsessään on aika simppeli, takaosa poikki ja aisat kapeammalle 10 senttiä?

    Vastaavaa materiaalia leikkelemällä ja hitsaamalla saa tuntumaa onko saumat ja koneet työhön sopivia. Coiloverin yläkiinnitys tarvii varmaan oman poikkipalkin.

    [​IMG]
     
  10. supo

    supo Double Gearhead

    Ei mitään ongelmaa eli sinulle tekee Rally Corsa Shop Siilinjärvellä linkkitangot sekä muut osat!
     
  11. FFreak

    FFreak Gearhead

    Kiitos Stang 72 kuvasta. En vain saa näkymään isona. Aukeaa vain tyhjä sivu. Ja kiitos supo vinkistä. Täytyy ottaa yhteyttä ja kysyä asioista.
    En oikein osaa hahmottaa mistä lähtisi liikkeelle. Perän leveys? Vanteiden leveys ja back space? Renkaiden leveys? Paljonko kaventaa? Onkohan ensin mietittävä rengasta ja vannetta? Ei kai sitä muuten pysty alkaa suunnittelemaan ja mittailemaan muita mittoja. Tuollainenkin tuli mieleen, että kuinka pitkät nelilinkki tangot pitää/kannattaa olla? Miettien sitä, että saisi takapenkin säilymään.
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Hae ensin rengaskoko jota saa kaupasta ostaa
    Niihin sopivat vanteet (teetä peltiset sovitus vanteet haluttuun kokoon, vaikka irto keskiöllä)
    Nyt voit alkaa mittaileen tilan tarvetta

    Runkokuva on ebay ilmosta, sietä voi tilata kuvia
    https://www.ebay.com/itm/233195238374
     
  13. FFreak

    FFreak Gearhead

    Ok kiitti. Täytyypä alkaa katselemaan renkaita. Olen jo aikaisemmin katsellut renkaita ja vanteita niin mitalla katsottuna 15x 14 tuumaa leveä vanne vaikuttaisi olevan aika hyvin vision mukainen. BS ehkä jotain 5 tuumaa. Rengas ei ihan vielä ole valikoitunut. Eteen ehkä 15x 8 tai 9. Mulla on jemmassa mustin vanhat 17x 7 ja 8 vanteet ja renkaat niin ne menee alle ensin.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos vaatimus on ”tehdastekoinen”, miten määritetaan se tehdas?

    Onko pikkupajan yksittäiskappale tehdastekoinen?
     
  15. Tässä on muinainen AKE:n ohjeistus:

    Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus.
     
  16. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mä uskosin, että "Tehdastekoinen" meinaa pajaa jolla on laatujärjestelmä sertifioitu, tai jollain muulla vastaavalla tapaa todennettavissa laatu ja suunnitelmallisuus toiminnassa.
    Nykyisellään tehdään teollisuudessa(kin) niin paljon asiakaslähtöisesti räätälöityjä tuotteita, ettei sarjavalmistusta voi pitää kriteerinä. Käytännössä valmistajan vakuutus, että tuote on suunniteltu ja valmistettu käytettäväksi ko. kohteessa/tarkoitukseen pitäisi kyllä riittää. Se, riittääkö paperi, jossa Jorma Palongasta vakuuttaa näin, vai tarvitseeko siihen yrityksen tiedot paperiin taustalle, jossa Jorma Palongasta vakuuttaa näin, tuettuna vaikka yrityksen ISO 9001 sertifikaatilla, on varmaankin tulkinnanvarainen juttu.
    Taustalla se, että valmistajan vakuutuksen pitää olla uskottava, ja jollain tapaa todennettavissa paikkansa pitäväksi. Varmasti yksityishenkilön vakuutuskin kelpaa, jos on esitelty lujuuslaskelmia, hitsarin luokkatodistukset tms mukana.
     
  17. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Monellako kiinan pajalla on jotain sertifiointia oikeesti.
    Jos jotain sellaista pyydät niin sanovat ettei ole mut huomenna ilmoittavat että on.

    Ja tuohon runko muutokseen niin pääsee jo pitkälle jos osaa ja ymmärtää tehdä muutakin kuin tikapuu mallia.
    Eli liitoksiin kohdistuvaa rasitusta murehtisin ensin...

    Jännä henkilöauto puolella nämä runko muutos vaatimukset kun kuorma-autoissa vaatimukset löysemmät.
    Toki valmistajan ohjeiden mukaan ne pitää tehdä mut ne saa valmistajalta.
     

Kerro tästä muillekin!