Pro-Touring

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja kmovsh, 2.5.2002.

  1. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, löysin noi. Ei siinä mitään, hieno ja tyylikäs auto kaikin puolin, mutta kun tuolta kotisivulta lukee tuota tekstiä, niin ilman kuvia ja teitoa , että kyse on corvettesta, toi juttu vois olla kun suoraan GTI magazinesta. Vaan vahvistaa noi muutkin kuvat käsitystäni siitä, että Tuning ja Pro Touring on ihan sama asia. Lähtökohta on ainoo mikä erottaa. Mihins kategoriaan tää remmiahdettu pikkulohkomese kuuluu ja miks?
     
  3. WBBC

    WBBC Gearhead

    Aika miehekkäitä Camaroita.
    Eikä edes spoilereita!
     
  4. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    --Vaan vahvistaa noi muutkin kuvat käsitystäni siitä, että Tuning ja Pro Touring on ihan sama asia.--

    Joo, hyvin pitkälti, mutta ei kuitenkaan...Ainakaan Suomessa
    Erona on että:
    Pro-Touring= Vanhemmat jenkkiautot, ei korisarjoja, suurin muutos kohdistuu moottoriin ja alustaan (nykyaikainen tekniikka, vanteet, jousitus jne.) --Kori pidetään mahdollisimman pelkistettynä, näissähän jo valmiiksi näyttävä kori..

    Tuning= Uudehkot eurot, japsit jenkit, usein tehtaan sporttimalleja, joten suurin muutos kohdistuu koriin ja alustaan...(korisarjat, madallussarjat, vanteet, renkaat) Koria muokataan jotta perusauton ulkonäkö saadaan pois, vakiona vaatimattoman näköisiä.

    Nämä siis yleensä ns. Suomi tuningissa, ulkomaisissa tuning autoissa tehollista potentiaalia on jo rutkasti enemmän mm. ilokaasun myötä, joka suomessa kielletty.
    Muutenkaan täällä ei säännösten takia pysty rakentamaan täysin vastaavia laitteita kuten Amerikassa.

    Esim. Amerikassa tosiaan ei Tuningin ja Pro-touringin välillä ole juurikaan muuta eroa, kuin autojen ikä ja koneiden tilavuus. Tehollisestikaan tai suorituskyvyllisesti eivät eurot jää kovinkaan jenkkilaitteille paitsioon...
     
  5. FlyingFinn

    FlyingFinn 1st gear

    Jaa-a, että samako asia... On totta että Jayllä taitaa olla tuo webbisivusto vielä tekosessa, ja sieltä ei tarkempaa infoa ehkä oikein löydy.

    Corvette on hänellä kuitenkin ollut viimeiset kolme vuotta tallissa täysin osatekijöissään eli läpikäynyt kyllä aikamoiset "tuunaukset". Jotain tietoja ja projektikuvia voit löytää esim. Corvette Forumista: http://forums.corvetteforum.com/zerothread?id=366724

    Mies itse kertonee tarkemmin yksityiskohtia menopelistänsä, mutta kyseessä on kyllä melkolailla eriluonteinen projekti kuin vaikkapa levikesarjan asennus tai siiven kiinni liimaaminen...

    T: Arto

    PS. Edit: Corvette Forum on ilmeisesti siirtymässä toiselle palvelimelle, joten foruumilinkki ei taida toimia toistaiseksi, valitan...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: FlyingFinn 2003-10-09 20:54 ]</font>
     
  6. 454SS

    454SS 3rd gear

  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    eiku noi on pro-köyring :grin:
     
  8. Käkö

    Käkö Gearhead

    Laita,Mopeman, sun Valluun etuspoileri ni mä laitan Kiekun Valluun takaspoilerin ja mennään sit peräkanaa ni siin on sit pro,touring,tuning,street,drinking,racing autoa sit kaikille :grin: :grin:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käkö tiivisti taas sen perusjuttikateellisuus asenteen mikä edelleen näissä kuvioissa vallitsee..Harmi sinäänsä,voi jarruttaa monenkin tuoreen näkökannan omaavan laitteen valmistumista.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos noi valmistumiset on toisten näkemyksistä kiinni, niin siitä vaan.
     
  11. Jas

    Jas Gearhead

    ..ja ilman muutahan kaikkien autojen on kuuluttava johonkin kategoriaan, jos ei muuten niin keksitään uusia -peltivannevaliantit vaikka PoRnO Steel..?
     
  12. HEMI

    HEMI 1st gear

    Musta toi pro touring on ihan jees nii pitkää kun ne liikkuukin ihan oikeesti ja eikä noita vanteita ny voi sanoo mikskää euro eikä japsi vanteiks nehän o ihan normaalit kromivanteet american racing torg trust 2 nääkee melkein jokaisen pro touring auton alla ja max vanteen koko melkein missä henkilöauton alla tahansa on mun mielestä 17 tuumaset ja mu mielestä noita autoja ei kannatas madaltaa liikaa, on aika kämäsen näkösia liika matalina ellei tykkää Citroen BX lookista.
    tietysti jos ei tykkää ton tyylin vanteista ni OK.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hieno haastaja, vanteet sopii niinku nyrkki suutarin silmään !
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistan kun joskus jenkkilehdestä luin päätoimittajan ihmettelyä kaavoihin kangistuneista jenkkiautoilijoista.

    Mies oli Englannissa tutustumassa paikalliseen harrastustoimintaan ja eräässä näyttelyssä bongasi todella nätin 1968 avo-Vetten 18" American racingeillä. Arveli, että pro touring olisi kova juttu Euroopassa, koska tuning on Euroopasta lähtöisin. Vetten omistaja oli kuitenkin todennut, että koko ajan joutuu pyytelemään vannevalintaansa anteeksi ja uskottelemaan muille, että auto on oikeasti todella hyvä ajaa.

    Oli päätoimittaja lopulta oikeassa, kun arveli, että Eurooppalaiset harrastajat ovat todella konservatiivisia.

    Itse nostan peukkua pro touringille, ja tätä nykyä 15-tuumaisilla palloilla rullaavat autot (tai vielä pahempaa, 14-tuumaisilla!) näyttävät kovin 80-lukulaisilta.

    Pro touringilla (tiettyyn rajaan saakka) on selkeitä etuja, juuri parantuneen ajettavuuden (turvallisuushan ei ole koskaan pahasta) ansiosta. Lisäksi pidän juuri noista kromatuista tai kiillotetuista suurista vanteista. Toki tyyliä pitää olla, eli juuri vaikkapa nuo klassiset American racingit ovat maukkaita (firmalla on paljon hienoja vannemalleja). Ja isojen, avoimien vanteiden takaa pitää ehdottomasti pilkottaa isot levyjarrut!

    Tärkeintä on kuitenkin, että kokonaisuus toimii, sekä ulkonäössä että tekniikassa!
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ai isot vanteet parantaa ajo-ominaisuuksia? Ja matalaprofiilirenkaat, mitä matalammat, sitä parempi ajaa? Näinhän se varmaan menee, että kun vanhaan lullaan tollaset työntää, niin kas; rata-auto. Sen takia ne varmaan formula ykkösissä ja monissa muissa ratavehkeissä just käyttää sellasia. no, tossa oli pientä provoa mukana, mutta totta toinen puoli. Mua vaan ihemtyttää mitä yksilöllistä ja hienoa siinä on, että jengi kattelee atuo voguesta mikä on "in", ja pää neljäntenä jalkana tekee laitteestaan sellasen, että se viiden vuoden kuluttua on museokamaa. Noista isoista vanteista ja "pro touringista" mulle tulee mieleen aina hotski rodskissa ollut artikkeli jossa erilaiset pro tourerit vastaili muutamiin kysymyksiin. Yks niistä koski sitä, että montako vannetta on hajonnut, ja aika monta oli. Että vaikka olis kuinka touringia, niin elämän realiteetit kananttais kuitenkin ehkä muistaa.
     
  16. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Mopeman: taidatkin olla vanha tuttu muilta foorumeilta. Minä tuossa kirjoitin tuon kommentoimasi jutun. Piti lopulta oikein rekisteröityä... Tämä sivu näyttää varsin asialliselta!

    Niin, tuota... onhan tuota samaa pohdittu jenkkilehdissäkin, kun jossain vaiheessa kaikki autot, joissa oli ísot vanteet, nimettiin pro touring-tuotteiksi. Sittemmin isot vanteet ovat tehneet läpimurron muissakin piireissä,ja pro touring on kiinni myös tekniikasta (varsinkin alustasta).

    En katso noudattavani muotia vain siksi, että se on muotia, vaan kun olen noita lehtiä katsellut, niin kyllä ne näyttävimmät paketit sieltä mieleen jäävät. Eninten kuitenkin harmittaa se, että täällä karussa pohjolassa kaikki isoja vanteita jenkkeihinsä ruuvaavat tuomitaan suotta. Toisekseen, on ikävää, että tusinamallisia tuning-vanteita ruuvataan klassikkojenkeihin vain siksi, että ne ovat mukavan isoja. Esim. V8:ssa esitellyt pro touring-Musse ja avomallin "Pontiac Camaro". Edelleen korostan, että tyylitajua pitää olla. Ja yksilöllisyys kunniaan!!
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, hyvä foorumi tää on harrasteautoilijoille. Mä muistan joskus 70-luvun puolivälissä kuinka slotit ja five spoket oli sitten hiton hyvän näkösiä vanteita. Parin vuoden päästä niitä olikin sitten tasan tarkkaan joka vehkeessä, ja ne lakkas näyttämästä kovinkaan hyviltä. Mä luulen, että vähän sama tunne tulee vielä jossain vaiheessa noiden isojen vanteiden kanssa; minunkin silmääni ne miellyttävät nyt. Jenkeissä on jo jonkun aikaa ollut tolle vastaliike ja toi isovanne homma on ehkä enempi jäämässä vaan showautoihin, ajettaviin vehkeisin on viime aikoina alkanut ilmestyä kunnon profiililla olevat renkaat ja vähän hillitympiä vannekokoja. Noi 18 tuumaset tai isommat joillain 30 profiilisilla ei ilmeisesti kuitenkaan oo kovin mukavat ajossa vanhoissa vekottimissa saati käytännölliset. Mutta mun mielestä tärkeetä on se, että joku tekee autostaan sellasen kun ite tykkää, on se sitten millanen hyvänsä. Jos rakentelu lähtee siitä, että sillä haetaan sitä mitä kuviteltais muiden arvostavan, niin sellanen väsääminen ei ainakaan mua kiinnosta.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jotenkin noiden matalien tiiliskivi renkaiden todellinen ajettavuus arveluttaa Suomen tieverkon kuntoa katsellessa. Vaikka omaan autoon tulee hotckissin vieterit ja edelbrockin iskarit, paksumpi etuvakaaja ja takavakaaja sekä polyuretaani puslat, eikä simpukkakaan vakioksi jää niin aion pysyä 15" tuumaisissa ja 60-sarjalaisissa kumeissa. Antaa edes kummi hieman myöden kuopissa ja routa heitoissa eikä ole niin uraherkät.
     
  19. groovyjay

    groovyjay 1st gear

    Sääli jos näin teet, suurin hyöty tuosta sun alustan parannuksesta katoaa noiden kumipullien myötä. Itse aikoinani laitoin VB&P kovan alustasarjan (paksut vakaajat eteen ja taakse, poly puslat, kaikki nivelet uusittiin paksut jouset yms. ja heti ensimmäisellä kerralla radalla huomasin kuinka 255/60/15 kumit antoivat periksi joka mutkassa "kaatumalla" alle. Eli kunnon renkaat pitää olla, jos aikoo hyvästä alustasta jotain hyötyä. Ei tarvitse olla mitään todella isoja vanteita edes, 17" riittää jo vallan mainiosti..

    _________________


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: groovyjay 2004-01-12 16:40 ]</font>
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ehkä vähän riippuu käytetystä renkaasta myös. Ne ajaa noilla korkeeprofiilisilla renkailla olevilla jenkeilläkin radalla aika kovvoo, kovempaa mitä oon yhdenkään isovenne/matalaprofiilivehkeen siellä menevän
     

Kerro tästä muillekin!