Project Sitsueison ;)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 15.10.2017.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Pannaan nyt ihan vaan motivaattoriksi yks kuvakin lisää tänne :D

    [​IMG]
     
    12345678910, passerby, Herje ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tostahan vois kyllä tehä ihan siistinkin. Niinku oikeesti.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllähän kaikkea vois, mutta on toi sen verran "iso" pala suomenruottalaista hottentottikulttuuria että oishan se häväistys mennä pilaamaan kiiltävällä maalilla :D
     
    Jussi289 ja Herje tykkäävät tästä.
  4. tzampy

    tzampy Gearhead

    Mie en oikein ole ikinä ymmärtänyt tuota hottentottikulttuuria, mutta jokainen saapi autostaan tehdä juuri sellaisen kun haluaa. ;)
     
    rane58, isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se historia siltä mihinkään katoa. Ota vaikka monta kuvaa muistoks...
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Emmää tykkää että noin kaunis patina pilataan kiiltävällä maalilla muutenkaan, etenkään omissa autoissa :D

    MUTTA ASIAAN!

    Lohko on mitattu ja pahimmassa pytyssä kaikki 3 satikkaa heittoa halkaisijassa ja 1-2 satikkaa soikeutta eli stanumännillä mennään!

    Nyt siis kertauksen vuoksi mäntien halutut ominaisuudet;
    -stanukoko
    -taottu
    -ahtokäyttöön passeli

    Mutta sitten asiasta nakkipataan, elikkä siihen männän lämpölaajenemiseen ja ahdettuun mottiin: kannattaako valita mäntämateriaali niin että on mahdollisimman vähän laajenevaa sorttia jolloin ei tarvitse tehdä tarpeetonta välystä joka aiheuttaa sekä öljynsyöntiä että renkaiden huonoa asettumista?

    Kun takomännät on kuitenkin melko matalia ni se on aika epätoivottu ominaisuus että alkaa "keikkumaan" niin paljon että syö männänhelmoja ja renkaat ei pidä oikein o_O

    Joten nyt sit kaikki aivoriiheen miettimään että mitkä männät ja ennenkaikkea mitkä renkaat mä paan tilaukseen että saadaan mottia eteenpäin? :D
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Enpä usko että mäntien materiaalista tarvii olla huolissaan.
    Esim. aiemmin mainittujen Iconin välyssuositukset ahdetulle eivät hyvin paljoa poikkea vaparin vastaavista. Myös männänrenkaiden katkosraot on suosituksissa aika pienet.
    Ja ahdetaanhan ihan vakiokoneitakin kohtuullisesti ilman välysjumppaa.

    Kun nuo sun pytyt on noin hyvät niin todennäköisesti kevyellä hoonauksella tulee täydellisen pyöreet reijät ja just ihanteelliset välykset.

    Jos sä päädyt niihin pitempiin 6.385 veiveihin ja matalalakisiin mäntiin niin ei ne männät helmoiltaan nyt niin erityisen matalat kuitenkaan ole.

    Mäntä ja rengas suosituksia en osaa sen kummemmin lisätä kuin mitä aiemmin oli esillä.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tuota mietittiinkin maestro makkosen kanssa että oikein kun alkais hifistelemään niin jos stressilevyn kanssa hoonais niin sit tulis taatusti perfetto mutta taitaa olla satikka tai kaks ihan se ja sama köytännön tasolla?

    Mites kun itse en ole perehtynyt vielä noihin mäntien välysarvoohin mutta just sitä spekuloitiin että ilmeisesti tuo 2000sarjan alumiini laajenee enempi kuin (muistaakseni) 3000sarja jolla pystyisi käyttämään tiukempaa välystä ihan lähtökohtaisestikin?

    Tiedä sitten kuinka paljon käytännön merkitystä on mutta tuleepahan mietittyä asioita :rolleyes:

    Ja onkos noissa renkaissa nyt sitten jotain erityisesti ahtokäyttöä varten huomioitavia seikkoja? Lähinnä sillä että tietäisi sitten hoonausta varten ilmoittaa koneistamoon niin tulisi sitten oikeanlainen pinta :)

    Ja ajatus on kuitenkin toteuttaa tolla vakio mittasuhteella tuo kangen mitta kun ainakin pikaisella guuglella tuntui olevan std männät olevan ko. Mittaan paremmin saatavilla. o_O
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ole varma menikö multa jotain vaihtoehtoja ohi, mutta kun Summitin sivuilta valitsin 454:n std-kokoiset flat top takomännät vakioveivin mitalle ja vakio iskulle (lakikorkeus 1.64 - 1.645") niin aika vähään jäi tulokset:

    Speed pro L2377F joka sekin käy vain prässättävään veiviin.
    Icon 280
    Icon 9920, joka on hieman vähemmän laajenevaa matskua ja välyssuositus .001" pienempi.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Täytyypä tänään vielä pööpöillä summitin ym. Sivuilla ja laittaa vähän itelle muistiin että mitä vaihtoehtoja sieltä löytyy ja sit toni suhteuttaa ja kattoa myös se veivivalikoima että ois sit tavallaan valmiita paketteja mitä vertailla :)
     
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Noista Total Sealin AP conventional-renkaista kun valmistajalta utelin asioita, niin suosittelivat hoonauksen karkeudeksi 240-320 grit. Mikäli satut moisiin päätymään... Saattaapa tuo karkeus olla muillekin renkaille yleinen, mut ehkä siitä tapauskohtaisesti hyvä varmistua kuitenkin.

    Suositellut katkosvälykset löytyy käytön mukaan rengaspaketista.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tossa tsiigailin nyt vähän noita vakiomitalla olevia settejä ja niistä vielä noita mäntäpaketteja missä tulee file to fit renkaat messissä, hyvä vai huono? Tossa kuitenkin linkit tämänhetken hinta/laadullisesti ainakin hyvänolosiin joiden pitäs passata vielä tälläkin tehomäärällä kun kierroksia ei oo tarkotus ottaa yli 5500 o_O


    https://www.summitracing.com/parts/esp-61353dl19

    https://www.summitracing.com/parts/uem-ic780ktd-std

    Mutta tekeekös noilla sarjojen omilla renkailla mitään vai kannattaako ennemmin hommata vartavaseti erityyppiset renkaat? :rolleyes:
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä nuo plasmamoly renkaat on hyvät.

    Summit ilmoittaa muuten tuossa linkissä väärän lakikorkeuden 780-männälle, kyllä ne oikeasti on tarkoitettu vakiomittaselle veiville.

    Jos sä nuo Iconit otat, niin sittenhän olis ihan sama ottaa ne matalampana ja pitkät veivit, vai mikä sulla oli pointtina tässä vakiomittasessa?
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Koska mä en löydä 6.26" pitkää veiviä joka menis ton iconin 785sen kanssa jonka korkeus on 1.270 ja stanu on 1.395 kun kangen vakiomitta 6.135+0.125=6.26?

    Vai mitä mä nyt en ymmärrä? o_O
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Perkele että menee jo itekkin sekasin kun näitä on pari tuntia pläränny....

    Elikkäs kertauksena kaikille;

    Kangen vakiomitta 6.135"
    Männän puristuskorkeus 1.645"


    Elikkäs silloin sieltä löytyy siis pari icon 781 1.395" korkeudella naitettuna eaglen 63853dl19 kankiin joiden korkeus on 6.385"?

    Ni noilla em. Vissiin pitäs onnistua? Hävettää jo itseökin kun on näin saatanan pihalla näiden kanssa mutta siks mä täällä kyselenkin tyhmiä :D
     
    artsiracing tykkää tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noilla onnistuu kyllä, ja veivitkin on oikein L19 pulteilla ja 1500hp tehonkestolla!

    Samoja 6385D veivejä on 8740 pulteilla satasta halvemmalla, ja sekoitetaan sua vielä tollasilla 850hp/8000rpm kestävillä FSI6385 veiveillä jotka maksavat vain 320 dollaria.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Satasen tai kahden ero tässä konkassa on ihan se ja sama, mutta seuraava spekuloinnin aihe mitä tuossa pohdiskeltiin onkin sitten tuon ic781sen männäntapin sijoitus kun sehän menee ö.rengasuraan puhki o_O

    Eli tuottaako tämä ongelmia pitkässä juoksussa kun välykset on tosiaan ahdetussa motissa muutenkin hieman reilummat? Tästä kaipailtais vähän lisää tietoutta kun vissiin ainakin mopen stroukkimoteissa aiheuttaa jonkinverran ongelmia?

    Kun tuossa 780 männässä ei mene vielä puhki mutta 781sessä mönnäntappi tosiaan ~9,5mm ylempänä jolloin ilmeisesti käytettävä tukirengasta öljyrenkailla jne. Mutta onko ongelmia luvassa kun tällä vehkeellä tuskin paljoa yli tuhatta km tulee vuodessa? :rolleyes:
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä mitä ongelmia se että öljyrenkaalla on tukirengas aiheuttaa? Itellä on ainakin ollut noin pikkulohkossa muutamassakin kokoonpanossa ahdettuna tai itseimevänä ja ei se mitään ongelmia ole mulla ainakaan aiheuttanut?

    Sanoisin että pitkä veivi matala mäntä yhdistelmä on aina silti tavaoiteltavampi kuin lyhyt kanki ja korkea mäntä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sitähän minäkin tässä kyselen että tuleeko mainittavia haittoja? :D

    Kun ilmeisesti joissain stroukki-kokoonpanoissa tosiaan tullut ongelmia rengaskontrollin kanssa ja sehän ei tietenkään olisi suotavaa :eek:

    Mutta kyllähän se tiedostettu ongelma tuntuu bbc koneessa olevan että kankikulma ei nyt ihan se "optimi" vakiona ole, joten tässä vaiheessa silläkin uhalla että se männäntappi on siellä ö.rengasurassa niin laittas ne matalammat männät o_O
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Näkisitpä sellasen oikeasti matalan männän joka on pytyssä maximi+ racing välyksillä, kuinka älyttömästi se voikaan keikkua!
    Tuo sun kombinaatio tulee olemaan kaukana siitä, joten pelko pois ja hymyä huuleen:).
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!