Projektiauton tuonti & verotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja -JJH-, 13.8.2007.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Täälläkin taitaa pyöriä näitä kavereita, jotka kiikuttavat atlantin takaa Suomeen autoja projekteina. Heille hyvinkin yksinkertainen kysymys, liittyen autoveroon:

    Saako auton verotettua projektikuntoisena ts. ei-katsastuskuntoisena, vaikka periaatteessa autoverolaki määrääkin, että autoveron määräämiseksi pitäisi olla se kottonen katsastuskunnossa? Oletteko saaneet autoveroon alennusta auton kuntoon vedoten?

    Liittyen -70 lukulaisiin autoihin, onko verotus toimitettu nykyään markkinahinnan perusteella vai 0,8%/kk arvonalenemalla ja verrokkina joku "vastaava uusi auto"?

    -JJ-
     
  2. Chrome

    Chrome 1st gear

    On autoja verotettu raatona, helpompaa se on silloin kun laittaa lappuihin vaan kunto normaali niin tullia ei kiinnosta edes nähdä sitä (yleensä). Merkkaa kunto huono ja vaadi alennuksia niin tarkastajan tulee kirjata ja huomioida virheet jolloinhan se katsastuskunnottomuuskin tulee esiin.

    Itse ostin tuontipyörän joka oli lihalaatikoissa maahantullessa mutta verotuksesa kohta normaali ja ketään ei halunnut ko. laitetta nähdä. Leimasetähän siitä kilvittämisestä päättää loppujenlopuksi.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noissa vanhemmissa se vero menee tuon ikäaleneman mukaan eikä kunto vaikuta veroon, eipä juuri tunnu kiinnostavan.
     
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näin olen ollut rivien välistä lukevinani, että verotuksen saa suht simppelisti menemään vaikkei ole katsastuskunnossa. Vastaukset vahvistivat käsitystäni, kiitokset.

    -JJ-
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Asiahan ei mulle kuulu, mutta minkä takia kiesi pitää saada verotetuksi "projektivaiheessa"?
     
  6. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear

    tällä hetkellä nuo vanhoista jenkeistä menevät verot on naurettavan pienet, kukapa tietää milloin viisaat taas muuttavat jotain, itse ainakin maksaisin sen 150-800e nyt kuin ties mitä joskus ensi vuonna.
     
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Vaikka siksi, että jotakuta ei huvita alkaa ensin värkkäämään autoa katsastuskuntoon ja sen jälkeen tekemään korinvaihtoa...

    -JJ-
     
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Miksei tekisi korinvaihtoa ensin ja verottaisi sitten?
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Vieläkös näissä oli sitä takavuosien peikkoa että lasketaan mukaan veroihin Suomessa tehdyn työn arvo? Ei vissiin oo kun tulee kerran sen vuosittaisen arvonalenemisen perusteella.
     
  10. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Projekti ottaa aikaa, ja katso ylemmäs, nimimerkin "surmanajaja" kirjoitus.

    -JJ-
     
  11. cellu

    cellu Gearhead

    samaan aiheeseen liittyen, toin vanhan auton raadon ruottista ja tullissa selitin auton kunnon, eipä niitä kiinostanu kattoa, mutta ei tehty kyllä mitään tuonti selvitystäkään, käski tulla sitten kun auto on kunnossa, eli kysymys kuuluu: auto on ollu mulla kohta 2v. tuleeko mulle jotain sanktioita verotuksen viivyttelystä tai jotain ja joutuuko se myyjä makseleen jotain käyttömaksuja siellä ruottissa
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Pitää muistaa, että tullaus ja autoverotus on eri asioita.
    Ruotsi on EU-maa ja sieltä tuotaessa ei tullata. Auto on tuotaessa kuin ihan mikä muukin hyvänsä tavara. EUsta tuotaessa ei tullata, EU:n ulökopuolelta tullataan.
    Sitten kun autoa halutaan käyttää pitää se rekisteröidä ja ennen sitä suorittaa autovero.
    Tämän hetkisen systeemin mukaan yli 25vuotiaista suoritetaan ikään perustuva tai markkina-arvoon perustuva autoverotus. Kumpi vaan on asiakkaalle edullisempi. Ja käytännössä aina ikäänperustuva on halvempi.

    Siksi pyysivät ottamaan yhteyttä kun on "SEN AIKA".
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jos kyse on jostakin vanhasta kiesistä, on ehkä hiukan ylipessimististä odottaa, että autoveroa sellaisten osalta nostettaisiin. Ei sellaiselle ole eduskunnassa kannatusta, ymmärtävät kyllä vanhat rakkineet harrastepeleiksi. Pikemminkin poistavat autoveron jostain 30 vuoden iän nurkilta kokonaan... Eri asia on sitten käyttövero, jonka osalta en löisi toistaiseksi vetoa mihinkään suuntaan. Autoveron määrään sillä ei kuitenkaan ole vaikutusta.

    Itse olen sitä mieltä, että mitään veroa ei kannata maksaa ennen kuin on pakko. Varsinkaan autoveroa. Rakentelee projektinsa valmiiksi kaikessa rauhassa ja verottaa vasta sitten kun homma on valmis. Autoveroa kun ei tarvitse maksaa, ennen kuin rekisteröi autonsa.

    Duunin osuus ja auton kunto eivät lähtökohtaisesti vaikuta veroon noissa vanhoissa. Arpovatten tullissa "vastaavan" uuden auton ja laskevat siitä ikävähennykset. Mitä vanhempi, sitä halvemmaksi tulee. Sikäli kun tiedän, ihan kohtuullisesti systeemi on toiminut.

    Tässäkin toinen juttu on toki se, että muutaman satasen autoveron kantaminen vanhoista autoista on yksinkertaisesti typerää, mutta sellaista verotus usein on. On meillä vielä olemassa koiraverokin...
     
  14. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Minä sitä ostin aikoinani Buick GS,n ja en verottanut sitä silloin koska sen aikainen verokäytäntö oli aivan ........!!!!!.
    Nyt olisi aika kenties asia hoitaa pois ja suunnata kuopioon jos sinne paikanpäälle tarvitsee mennä,sitä minäkin vaan olen pohtinut pitäisikö sen olla tieliikennelain mukaan ns katsastuksen läpäisevässä kunnossa vaiko ihan vaan ajettavissa paikanpäälle,en ole soitellut tulliin mokomasta asiasta vielä.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toi on aika optimistinen päätelmä, varsinkin kun koko ajan yritetään ajaa yleistä mielipidettä uusien ja "vähäpäästöisten" autojen kannalle.
    Ei ole mitenkään mahdotonta että tolla saasteverukkeella "keksitään" vanhoille autoille joku ylimääräinen "autovero".
    vaikkapa vanhemmille kuin 2001 käyttöönotetut, siinä tuskin erotellaan onko kyseessä uudempi käyttöauto vai vanha jenkkiprojekti.

    Enkä olisi todellakaan kovin varma siitä eduskunnan ymmärryksen määrästäkään, tässäkään asiassa.
     
  16. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Ainakaan Jyväskylässä ei onnistunut autonverottaminen ennen kuin oli näytetty kats.konttorilla, että auto on "rekisteröintikuntoinen". Tullissa väittivät, että oisko kaikki vanhemmat kuin -70 tämmösen käytännön piirissä. Tullin virkailija näytti oikeen lakitekstiäkin aiheesta. Tekstissä ei ole vuosilukua, mutta tällainen oli käytäntö. Auto ei menny läpi, mutta kun oli rekisteröintikelpoinen (sain korjausaikaa) verotus aloitettiin. Viime viikolla leimattiin pirssi ja nyt ootellaan veropäätöstä (0eur)
     
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mä oon kans sen verran vainoharhanen suomen ajoneuvoverotuksen ja lainsäädännön suhteen että kilvitin ja verotin pari vuotta sitten tuodun projektin vaikka auto meni tallin nurkkaan seisomaan. Vähän kallista mutta kuitenkin voi vähän luottavaisemmalla mielellä autoa kunnostaa.
     
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Median inkvisitio ja todellisuus eivät aina kohtaa... Ei kannata uskoa kaikkia hevosmiesten tietotoimiston juttuja... :rotfl:

    Heh, no, kukin tietenkin uskoo mitä tahtoo. Meikäläisellä on jonkin verran käytännön perstuntumaa päättäjien touhuista nimenomaan harrasteajoneuvoasioissa. Sen perusteella sanoisin, että asiasta ymmärtävät (heitä on eduskunnassakin yllättävän paljon) eivät halua rokottaa harrastajia. Se, miten harrastepelien erityiskohtelu toteutetaan, on kuitenkin vielä avoinna.
     
  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    No kun katsoo historiaa, niin suomessa ei ole mitään muuta tehty kun rokotettu harrastajia ja muutenkin auton omistajia. Ainoat helpotukset ja järkevöitymiset ovat tulleet EU:n myötä eikä suinkaan suomen päättäjien aloitteesta. Ja vielä tänäpäivänäkin täällä yritetään mahdollisimman pitkälle hidastaa muutoksia mitkä EU:n taholta ovat tulossa.

    Malliesimerkkinä esim. kaasuautot, viimevuonna suomi joutui EU:n takia luopumaan 20 kertaisesta dieselverosta joka kaasuautoilla oli. Ja mitä keksittiin tilalle ettei ihmiset vaan oikeasti ala muuttaa autojaan vähäpäästöisemmiksi, keksittiin kaasulle päivämaksu 330€. Eihän se tee kuin joku 120000€/vuosi. Että se siitä järkevyydestä.
     
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Emmä nyt viitsi ruveta kinaamaan, kyllähän auto todellakin on Suomessa melkoinen pyhä lehmä verottajalle. Mutta miettikääpäs, mihin tuo 25-vuotiaiden ja sitä vanhempien verokohtelu nykyään perustuu, ja kenen toimesta sellainen on syntynyt. Muutaman satasen autoveron ei nyt luulisi ketään ihan polvilleen pistävän.

    Vaikka edelleenkin se on tyhmää. Kehitys kehittyy, ja taantumus taantuu... :p
     

Kerro tästä muillekin!