Projektina 1929 Ford Model A Roadster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 2.1.2022.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Kyllä mennään perstuntumalla ja kuulon varassa tällä vehkehellä.

    Eilen illalla sain Vintagemotorista paketin, kiersi sattuneesta syystä Ruotsin kautta (!) . Kotimatkalla Lemiltä noin puolivälissä sain sitten letkua, t-haaran ja kasan klemmareita eli illalla pääsisi asentamaan bensapumppua tykötarpeineen. Työ haittaa harrastuksia eli tänään vaikka kelit ovat loistavia en pääse hopalla Guutseihin, pitää tyytyä fillariin niin voi siemailla satamassa kesän ensimmäisen ohrapirtelön vaikka.
     
    Seevu, impala-63 ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Hain auton faijan tallista kotitalliin, mersu pääsi sinne vaihteeksi säilöön. Nyt on männyn siitepölyä ilmassa, tänään huomasin että pihalla olleissa autoissa oli huntu pällä, siispä Fordia on kivempi laitella tallissa kun katoksessa.

    Mallailin bensapumppua sekä regulaattoria, löysin metallisen T-haaran jossa kierteet sopii regulaattoriin sekä painemittariin niin se mittari tulee heti siihen regun perään ns kovalla putkella.

    Apukuskin puolella missä sakkakupista lähtö sekä auton kaasutin saisi romut alas runkopalkin viereen, mutta ei saa hyvin tuota regu/mittaripakettia esille ja mittari on kaiken lisäksi laitettava tiettyyn asentoon koska mittarissa on se vaimennus, ja kumisen nipan kärki pitää leikata irti.

    Jos kamat vie ylös tulipeltiin niin kuuma pakosarja ja downpipe on lähellä.

    Nuo romppeet voisi viedä tulipeltiin kuskin puolelle, alku lähtisi sakkakupista kovalla (kupari) putkella mutta se menisi puolan alta/takaa. Voikohan siinä tapahtua jotain kipinöintiä? Tulipellissä on hyvin tilaa ja regu/mittari tulisi hyvin esille, tosin sulakerasia on siinä alapuolella. Siitä bensaletku sylinterinkannen yli kaasuttimeen, aika jouhevasti.

    Eli tiivistettynä, kylmin ja sähkötön paikka on apparin puolen runkopalkissa mutta regulaattorin ja mittarin saa hyvin hollille ainoastaan tulipeltiin kuskin puolelle, siinä on vaan puola ja sekä sulakerasia lähellä. Toki paine säädetään vaan kerran, mutta kun on hienoja kiiltäviä komponentteja amerikasta voisihan ne olla tuossa esillä nätisti.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Forester

    Forester 1st gear

    Ei siitä vaimennetusta mittarista kannata sitä kumia puhkoa.
     
    karra tykkää tästä.
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Joo töissä on jäänyt noista kalvo puhkaisematta. Ajattelin vaan että kun on niin hervottoman pieni paine, 2.5 psi niin et se näyttäs oikein. Illalla unohtu mallata bensansuodatinta myös, no se kyllä mahtuu sinne. Aion varmaan taiteilla kapistukset siihen kuskin puolelle tulipeltiin, on hyvää tilaa siinä. Mistä tulikin mieleen et tarttis lähteä talliin, ne osat ei sinne itsestään kiinnity.
     
  5. Forester

    Forester 1st gear

    Mittarista ja ilmakuplan koosta riippuen toki tulee heittoa, mutta monessakin tapauksessa se on luokkaa viisarin paksuus.
     
    karra tykkää tästä.
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Tässä nyt asennuksesta pari kuvaa:

    [​IMG]20220609_221038 by Kari, on Flickr

    [​IMG]20220609_195402 by Kari, on Flickr

    Kaasuttimelle menee letku tuosta kannen yli, se on vasemman runkopalkin kupeessa ja nousee siitä ylös koneen yli oikealle. Jostain syystä en näe kuvassa letkua regulaattorilta alas, muistan että otin kuvan kun oli valmis, mutta saattaa se letku tuosta puuttuakin...

    Kävin ajamassa sellaista 40 tuntimailin nopeutta (vauhtimittari toimii) jonkin matkaa eikä puudu. Painetta piti nostaa pari naksua mitä lenkin jälkeen tallissa tsekkasin, on noin 2 psi. Sähköjohtoasennusta pitää vielä siistiä.
     
    isalmela, Isamu ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. Hienolta näyttää! Tarviiko vielä paljon tekemistä ennen katsastusta?
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Aion viedä nyt tuollaisenaan, olen silmäillyt että pitäisi kelvata. Ja teknisetkin vaatimukset on myös täytetty.

    Verottaja kovisteli, 22 kesäkuuta pitäisi olla rekisteröintikatsastus aloitettu.

    Niin, illalla kun ajoin niin ihan kun kaasutimen kurkku olisi ollut huurteessa ulkopuolelta, siis siinä asennuslaipan yläpuolella. Koskaan tuollaista nähnyt. Ja kone oli kuuma, varmaan muutama minuutti meni ennen kun konepeiton avasin, silti oli huurua, jopa jäätä siinä!
     
  9. Joko sä ne vilkkuasiat ratkaisit? Tuli mieleen, kun katselin tätä uutta roadtsterin myynti-ilmoitusta, missä on bullet-tyyppiset vilkut edessä.
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Edessä ne on umpioissa, takana jarruvalopoltin alkaa vilkkua. Noilla nyt mennään aluksi :)
     
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Kävin vähän kruisailees :cool: . Heti tuli vika; vasemman ajovaloumpion heijastin pyörii lampun sisällä - vilkku on nyt klo 10 kohdalla kun se asennettaessa oli klo 12 :p

    No joo, vähän käy rykimällä, ihan kun kävisi rikkaalla. Vintagemotorsissa juteltiin että saattaa joutaa suuttimia vaihtamaan, minullahan ei ole käsitystä onko tuolla mitkä suuttimet. Tyhjäkäyntiseosta voisi kyllä yrittää säätää, ja katsoa nyt tulppien kunto kun tulin ajosta suoraan talliin.

    Hajumaailmahan tuossa on erikoinen, jostain syystä. Siis pakokaasu. Moottoriöljyä on liikaa nyt, käykö sen verran rikkaalla että menee öljyn sekaan? No tämä on harrasteauto, sitä pitää harrastaa :D

    Lämpömittaria kaipaisi, mistähän saisi sellaisen ns motometerin syylarin korkin tilalle, tekeekö niillä mitään ja näyttääkö ne oikein. Kalliitahan ne on, ihan isoja paperirahoja muutaman vaatii.
     
    Inlinee ja Isamu tykkäävät tästä.
  12. Jospa ne on vakiot Römperin 45 ja power valve 65? Noissahan power valveissa menee numerointi hassusti väärinpäin, eli isompi numero onkin pienempi.

    Joka tapauksessa tästä ketjusta voisi saada ideaa:

    https://www.fordbarn.com/forum/showthread.php?t=197339

    so it is better i give a 70 or 71 power and 42 jets.
     
    Muokattu: 10.6.2022
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Nyt on kummia löydöksiä.

    Katsoin tulpat, ne oli todella nokiset. Ajattelin että ok tässä on käytetty auto tyhjäkäynnillä ja nurkka-ajoa vaan. Putsasin ne ja kävin korttelikierroksella. Toimi jotenkin paremmin, kävi tyhjääkin nätisti mutta mustaa tulee putkesta tyhjäkäynnillä.

    Kokeilin säätää seosruuveja, ei mitään vaikutusta. Kiersin molemmat kiinni, aika napakasti mutta en apinan raivolla, ei vaikutusta - moottori kävi edelleen. Kiersin sitten niitä auki ja kuulin että alkoi ilma suhista, jotenkin tuli ajatus että jos ne on ilmaruveja (ei tuttu kaasutin). No alkoi käydä savuttaen ja yritin etsiä sen alkuperäisen sweet spotin mutta en enää saanut autoa käymään kunnoilla. Yritin ajaa jotta "kone aukeasi" mutta sammui tukehtumalla. Tulpat aivan märät.

    Otin seosruuvit auki ja kas, noita on joko koneistettu tai ne on vaurioituneet joko minun tai amerikan joen toimesta?

    [​IMG]

    Ruuvit oli auki noin 1,25 kierrosta mutta vaikea sanoa kun en saanut selvää missä kohdassa ne meni kinni, niissä oli outo vastus; joko minä rikoin ne tai ne oli joenkin vinksallaan. Onkohan se seeti terästä, ettei se olisi myös vaurioitunut. Kun kone kävi rikkaalla bensanpainekin putosi nollaan, eli veti bensaa todella reilusti! Olisiko kohokammiosta pitänyt valua bensat ulos kun irroitin ruuvit? Olisikohan tuonne väliin päässyt esim ruostehippu joka on rikkonut ruuvit, ajoin hetken ilman filtteriä ja tankin pohjalla on ruostetta. Suodatin on edelleen puhdas. Bensanpaine on se 2 psi kun kone ei käy, eikä kaasutin tulvi, onko tämä tulvivaa mallia jos niikseen sattuu (neulaventtiili jumii)?

    Noilla on kai turha yritää saada käymään. Olisikohan kellään ehjiä myydä, Strömberg 97?

    Huoltosarjan mukana noita saa Vintagemotorsilta, pitää kysyä saako ruuveja erikseen, netissä ei ollut.
     
  14. Kun perjantaina hiukan googlailin niitä suuttimia, niin tuli vastaan, että jotkut on käyttänyt Strömberg 97:n pikkuveljeä 81:stä noissa. Siitä esim. tässä:

    https://www.fordbarn.com/forum/showthread.php?t=277902

    so looking at that info, it seems that the new 81 carb at 125 cfm might be a better choice for the 200 cu in model A motor, as the 155 cfm 97 could be over kill on those 200 cu in and allow it to be rich with the out of the box jetting

    Niin oliskohan tommoinen pienempi sulle jopa parempi?

    Mut joo. Kiinalaiset tekee mollemmista kopiota. Tässä se 81:

    https://www.aliexpress.com/item/1005001487558219.html
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Oliko tuo 81 yksikurkkuinen? No yritän vielä tällä omalla, enhän ole saanut vielä täyttä selvyyttä asiasta.

    Tässä kerrotaan lisää tuosta rikkaalla käymisestä. Pitää vielä tarkastaa tyhjäkäynti ilman kaasuvivustoa.

    https://www.earlyfordv8.org/forum/printthread.cfm?Forum=18&Topic=4373

    Toki nuo neulat on viallisia, mutta en usko että minä niitä rikoin, tarttee vielä kokeilla. Eli auto toimi kyllä noilla ensin ... mutta ... pitää vielä yrittää.
     
  16. Se on muuten samanlainen kuin 97, mutta hiukan pienempi. Eli on 2 kurkkuinen:

    [​IMG]
    Muistaakseni Fordin 60 heppasessa kasissa oli toi 81 ja 85 heppasessa 97.
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Ilmanputsari!

    Ja outo ilmiö toinenkin, aamulla tutkin niin kiihdytyspumppu oli jumissa, ei liikkunut kaasuläppäakseli käsivoimin. Irroitin tangon ja läpät liikkui, mutta tyhjäkäyntiruuvi oli aika pitkällä. Suljin läpän, säädin ruuvin että vähän aukse, seosruuvit paikoilleen kierroksen auki ja avot lähti käyntiin ja kävi nätisti savuttamatta.

    Putsari paikoilleen ja startti, ajattelin kokeilla seoksien säätöä mutta alkoi karsea savutus.

    Putsari irti ja taas pelaa, säädin seoksia niin että käy herkästi, ruuvit on varmaan pari kierrosta auki.

    Sit tarttis saada joku "vapaavirtaussuodatin" :) . Pitää koeajaa vähän pidemmin nyt ilman kiihdytyspumppua. Mitäs se power valve tekikään, tässä semmone pitäs olla?
     
  18. Joskus tein Römperi -ketjun, jossa on kaikenlaisra asiaa. Sivulla 2 on juttu niistä ilmanputsareistakin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. karra

    karra Double Gearhead

  20. karra

    karra Double Gearhead

    Hoppa katsastettu tänään. Jarrut oli erittäin tasaiset, jotain 10...15 % heittoa about, käsijarrua ei mitattu. En muuten saanut sitä todistusta mukaan jossa arvot ... Auton paino oli 915 kg.

    Mitattiin katsastuksen "ulkopuolella" tyhjäkäyntipäästöt, ne oli melko rikkaalla eli CO 7.01 % ja HC 2910 ppm. O2 oli 6.24 ja lambda arvo 0.943. Pakosarjan ja downpipen laippa vuotaa vähän.

    Moottori itse asiassa käy niiden ventureitten kautta, sieltä tihkuu bensaa jo tyhjäkäynnillä. Kierroksilla seos ei laihentunut eli pääsuutintenkin kautta käy rikkaalla. Kokeilin seosruuveja pienemmälle niin ei tuntunut vaikuttavan päästöihin, mutta käynti muuttui huonommaksi.

    Mites tästä eteenpäin, jos pienennän tyhjäkäyntiruuvia niin ei jaksa enää käydä? Kaasuläppä on sen verran auki että ottaa bensaa sieltä pääsuuttimista, olettaisin?

    Aika pirusti vie bensaa, en ole montaa kymmentä km ajanut niin vajaa parikymmentä litraa oli bensaa huvennut tankista, nääs bensa loppui kotimatkalla konttorilta yllättäen!
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!