Projektina 1929 Ford Model A Roadster

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 2.1.2022.

  1. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Melko rikkaalla on aika lievästi ilmaistu, jos nuo ilmoittamasi lukemat ovat paikkansa pitävät. HC lukema ainakin hirvittää itseä :eek: Minkäs takia käsijarrua ei katsastuksessa katsottu?
     
  2. Minusta olisi fiksuinta aukaista se kaasari ja latsoa, että mitkä suuttimet siellä nyt on. Mä luulen, että joet on ollut, niin laiskoja, että siellä on ollut ne vakiot. Jos näin on, niin nehän tarkoittu 85 heppaseen lättäpäähän, eli tuplasti tehokkaampaan koneeseen.

    Tuli mieleen, että voisiko tuommoista säätää hiukan sinnepäin vähän perinteisemällä metodilla, eli Colortune - testitulpalla?
     
  3. karra

    karra Double Gearhead

    Käsitin että noin vanhassa ei tarvita sitä. Kerroin että se kyllä vaikuttaa pitävän kun kysyi että onko sitä ja millainen se on.
     
  4. karra

    karra Double Gearhead

    Varmaan noin, nehän saa alakautta irti purkamatta kaasutinta. Mutta tuo, miksi se antaa bensaa pääpiirin kautta, vai antaako. Pitää illalla yrittää postata video niistä ventureista kun auto käy. Näyttää ihan TBI ruiskulta kun karburaattoriin kurkkaa.
     
  5. Steve-setä joskus sääteli Minin konetta sellasella:

     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös ventureista tyhjäkäynnillä tippuva bensa sovi yhteen liian korkean bensapinnan kanssa? Ja se taas voi nousta korkeaksi pitävälläkin neulalla, jos bensapainetta on liian paljon.

    Aika kamalan näköiset neulat säätöpiirissä. "Noilla ei tee yhtään mitään". Jos niiden pohjista on mennyt reiän terävä reuna pyöreäksi, niin kuin neuloista voisi päätellä, ei säätöpiiri tule kovin hyväksi, vaikka ruuvit uusii. Kerpeleen ruuvaajat. Ei noita olis tarvinnut vääntää momenttiin.
     
  7. puna niska

    puna niska Gearhead

    Mites oli tyhmäkäynnin seokset ennen bensapumpun asennusta?
    Jos neulaventtiili on siinä kondiksessa että ei vaan pidä edes pientäkään painetta ja tulvii tyhjäkäynnillä silleen nätisti?
    Tuotahan sais testattua ottamalla pumpun piuhan tai sulakkeen irti ja seuraamalla kaasarin reagointia.
    Englantilaisessa pikkuserkussa (eri kaasari) ((eri mylly))on tyyppivikana että se venturi putki routii irti ja tekee tuota.
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulle jäi sitten Strömbergejä ja osia hyllyyn, jos tarvetta ilmenee. Salossa sijaitsevat, mutta MH kuljettaa maailman ääriin. Laita vaikka viestiä o4o-5471927, jos tarvetta ilmenee. Huomenna kulkeutuu Karkkilaan, mikäli ei ole ennustettu avoautoilua hellivä keli.

    -Jake-
     
    karra tykkää tästä.
  9. karra

    karra Double Gearhead

    [​IMG]20220612_115239 by Kari, on Flickr

    [​IMG]20220612_115458 by Kari, on Flickr

    Tuossa nyt pari videota. Pitää perehtyä vkl aikana, kokeilen ilman pumppua tai säädän paineen ihan pienelle. En katsonut kaasariin silloin kun oli painovoimainen syöttö.
     
    isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kyl mä sanosin et se tulvii, joko bensanpinta liian ylhäällä, tai todennäkösin syy et neulavena ei pidä. Nappaa kaasarin kansi irti ja päräytä käyntiin ja ala ihmettelemään mitä siel tapahtuu, totahan voi käyttää ilman sitä kantta.

    Tai hetkonen tässähän on mekaaninen powervalve, nyt juuri en osaa sanoa mitä se tekee jos juminut auki...
     
  11. karra

    karra Double Gearhead

    Kokeilin ilman bensapumppua, ensin katosi tuo bensanoro venturista. Sitten alkoi sammua, nappasin sulakkeen takaksin niin palasi käymään "normaalisti".

    Onko nuo "neulat" sitten bensiinille vai ilmalle? Kun niitä avasin niin alkoi suhina...

    En ole kaasareita ruuvannut 30 vuoteen about... no, kun avasin neuloja puoli kierrosta niin käynti pysyi yhtä hyvänä, mutta ventureista loppui bensiinin noro. Kun kaasutin autoa vivustosta niin silloin suhauttaa ventureista reilusti, kuten pitääkin. Jätin siihen kohtaan ruuvit.

    Olen sitä mieltä if it works don' fix it. Niin moneen kertaan nähnyt. Auto toimii hyvin eikä puudu kun polkaisee kaasua. Eikä kärytä eikä savuta, toki oma odööri tässä on.

    Mitkä olisi tuon optimi arvot tyhjäkäynnilla, siis CO ja HC?

    Minulla on 1971 ruisku-MB V8 jossa Boschin mekaaninen rivipumppu, samanlainen kuin sodanaikaisissa messerschmitteissä. Siinä on tyhjäkäyntiseoksen CO arvo shop manualin mukaan 6%. Olettaisin että liki sata vuotta vanha auto saa käydä rikkaalla jos se toimii hyvin. Jos pääsen seosmittarille niin pitää vielä katsoa saako Fordn laihemmalla jos avaa vielä ruuveja, käänsin niitä väärään suuntaan kait edellisellä kerralla.

    Arvostan toki apuja täältä, kiitos paljon :lol:
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys..enkä tiedä vastausta. Luulen silti, että kyllä niiden arvojen pitäisi lättäpäässäkin olla lähempänä näitä vuoden 1978 katsastusarvoja:


    [​IMG]
     
    LehtinenA, karra ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Jees tää oli se pointti että millaisilla arvoilla nuo liki satavuotiaat lättikset toimii? Jos ruuttamesessä sallitaan 6% CO niin miten tällainen lätsyttävä briggsstratton?Kunhan kerkiin niin tutkin netistä.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisko se pumppu ”tiivis” elikkä ei päästä mitään lävitseen, jos ei käy. Eli tuli todettua paitsi pumpun kunto hyväksi, niin mahdollisesti bensapinnan alenemisesta johtunut tiputuksen loppuminen. Heti kun pumppu sammui, bensapinta aleni.

    Ei välttämättä ollut pakokaasuanalysaattoreita Ford -huolloissa silloin, kun tuo auto oli käyttisiässä. Korvakuulolta!
     
    karra ja puna niska tykkäävät tästä.
  15. Mä yritin hiukan googlata kanssa, mutta en löytänyt mitään kovin järkevää. Se on sinällään selvä, että sivuventtiilikoneessa palamistapahtuma ei ole kovin hyvä, joten lukemat on kyllä korkeat, mutta kuinka korkeat..

    Se 0.94 lamda on AFR:nä 13.82, eli sen puolesta voisi olla hyvä. Mikäli se putken vuotaminen ei sitä sekoita.

    Jotenkin mä ajattelin sillä Colortunella voisi nähdä tuommoisessa sen tyhjäkäyntiseoksen riittävän tarkasti kohdilleen.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lambda toimii tuossakin, jos vaan löytyy jännitettä mittarille.
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Niin unohtui mainita että laskin bensanpainetta kolme porrasta säätimestä alas sinne pienipmään paineeseen. Kone kävi kuitenkin tyhjää vaikka painemittari meni ihan nollaan. Tuossa vaiheessa niistä ventureista vielä tippui bensaa, sain sen loppumaan vasta avaamalla niitä seosruuveja.

    Nostin painetta pari naksua, se jäi siihen noin 1.5 psi paikkeille. Kunnon koeajo selvittänee riittääkö se, ja pitää sitten katsoa että ei ventureista ala tippua bensaa jos nostan paineen siihen 2 psi tasoon, en nosta jos tuo toimii ajossa.

    Alkoi eilen sataa niin jäi isolla tiellä tehty koajo tekemättä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Ajoltaan ihan ok, tuossa kylillä kurvaillut parina päivänä.

    Oika takajarru kihnuttaa kun ajaa kurviin. Oikeassa takapyörässä tuntuu vähän välystä, vasemmassa ei yhtään. Tutkailin interwebbiä ja jarruurumpu on kiinni kartiolla vetoakselissa ja se tiukataan kruunumutterilla jossa sokka, noin 125 ft lb momenttiin. Jotkut vetävät vaan 90 ft lb ja tsekkaavat 50 km ajon jälkeen kun se tahtoo löystyä, sitä pitää seurata, kuulemma muuten menee rikki. Siellä on myös kiila mutta sen kartion pitää olla tiukka, jos on löysä niin hakkaa kiilan ja akselin pään paskaksi. Pyöränpultit on jarrurummussa, ja siinä navassa on vielä laakerikin, se taitaa vastata siis napaan, eli sinne akseliputken päähän jossa on ns jarrukilpi.

    Mielenkiintoinen tuo mekaaninen jarru, siellä on omat jarrukengät sekä käsi- että käyttöjarrulle. Käsijarrua voisi vähän tiukata, kun olen ajellut/käyttänut niin kahva nousee ylemmäs kuin ennen mutta en saanut oikein laskettua montako naksua se nousee, niitä on vaikea laskea tässä. Pitäisi pitää 2...3 naksun kohdalla, oma pitää mutta vipua pitää vetää aika pitkälle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Päivänä muutamana ajellutkin. Tuli viikko sitten nollaveropäätös, postitettu 28.6. Tarkoittanee että siitä 2 vko päästä siitä eli ensi tiistaina loppuu tarrakilvistä ajolupa. Haen tänään autoon Kotkasta lyhyet viisimerkkiset laput, kun olen sielläpäin liikenteessä.
     
    v-v, Ilel83, impala-63 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Löysin juutuupista videon jossa oma auto vilahtaa kohdassa 8:28.

     

Kerro tästä muillekin!